شرایط تعهد به خدمت دانشجویان روزانه + آیین نامه 1402


دولت براساس اصل 30 قانون اساسی کشور که در سال 1353 به تصویب رسیده است، موظف می باشد که تا حد امکان شرایط تحصیل رایگان را برای داوطلبان واجد شرایط فراهم کند. داوطلبان نیز موظف می باشند که در مقابل آموزش رایگان، مدت زمان مشخصی را پس از فارغ التحصیلی، صرفت خدمت به دولت و انجام تعهد خود کنند. اما این تعهد شامل چیست؟ چه رشته هایی را شامل شده و دارای چه شرایط و ضوابطی است؟ در این بخش به بررسی کامل شرایط تعهد به خدمت دانشجویان روزانه پرداخته و نکات مهمی را که باید در مورد پذیرش تعهد به خدمت بدانید، بیان خواهیم کرد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تعهد به خدمت برای دانشجویانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به خارج از کشور مهاجرت کنند، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد، به ویژه اگر رشته تحصیلی داوطلب از شاخه های پزشکی باشد. به همین دلیل هم باید با آگاهی از شرایط تعهد به خدمت، آن را بپذیرید. کارشناسان ایران تحصیل می توانند تمامی سوالات شما را پیرامون تعهد آموزش رایگان پاسخ داده و راهنمایی های لازم را ارائه کنند؛ تنها کافیست با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید.

منظور از تعهد به خدمت دانشجویان روزانه چیست؟

همانطور که می دانید تحصیل در دانشگاه های دولتی به شرطی که داوطلب در دوره های روزانه پذیرفته شده باشد، رایگان است. اما این رایگان بودن دارای شرط و شروطی می باشد که تمامی داوطلبان پذیرفته شده در دوره های روزانه باید از آن مطلع باشند. در قانون اساسی بیان شده است که با توجه به رشته و سهمیه ای که هر دانشجو دارد و به صورت رایگان در دانشگاه های سراسری تحصیل کرده است، پس از فارغ التحصیلی موظف خواهد بود تا به مدت زمان مشخصی در مناطق تعیین شده خدمت کند.

منظور از تعهد به خدمت دانشجویان روزانه چیست؟

این مدت زمان گاه برابر با طول دوره تحصیلی و گاه دو یا سه برابر طول دوره تحصیلی خواهد بود و تا زمانی که دانشجوی فارغ التحصیل شده تعهد خود را انجام ندهد، نمی تواند اصل مدرک تحصیلی خود را دریافت کند و تنها گواهی پایان تحصیلات موقت به او تعلق خواهد گرفت. دولت با قانونی کردن طرح تعهد به خدمت در واقع تلاش کرده است تا نیروی انسانی و متخصص مورد نیاز خود را در رشته های مختلف و برای مناطقی که کم تر مورد توجه هستند، آماده و تامین کند.

‼ نکته مهم: معمولا محل خدمت دانش آموختگان استان محل تحصیل یا محل زندگی شان می باشد؛ به همین دلیل هم باید در انتخاب شهر محل تحصیل خود توجه ویژه داشته باشید.

 

برای اطلاع از قانون جدید لغو تعهد خدمت وزارت بهداشت و مشاهده بخشنامه سال جاری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

شرایط تعهد به خدمت دانشجویان روزانه چگونه است؟

شرایط تعهد به خدمت هر دانشجویی در رشته های تعهد دار با توجه به سهمیه های وی مشخص خواهد شد؛ این سهمیه می تواند سهمیه مناطق باشد یا سهمیه ایثارگران و مناطق محروم. در ادامه این بخش می توانید شرایط تعهد به خدمت دانشجویان روزانه هر سهمیه را مشاهده کنید.

شرایط تعهد به خدمت دانشجویان روزانه چگونه است؟

◀ شرایط تعهد به خدمت دانشجویان روزانه دارای سهمیه مناطق محروم:

مناطق محروم یا کم برخوردار که اسامی آن ها سالانه در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مشخص می شود به دلیل شرایط ویژه ای که دارند، کمتر مورد توجه و انتخاب افراد به عنوان محل کار قرار می گیرند. به همین دلیل دولت سهمیه ای ویژه برای افرادی که بومی این مناطق هستند و تمایل به خدمت در این مناطق پس از اتمام تحصیلات خود دارند، در نظر گرفته است.

آن دسته از داوطلبانی که از سهمیه مناطق محروم استفاده کرده و در دانشگاه های سراسری دوره روزانه تحصیل کنند، می بایست پس از فارغ التحصیلی به مدت 3 برابر طول دوره تحصیل خود در هر منطقه ای از كشور كه دولت در صورت نياز برای آن ها تعيين می كند، خدمت كنند. این مناطق براساس رشته داوطلب توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص خواهد شد.

◀ شرایط تعهد به خدمت دانشجویان روزانه دارای سهمیه مناطق و ایثارگران:

سهمیه مهم دیگری که در تعیین سال های تعهد به خدمت دانشجویان روزانه تاثیر گذار است، سهمیه مناطق و ایثارگران است. داوطلبانی که پس از اعلام نتایج پذیرفته شدگان در دوره های روزانه با سهمیه های ثبت نامی مناطق 2 یا 3 تحصیلات خود را آغاز می کنند، می بایست پس از تمام شدن درس خود و فارغ التحصیلی، به مدت دو برابر طول دوره تحصیلی شان در هر نقطه و منطقه ای که نیاز به نیرو داشته باشد (براساس تشخیص ارگان های مربوطه)، خدمت کنند.

آن دسته از داوطلبانی که از سهمیه منطقه 1، سهمیه ایثارگران، خانواده شهدا و رزمندگان برای تحصیل در دانشگاه های سراسری دوره روزانه استفاده می کنند، می بایست پس از فارغ التحصیلی از مقطع تحصیلی رشته خود، به مدت یک برابر طول دوره تحصیل خود به انجام تعهد استفاده از خدمات آموزشی رایگان بپردازند. (داوطلبان آقا می توانند پس از انجام خدمت نظام وظیفه، تعهد به خدمت آموزش رایگان را انجام دهند.)

‼ نکته مهم: استفاده کنندگان از سهمیه منطقه 1، سهمیه ایثارگران، خانواده شهدا و رزمندگان دوره روزانه دانشگاه های سراسری چنانچه پس از گذشت یک سال از تمام شدن تحصیلات خود (بدون احتساب خدمت سربازی برای آقایان) از انجام تعهد خود سرباز زنند، وزارت بهداشت یا وزارت علوم می تواند علاوه بر استرداد دو برابر هزینه سرانه دانشجو در طول مدت تحصیل، از تحویل مدرک تحصیلی تا زمانی که خدمت خود را انجام دهد یا مبلغ گفته شده را استرداد کند، خودداری نماید.

میزان تعهد به خدمت استفاده کنندگان سهمیه بهیاری، دو برابر مدت طول دوره تحصیلی شان بوده و مطابق قوانین و مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور خواهد بود.

دانشجویان گرامی چنانچه در رابطه با هر یک از موارد شرایط تعهد به خدمت دانشجویان روزانه سوالی داشتید و یا برای آزاد سازی مدرک تحصیلی خود نیاز به راهنمایی دارید می توانید با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با کارشناسان مرکز ایران تحصیل، از راهنمایی های لازم بهره مند شوید.

 

برای اطلاع از لیست رشته های دارای تعهد خدمت و رتبه قبولی مورد نیاز آن ها، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

نکات مهمی که باید در مورد رشته های دارای تعهد به خدمت بدانید!

در مورد رشته های دارای تعهد به خدمت برخی قوانین و تبصره ها وجود دارد که باید داوطلبان از جزئیات آن ها مطلع بوده و پس از آن تصمیم بگیرند که آیا می خواهند در چنین رشته ای تحصیل کنند یا نه؟

نکات مهمی که باید در مورد رشته های دارای تعهد به خدمت بدانید!

◀ نکات و تبصره های مهمی که باید در مورد شرایط تعهد به خدمت در دوره های روزانه بدانید عبارتند از:

✔ افرادی که در یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، فناوری و تحقیقات یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دوره های غیر روزانه اعم از نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیر انتفاعی، مجازی غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و شهریه پرداز پذیرفته شده اند، الزامی به انجام تعهد به خدمت نخواهند داشت.

✔ هیچ یک از افرادی که در حال سپری کردن طرح تعهد به خدمت خود هستند، نمی توانند در مراکز دیگر نیز استخدام شده و اشتغال کنند.

✔ لازم به ذکر است که مدت تعهد برای استفاده كنندگان از سهميه های مناطق 2 و 3 در رشته های تحصيلی دوره روزانه در هر صورت كمتر از 5 سال نخواهد بود.

✔ تمام داوطلبان پذیرفته شده در رشته ها و سهمیه های مختلف تحصیلی می بایست متعهد شوند که پس از فارغ التحصیلی، چنانچه سازمان ها، ارگان ها و نهاد های انقلاب اسلامی و یا هم چنین ادارات دولتی به آن ها نیاز داشته باشند، در این مراکز مشغول به خدمت شوند. چنانچه هیچ یک از سازمان های ذکر شده نیازی به نیرو نداشته باشند، افراد باید براساس تشخیص وزارت کار و امور اجتماعی برای خدمت در بخش خصوصی اقدام کنند.

✔ افرادی که تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه های فرهنگیان یا تربیت دبیر شهید رجایی آغاز کرده اند، موظف می باشند پس از فارغ التحصیلی به مدت دو برابر طول دوره تحصیلی خود در وزارت آموزش و پرورش خدمت کنند. (تعهد دریافت شده از این داوطلبان به صورت محضری و رسمی خواهد بود.)

✔ دانشجویان فارغ التحصیل شده از رشته های پزشکی، دندان پزشکی و پیراپزشکی می بایست تنها در مراکز بهداشتی که توسط وزارت بهداشت به آن ها اعلام می شود، تعهد خود را انجام دهند. (فعالیت در هر یک از مراکز و بیمارستان های دیگر غیر مجاز و ممنوع می باشد.)

 

برای اطلاع از شرایط ادامه تحصیل متعهدین خدمت فرهنگیان مشاهده بخشنامه جدید سال جاری، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

اخبار پیرامون تعهد به خدمت رایگان

◀ هزینه لغو تعهد خدمت دانشجویان اصلاح می‌ شود / کاهش مدت خدمت تکلیفی فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌ های دولتی:

علی خضریان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، از تدوین طرحی برای اصلاح ماده 7 قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی خبر داد و گفت: در اصل 30 قانون اساسی، قانون‌ گذار ضوابط کلی دریافت بدهی را مشخص نکرده است و از آن جا که دانشگاه‌ های کشور، از نظر امکانات و خدمات و کیفیت آموزشی در سطح نابرابر قرار دارند، در نتیجه طبیعتاً هزینه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان برای دانشجویان و دانش آموختگان هر یک از این دانشگاه‌ ها باید متفاوت از یکدیگر باشد.

اما در عمل و بر طبق بخشنامه‌ های سازمان امور دانشجویان همه دانشجویان از هر دانشگاهی هزینه یکسانی را پرداخت می‌ کنند که از این نظر با عدالت آموزشی مغایر است.

خضریان ادامه داد: هم چنین براساس قانون فعلی دانش آموختگان دانشگاه‌ ها مکلف به ارائه خدمت معادل دو برابر مدتی هستند که از تحصیل مجانی در رشته متناسب تحصیلات خود در دستگاه‌ های دولتی و یا به معرفی دولت در بخش خصوصی بهره می برند؛ در طرح اصلاحی برابر مدتی که از تحصیل رایگان استفاده کرده‌ اند، در ایران خدمت می‌ کنند. وی اضافه کرد: در صورت موافقت نمایندگان با این اصلاحیه شاهد عادلانه شدن قانون قبلی که در سال 1353 و پیش از انقلاب تصویب شده، متناسب با شرایط روز و نیاز کشور خواهیم بود.

 

خلاصه مطلب

تعهد به خدمت از جمله تعهد های اجباری است که از سوی دانشجویان برخی رشته ها در مقابل استفاده از خدمات رایگان آموزشی کشور به دولت داده می شود. مدت زمان این تعهد به خدمت باتوجه به نوع سهمیه، رشته قبولی و شرایط متقاضی تغییر خواهد کرد؛ به همین دلیل هم بسیار مهم است تا پیش از پذیرفتن هر گونه تعهدی به صورت کامل از شرایط تعهد به خدمت دانشجویان روزانه مطلع باشید. در مقاله بالا علاوه بر تشریح تعهد به خدمت، شرایط و نکات مهمی را که در خصوص رشته های تعهد دار باید بدانید، بیان کردیم.

پس از مطالعه دقیق مقاله بالا چنانچه سوالی داشتید و یا نیاز به مشورت با مشاوری متخصص در زمینه انتخاب رشته های تعهد دار داشتید، می توانید با شماره 9099075307 تماس حاصل کنید. کارشناسان مرکز ایران تحصیل همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح الی 12 شب آماده راهنمایی شما خواهند بود. هم چنین می توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه برای ما نوشته و ارسال کنید. در اسرع وقت پاسخگوی تمامی آن ها خواهیم بود.

 

برای دانلود پی دی اف کامل مقاله شرایط تعهد به خدمت دانشجویان روزانه بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

چرا دانشجویان دوره های روزانه دارای تعهد به خدمت می باشند؟

از آن جایی که تحصیل در دانشگاه های سراسری دوره روزانه رایگان است و هزینه آن از سوی دولت پرداخت می شود، دانشجویان موظف می شوند که پس از فارغ التحصیلی به مدتی مشخص در منطقه ای تعیین شده، خدمت کنند.

مدت تعهد به خدمت داوطلبان دارای سهمیه مناطق محروم چقدر است؟

استفاده کنندگان از سهمیه مناطق محروم می بایست به اندازه 3 برابر طول دوره تحصیلز خود در مناطق محرومی که توسط وزارت علوم یا وزارت بهداشت مشخص می شود، خدمت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بالا مراجعه کنید.

چه افرادی تنها به مدت طول دوره تحصیل خود دارای تعهد به خدمت خواهند بود؟

افراد دارای سهمیه منطقه 1 و یا سهمیه خانواده شهدا، ایثارگران و رزمندگان تنها به میزان یک برابر طول دوه تحصیل خود، تعهد به خدمت خواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده تبصره ها به مقاله فوق مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا