شرایط ثبت نام جهش تحصیلی متوسطه اول و دوم، بخشنامه و زمان 1403


شرایط جهش تحصیلی با شروع زمان ثبت نام از اردیبهشت تا خرداد 1403 اعلام شد. دانش‌آموزان مقطع تحصیلی متوسطه اول و متوسطه دوم برای ثبت نام اولیه آزمون جهشی در مدارس، بایستی در این بازه زمانی به سامانه آموزشی مای مدیو به نشانی اینترنتی my.medu.ir مراجعه کنند. سپس بعد از ارسال درخواست و تکمیل فرم برای ارائه مدارک به مدیر مدرسه، به صورت حضوری مراجعه نمایند.

البته شرایط جهشی خواندن دانش‌آموزان سخت‌گیرانه است و آموزش‌وپرورش باید توانایی و هوش دانش‌آموزان را ارزیابی کند. در صورتی که داوطلب مورد تایید واقع شود، می‌تواند در طی یک سال دو پایه تحصیلی را بگذراند. البته به این شرط که دانش‌آموز در امتحانات پایان ترم قبول شود تا بتواند سال تحصیلی بعد را تنها با شرکت در آزمون جهشی سپری کند.

جهش تحصیلی چیست؟

جهش تحصیلی به معنای گذراندن 2 پایه در طی یک سال تحصیلی است. دانش‌آموزان بایستی به طور کلی 12 سال تحصیل کنند؛ اما در این بین دانش‌آموزانی وجود دارند که ضریب هوشی آن‌ها بالا است و نسبت به هم سن و سال‌های خود از توانایی و قدرت درک بالاتری برخوردار هستند. آموزش‌وپرورش در بخشنامه جهش تحصیلی اعلام کرده که این دسته از دانش‌آموزان می‌توانند برای گذراندن دو پایه تحصیلی در یک سال، از طریق ثبت نام در سامانه مای مدیو، هزینه درخواست خود را پرداخت کنند.

شرایط جهش تحصیلی برای هر مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم، به طور مجزا هرسال اعلام می‌شود تا دانش‌آموزان مستعد و باهوش، ابتدا درخواست کتبی خود را با رضایت والدین، به مدیر مدرسه تحویل دهند تا برای انجام مراحل بعدی به سایت مای مدیو مراجعه نمایند. از مهم‌ترین شرایطی که آموزش‌وپرورش برای این دانش‌آموزان در نظر گرفته، قبولی در امتحانات پایان ترم است.

زمان ثبت نام جهش تحصیلی سال 1403-1404

زمان ثبت نام جهش تحصیلی در سال جاری، از 16 اردیبهشت تا خرداد ماه 1403 است. معمولا آزمون جهش تحصیلی، تمدید مهلت ثبت نام ندارد و دانش‌آموزان باید در تاریخ مشخص شده از سوی آموزش‌وپرورش، مراحل انجام ثبت نام اولیه را انجام دهند. در غیر این صورت امکان نام نویسی و تحویل درخواست کتبی به مدیر مدرسه، امکان‌پذیر نیست.

به این ترتیب دانش‌آموزان و والدین باید در تاریخ اعلام شده، شرایط جهش تحصیلی مقطع متوسطه اول یا متوسطه دوم را مطالعه کنند و بعد برای ثبت نام، درخواست خود را در این بازه به مدیر مدرسه تحویل دهند. چنانچه درخواست جهشی درس خواندن دانش‌آموز تایید شد، باید مراحل باقی‌مانده را در مای مدیو طی کند و بعد در آخر، مبلغ درج شده در سامانه را به منظور شرکت در آزمون جهش تحصیلی، پرداخت نماید.

زمان ثبت نام جهش تحصیلی

شرایط ثبت نام تحصیل جهشی

شرایط جهش تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی، مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم متفاوت است؛ اما یکی از شرایط جهشی خواندن داوطلبان که از فاکتورهای الزامی برای شرکت در آزمون محسوب می‌شود، معدل و نمره بالای دانش‌آموز است. چند سال پیش، دانش‌آموزان باید ابتدا برای ثبت نام درخواست خود را به مدیر مدرسه تحویل می‌دادند و بعد در صورت تایید درخواست، هزینه آزمون را در سامانه سناد پرداخت می‌کردند.

در سال جاری طبق بخشنامه جهش تحصیلی، دانش‌آموزان واجد شرایط در صورتی که درخواست شرکت در آزمون جهشی آن‌ها توسط مدیر مدرسه تایید شود، باید برای تکمیل روند نام نویسی به سامانه ثبت نام جهش تحصیلی my.medu.ir مراجعه کنند. از این رو پیش از ثبت نام باید شرایط اعلام شده برای هریک از مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم را بررسی کنید و بعد در صورت داشتن شرایط، اقدام به ثبت نام در آزمون جهشی نمایید:

شرایط ثبت نام جهش تحصیلی ابتدایی

شرایط ثبت نام تحصیل جهشی در مقطع ابتدایی که از سوی آموزش‌وپرورش اعلام شده، به شرح زیر است:

☑️ نمره دانش‌آموز باید در پایه‌های قبل “خیلی خوب” یا معدل بیست باشد.

☑️ دانش‌آموز باید در امتحان نوبت دی و خرداد شرکت کند تا در صورت قبولی بتواند در آزمون جهشی حضور داشته باشد.

☑️ نمره آی کیو دانش‌آموز در آزمون جهشی باید بالای 130 باشد.

☑️ جهش تحصیلی دوم دانش‌آموز به رای کمیسیون استان بستگی دارد.

شرایط ثبت نام جهش تحصیلی متوسطه اول

شرایط جهش تحصیلی در مقطع متوسطه اول که از سوی آموزش‌وپرورش هر سال اعلام می‌شود، عبارت است از:

☑️ دانش‌آموزان داوطلب جهشی هفتم به نهم، باید بتوانند معدل بالای 18 را کسب کنند.

☑️ دانش‌آموزان می‌توانند در دو آزمون جهشی پنجم به هفتم و هفتم به نهم شرکت کنند.

☑️ داوطلبانی که برای جهشی نهم می‌خواهند شرکت کنند، معدل پایه هشتم آن‌ها باید بالای 16 باشد.

☑️ طبق بخشنامه جهش تحصیلی، دانش‌آموزانی که می‌خواهند در تیزهوشان شرکت کنند، بایستی معدل بالای 19 داشته باشتند تا بتوانند در آزمون ورودی مدارس سمپاد، موفق به کسب نمره قبولی شوند.

شرایط ثبت نام تحصیل جهشی متوسطه اول

شرایط ثبت نام جهش تحصیلی متوسطه دوم

شرایط جهش تحصیلی برای مقطع متوسطه دوم که از سوی آموزش‌وپرورش در مای مدیو منتشر شده، به شرح زیر است:

☑️ دانش‌آموزانی که در آزمون جهشی می‌خواهند شرکت کنند، بایستی موفق به کسب نمره بالای 17 شوند.

☑️ دانش‌آموزان داوطلب جهشی دهم به دوازدهم، باید دارای معدل بالای 18 باشند.

☑️ داوطلبانی که سال گذشته نتوانستند معدل لازم برای شرکت در آزمون جهشی را به دست آورند در سال جدید می‌توانند درخواست خود را به مدیر مدرسه اعلام کنند و بعد هزینه آزمون را در سامانه مای مدیو my.medu.ir بپردازند.

مراحل ثبت نام جهش تحصیلی 1403

دانش‌آموزان پس از مطالعه شرایط جهش تحصیلی مرتبط به مقطع تحصیلی خود می‌توانند مراحل اولیه و مراحل نهایی ثبت نام را انجام دهند تا برای شرکت در آزمون آماده شوند. شرط قبولی، مطالعه منابع آزمون جهشی، هوش بالا در یادگیری و درک مطالب است. در صورتی که جز دانش‌آموزان مستعد و پرتلاش هستید، ابتدا باید شرایط جهشی خواندن را داشته باشید و بعد مراحل لازم که از سوی آموزش‌وپرورش اعلام شده است را طی کنید.

مرحله اول ثبت نام جهش تحصیلی، ارائه درخواست برای شرکت در آزمون به مدیر مدرسه محل تحصیل است. در صورتی که نمرات و معدل پایه‌های قبل داوطلب بالا باشد، دانش‌آموز بایستی برای پرداخت هزینه و انجام مراحل بعدی به سامانه مای مدیو مراجعه کند. در حالی که در سال‌های گذشته، کلیه فرآیند شرکت در آزمون‌های جهشی توسط مدیر مدرسه انجام می‌شد.

دانش‌آموزانی که مراحل اولیه ثبت نام تحصیل جهشی را انجام داده باشند، با مراجعه به سایت مای مدیو می‌توانند از رد درخواست یا قبولی آن مطلع شوند و مابقی مراحل را نظیر پرداخت هزینه شرکت در آزمون جهشی 1403، انجام دهند. در ادامه به طور کامل درباره روند ثبت نام نهایی جهش تحصیلی توضیحاتی ارائه خواهیم داد:

☑️ سامانه مای مدیو را به نشانی my.medu.ir جستجو کرده و با درج کدملی و سریال شناسنامه دانش‌‌آموز وارد مرحله بعدی شوید.

ورود به سامانه مای مدیو

☑️ از بین امکانات ارائه شده در پنل کاربری، بر روی گزینه “جهش تحصیلی” کلیک کنید.

ورود به بخش جهش تحصیلی

☑️ کدملی خود را برای جستجو نتیجه تحصیل جهشی و شرکت در آزمون وارد کنید تا تایید یا رد درخواست شما مشخص شود. در صورت قبولی برای شرکت در آزمون‌های جهشی می‌بایست اطلاعات خود را تکمیل و هزینه ثبت نام نهایی را پرداخت نمایید.

بخشنامه جهش تحصیلی 1403-1404

در بخشنامه جهش تحصیلی 1403 شرایط، ضوابط، زمان ثبت نام و زمان برگزاری آزمون اعلام شده است. همچنین از آن‌جایی که در سال‌های گذشته کلیه روند ثبت درخواست دانش‌آموز برای شرکت در آزمون جهشی و پرداخت هزینه، به عهده مدیر مدرسه و سامانه سناد بود؛ بخشنامه‌ای جدید از شرایط جهش تحصیلی ارائه شده است.

طبق این بخشنامه، دانش‌آموزان مستعد و باهوش برای ثبت نام اولیه و تحویل درخواست کتبی برای شرکت در آزمون‌های جهشی، باید به مدیر مدرسه محل تحصیل مراجعه کنند؛ اما بعد برای پیگیری تایید یا رد درخواست و پرداخت هزینه شرکت در آزمون، وارد سامانه آموزش‌وپرورش مای مدیو my.medu.ir شوند. علاوه بر این موارد در بخشنامه جدید، سن مجاز برای جهش تحصیلی از 12 سال به 15 سال افزایش داشته است.

همچنین حد نمره قبولی در تست هوش جهش تحصیلی باید، بالای 130 باشد. در حالی که تا سال گذشته، نمره لازم برای قبولی در این تست 120 بود. از جمله شرایط مهمی که در بخشنامه آمده، تغییر آزمون‌های جهشی از حضوری به الکترونیکی است. همچنین دانش‌آموزان جدید باید علاوه بر مصاحبه روانشناسی در آزمون شخصیت‌شناسی شرکت کنند و در این مرحله نیز موفق به قبولی شوند.
بخشنامه جهش تحصیلی

مدارک لازم برای ثبت نام جهش تحصیلی

دانش‌آموزان علاقه‌مند به شرکت در آزمون‌های جهشی مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم باید علاوه بر تحویل درخواست کتبی و رضایت اولیا برای اخذ مجوز شرکت در آزمون، مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنند. این مدارک که ممکن است مدیر مدرسه برای تکمیل پرونده از دانش‌آموز بخواهد، عبارت است از:

  • کپی از کلیه صفحات شناسنامه
  • تکمیل فرم درخواست جهش تحصیلی
  • دو قطعه عکس پرسنلی رنگی
  • کپی کارت ملی پشت و رو
  • کپی شناسنامه اولیای دانش‌آموز
  • کپی کارت ملی اولیای دانش‌آموز
  • کارنامه پایه تحصیلی سال قبل
  • گواهی پزشکی سلامت جسمی و روحی

تحصیل جهشی در چه مقاطعی امکان پذیر است؟

در حال حاضر، طبق بخشنامه شرایط جهشی خواندن دانش‌آموزان، داوطلبان ابتدایی و متوسطه اول می‌توانند در آزمون‌های جهشی که از سوی آموزش‌وپرورش کشور برگزار می‌شود، شرکت کنند. پایه اول به سوم ابتدایی، پایه دوم به چهارم، پایه سوم به پنجم و پایه چهارم به ششم امکان ثبت نام در آزمون‌های جهشی را دارند.

همچنین داوطلبان می‌توانند در صورت داشتن شرایط جهش تحصیلی، پایه پنجم و ششم را در یک سال تحصیلی سپری کنند. البته لازم به ذکر است تنها دانش‌آموزانی می‌توانند وارد مقطع هفتم شوند که بتوانند در امتحانات نهایی، معدل بالای 18 را کسب کنند. همچنین دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم می‌توانند در آزمون جهشی شرکت کنند و وارد پایه نهم شوند.

برای دانلود PDF شرایط جهش تحصیلی روی لینک کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

مهم‌ترین شرایط جهش تحصیلی متوسطه اول چیست؟

معدل کل دانش‌آموزان داوطلب آزمون‌های تحصیلی جهشی باید بالای 18 باشد.

زمان ثبت نام جهش تحصیلی در چه تاریخی است؟

زمان ثبت نام جهش تحصیلی دانش‌آموزان از 16 اردیبهشت تا خرداد ماه 1403 است.

کدام سامانه شرایط جهشی خواندن دانش‌آموزان را اعلام می‌کند؟

سایت مای مدیو my.medu.ir هرسال شرایط جهشی خواندن دانش‌آموزان ابتدایی، متوسطه اول و دوم را منتشر می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا