شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها + بخشنامه 1402


شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها و ضوابط آن یکی از مکررترین پرسش‌هایی است که مطرح می‌شود. در سال‌های گذشته در ارتباط با ایجاد حق انحصاری صدور مجوز گشایش دفتر اسناد رسمی برای خانم ها بدون شرکت در آزمون صحبت‌هایی مطرح شده است. همین امر باعث بروز پرسش‌های در این زمینه شده است.

به آن دسته از بانوانی که به دنبال فعالیت در شغل سردفتری هستند و مایلند بدانند که  آیا خانم ها می توانند سردفتر شوند؟ باید بگوییم در حال حاضر بخشنامه مربوط به شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها اعلام شده است. چنانچه نیازمند دریافت اطلاعات در این زمینه هستید، می‌توانید با همکاران ما در مجموعه ایران تحصیل در ارتباط باشید تا مشاوره‌های لازم را به شما بانوان گرامی ارائه کنند.

معرفی شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها

👈در سال 1386 اطلاعیه مربوط به ثبت نام در آزمون سردفتری پس از ۳ سال وقفه انتشار یافت. در آن سال ظرفیت اعلام شده از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش بسیاری داشت.

👈از همان زمان فارغ التحصیلان حقوق مشتاقانه مایل به ثبت نام در این آزمون بودند. اما آنچه که در این آزمون بسیار بحث برانگیز معافیت از آزمون برای برخی از افراد دارای شرایط خاص بود که در این گروه نیز بانوان هم حضور داشتند که جز معافین از آزمون معرفی شدند.

👈 در اطلاعیه ثبت نام آزمون سردفتری سال 1386 چهار گروه معاف بودند که در ادامه بیشتر به این موارد خواهیم پرداخت:

✔️افرادی که دارای مدرک اجتهاد از مراجع مسلم هستند و مدرک اجتهاد آنها به تأیید هیئت منتخب رئیس قوه قضاییه رسیده باشد.

✔️افرادی که دارای مدرک تحصیلی دکتری در رشته الهیات با گرایش فقه و موانع رشته حقوق از دانشگاه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری هستند.

✔️افرادی که دارای مدرک تحصیلی ارشد در رشته‌های حقوق، الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق و معدل ۱۷ و بالاتر از دانشگاه معتبر مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات فناوری هستند.

✔️داوطلبان خانم که این افراد هم در چهار گروهی هستند که از آزمون معاف شدند.

👈در این میان جذب گروه‌های اول و دوم به دلیل صلاحیت‌های علمی از سوی مراجع ذی صلاح محلی سوالی باقی نمی‌گذاشت.

👈اجرای مورد سوم شک برانگیز بود، چرا که فارغ التحصیلان گرایش الهیات در هر مقطع، تخصصی را در مورد قوانین ثبتی در دانشگاه کسب نمی‌کردند.

👈یکی از بحث برانگیزترین بندهای معافیت از آزمون سردفتری بند آخر بود که بر اساس آن شرکت خانم ها  در آزمون سردفتری غیر ضروری اعلام شد. هرچند که همان سال سازمان ثبت اسناد در شفاف‌سازی بند مذکور توضیحاتی را ارائه کرد، اما پس از گذشت چندین سال هنوز بسیاری از افراد در ارتباط با شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها سؤال دارند.

👈از این رو آن دسته از افرادی که سؤال دارند  آیا خانم ها می توانند سردفتر شوند؟ باید بخشنامه‌های مربوط به شغل سردفتری برای خانم ها  و شرایط مربوط به آن را بررسی کنند.

 معرفی شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها

شرایط عمومی سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها 1402

👈با ارائه اطلاعیه‌های ثبت نام در آزمون سردفتری اسناد رسمی در دوره‌های اخیر مشخص شد که شرایط آزمون سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها  تفاوتی با داوطلبان آقا ندارد. خانم هایی که داوطلب شغل سردفتری هستند، مانند آقایان باید کلیه شرایط عمومی زیر را برای شرکت در آزمون احراز نمایند.

✔️تابعیت از قوانین جمهوری اسلامی ایران

✔️داشتن اعتقاد و التزام عملی به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

✔️برخورداری از کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه هنگام برگزاری آزمون (ویژه داوطلبان مرد)

✔️عدم داشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که سبب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.

✔️عدم داشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضایی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در زمان انفصال یا تعلیق براساس احکام قطعی قضایی و انتظامی

✔️برخورداری از سلامت و توانایی‌های جسمی متناسب جهت انجام امور سردفتری به تشخیص پزشکی قانونی کشور

✔️عدم داشتن اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان

✔️عدم فعالیت در مشاغلی چون وکالت، قضاوت، اشتغال در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری‌ها، عدم عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و همچنین عضویت در هیات مدیره و مدیریت عامل شرکت‌های تجاری و بانک‌ها و یا مؤسسات بیمه در زمان صدور ابلاغیه سردفتری.

✔️داشتن حداقل سن 24 سال و حداکثر 50 سال هنگام نام نویسی.

براساس بخشنامه و آیین نامه اجرایی آزمون سردفتری اسناد رسمی، شرایط سنی اعلام شده در بند آخر شرایط عمومی آزمون سردفتری در موارد زیر حذف قابل چشم پوشی است:

✔️برای دفتریاران رسمی که در دفاتر اسناد مشغول هستند، محدودیت سنی 50 سال لحاظ نمی‌شود.

✔️متقاضیان ایثارگر از شروط سنی حداقل و حداکثر معاف هستند.

شرایط اختصاصی سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها 1402

👈اطلاع از شرایط آزمون سردفتری برای خانم هایی که متقاضی شرکت در این آزمون هستند بسیار اهمیت دارد. بر اساس تازه‌ترین طرح مربوط به تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار، سازمان از ثبت اسناد املاک کشور با برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی هر ساله متقاضیان را پذیرش خواهد کرد. این آزمون در سال جاری نیز برگزار می‌شود.

👈جهت موفقیت در این آزمون بانوان باید شرایط آزمون سردفتری را داشته باشند. مدرک تحصیلی مجاز برای ثبت نام آزمون سردفتری که شرط اصلی برای شرکت در آزمون سردفتری اسناد رسمی برای بانوان است، باید شرایط زیر را داشته باشد:

✔️متقاضیان دارنده مدرک لیسانس و بالاتر در رشته حقوق، حقوق قضایی، حقوق ثبت اسناد و املاک، علوم ثبتی، حقوق سردفتری اسناد رسمی صادره از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

✔️داوطلبان دارنده مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی، گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی که مدرک آنها از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شده است.

✔️دارندگان مدرک کارشناسی همه رشته با حداقل ۳ سال سابقه دفتریاری

✔️دفتریاران اول با داشتن حداقل مدرک دیپلم به شرط برخورداری از ۷ سال سابقه دفتریاری اول می توانند در آزمون سردفتری شرکت کنند.

✔️متقاضیان دارای مدرک تحصیلی حوزوی سطح ۲ و بالاتر با تأیید شورای عالی حوزه‌های علمیه (طلاب شیعه) و یا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و شورای عالی برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت (متقاضیان اهل تسنن).

✔️متقاضیان برخوردار از مدرک اجتهاد یا افتا از مراجع مسلم که صحت صدور مدرک آنها توسط رییس قوه قضاییه یا مرجع مورد تأیید ایشان تأیید شده باشد.

👈همه شرایط و ضوابط نام نویسی و شرکت در آزمون و همچنین مواد امتحانی و ضرایب آنها در هنگام نام نویسی در دفترچه راهنمای آزمون سردفتری اعلام خواهد شد.

 شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها  _ شرایط اختصاصی

شرایط سنی آزمون سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها

👈 افرادی که مایلند در ارتباط با امکان فعالیت در شغل سردفتری برای خانم ها  بدانند، باید به شرایط سنی نیز توجه داشته باشند. باید بگوییم که شرایط سنی برای آقای خانم ها  و آقایان یکسان است. همه داوطلبان باید حداقل ۲۴ حداکثر ۵۰ ساله باشند. یعنی حداکثر سن برای سردفتری و شرکت در این آزمون ۵۰ سال خواهد بود.

 مشاوره شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها

👈آزمون سردفتری هر ساله از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار می‌شود و متقاضیانی که مایل به دریافت پروانه سردفتری هستند، می توانند با کسب نمره حد نصاب در این آزمون پذیرفته شوند. داوطلبان برای شرکت آزمون باید واجد شرایط شرکت در آزمون سردفتری باشند، چرا که در صورت نداشتن این شرایط حتی آگه داوطلب در آزمون پذیرفته شده باشد، قبولی وی بلاتأثیر خواهد بود.

👈شرایط عمومی شرکت در آزمون سردفتری که یکی از آنها عدم سابقه محکومیت و شرایط اختصاصی تطابق مدرک کارشناسی با مدارک مربوط به سازمان اسناد و املاک کشور است و شرط سنی نیز در تمام موارد برای آقایان و خانم ها  یکسان است.

👈آخرین دوره برگزاری آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱ بوده است و در سال جدید نیز این آزمون برگزار می‌شود. شرایط شرکت در این آزمون به صورت اطلاعیه از طریق سامانه ثبت اسناد و املاک کشور منتشر می‌شود این شرایط ممکن است با شرایط آخرین دوره برگزار شده متفاوت باشد.

اگر میخواهید بدانید چگونه در آزمون سردفتری قبول شویم؟ بر روی لینک کلیک نمایید.

مشاوره شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها

خلاصه مطالب

افرادی که سؤال دارند  آیا خانم ها می توانند سردفتر شوند؟ باید بگوییم که هر سال بخشنامه‌های مربوط به شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها از سوی سازمان اسناد و املاک کشور منتشر می‌شود و متقاضیان می توانند براساس این آیین نامه و ضوابط مربوطه برای آزمون سردفتری اقدام کنند.

شغل سردفتری برای خانم ها شرایط عمومی و اختصاصی دارد که این شرایط برای داوطلبان مرد و خانم یکسان است. در این مطلب اطلاعات کافی در ارتباط با شرایط سنی شغل سردفتری برای خانم ها را ارائه کردیم. چنانچه شما بانوان متقاضی نیازمند دریافت اطلاعات تکمیلی در این زمینه هستید، کافی است با شماره 9099075307 تماس بگیرید تا همکاران ما در مجموعه ایران تحصیل شما را یاری کنند.

برای دانلود pdf مقاله شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید

آیا خانم ها می توانند سردفتر شوند؟

بله بر اساس بخشنامه سال ۱۴۰۲ خانم ها  می توانند در شغل سردفتری اسناد رسمی مشغول به فعالیت شوند.

آیا شرکت در آزمون سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها ضروری است؟

خیر، بر اساس قانون سال ۱۳۸۶ بانوان می توانند در این آزمون شرکت نکنند.

شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها چیست؟

در متن مقاله به طور کامل به شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها اشاره کردیم. در صورت داشتن هرگونه ابهام می‌توانید با همکاران ما در مجموعه ایران تحصیل در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا