شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی + آیین‌نامه 1402


مشمولین خدمتی که عضو معلول در خانواده خود دارند و تاکنون نتوانستند به خدمت سربازی بروند می توانند طبق شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی عفو بگیرند یا سربازی خود را به تاخیر بندازند. آن ها برای این کار باید شرایطی داشته باشند تا غیبت سربازی بهزیستی خود را توجیه کنند. حال این شرایط کدام هستند؟

با توجه به این که در حال حاضر خانواده هایی وجود دارند که در آن افراد معلول و عضو بهزیستی زندگی می کند، این افراد به مراقبت نیاز دارند. لذا مشمولین خدمت با توجه به این شرایط ممکن است در سن ۱۸ سالگی خود را به خدمت معرفی نکنند و جزو مشمولین غیبت سربازی به شمار بیایند. به همین دلیل برای این افراد شرایطی در آیین‌نامه نظام و وظیفه کشور ایجاد شده است تا برای غیب سربازی خود دلیل موجه بیاورند و عفو بگیرند؛ در غیر این صورت مجازات خواهند شد.

حال این شرایط کدام هستند و چه قانونی در این زمینه در سازمان نظام وظیفه کشور ذکر شده است؟ شما برای این که بتوانید در مورد آیین‌نامه و شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی 1402 اطلاعات کامل و سریعی را به دست بیاورید یا قصد دارید مدارک آن را تدوین کنید می توانید با مشاوران ایران تحصیل به شماره تلفن 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

منظور از معافیت بهزیستی چیست؟

معافیت بهزیستی یکی از معافیت های کفالت است که در قوانین نظام وظیفه کشور عنوان شده است. این معافیت که به معافیت ماده ۶ بهزیستی مشهور است از سال 1382 بر اساس توافق نامه‌ای بین سازمان بهزیستی و سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا کشور ایجاد شده است. در این آیین نامه آمده است فرزندان سالم خانواده هایی که عضو معلول و بهزیستی دارند می توانند از این معافیت استفاده کنند. هدف از ایجاد این قانون کاهش فشار ناشی از نگهداری فرد معلول در اعضای خانواده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد استعلام غیبت سربازی با کد ملی و ورود به سامانه آنلاین آن روی لینک کلیک کنید.

منظور از معافیت بهزیستی چیست

 

آیین نامه و شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی 1402

در این آیین نامه برای افراد مختلف خانواده هایی که در آن عضو بهزیستی وجود دارد، شرایطی عنوان شده است که در آن می توانند برای غیبت سربازی خود دلیل موجه بیاورند و از سازمان نظام وظیفه کشور عفو بگیرند؛ در غیر این صورت این افراد جریمه خواهند شد و باید طبق قوانین مجازات شوند. در حال حاضر شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی برای هر کدام از اعضای خانواده در قانون ذکر شده است که به آن ها اشاره می کنیم.

 

توجیه غیبت سربازی بهزیستی برای والدین معلول

طبق آیین‌نامه معافیت بهزیستی، اگر یکی از والدین مشمولان خدمتی ناتوانی جسمی و معلولیت  داشته باشد می تواند برای دوره غیبت خود یک دلیل موجه بیاورد. شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی این دسته از افراد بدین گونه است که والدین آن ها قبل از دوره غیبت سربازی، معلول و عضو کمیته بهزیستی کشور باشد؛ در غیر این صورت توجیه غیبت سربازی آن ها قابل قبول نیست.

برای اطلاع از مشاوره غیبت سربازی و رفع و توجیه غیبت نظام وظیفه روی لینک کلیک کنید.

توجیه غیبت سربازی بهزیستی برای فرزندان معلول

اگر حداقل دو فرزند مجرد یک خانواده، عضو بهزیستی باشند و نتوانند کارهای روزمره خود را انجام دهند در این صورت یک فرزند سالم این خانواده می تواند برای دوره غیبت سربازی خود دلیل موجه بیاورد. البته باید دقت کنید که فرزند یا فرزندان معلول خانواده قبل از ورود به دوره غیبت، عضو بهزیستی کشور باشند؛ در غیر این صورت توجیه غیبت سربازی فرد مشمول قبول نمی شود.

حال اگر فرزند خود فرد مشمول عضو بهزیستی باشد در این صورت می تواند با توجه به شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی از آیین نامه آن استفاده کند. البته در آن فرزند فرد مشمول سربازی قبل از شروع دوره غیبت دچار معلولیت شده باشد.

 

توجیه غیبت سربازی بهزیستی برای همسر معلول

طبق شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی، افرادی که همسر معلول داشته باشند تا زمانی که سرپرستی آن با این فرد باشد می توانند برای نگهداری از همسر خود از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند. حال اگر آن ها موفق نشدند در زمان مناسب برای دریافت معافیت اقدام کنند و وارد دوره غیبت شوند می توانند از شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی استفاده کنند. دقت کنید که طبق شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی 1402 شما زمانی می توانید از این قانون استفاده نمایید که همسر شما قبل از دوره غیبت سربازی معلول و عضو بهزیستی شده باشد.

توجیه غیبت سربازی بهزیستی برای همسر معلول

همچنین طبق این قانون، فرد مشمول خدمتی که با فرد معلول حرکتی و جسمی ازدواج کند می تواند به صورت موقت از خدمت سربازی معاف شود. حال اگر آن ها وارد دوره غیبت شده باشند می توانند این مشکل را به عنوان دلیلی برای توجیه غیبت سربازی بهزیستی استفاده نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اضافه خدمت غیبت سربازی و قوانین جدید محاسبه آن روی لینک کلیک کنید.

معافیت بهزیستی مادر فاقد همسر

طبق آیین نامه و شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی، مشمولان خدمتی که مادر آن ها فاقد همسر باشد و یا طلاق رسمی گرفته باشد و تحت پوشش بهزیستی زندگی می کنند می توانند از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند. دقت کنید که در این قانون تنها یکی از فرزندان می تواند از خدمت سربازی معاف دائم شود. حال اگر در این حالت شما علاوه بر مادر بدون همسر دارای یک خواهر یا بردار عضو بهزیستی داشته باشید می توانید از این قانون سازمان نظام وظیفه کشور استفاده نمایید و یک دلیل موجه برای غیبت سربازی خود بیاورید.

شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی این افراد زمانی قابل قبول است که فرد مشمول قبل از دوره غیبت سربازی و در طول مدت غیبت عملا سرپرست این خانواده باشد.

 

معافیت بهزیستی فوت والدین تحت پوشش بهزیستی

اگر یکی از والدین مشمولین خدمتی قبل از ورود به دوره غیبت سربازی عضو کمیته بهزیستی کشور باشد و بر اثر بیماری فوت کند می تواند غیبت سربازی خود را توجیه نماید.

دقت کنید که شما زمانی می توانید از شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی استفاده کنید که تمام افراد معلول و عضو بهزیستی بالا در خانه شما باشند و فرد مشمول از آن ها مراقبت کند. حال در صورتی که این افراد در مراکز شبانه روزی بهزیستی باشند مشمولین خدمت نمی توانند از شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی 1402 استفاده کنند.

 

شرایط خاص توجیه غیبت سربازی بهزیستی 1402

به غیر از موارد بالا که در آیین نامه نظام وظیفه کشور ذکر شده است در صورتی که مشمولین کشور با دلیل موجه غیبت سربازی داشته باشند می توانند از شرایط خاص توجیه غیبت سربازی بهزیستی استفاده کنند. این قانون تحت عنوان بند توجیه غیبت مددجویان ماده ۶ بهزیستی شناخته می شود. آن ها زمانی می توانند از قانون ماده ۶ بهزیستی برای توجیه غیبت سربازی خود استفاده کنند که دارای شرایط زیر باشند.

جهت اطلاع از چگونه غیبت سربازی را پاک کنیم؟ روی لینک رنگی کلیک نمایید.

شرایط خاص توجیه غیبت سربازی بهزیستی

♦️ طبق موضوع بند ۷ ماده ۴۴ قانون نظام وظیفه کشور در صورتی که همسر فرد مشمولین خدمتی فوت کرده و دارای فرزند یا فرزندانی باشد که شرایط خاصی دارند می تواند از توجیه غیبت سربازی استفاده کند. میزان بخشودگی آن با توجه به تعداد فرزندان بین ۳ الی ۸ سال است.

♦️ در بند ۷ ماده ۴۴ قانون نظام وظیفه کشور در خصوص شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی برای مددجویان این گونه ذکر شده است؛ آن دسته از افرادی که همسر آن ها بعد از ازدواج معلول شده باشد، تحت شرایط خاص غیبت سربازی خواهند گرفت و می توانند با توجه به میزان معلولیت همسر خود بین ۲ الی ۵ سال برای غیبت سربازی خود بخشودگی بگیرند.

♦️ در صورتی که یکی از اعضای خانواده درجه یک فرد مشمول مانند پدر، مادر، خواهر و بردار او دارای معلولیت و بیماری شدید باشد و به مراقبت نیاز دارد. به طوری که فرد مشمول خدمت یگانه مراقب آن ها باشد می تواند حداکثر به مدت ۵ سال غیبت سربازی خود را توجیه کند.

حال اگر برای شما به غیر از موارد بالا شرایط خاص دیگری برای توجیه غیبت سربازی بهزیستی ایجاد شده باشد و در آن شما یکی از اعضای دیگر خانواده خود مانند مادربزرگ و پدربزرگ خود که عضو بهزیستی هستند، مراقبت می کنید می توانید برای دریافت توجیه غیبت سربازی با مشاوران ایران تحصیل به شماره تلفن 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

 

افراد مددجو به چه کسانی گفته می شود؟

شاید با توجه به مطالب بالا برای شما سوال پیش آمده باشد که منظور از فرد مددجو کیست و به چه افرادی گفته می شود.

برای محاسبه غیبت سربازی و دریافت راهنما در مورد آن روی لینک کلیک کنید.

مددجو بهزیستی کسی است که به دلیل معلولیت‌های خود نیاز به حمایت روحی، جسمی و حمایتی دارد و برای همین تحت پوشش و حمایت سازمان بهزیستی قرار می گیرد. در سازمان بهزیستی کشور معلولیت ها به صورت کلی به ۶ دسته اصلی تقسیم می شوند:

❇️ معلولیت جسمی حرکتی

❇️ معلولیت بینایی

❇️ معلولیت ذهنی

❇️ معلولیت شنوایی

❇️ معلولیت گفتاری

❇️ معلولیت بیماری روانی مزمن

هر کدام از این دسته بندی ها برای خود زیر شاخه هایی دارند و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن ها با کارشناسان ایران تحصیل صحبت نمایید. آن ها قادر هستند اطلاعات جامعی را در مورد مددجویی و افراد مشمولین این سازمان به شما ارائه دهند.

مدارک لازم برای توجیه غیبت سربازی بهزیستی 1402

اگر شما طبق قانون و شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی جزو مشمولین توجیه غیبت سربازی باشید باید مدارک خود را به سازمان نظام وظیفه کشور ارائه دهید تا آن ها با بررسی مدارک شما و صحت اطلاعات داده شده آن ها را در کمیسیون بررسی کنند. در صورتی که بعد از استشهاد محلی و انجام تحقیقات ادعای شما درست باشد برای تایید توجیه غیبت سربازی و اخذ معرفی نامه به دفاتر پلیس + ۱۰ معرفی خواهید شد. حال بعد از آن مراحلی را طبق قوانین طی خواهید کرد.

مدارک لازم برای توجیه غیبت سربازی بهزیستی

حال اگر دوست دارید بدانید که برای توجیه غیبت سربازی خود به چه مدارکی نیاز دارید و چه مراحلی را باید طی کنید همه آن ها در مقاله شرایط توجیه غیبت سربازی عنوان شده است. لذا شما با مطالعه این مقاله می توانید به اطلاعات جامعی در مورد آن برسید و هر گونه سوال و مشکلی دارید را می توانید با شماره تلفن 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

🔔 توجه 🔔

شما برای دریافت توجیه غیبت سربازی بهزیستی باید شاهد داشته باشید و باید شرح حال خود را در یک برگه ذکر کرده و آن را به امضای شاهدان خود برسانید. حال اگر بعد از تحقیقات محلی اطلاعات شما غلط باشد، درخواست توجیه غیبت سربازی شما ابطال می شود.

خلاصه مطلب

افرادی که در خانواده خود افراد معلول و عضو کمیته بهزیستی کشور دارند می توانند غیبت سربازی خود را با دلایل موجه توجیه کنند. آن ها باید برای این که از آیین‌نامه و شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی استفاده کنند که در آن باید یکی از اعضای خانواده درجه اول آن ها عضو بهزیستی باشد. البته باید به یاد داشته باشند که قبل از شروع دوره غیبت سربازی فرد مشمول، اعضای خانواده آن ها معلول شده و عضو بهزیستی باشند؛ در غیر این صورت غیبت سربازی آن ها توجیه نمی شود.

همچنین آن ها باید بدانند که این افراد معلول در خانه و تحت مراقبت فرد مشمول باشند و اگر در مراکز نگهداری شبانه روزی بهزیستی قرار دارند نمی توانند برای غیبت سربازی خود دلیل موجه بیاورند و جریمه خواهند شد. بعد از آن که شما با قوانین و شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی 1402 آشنا شدید می توانید با در دست داشتن مدارک به پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و در آن جا خود را برای سربازی معرفی نمایید. حال اگر در این میان شما هر گونه مشکلی دارید یا می خواهید برای دریافت راهنمایی های بهتر با مشاوران ایران تحصیل صحبت نمایید می توانید در تمام ساعات شبانه روز با شماره تلفن 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

 

جهت دانلود پی دی اف مقاله روی لینک کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

آیا فرزندان مادران مطلقه نیز می توانند از قانون توجیه غیبت سربازی بهزیستی استفاده کنند؟

در صورتی که مادر آن ها عضو بهزیستی باشد می توانند از این قانون استفاده کنند؛ در غیر این صورت آن ها مجاز به استفاده از این قانون توجیه غیبت سربازی بهزیستی نیستند.

اگر فردی عضو بهزیستی باشد و در جای دیگری زندگی کند آیا فرد مشمول خدمت می تواند از قوانین توجیه غیبت سربازی استفاده کند؟

خیر؛ زیرا فرد مشمول زمانی می تواند از این قانون استفاده کند که از فرد معلول و عضو بهزیستی مراقبت کند.

اگر بعد از دوره غیبت یکی از اعضای خانواده فرد مشمول عضو بهزیستی شود آیا می تواند از قانون توجیه غیبت سربازی استفاده کرد؟

خیر؛ شما برای استفاده از آیین نامه و شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی باید قبل از دوره غیبت سربازی از فرد معلول و عضو بهزیستی کشور در خانه خود مراقبت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا