شرایط آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ + سابقه کار مورد نیاز


متقاضیانی که قصد شرکت در آزمون نظام مهندسی را دارند باید دارای شرایط آزمون نظام مهندسی در رشته هایی که از طرف این سازمان اعلام می شود را دارا باشند. بدین ترتیب، به شرکت کنندگانی که موفق به اخذ نمره قبولی شوند، پروانه اشتغال اعطا می گردد. اگر بین مشخصات فردی متقاضی و شرایط ثبت نام نظام مهندسی در هر مرحله از آزمون مغایرتی دیده شود، قبولی او از طرف سازمان لغو خواهد شد. ما در طول مقاله در خصوص سابقه کار برای آزمون نظام مهندسی مطالبی را بیان خواهیم کرد.

بنابراین به دلیل حساسیت بالای این موارد، می توانید برای سهولت کسب اطلاعات کامل در مورد شرایط مورد نیاز با مشاوران ایران تحصیل در ارتباط باشید.

 

 

شرکت در آزمون نظام مهندسی مختص به کدام رشته ها است؟

برای عضویت در سازمان نظام مهندسی و اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای، مهندسان، معماران تجربی و کاردان‌های فنی ساختمان باید شرایط و ضوابط تعیین‌شده‌توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی را رعایت کنند. همچنین، شرکت‌کنندگان در آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ باید قوانین آزمون را مطالعه و رعایت کنند. برخی از این قوانین به صورت اختصاصی برای هر حرفه تعریف شده‌اند. در این مقاله، شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ برای مهندسان، معماران تجربی و کاردان‌های فنی ساختمان ارائه‌شده‌است.

سازمان وزارت و شهرسازی هر ساله آزمونی را برای چند رشته مهندسی برگزار می کند، تا شرکت کنندگان در صورت قبولی بتوانند به طور رسمی وارد حرفه مهندسی شوند. از جمله شرایط ثبت نام نظام مهندسی داشتن مدرک تحصیلی مربوطه است که در یکی از رشته های هفت گانه زیر برگزار می شود:

رشته عمران (نظارت، اجرا و محاسبات)

رشته معماری (نظارت، اجرا و طراحی)

رشته تاسیسات مکانیکی ( مکانیکی نظارت – تاسیسات مکانیکی طراحی)

رشته تاسیسات برقی ( تاسیسات برقی نظارت – تاسیسات برقی طراحی)

مهندسی ترافیک

مهندسی نقشه برداری

مهندسی شهرسازی

هدف از برگزاری این آزمون اعطای پروانه اشتغال به افرادی است که شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی را داشته و نمره حد نصاب را کسب می کنند. پذیرفته شدگان می توانند در استان محل سکونت خود برای تأسیس دفتر یا شرکت اقدام نمایند.

گفتنی است که آزمون نظام مهندسی، توسط دفتر مقررات ملی ساختمان که زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است زیر نظر سازمان سنجش برگزار می شود. در ادامه به تفصیل در مورد همه شرایط ضروری صحبت می کنیم.

شرکت در آزمون نظام مهندسی مختص به کدام رشته ها است؟

برای اطلاع از روش تست زنی در آزمون نظام مهندسی بر روی لینک مربوطه کلیک نمایید. 

 

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

وزارت راه و شهرسازی برای پذیرش متقاضیان در آزمون نظام مهندسی شرایطی را پیش بینی کرده است، که برخورداری از آنها الزامی است. در زیر مهمترین شرایط ذکر شده در دفترچه راهنما آمده است.

داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت ( دائم یا موقت) برای آقایان

چنانچه داوطلبی کم شنوا، کم بینا بوده یا معلولیت جسمی داشته باشد، بایستی برای آزمون نظام مهندسی مهر و شهریور، نهایتاً تا 31 تیرماه به اداره راه و شهرسازی استان خود مراجعه نمایند و پرونده بهزیستی خود را ارائه دهد تا از تسهیلات در نظر گرفته شده برخوردار گردد.

تنها مدارک تحصیلی قابل قبول است که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشند.

رشته های عمران، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، ترافیک، شهرسازی، معماری، و نقشه برداری رشته های اصلی این آزمون می باشند.

چنانچه متقاضی دارای مدارک کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی متفاوت با رشته های اصلی، کارشناسی ارشد و یا دکتری باشد که جزء رشته های کارشناسی اصلی نیست، بایستی قبل از ثبت نام به اداره کل محل سکونت خود مراجعه نماید تا از امکان دریافت پروانه اشتغال مطمئن شود.

ثبت نام برای آزمون فقط به صورت اینترنتی و از طریق سامانه inbr.ir انجام می شود.

به غیر از رشته معماری-طراحی، تمامی آزمون ها به صورت تستی برگزار می گردد.

داوطلبان آزمون ورودی به حرفه مهندسان و کاردان های فنی در همه رشته ها و صلاحیت، برای پذیرش باید بتوانند حداقل 50 درصد نمره آزمون را کسب نمایند.

پذیرش داوطلبان آزمون معماری تجربی پایه 3 باید حداقل نمره 50%، پایه دو 55%، و پایه یک 60% درصد را کسب کنند.

اعتبار مدرک افراد پذیرفته شده در همه رشته ها و صلاحیت های ورود به حرفه مهندسان، معماران تجربی و کاردان های فنی، 3 سال خواهدبود.

متقاضیان رشته معماری ( طراحی) بایستی همانند سایر رشته ها هزینه ثبت نام آزمون نظام مهندسی را بپردازند.

 

شرایط ثبت نام نظام مهندسی

برای دریافت منابع آزمون نظام مهندسی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

نکاتی در مورد سابقه کار برای آزمون نظام مهندسی

یکی از مهمترین شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی به سابقه کار داوطلبان اختصاص دارد. این افراد باید با نحوه محاسبه میزان سابقه کار آشنایی داشته باشند. این بخش به دو قسمت سابقه کار حرفه ایی و معماران تجربی تقسیم بندی می شود. 

 

حداقل سابقه کار حرفه ایی لازم برای شرکت کنندگان به شرح زیر است :

حداقل سابقه کار حرفه ایی لازم برای شرکت کنندگان
کارشناسی با حداقل 3 سال 
کارشناسی ارشد با حداقل 2 سال 
دکتری با حداقل 1 سال 

 

  حداقل سابقه کار حرفه ایی کاردان های فنی متقاضیان دارنده مدرک کاردانی نیز به شرح زیر است:

حداقل سابقه کار حرفه ایی کاردان
 کاردانی مورد تایید وزارت علوم با حداقل 5 سال 
کاردانی مورد تایید سایر وزارت خانه ها با حداقل 6 سال 

به جز رشته های معماری ( طراحی) و عمران ( محاسباتی)، سوابق کاردانی چنانچه با رشته آزمون هم رشته باشد، از زمان اخذ مدرک کاردانی تا تاریخ اخذ مدرک مهندسی، هر پنج سال یک سال کامل و حداکثر دو سال به سنوات مهندسی اضافه می شود.

 

شرایط سنی و سابقه کار برای آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

 مدارک مورد نیاز و نحوه محاسبه سنوات صلاحیت حرفه ایی معماری به شرح زیر هستند.

 

پروانه اشتغال حداقل سابقه حداقل شرایط سنی مدرک 
پایه 3 8 سال 26 سال سایر موارد
پایه 2 13 سال  31 سال سایر موارد
پایه 1 19 سال 37 سال سایر موارد
پایه 3 7 سال  25 سال دیپلم فنی
پایه 2 12 سال  30 سال دیپلم فنی
پایه 1 18 سال  36 سال دیپلم فنی

 

 

جهت دریافت کلید سوالات نظام مهندسی و بودجه بندی سوالات آزمون نظام مهندسی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای شرکت در آزمون نظام مهندسی

حرفه معماران تجربی: مدرک دیپلم فنی و حرفه ای یا سایر موارد

حرفه مهندسان: حداقل مدرک کارشناسی که به تائید وزارت علوم رسیده باشد.

صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان: مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری رشته عمران گرایش سازه یا زلزله

حرفه کاردان های حرفه ای: مدرک کاردانی که به تائید وزارت علوم یا سایر وزارت خانه ها رسیده باشد.

صلاحیت ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی رشته عمران: مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری رشته عمران گرایش خاک و پی

سابقه کار برای آزمون نظام مهندسی

ثبت نام آزمون نظام مهندسی چه زمانی است؟

آزمون های نظام مهندسی به طور معمول در فواصل شش ماهه در هر سال برگزار می شود. زمان دقیق هر کدام از آزمون های مهر و بهمن توسط مجری برگزار کننده این آزمون ها اعلام می گردد.

آزمون نوبت اول در روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ 3 و 4 مهرماه 99 اجرا شد. البته از آنجا که رشته معماری ( صلاحیت طراحی) هر ساله به صورت جداگانه برگزار می شود، داوطلبان در 6 شهریور در جلسه حضور یافتند.

افرادی که شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی نیمسال اول را داشتند، از روز چهارشنبه 12 مرداد ماه الی تا روز جمعه 21 مرداد 98 برای ثبت نام اقدام کردند. البته این زمان چند روز نیز تمدید شد تا افرادی که موفق به نام نویسی نشدند، برای تکمیل مدارک اقدام نمایند.

برای نیمسال دوم، به طور معمول ثبت نام در اوایل دی ماه قابل انجام است. این تاریخ برای متقاضیان تمامی رشته ها یکسان است.

چنانچه می خواهید از زمان و شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی و همچنین تاریخ برگزاری مطلع شوید، می توانید با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس بگیرید.

برای کسب اطلاع از نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون نظام مهندسی با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

مراحل ثبت نام در  سامانه آزمون ورود به حرفه مهندسی 

سامانه آزمون ورود به حرفه مهندسی، تمامی اطلاعایه ها و اخبار و همچنین زمان ثبت نام و شرایط آزمون نظام مهندسی را بیان می نماید و افراد برای دستیابی ایه این اطلاعات و ثبت نام در آزمون نظام مهندسی، باید وارد این سامانه شوند. رمند ورود به سامانه آزمون ورود به حرفه مهندسی به شرح زیر است:

ابتدا وارد سامانه وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان به نشانی اینترنتی inbr.ir شوید.

ثبت نام در  سامانه آزمون ورود به حرفه مهندسی 

سپس بر روی سامانه‌های آزمون ورود به حرفه کلیک نمایید.

ثبت نام در  سامانه آزمون ورود به حرفه مهندسی 

در این قسمت شما لینک ثبت نام را مشاهده کرده و می توانید با کلیک بر روی گزینه ثبت نام، اطلاعات خواسته شده را وارد و ثبت نام نمایید.

 

شرایط  عضویت نظام مهندسی ۱۴۰۲

برای عضویت در نظام مهندسی ۱۴۰۲، متقاضیان باید حداقل دارای مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط با مهندسی باشند. پس از دریافت کارت عضویت و قبولی در آزمون نظام مهندسی و گذشت سه سال از دریافت مدرک، می‌توانند پروانه اشتغال به کار مهندسی را دریافت کنند.

برای عضویت، باید با مدارکی مثل عکس، فتوکپی مدرک تحصیلی و شناسنامه به سازمان نظام مهندسی مراجعه و هزینه عضویت را پرداخت کنند.

 

منابع آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

متقاضیان برای شرکت در آزمون نظام مهندسی سال جاری تنها در صورت توانایی در جمع‌آوری منابع معتبر و مرتبط با رشته تحصیلی خود، می‌توانند به موفقیت در این آزمون دست یابند. این مسلم است که یکی از بهترین منابع، سوالات آزمون‌های نظام مهندسی گذشته است.

باید اشاره کرد که هر ساله، با آغاز ثبت نام آزمون نظام مهندسی، منابع مطالعاتی مربوط به رشته‌های عمران، مکانیک، تاسیسات برقی، شهرسازی، نقشه برداری، ترافیک و معماری، توسط وزرارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان در وبسایت inbr. ir در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

همان‌طور که اشاره شد، یکی از روش‌های موثر برای آمادگی برای آزمون، مطالعه نمونه سوالات آزمون‌های گذشته است. دسترسی به مجموعه‌ای از سوالات آزمون‌های نظام مهندسی، می‌تواند بسیار مفید واقع شود. برای درسترسی به این منابع و مشاوره برای قبولی این آزمون با مشاورین ایران تحصیل با شماره  9099075307 در ارتباط باشید.

برای اطلاع از مشاوره آزمون نظام مهندسی بر روی لینک کلیک نمایید.

محتوای دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی

برای اینکه متقاضیان عزیز از شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی مطلع شوند، در هر بار ثبت نام، دفترچه دستورالعمل ثبت نام آزمون های ورود به حرفه مهندسان، در سایت inbr.ir منتشر می شود.

این دفترچه از 4 بخش مقدمه، تعاریف، راهنمای ثبت نام، و دستورالعمل اجرایی آمده است. بخش تعاریف در مورد برخی از اصطلاحات توضیح داده است تا داوطلبان با مفاهیم آشنا شوند.

در قسمت راهنمای ثبت، علاوه بر مواردی همچون شرایط ثبت نام نظام مهندسی چند مورد دیگر به شرح زیر توضیح داده شده است:

  1. مدرک تحصیلی
  2. سابقه کار برای آزمون نظام مهندسی
  3. سایقه کار معماران تجربی
  4. اعتبار قبولی آزمون ها
  5. صلاحیت
  6. بخش های آزمون و شکل برگزاری آن ها
  7. تاریخ و نحوه بر گزاری آزمون
  8. نحوه و مراحل ثبت نام
  9. رسیدگی به تخلفات
  10. نکات مربوط به معماران تجربی دارای پروانه اشتغال به کار تجربی

 

در بخش دستور العمل نیز توضیحاتی در باب خلاصه مراحل اجرایی و زمانبندی آزمون و سایر شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی نکاتی ذکر گشته است. توصیه می شود قبل از ثبت نام، حتماً موارد قید شده در این دفترچه را با دقت مطالعه فرمایید.

محتوای دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی

 

پادکست صوتی مقاله

 

خلاصه مطلب

برگزاری آزمون نظام مهندسی سالیانه در هفت رشته اصلی به‌طور منظم انجام می‌شود. هدف اصلی از برگزاری این آزمون، ارائه پروانه اشتغال به کار به مهندسان جهت تاسیس شرکت‌ها و دفاتر مهندسی است. این آزمون سالیانه برگزار می‌گردد و دو بار با فاصله زمانی حدود شش ماه از یکدیگر برگزار می‌شود. داوطلبانی که شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی سال ۱۴۰۲ را دارا هستند، باید در زمان مقرر به وب‌سایت inbr. ir مراجعه و اطلاعات خود را ثبت نمایند

در این مقاله به شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی پرداختیم و توضیحاتی را در مورد شرایط ثبت نام و سابقه کار برای نظام مهندسی ارائه دادیم. چنانچه شما نیز قصد شرکت در این آزمون را دارید، می توانید همه اطلاعات مورد نیاز از جمله نحوه طراحی سوالات، پاسخ ها، مشاوره مطالعه و انجام تمامی مراحل شرکت را از مشاورین ما با شماره 9099075307 جویا شوید.

برای دانلود پی دی اف مقاله بر روی لینک کلیک نمایید.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی چیست؟

در این مقاله تمامی شرایط ثبت نام و سابقه کار مورد نیاز شرکت در آزمون نظام مهندسی ذکر شده است.

سابقه کار برای آزمون نظام مهندسی حرفه ایی چند سال باید باشد؟

سابقه کار مقطع کارشناسی باید 3 سال، ارشد 2 سال، و دکترا 1 سال از تاریخ اخذ مدرک فارغ التصیلی باشد.

چه رشته هایی می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند؟

رشته های هفتگانه معماری، عمران، تأسیسات مكانیكی، تأسیسات برقی، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک مجاز به شرکت در این آزمون هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا