شرایط غیبت در دانشگاه آزاد 1402 + آیین امتحانات


از جمله موضوعات مهم برای دانشجویان، شرایط غیبت در دانشگاه آزاد 1402 است. این دانشگاه همانند سایر دانشگاه‌های دولتی قوانین مهمی دارد که فرد می‌بایست تابع آن‌ها باشد. یکی از این قوانین غیبت موجه است. کلیه دانشجویان مجاز به سه شانزدهم غیبت در هر درس نظری و عملی می‌باشند. به این ترتیب فقط می‌توانند برای هر درس در طول ترم تا سه جلسه غیبت کنند.

بنابراین لازم است که دانشجویان در هر نیمسال تعداد غیبت‌های مجاز خود را با برنامه ریزی و مدیریت تنظیم کنند تا با حذف دروس دچار مشکل نشوند. البته لازم به ذکر است که غیبت در دانشگاه آزاد شرایطی دارد که در این مقاله قصد داریم به این موضوع به صورت گسترده‌تر بپردازیم.

قوانین و شرایط غیبت در دانشگاه آزاد 1402

دانشگاه آزاد نظیر دانشگاه‌های سراسری، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان دارای شرایط و قوانینی در غیبت تحصیلی دانشجویان است. داوطلبانی که به تازگی در آزمون شرکت کرده و قبول شده‌اند، لازم است برای فارغ التحصیلی در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس و دکتری، به قوانین دانشگاه در این زمینه احترام بگذارند.

شرایط غیبت در دانشگاه آزاد از جمله موضوعات مهم و پر بحثی است که دانشجویان برای اینکه با مشکلات متعددی در طول ترم و پایان ترم مواجه نشوند، ضروری است با قوانین غیبت موجه و غیبت غیر موجه آشنا شوند. به این ترتیب در ادامه به این موارد  خواهیم پرداخت.

غیبت در دانشگاه همانند غیبت در مدرسه سختگیری‌هایی دارد. هر درس با توجه به ضریبی که دارد، چند روز غیبت موجه در طول ترم در نظر گرفته می‌شود. اما اگر میزان غیبت دانشجویان از حد مجاز فراتر برود، به صورت غیر موجه لحاظ می‌گردد که در این صورت دانشجو باید با استاد مربوطه و یا آموزش دانشکده وارد گفتگو شود.

قوانین-و-شرایط-غیبت-در-دانشگاه-آزاد

به این نکته مهم توجه داشته باشید که غیبت بیشتر از 3 روز برای هر درس غیر موجه است و این امکان وجود دارد که آن درس توسط استاد و یا دانشکده حذف شود. در ضمن مبلغ متغیر شهریه‌ای که دانشجو برای آن درس واریز کرده است، به دلیل غیبت غیر موجه بازگردانده نمی‌شود.

دانشجویان گرامی به این موضوع مهم توجه کنید که غیبت موجه و غیبت غیر موجه در  امتحانات شفاهی و کتبی تاثیری نمی‌گذارد و همچنین دانشجو ملزم است در طول ترم کلیه تکالیف درسی خود را انجام دهد. در غیر این صورت، نمره منفی بر روی امتحان نهایی آن درس، تاثیر خواهد گذاشت.

شرایط غیبت هر درس در دانشگاه آزاد 1402

شرایط غیبت در دانشگاه آزاد به صورت شفاف در آیین نامه بیان شده است. زیرا در طول ترم، دانشجو به دلایل و اتفاقات غیر قابل منتظره، ممکن است نتواند به مدت چند روز در دانشگاه حضور پیدا کند. به همین خاطر در ادامه می‌خواهیم به غیبت موجه و غیر موجه، مطابق با آیین نامه دانشگاه آزاد بپردازیم.

غیبت موجه دانشگاه آزاد:

طبق قانون و ماده 31 از آیین نامه دانشگاه آزاد، غیبت موجه هر دانشجو سه شانزدهم است. بعنی دانشجو می‌تواند در هر درس نظری، عملی و یا کارورزی که 16 جلسه‌ است؛ حدود 3 جلسه غیبت داشته باشد.

غیبت غیر موجه دانشگاه آزاد:

غیبت غیر موجه دانشگاه آزاد مطابق با ماده 32 به این صورت است که اگر دانشجو در هر درس 16 جلسه‌ای، اگر بیشتر از 3 جلسه غیبت داشته باشد، آن درس حذف شده و یا در کارنامه نمره صفر رد می‌شود. بنابراین دانشجویان گرامی، بهتر است در این مورد دقت داشته باشند تا در دروس نظری، عملی و کاروزی بیشتر از 3 جلسه، غیبت نکنند.

شرایط غیبت هر ترم در دانشگاه آزاد 1402

همانطور که گفتیم، غیبت در دانشگاه آزاد به 2 صورت موجه و غیر موجه است. بنابراین دانشجویان تمامی رشته‌ها، لازم است چه به صورت حضوری و چه غیر حضوری در کلاس‌ها شرکت کنند. کلاس‌های غیر حضوری مثل جلساتی که در دوران کرونا برگزار شده است. پس بهتر است طبق قانون عمل کنید و فقط از غیبت‌های مجاز سه شانزدهم بهره‌مند شوید.

دانشگاه آزاد برای هر ترم در خصوص غیبت دانشجویان سقف مجازی در نظر می‌گیرد. بنابراین دانشجویان باید با در نظر داشتن شرایط غیبت هر ترم در دانشگاه آزاد عمل کنند تا در ترم آخر، با حذف شدن برخی دروس تخصصی و عمومی، با مشکلات اداری مواجه نشوند.

شرایط-غیبت-هر-ترم-در-دانشگاه-آزاد

غیبت‌هایی که دانشگاه آزاد با توجه به آیین نامه 31 و 32 تعیین کرده است، حضور دانشجو را در طول ترم الزامی کرده تا اگر دانشجو بیشتر از سه شانزدهم غیبت کند آن درس توسط آموزش دانشکده حذف شود. به همین خاطر توصیه می‌‎کنیم از غیبت‌های خود در طول ترم برای موارد خاص و ضروری استفاده کنید.

شرایط غیبت در یک ترم دانشگاه آزاد 1402

دانشجوی دانشگاه دولتی، آزاد، غیر انتفاعی و نیز سایر دانشگاه‌ها موظف است در کلاس‌ شرکت کرده و حضور فیزیکی در محیط آموزشی داشته باشد. بنابراین چنانچه فردی نتواند در کلاس یا جلسات امتحان حاضر شود، لازم است از قبل با آموزش دانشکده صحبت کرده باشد.

همچنین به این نکته مهم توجه داشته باشید، در صورتی که دانشجو بیشتر از یک درس در طول ترم، غیبت غیر موجه داشته باشد؛ آموزش دانشکده این اجازه را دارد که فرد را از ترم تحصیلی حذف کند. بنابراین اگر دلیلی موجه برای غیبت دارید، بهتر است از ابتدا با مدیریت آموزش دانشکده و سپس استادان مربوطه صحبت کنید.

در غیر این صورت دانشجو باید جریمه غیبت خود را پرداخت کرده و در مورد غیبت‌ خود در طول یک ترم پاسخگو باشد. اما بهترین راه برای اینکه دانشجو به مشکلی جدی در این مورد بر نخورد، این است که پیش از آغاز ترم تحصیلی از دانشکده مرخصی بگیرد. ابتدا لازم است مرخصی خود را به صورت کتبی بنویسد و در صورت موافقت برای یک ترم از حضور در دانشکده معاف شود.

شرایط موجه کردن غیبت در دانشگاه آزاد 1402

غیبت موجه در دانشگاه آزاد مطابق با ماده 31 و 32 آیین نامه، سه شانزدهم است. یعنی دانشجو از 16 جلسه کلاس، می‌تواند 3 جلسه غیبت موجه داشته باشد. در غیر این صورت آن درس برای دانشجو حذف می‌شود. بنابراین در این بخش سعی داریم به مراحل موجه کردن غیبت زیاد دانشجویان بپردازیم.

در صورتی که فرد به دلیلی مهم نتواند در دانشگاه حضور پیدا کند، لازم است مدارک و مستندات خود را تحویل آموزش دانشکده و همچنین استاد مربوطه بدهد. به عنوان مثال گواهی فوت اعضای درجه یک، گواهی ابتلا به بیماری خاص و یا حبس والدین در طول ترم از جمله مدارکی است که می‌تواند غیبت دانشجو را موجه کند.

شرایط-موجه-کردن-غیبت-در-دانشگاه-آزاد

اگر دانشجویی مشغول به کار شود و به هر دلیلی، به عنوان مثال سرپرست، وظیفه تامین مالی اعضای خانواده بر عهده او باشد، این امکان برای او وجود دارد که در صورت توافق با استاد مربوطه بعضی از روزها در کلاس حاضر نشود. اما به جای آن بایستی پروژه‌‌های درسی را برای ارائه آخر ترم آماده کند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به موضوع شرایط غیبت در دانشگاه آزاد پرداختیم. همانطور که گفتیم، بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف نمی‌توانند برخی روزها در کلاس حاضر شوند. بنابراین دانشگاه آزاد ماده 31 و 32 از آیین نامه را مطرح کرده تا مطابق با آن، دانشجو به سه شانزدهم غیبت در هر درس مجاز باشد.

اما در ادامه گفتیم که غیبت بیش از حد مجاز باعث حذف درس می‌شود. البته اگر دانشجو به دلیلی مهم نتواند مدتی طولانی در دانشگاه حضور پیدا کند، با ارائه مدارک و مستندات امکان موجه شدن غیبت‌های دانشجو میسر است. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوالی داشتید، می‌توانید با مشاوران ایران تحصیل به شماره 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

 

برای دانلود فایل PDF شرایط غیبت در دانشگاه آزاد کلیک کنید.

 

غیبت موجه دانشگاه آزاد طبق آیین نامه چه میزان است؟

مطابق با آیین نامه غیبت موجه دانشجویان دانشگاه آزاد سه شانزدهم است.

آیین نامه دانشگاه آزاد در خصوص غیبت چه ماده‌ای دارد؟

ماده 31 و 32 دانشگاه آزاد در خصوص غیبت موجه و غیر موجه است.

غیبت غیر موجه در دانشگاه چه عواقبی برای دانشجو به همراه دارد؟

غیبت غیر موجه دانشگاه آزاد به منزله حذف درس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا