شرایط تغییر رشته دبیرستان + نحوه ورود به تمامی رشته ها


اطلاع از شرایط تغییر رشته دبیرستان به دانش آموزان متوسطه مقطع دوم فرصت دوباره ای می دهد تا در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. گاهی پیش می آید برخی از دانش آموزان تصور خاصی از یک رشته تحصیلی داشته باشند و با ورود به آن متوجه می شوند که حال و هوای رشته مورد نظرشان با آنچه انتظارش را داشته اند متفاوت است. بنابراین در این مقاله به بررسی شرایط تغییر رشته دبیرستان و نحوه ورود به تمامی رشته ها بر اساس بخشنامه تغییر رشته دبیرستان پرداخته ایم.

اگر به دنبال پاسخ سوالاتی مانند “زمان مناسب برای تغییر رشته دبیرستان چه زمانی است؟” و یا “تغییر رشته در دبیرستان در رشته های نظری با چه شرایطی همراه است؟” این مقاله برای شما آماده شده است. در صورت نیاز به دریافت مشاوره و دریافت اطلاعات تکمیلی با مشاوران ایران تحصیل در ارتباط باشید.

بخشنامه تغییر رشته دبیرستان 1403

👈 تغییر رشته در دبیرستان برای دانش آموزان پایه نهم ضروری است. آن‌ها باید پس از امتحانات پایان ترم خود، بر اساس راهنمایی‌های تحصیلی، اقدام به انتخاب رشته کنند و با توجه به رشته انتخابی خود، مرحله متوسطه دوم را آغاز کنند.

برخی از دانش آموزان در طول تحصیل، ممکن است متوجه شوند که به رشته انتخابی خود علاقه‌ای ندارند و تصویری واضح از آینده شغلی و بازار کار خود ندارند. این دانش آموزان باید اقدام به تغییر رشته کنند تا بتوانند در مسیر مناسبی برای خود قدم بردارند.

اگر دانش آموزان از روند تغییر رشته آگاهی نداشته باشند و رشته خود را متناسب با علاقه‌شان تغییر ندهند، مسلما در آینده با مشکلاتی روبرو خواهند شد. سوالی که مطرح می‌شود این است که این دانش آموزان برای رفع این مشکل چه اقدامی باید انجام دهند؟

به عنوان پاسخ به سوال مطرح شده، باید گفت که دانش آموزانی که در حال تحصیل در متوسطه دوم هستند و به دلایلی مانند عدم علاقه، انگیزه و آینده شغلی نامناسب، از رشته تحصیلی خود راضی نیستند، می‌توانند طبق بخشنامه تغییر رشته در دبیرستان اقدام نمایند.

این دانش آموزان باید حداکثر دو هفته قبل از اتمام امتحانات، از طریق مدیر مدرسه اقدامات لازم برای تغییر رشته را انجام داده و در سال تحصیلی جدید در رشته مورد علاقه‌شان تحصیل نمایند. برای تغییر رشته، دانش آموزان باید شرایط تغییر رشته را بر اساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش داشته باشند و در امتحانات مربوط به رشته جدید نمره قابل قبولی را کسب نمایند تا بتوانند در رشته جدید تحصیل نمایند.

✔️ تغییر رشته انسانی، تجربی، ریاضی و شاخه‌های نظری که علوم معارف اسلامی نیز جزو آن‌ها است، بر اساس پایه تحصیلی به شاخه‌های هنرستان (فنی و حرفه‌ای و کاردانش) و همچنین تغییر رشته درون شاخه‌ای امکان‌پذیر است بر اساس شرایط تغییر رشته در هنرستان.

برای اطلاع از تغییر رشته در وسط سال دوازدهم کلیک نمایید.

بخشنامه تغییر رشته دبیرستان

شرایط تغییر رشته پایه دهم

👈 برای تغییر رشته در پایه دهم لازم است در آزمون تغییر رشته مرتبط با رشته مورد نظر خود شرکت کنید که در ادامه مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت. در ابتدا بهتر است تصمیم قطعی خود را برای تغییر رشته حداکثر تا 15 روز پیش از امتحانات خرداد یا شهریور پایه دهم بگیرید و برای تغییر رشته اقدام کنید.

شرایط تغییر رشته متوسطه دوم پایه یازدهم با توجه به بخشنامه تغییر رشته دبیرستان، کمی پیچیده‌ تر می باشد و باید از این مراحل بگذرند:

✔️ موافقت والدین برای تغییر رشته

✔️ موافقت مدیر واحد آموزشی

✔️ موافقت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش شهرستان

✔️ موافقت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه

✔️ موافقت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش ناحیه محل تحصیل

 

 

شرایط تغییر رشته متوسطه دوم

تغییر رشته فقط با اعطای موافقت‌نامه کمیسیون آموزش و پرورش امکان‌پذیر است.

دانش‌آموزان برای تغییر رشته باید حداکثر دو هفته قبل از برگزاری امتحانات خردادماه درخواست خود را ثبت کنند. اگر رشته مورد تقاضا در دبیرستان محل تحصیل ارائه شود، آزمون تغییر رشته در همان مدرسه برگزار می‌شود.

در صورت عدم ارائه رشته مورد تقاضا، حوزه آزمون تغییر می‌کند. آزمون تغییر رشته در خردادماه و شهریورماه برگزار می‌شود.

✔️ مراحل تغییر رشته دبیرستان

🔶 همانطور که گفته شد باید تصمیم خود را تا حداکثر 15 روز پیش از امتحانات خرداد ماه و یا شهریور ماه پایه دهم بگیرید.

🔶 وارد سایت سناد شوید و فرم تغییر رشته دبیرستان شماره الف را دریافت نمایید. هم شما هم والدین ‌تان باید این فرم را پر و امضا کنید، اثر انگشت زده و تحویل مشاور مدرسه بدهید.

🔶 مشاور مدرسه باید در جریان این موضوع قرار بگیرد و فرم شما را تایید و امضا کند.

🔶 اگر مشاور به هر دلیلی در مدرسه نباشد، مدیر نیز قادر است تصمیم بگیرد، فرم شما را تایید کند و برای آموزش و پرورش منطقه بفرستد.

🔶 در مرحله بعد باید تایید آموزش و پرورش منطقه را کسب نمایید.

🔶 اگر از تمام این مراحل گذشتید، برای شرکت در امتحانات معرفی می‌ شوید. در ادامه به بررسی دروس مورد نیاز برای آمادگی در آزمون های تغییر رشته می پردازیم.

🔶 اگر مدرسه یا واحد خودتان رشته ‌ی مورد نظر شما را داشته باشد، در همان مدرسه خودتان امتحان می‌دهید. در غیر این ‌صورت باید برای امتحان به مدرسه‌ای که توسط آموزش و پرورش هماهنگ می‌ شود بروید.

🔶 آخرین مرحله شرکت در آزمون تغییر رشته و گرفتن نمره‌ی قبولی است. پس از کسب نمره‌ قبولی، در لیست رشته ‌ی جدید قرار داده می شوید.

برای اطلاع از نحوه انتخاب رشته دبیرستان کلیک کنید.

شرایط تغییر رشته متوسطه دوم

آزمون تغییر رشته دبیرستان

👈 لیست درس هایی را که برای آزمون تغییر رشته در پایه دهم  به آن ها نیاز دارید در جدول زیر قرار داده شده است.

رشته یا شاخه  رشته ریاضی رشته تجربی رشته ادبیات و علوم انسانی علوم و معارف اسلامی رشته‌های شاخه فنی‌حرفه‌ای رشته‌های شاخه کارودانش
نام دروس مورد آزمون برای تغییر رشته _ریاضی1   _شیمی1 _هندسه1 _فیزیک1 _ریاضی1   _شیمی1 _فیزیک1 _زیست‌شناسی1 _علوم و فنون ادبی1   _جامعه‌شناسی1 _اقتصاد _منطق _تاریخ1   _عربی1 _اصول و عقاید1 _علوم و معارف قرآنی1 شرکت در آزمون تمام درس‌های اختصاصی؛ دروس شایستگی‌های فنی و غیرفنی رشته موردنظر شرکت در تمام درس‌های آزمون‌های اختصاصی( قبولی در درس‌های شایستگی‌های غیرفنی) و گذراندن شایستگی فنی “استاندارد مهارت”

 

👈 دروس مورد نیازی که در آزمون تغییر رشته یازدهم به دوازده در آزمون مورد ارزیابی قرار می گیرند به قرار زیر است.

ردیف عنوان رشته عناوین دروس تغییر رشته یازدهم به دوازدهم
1 ریاضی فیزیک حسابان 1، هندسه 2، فیزیک 2، شیمی 2
2 علوم تجربی ریاضی 2، فیزیک 2، شیمی 2، زیست شناسی 2
3 ادبیات و علوم انسانی علوم و فنون ادبی 2، جامعه شناسی 2، عربی(زبان تخصصی رشته) 2، فلسفه 2
4 علوم و معارف اسلامی علوم و معارف قرآنی، اصول عقاید 2، عربی(زبان تخصصی رشته) 2، تاریخ 2 ( تخصصی رشته)

دانش آموزان پایه دهم برای قبولی در آزمون های ذکر شده در جدول بالا، دو فرصت در خرداد ماه و شهریور ماه دارند که باید نمره مورد نظر را کسب کنند.

لازم به ذکر است که برخی دروس بین رشته‌ ای قبلی شما و رشته‌ جدید مشترک اند. اگر در این درس‌ها در رشته‌ی قبلی نمره‌ قبولی گرفته ‌اید دیگر نیاز به آزمون دوباره نیست. مثلا درس ریاضی، شیمی و فیزیک بین دو رشته تجربی و ریاضی مشترک هستند. اگر شما در امتحان ‌های خرداد مثلا رشته‌ ریاضی یا دروس تخصصی رشته ریاضی در این درس‌ها نمره‌ ی قبولی گرفته‌اید و حالا قصد تغییر رشته به تجربی را دارید می‌توانید فقط در آزمون زیست‌ شناسی شرکت کنید.

برخی از دروس ممکن است بین دو رشته مشترک نباشند اما به دلیل محتوای مشابهی که دارند دیگر نیازی به قبولی در آزمون آن ها نباشد و تطابق می خورند. بنابراین برای اطلاع از این دروس حتما با مشاوران مدرسه خود در ارتباط باشید و جزئیات را بررسی نمایید.

جهت اطلاع از شرایط تغییر رشته از ریاضی به تجربی وارد لینک شوید.

فرم تغییر رشته دبیرستان

👈 برای تغییر رشته در دبیرستان و تغییر رشته انسانی، تجربی، ریاضی و بر اساس شرایط تغییر رشته متوسطه دوم گفته شده، دانش آموزان باید در زمان مقرر اقدام به ارائه درخواست به مشاور مدرسه نمایند.

این درخواست باید به صورت کتبی و از طریق فرم تعیین‌شده‌و با رضایت اولیائ به مدرسه تحویل داده شود. خاطر نشان می‌گردد این فرم با عنوان فرم الف شامل اطلاعاتی به شرح ذیل است که باید به صورت دقیق توسط دانش آموز تکمیل و بعد از امضای دانش آموز و ولی دانش آموز به مدرسه تحویل داده شود.

فرم الف برای تغییر رشته دهم - یازدهم - دوازدهم

اطلاعات مربوط به دانش آموز و عنوان رشته درخواستی به همراه دلایل تغییر رشته به همراه امضا و اثر انگشت ولی دانش آموز دلایل تغییر رشته از طرف مشاور مدرسه به مدیریت مدرسه درخواست تغییر رشته از طرف مدیریت مدرسه به اداره آموزش و پرورش نظر نهایی آموزش و پرورش به مدیریت مدرسه مبنی بر موافقت یا عدم موافقت با تغییر رشته در ادامه نمونه برگ شماره الف نمایش داده‌شده‌است:

همچنین در صورتی که رشته جدید در مدرسه تحصیلی دانش آموز وجود نداشته باشد در این صورت دانش آموز باید به مدرسه دیگری معرفی شود تا بتواند در امتحانات تغییر رشته در سال دهم، یازدهم و دوازدهم شرکت نماید.

بدین منظور لازم است نمونه برگ ب تکمیل گردد. این فرم شامل موارد به شرح ذیل است:

فرم ب برای تغییر رشته

معرفی دانش آموز به سایر واحدهای آموزشی از طرف مدیر مدرسه اعلام نتیجه امتحانات تغییر رشته یا شاخه با مهر و امضای مدیر مدرسه معرفی‌شده‌در ادامه نمون برگ ب برای آشنایی دانش آموزان ارائه‌شده‌است:

لازم به ذکر است که دانش آموزان باید فرم الف را حدودا دو هفته قبل از شروع امتحانات تکمیل کرده تا بعد از انجام امور اداری بتوانند مجوز شرکت در امتحانات تغییر رشته را کسب نمایند. این فرم به صورت اینترنتی از طریق سایت سناد قابل دریافت است که برای وارد شدن به این سایت، دانش آموزان باید نام کاربری و رمز عبور را از مدیر مدرسه دریافت نمایند.

 

شرایط تکرار پایه تحصیلی برای تغییر رشته دبیرستان

👈 دانش آموزانی که می خواهند در شاخه تحصیلی خود تغییر رشته دهند ، امکان تکرار پایه تحصیلی را ندارند. مثلا تغییر رشته از انسانی به تجربی یا از ریاضی به تجربی و بالعکس بدون تکرار پایه تحصیلی انجام می گیرد چرا که هر سه رشته انسانی ، ریاضی و تجربی از شاخه نظری هستند.

اما در صورت تغییر شاخه ، امکان تکرار پایه وجود دارد. مثلا تغییر رشته از فنی به تجربی و تغییر رشته از ریاضی به فنی با تکرار پایه تحصیلی انجام پذیر است. بنابراین اگر می خواهید از امکان تکرار پایه استفاده کنید باید در سایت سناد درخواست خود را ثبت نمایید تا توسط مدرسه و آموزش و پرورش منطقه بررسی شود.

برای اطلاع از مراحل تغییر رشته از انسانی به فنی حرفه ای وارد لینک شوید.

شرایط دریافت دیپلم مجدد

👈 برخی از دانش آموزان ممکن است بنا به دلایلی همچون مهاجرت، ترک تحصیلی و غیره بخواهند دیپلم نظام جدید دریافت کنند و یا . اگر فارغ التحصیل دوره‌های 6 ساله و 4 ساله‌‌ متوسطه هستید و می خواهید دیپلم مجدد در شاخه کاردانش دریافت کنید، باید درس‌ های مهارتی و شایستگی‌ های فنی و شایستگی‌ های غیرفنی را نیز بگذارنید، همچنین دروس دینی 3، اخلاق 3، قرآن 3، عربی و زبان 3 را هم باید پاس کنید.

در کل اینکه فرفی نمی کند که از کدام شاخه نظری، فنی حرفه ای و یا کاردانش می خواهید دیپلم مجدد دریافت کنید، باید در آزمون تمام درس های سال دوازدهم رشته مد نظر شرکت کرده و نمره قبولی را دریافت نمایید.

شرایط دریافت دیپلم مجدد 

نمره قبولی برای تغییر رشته دبیرستان

👈 دانش آموزان برای تغییر رشته در سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، باید در امتحانات خرداد ماه و پیش از دریافت کارنامه مدرسه یا شهریور ماه، درخواست خود را ارائه دهند تا همزمان با دیگر دانش آموزان رشته جدید شرکت کنند. شرط تغییر رشته، کسب نمرات قابل قبول در امتحانات پایان ترم است. دانش آموزان باید نمره بالای ۱۰ را در امتحان پایان ترم کسب کنند تا قابل قبول شوند. نمره ثبت‌شده‌در کارنامه داوطلب از طرف مدیر مدرسه در نظر گرفته می‌شود. در صورت کسب نمره قبولی، دانش آموز می‌تواند از ابتدای سال تحصیلی در رشته جدید ادامه دهد. اگر دانش آموز در امتحان خرداد ماه نمره قبولی کسب نکند، باید مجددا روال درخواست تغییر رشته را بر اساس شرایط تعیین‌شده‌توسط مدرسه، طی کند تا بتواند در امتحانات شهریور ماه برای درس مردودی شرکت کند.

برای اطلاع از شرایط تغییر رشته در مدارس تیزهوشان سمپاد کلیک کنید.

 

مشاوره برای تغییر رشته در پایه یازدهم

👈  انتخاب رشته دبیرستان به معنای انتخاب مسیری است که در آینده قصد سفر در آن را دارید و انتخاب رشته از مهم ترین تصمیمات هر فرد است که آینده شغلی فرد را رقم می زند. بنابراین نیاز به تحقیق زیاد در مورد بازار کار رشته مورد و همچنین میزان توانایی و علاقه مندی دانش آموز نسبت به رشته مورد نظر دارد. در پایان سال نهم، فرایند انتخاب رشته برای دانش آموزان متقاضی ورود به مقطع متوسطه دوره دوم انجام می شود.

در این سال معمولا دانش آموزان صرفا بر اساس علاقه مندی سطحی یا نمرات و امتیازات کسب شده، اقدام به انتخاب رشته می کنند. از این رو احتمال دارد که بعضی از این دانش آموزان از انتخاب رشته خود رضایت نداشته باشند و بخواهند رشته انتخابی خود را تغییر دهند. برای این گروه از دانش آموزان امکان تغییر رشته به دو صورت تغییر رشته پایه یازدهم به دوازدهم و تغییر رشته پایه دهم به یازدهم وجود دارد.

💢 البته پیشنهاد ما تغییر رشته پایه یازدهم  است چرا که در این حالت، دانش آموز بخشی از دروس رشته انتخابی اول خود را در پایه دهم و یازدهم خوانده است و بنابراین تصمیم وی برای شرکت در تغییر رشته پایه یازدهم منطقی تر و با ثبات بیشتری خواهد بود.

به عبارتی در فرایند تغییر رشته پایه یازدهم، دانش آموز متقاضی، همه جوانب کار را سنجیده و پس از یک تصمیم قطعی اقدام به شرکت در امتحانات تغییر رشته خواهد کرد. از طرفی در تغییر رشته پایه یازدهم، به دلیل درون شاخه ای بودن، تعداد زیادی از دروس مانند دروس عمومی، بین رشته فعلی و رشته جدید مشترک خواهد بود و از این رو تعداد امتحاناتی که دانش آموز باید در تغییر رشته پایه یازدهم در آنها شرکت کند بسیار کمتر خواهد شد.

برای دریافت مشاوره و تغییر رشته و اطلاع از تمامی نکات مهم شرایط تغییر رشته با توجه به بخشنامه تغییر رشته دبیرستان می توانید با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

جهت تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور بر روی لینک کلیک کنید.

مشاوره برای تغییر رشته در پایه یازدهم

آخرین اخبار تغییر رشته دبیرستان

📢 شرایط تغییر رشته دبیرستان دشوار می شود

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره درباره این موضوع بر اساس بخشنامه تغییر رشته دبیرستان اظهار می‌کند: «با توجه به ماده ۷ آیین‌نامه هدایت تحصیلی، دانش‌آموزی که در دوره دوم متوسطه و در پایه دهم به تحصیل اشتغال دارد و متقاضی تغییر شاخه یا رشته تحصیلی باشد، می‌تواند در امتحانات تغییر رشته شرکت و در صورت کسب شرایط لازم، نسبت به ادامه تحصیل در رشته جدید اقدام کند. همچنین براساس تبصره ۳ ماده ۸۸ آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه روزانه، در موارد خاص، تغییر رشته درون شاخه‌ای در پایه یازدهم، امکان‌پذیر است.

باید در نظر داشت که با توجه به تغییرات صورت گرفته و با توجه به بخشنامه تغییر رشته دبیرستان چنانچه دانش‌آموز در پایه یازدهم تغییر رشته دهد، علاوه بر آزمون و کسب نمره در دروسی که برای تغییر رشته نیاز است، باید در طول سال تحصیلی برای کسب نمره معدل تمامی دروس پایه دهم اقدام کند و این عملا تغییر رشته مشکل‌تر از سال‌های قبل خواهد بود. بنابراین، جا دارد که دانش‌آموزان و اولیائ امور تحصیلی، اهتمام بیشتری در این خصوص داشته باشند.

 

خلاصه مطلب

اطلاع از شرایط تغییر رشته دبیرستان به دانش آموزان مقطع دوم متوسطه، این امکان را می دهد تا در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. گاهی پیش می آید برخی از دانش آموزان تصور خاصی از یک رشته تحصیلی داشته باشند و با ورود به آن متوجه می شوند که حال و هوای رشته مورد نظرشان با آنچه انتظارش را داشته اند متفاوت است. بنابراین در این مقاله به بررسی راهکار هایی برای تغییر رشته دبیرستان، مراحل و شرایط تغییر رشته متوسطه دوم بر اساس بخشنامه تغییر رشته دبیرستان لازم پرداخته ایم. در صورت وجود هرگونه سوال در این زمینه با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید.

 

برای دانلود پی دی اف مقاله شرایط تغییر رشته دبیرستان کلیک نمایید.

برای ثبت درخواست خود مبنی بر تمایل به تغییر رشته باید به کدام سایت مراجعه کرد؟

همانطور که در این مقاله ذکر شده است برای این منظور باید به سایت سناد مراجعه کرد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی، با مدیریت دبیرستان در ارتباط باشید.

تغییر رشته در پایه یازدهم مناسب تر است یا پایه دهم؟

با توجه به مطالبی که در این مقاله عنوان شده است، تغییر رشته در پایه یازدهم راحت تر است.

شرایط تکرار پایه تحصیلی برای تغییر رشته در دبیرستان چیست؟

دانش آموزانی که می خواهند در شاخه تحصیلی خود تغییر رشته دهند، امکان تکرار پایه تحصیلی را ندارند. مثلا تغییر رشته از انسانی به تجربی یا از ریاضی به تجربی و بالعکس بدون تکرار پایه تحصیلی انجام می گیرد چرا که هر سه رشته انسانی ، ریاضی و تجربی از شاخه نظری هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا