شرایط تغییر رشته کارشناسی در 1402 {سراسری، آزاد}


برخی از دانشجویان جدید الورود پس از شروع تحصیلات خود در دانشگاه به دلیل انتخاب اشتباه رشته یا عوض شدن اولویت‌ها تصمیم به تغییر رشته قبولی خود می‌گیرند. این امکان برای متقاضیان دوره کارشناسی وجود دارد و افراد می‌توانند بر اساس قوانین و شرایط تغییر رشته مراحل آن را انجام دهند.

تغییر دادن رشته تحصیلی کارشناسی در دانشگاه‌های مختلف شرایط متفاوتی دارد و براساس نوع دانشگاه دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور روش اقدام متفاوت است. حداقل و حداکثر واحدهای درسی پاس شده، داشتن معدل قابل قبول، برخورداری از حداقل سنوات لازم برای رشته جدید از مواردی است که افراد باید در نظر داشته باشند.

روش‌ های تغییر رشته کارشناسی

👈 برای تغییر رشته دانشگاه بالاخص در مقطع کارشناسی روش‌های متعددی وجود دارد که براساس زمان اقدام یکی از این روش‌ها کارآمدتر است. در مجموع برای افراد می‌توانند از طریق شیوه‌های زیر اقدام کنند:

✔ هنگام اعلام نتایج سازمان سنجش از طریق مکاتبه با این سازمان

✔ تغییر دادن رشته تحصیلی از طریق کارنامه سبز

✔ عوض کردن رشته از طریق تکمیل ظرفیت

✔ تغییر رشته در دانشگاه محل تحصیل دانشجو

روش‌ های تغییر رشته کارشناسی

تغییر رشته کارشناسی در هنگام اعلام نتایج سازمان سنجش

👈 پس از اعلام نتایج سازمان سنجش در صورتی که داوطلبان مایل به تحصیل در اولویت‌های بعدی باشند، می‌توانند در صورت داشتن شرایط تغییر رشته، از طریق سامانه پاسخگویی سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org و مراجعه حضوری مراحل آن را طی کنند.

👈 به این منظور ابتدا افراد باید در سامانه سنجش عضو شوند و گزینه درخواست اینترنتی را انتخاب کرده و طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش درخواست خود را ارسال کنند.

👈 داشتن شرایط تغییر رشته درخواست افراد از طریق کارشناسان پیگیری می‌شود.

تغییر رشته دانشگاه از طریق کارنامه سبز یا کارنامه نهایی

👈 یکی از روش‌ها برای تغییر رشته کارشناسی از طریق کارنامه سبز است که برای ورودی‌های جدید صادر شده و می‌توانند برای ادامه تحصیل در اولویت‌های بعدی خود اقدام کنند. در این روش ابتدا افراد باید موافقت دانشگاه مبدأ و مقصد را جلب کرده و سازمان سنجش هیچگونه مسئولیتی در این زمینه ندارد.

👈 برای درخواست عوض کردن رشته دانشگاه از طریق کارنامه سبز ترم پس از انتشار کارنامه باید درخواست ثبت شود و در صورت موافقت می‌تواند در رشته جدید ادامه تحصیل دهد. در صورتی که از این روش نیاز به انصراف باشد، متقاضیان باید اطلاعات لازم از قوانین مرتبط با انصراف از دانشگاه را کسب کنند. برای اطلاع بیشتر از شرایط تغییر رشته از طریق کارنامه سبز مقاله زیر را مطالعه کنید.

 برای آشنایی با شرایط تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور وارد لینک شوید.

تغییر رشته از طریق تکمیل ظرفیت

👈 از روش‌های دیگر تغییر رشته کارشناسی تکمیل ظرفیت است. معمولاً پس از ثبت نام حضوری دانشگاه ظرفیت‌های خالی به سازمان سنجش اعلام می‌شود و در صورت داشتن شرایط تغییر رشته و موافقت دانشگاه، افراد می‌توانند مجدداً شانس خود را امتحان کنند.

👈 زمان تکمیل ظرفیت معمولاً پس از اتمام ثبت نام حضوری دانشگاه است و افرادی که در کارنامه سبز به نسبت رتبه آخرین نفر اختلاف کمتری دارند، شانس کمتری برای قبولی خواهند داشت.

تغییر رشته از طریق تکمیل ظرفیت

قوانین تغییر رشته در دانشگاه محل تحصیل

👈 برای تغییر رشته دوره کارشناسی افراد باید یک سری شرایط داشته باشند. شرایط اعلام شده در دانشگاه دولتی، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین تغییر رشته در دانشگاه علمی کاربردی مشابهت‌هایی دارد.

✔ رشته انتخابی دانشجو باید در محل تحصیل ارائه شود.

✔ در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار امکان درخواست وجود دارد.

✔ معدل بالای ۱۲ ضروری است.

✔ گذراندن حداقل ۲۰ واحد درسی و حداکثر ۷۰ واحد درس الزامی است.

✔ سنوات تحصیلی برای رشته جدید بسیار اهمیت دارد.

نحوه تغییر رشته کارشناسی

در صورت داشتن شرایط تغییر رشته، برای طی کردن مراحل آن، دانشجو باید قبل از شروع ترم درخواست خود را در آموزش دانشگاه ثبت کنند.

در صورتی که با درخواست آنها موافقت شود، امکان تحصیل درترم جدید امکان‌پذیر است. اگر فرد درخواست انتقالی داده باشند، امکان درخواست وجود خواهد داشت.

آماده سازی دروس پاس شده

👈 برخی از افراد سوال دارند برای تغییر رشته چند واحد باید پاس کرد؟ پس از موافقت با درخواست تحت نظارت مدیر گروه امکان معادل سازی وجود دارد. کسب نمره اکتسابی لازم توسط دانشجو در معادل سازی بسیار اهمیت دارد. نمرات درسی که پذیرفته می‌شود در معدل کل در نظر گرفته می‌شود. اگر دروس پذیرفته نشده در کارنامه درج می‌شود، در معدل تأثیر نخواهد داشت.

👈 در صورتی که نمره درس دانشجو کمتر از ۱۲ باشد و پذیرفته نشده باشد، امکان در نظر گرفتن یک‌ترم مشروطی وجود خواهد داشت.

شرایط تغییر رشته کارشناسی در دانشگاه دولتی

👈 دانشگاه‌های دولتی علاوه بر موارد ذکر شده ممکن است شرایط دیگری برای تغییر رشته در نظر بگیرند. در رشته‌های مختلف دانشگاه‌های دولتی برای هر گروه شرط معدل مختلفی در نظر گرفته شده است.

👈 به عنوان مثال دانشگاه امیرکبیر رشته‌های خود را به ۵ گروه تقسیم کرده و امکان درخواست برای معدل بالای ۱۵ و حداقل ۲۰ واحد درسی پاس شده وجود دارد.

👈 در این دانشگاه رشته‌های درسی که سطح پایین‌تری دارند، گذراندن صرفاً ۲۵ درس نیز کفایت می‌کند.

شرایط تغییر رشته کارشناسی در دانشگاه دولتی

تغییر رشته دوره روزانه به شبانه و پردیس خودگردان

👈 افرادی که در دوره روزانه نمره لازم برای تغییر رشته کارشناسی را نداشته باشند، می‌توانند برای دوره شبانه درخواست دهند.

👈 برای تحصیل شهریه باید پرداخت شود و اگر رشته جدید مصاحبه و شرایط خاصی داشته باشد، باید مراحل آن را پشت سر بگذارد.

👈 جهت تغییر دادن رشته دانشگاه روزانه به خودگردان نیز دانشجو در سال ورود باید تقاضای خود را ارائه کند. داشتن معدل بالای ۱۴ و پاس کردن حداقل ۲۵ واحد و حداکثر ۷۰ واحد درسی نیز الزامی است.

تغییر رشته کارشناسی دانشگاه پیام نور

✔ شرایط تغییر رشته دانشگاه پیام نور کمی متفات با دانشگاه های دیگر است. افرادی که خواستار عوض کردن رشته مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور هستند، از دو روش می‌توانند اقدام کنند:

✔ در روش اول که به نام ماده ۲۴ شناخته می‌شود، در صورتی که حداقل ۱۲ واحد درسی گذرانده شده باشد، فرد می‌تواند در محل‌هایی که نمره قبولی را کسب کرده رشته خود را عوض کنند. داشتن نمره علمی لازم در سال ورود الزامی است.

✔ وجود رشته انتخاب شده در محل تحصیل بسیار اهمیت دارد.

✔ کسب موافقت مدیر آموزشی واحد مربوطه و داشتن سنوات لازم برای فارغ التحصیلی نیز ضروری است.

✔ در روش دوم که روش آسان‌تری است، چنانچه فرد بیشتر از ۱۲ واحد پاس کرده و معدل بالای ۱۲ داشته باشد، می‌تواند در گروه عمده رشته خود را عوض کنند و چنانچه رشته مورد تقاضا ارائه نشود، امکان عوض کردن رشته در سایر دانشگاه‌ها با درخواست انتقالی یا مهمانی وجود دارد.

تغییر رشته مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد

👈 برای تغییر رشته کارشناسی دانشگاه آزاد یک سری شرایط خاص در نظر گرفته شده است.

✔ امکان بازگشت به رشته قبلی وجود ندارد.

✔ دانشجویان باید حتماً نمره قبولی رشته جدید را کسب کرده باشند.

✔ متقاضیان می‌توانند در صورت تمایل برای درخواست خود اقدام کنند.

برای اطلاع بیشتر از شرایط تغییر رشته دانشگاه آزاد می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

مشاوره تغییر رشته کارشناسی

تغییر رشته کارشناسی برای دانشجویان جدیدالورود تحت شرایط خاصی امکان پذیر است.

علاوه بر شرایط کلی، دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور هر کدام شرایط و ضوابط خاصی را تعیین کرده اند.

از آنجا که مسیر موافقت با درخواست دانشجویان زمانبر بوده و دانشجویان به موافقت دانشگاه محصل تحصیل و در صورت درخواست انتقالی، به موافقت دانشگاه مقصد نیاز دارند، از این رو توصیه می کنیم با مشاوران خبره در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره تغییر رشته می‌توانید با مشاوران خبره آکادمی ایران تحصیل در ارتباط باشید تا در صورت داشتن هرگونه سوال در مراحل آن شما عزیزان را راهنمایی کنند.

مشاوره تغییر رشته کارشناسی

خلاصه مقاله تغییر رشته کارشناسی

شرایط تغییر رشته کارشناسی برای دانشجویان جدید الورودی که نسبت به رشته انتخابی خود علاقه ندارند و می‌خواهند برای تغییر آن اقدام کنند، متفاوت است و از دانشگاه به دانشگاه فرق دارد. در مجموع شرایط کلی در دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام نور اعلام شده است، اما برخی از دانشگاه‌ها نیز شرایط خاصی را مدنظر قرار داده‌اند.

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به شرایط تغییر رشته کارشناسی دانشگاه‌های مختلف اشاره کنیم. برای کسب اطلاعات تکمیلی با کارشناسان ایران تحصیل در تماس باشید.

برای دانلود pdf مقاله تغییر رشته کلیک کنید.

 

آیا امکان تغییر رشته کارشناسی وجود دارد؟

بله افراد می‌توانند براساس شرایط دانشگاه‌های مختلف درخواست خود را ارائه کنند.

شرایط لازم برای تغییر دادن رشته کارشناسی چیست؟

برای تغییر کارشناسی افراد باید یک سری شرایط را داشته باشند که در متن مقاله به طور کامل توضیح دادیم.

اگر در دانشگاه پیام نور رشته مورد تقاضا ارائه نشود، برای عوض کردن رشته چه اقدامی می‌توان انجام داد؟

در چنین شرایطی با درخواست انتقالی یا مهمانی می‌توانید در رشته مورد نظر خود در سایر دانشگاه‌های پیام نور تحصیل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا