شرایط کارورزی علمی کاربردی 1402 + نمونه تکمیل فرم 1و2


بعضی از رشته‌ها در دانشگاه‌های علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی، درسی به نام کارورزی ارائه می‌دهند. دانشجو در انتخاب این واحد درسی موظف است که به محل مربوطه دانشگاه حاضر‌شده‌ و شرایط کارورزی علمی کاربردی را بداند. در این مقاله به شما توضیح داده می‌شود که کارورزی دانشگاه علمی کاربردی به چه معناست. دانشجو پس از خواندن این مقاله با نمونه فرم کارورزی دانشگاه علمی کاربردی و همچنین فرم 1 و 2 کارورزی دانشگاه علمی کاربردی و  کاربرگ کارورزی 1 و 2 دانشگاه علمی کاربردی آشنا شده و در انتها می توانید به  دانلود فرم پر شده کارورزی دانشگاه علمی کاربردی بپردازید. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با کارورزی علمی کاربردی 1402 

❇️ در بعضی از دروس تخصصی رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی، دانشجو باید یک دوره کارورزی را طی کند تا بتواند فارغ التحصیل شود. این دوره‌ها به دانشجویان کمک می‌کنند تا از سطح دانشجویی به سطح کاردان عملی در رشته تخصصی خود برسند.

❇️ کارورزی به عنوان یک تجربه آموزشی در محیط کاری شناخته می‌شود و فرد در آن محیط به مدت ۲۴۰ ساعت مشغول به کار می‌شود. این دوره به دانشجویان فرصتی مناسب برای آشنایی با فضای کاری می‌دهد و قابلیت‌های عملی آن‌ها را برای اشتغال در آینده بهبود می‌بخشد.

❇️ دوره کارورزی دانشگاه علمی کاربردی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل به افراد جویای کار کمک می‌کند تا تجربه عملی خود را در محیط کار افزایش دهند و رزومه کاری شان را بهبود ببخشند.

❇️ این دوره آموزشی به دانشجویان امکان می‌دهد که پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی کار مناسب خود را پیدا کنند. دوره کارورزی نوعی نظام آموزشی است که به هدف آموختن مهارت‌های لازم توسط نیروهای انسانی در یک مجموعه طراحی‌شده‌است.

❇️ دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود در دوره کارورزی شرکت می‌کنند تا تجربه کاری ارزشمندی را کسب کنند. درس کارورزی در برخی رشته‌ها یک بار و در برخی رشته‌ها دو بار ارائه می‌شود و کارورز باید مجموعا ۴۸۰ ساعت را در محیط کارورزی طی کند.

❇️ انتخاب دروس کارورزی در نیمسال‌های تحصیلی و ترم تابستان امکان‌پذیر است و درس کارورزی ۲ پیش‌نیاز درس کارورزی ۱ است.

❇️ فرم 1 و 2 کارورزی دانشگاه علمی کاربردی در سامانه uast.ir دانشگاه علمی کاربردی قابل دریافت است که در ادامه می توانید کاربرگ کارورزی 1 و 2 دانشگاه علمی کاربردی را دانلود نمایید.

نمونه فرم کارورزی دانشگاه علمی کاربردی

برای اطلاع از فراخوان ثبت نام مدرس دانشگاه علمی کاربردی کلیک نمایید.

مراحل گذراندن کارورزی علمی کاربردی 1402

✳️ پس از پایان دروس دانشگاهی در ترم آخر تحصیلی، دانشجو می‌بایست در هنگام انتخاب واحد درس کارورزی را انتخاب نماید. دانشجو می‌تواند با هماهنگی مدرس مربوطه پس از اتمام آخرین امتحان، درس کارورزی ۱ و ۲ را انتخاب کند.

✳️ دانشجویانی که در انتخاب واحد ترم تابستان از واحدهای کارورزی علمی کاربردی استفاده می‌کنند، باید به یاد داشته باشند که هر دو درس کارورزی ۱ و ۲ در تابستان‌های تحصیلی اجرا می‌شوند. دانشجویانی که ورودی مهر ماه هستند، در تابستان‌های سال اول و دوم و دانشجویان بهمن ماه در تابستان بعد از ترم‌های اول و سوم، می‌توانند درس کارورزی را انتخاب کنند.

✳️ در زمان انتخاب واحد علمی کاربردی، رعایت سقف واحد درسی ۶ واحد برای تابستان الزامی است، به این معنی که ۲ واحد کارورزی و ۴ واحد درسی را دانشجو باید انتخاب کند. همچنین در آخر تابستان رعایت ۸ واحد درسی یعنی ۲ واحد کارورزی و ۶ واحد درسی الزامی است. دانشجویانی که نمی‌توانند دوره کارورزی خود را در تابستان اخذ کنند، می‌توانند درس کارورزی ۱ را پس از نیمسال اول خود انتخاب کنند.

✳️ در صورت انتخاب درس کارورزی در طول نیمسال عادی، رعایت سقف ۱۴ واحد الزامی است، به این معنی که ۱۲ واحد درسی و ۲ واحد کارورزی را دانشجو باید انتخاب کند. دانشجویانی که معدل بالای ۱۷ دارند و یا در نیمسال آخر تحصیلی خود هستند، سقف انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی برای این دسته از افراد به ۱۸ واحد یعنی ۱۶ واحد درسی و ۲ واحد کارورزی می‌تواند افزایش یابد.

✳️ پودمان کار در محیط کارورزی ۱، که ۲ واحد است، معادل با ۲۴۰ ساعت است. همچنین، پودمان کار در محیط کارورزی ۲ نیز، که نیز ۲ واحد است، معادل با ۲۴۰ ساعت است. دانشجو باید در طول نیمسال تحصیلی که درس کارورزی را انتخاب کرده است و به مدت ۸ هفته یعنی هر هفته ۴۰ ساعت، حضور خود را در محل کارورزی که توسط دانشگاه مشخص‌شده‌است و نامه مربوطه ارائه‌شده‌است، به نمایش بگذارد.

✳️ مدت زمان انجام کارورزی برای هر روز، حداکثر ۸ ساعت است و از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۵ عصر در طول هفته، در ساعات اداری صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است که شروع و خاتمه کارورزی باید در تاریخ مشخص‌شده‌در معرفی‌نامه از سوی مرکز انجام شود و در غیر اینصورت، به عنوان ساعت کارورزی محسوب نخواهد شد.

✳️ دانشجو موظف است با توجه به برنامه‌های تنظیم‌شده‌و طبق چهارچوب، به صورت منظم در محل کارورزی حضور داشته باشد. رعایت دقیق قوانین و مقررات و همچنین مسائل ایمنی و بهداشتی، الزامی بوده و دانشجو موظف است اسناد و اطلاعات مربوط به تولید و همچنین اطلاعات محیط کار را نگهداری کند. برای دانلود نمونه فرم کارورزی دانشگاه علمی کاربردی در ادامه همراه ما باشید.

فرم 1 و 2 کارورزی دانشگاه علمی کاربردی

فرم 1 و 2 کارورزی دانشگاه علمی کاربردی

همان‌طور که گفته شده، در ابتدای کارورزی یکی شرایط کارورزی علمی کاربردی این است که، دانشجو باید یک نامه معرفی از دانشگاه محل تحصیل خود برای محلی که قرار است کارورزی را در آن انجام دهد، دریافت کند. معرفی نامه به نامه‌ای گفته می‌شود که توسط مرکز آموزشی علمی کاربردی برای محل کارورزی دانشجو صادر‌شده‌است.

دانشجو پس از دریافت نامه معرفی تایید‌شده‌از طرف آموزش دانشگاه، برای تایید به محل کارورزی خود می‌رود و پس از تایید محل کارورزی، آن را به مرکز آموزش دانشگاهی تحویل می‌دهد. دانشجو مجاز به حضور در محل کارورزی و انجام کارورزی به مدت ۲۴۰ ساعت است.

فرم گزارش هفتگی به صورت روزانه و مشروح از کارهایی که در محل کارورزی انجام‌شده‌است، باید تهیه شود. این فرم گزارشی است که باید مرتبط و واضح، با مشورت مربی و توسط دانشجو نوشته‌شده‌باشد. کارورز باید به تعداد هفته‌هایی که در محیط کارورزی حضور داشته است، از برگه گزارش هفتگی کپی تهیه کرده و نسبت به تکمیل آن به عنوان فرم کارورزی خود اقدام کند.

گزارش ماهانه به این صورت است که کارورز شرح مختصری از شروع ماه تا پایان ماه را از کارهایی که انجام‌شده‌است، ذکر می‌کند. برای هر ماه از زمان شروع کارورزی تا پایان ماه باید لیست کارهای انجام‌شده‌توسط دانشجو تهیه و با تاریخ در فرم گزارش ذکر می‌شود.

داوطلبانی که قصد دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات فرم‌های مربوط به کارورزی دانشگاه علمی کاربردی را دارند، می‌توانند نمونه فرم کارورزی دانشگاه علمی کاربردی را در سامانه uast.ir دانشگاه علمی کاربردی و یا در ادامه دانلود نمایند. 

نمونه فرم کارورزی دانشگاه علمی کاربردی دانلود

این نمونه فرم کارورزی دانشگاه علمی کاربردی باید خلاصه‌ای از فعالیت‌ها و آموخته‌های دانشجو را شامل شود. همچنین، فرم گزارش ماهیانه نیز براساس تعداد ماه‌های کارورزی تهیه و تکمیل می‌شود و در هنگام تکمیل آن، تکرار مطالب مجاز نیست.

یکی دیگر از فرم‌هایی که دانشجو باید در پایان کارورزی به آموزشگاه خود ارائه دهد، برگه ارزیابی مربی است. این برگه توسط مربی محیط کارورزی، یعنی شخصی که مسئول آموزش کارورزی در محیط کار است، تکمیل می‌شود. مربی دانشجو را ارزیابی کرده و در انتهای برگه به مهر و امضای محیط کارورزی که دانشجو در آن کارورزی را طی کرده است، می‌رسد.

فرم دیگری که باید در فرایند کارورزی پر شود، برگه فرم ارزیابی مدرس است. این فرم تنها قسمت بالایی آن توسط دانشجو پر می‌شود و سایر قسمت‌های آن توسط مدرس تکمیل خواهد شد تا بتوان نمره دانشجو را تعیین کرد.

موارد مورد ارزیابی و نمره‌دهی مدرس شامل انجام صحیح کار و انجام وظایف محوله به دانشجو است، همچنین باید تاکید شود که دانشجو اوراق ذکر‌شده‌را به درستی پر کرده است. 

ارزیابی مربی در تعیین نمره استاد تاثیرگذار است و بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد. از دیگر پارامترهای مهم در ارزیابی، تکمیل گزارش شامل آموخته‌های دانشجو در محیط کارورزی و پاسخ صحیح به سوالات استاد در زمان ارزیابی است.

برای اطلاع از اعلام نتایج علمی کاربردی مهر کلیک نمایید.

شرایط و مراحل کارورزی علمی کاربردی 1402

شرایط کارورزی علمی کاربردی با توجه به دانشگاه ها تفاوت های داشته و باید شرایط کارورزی را در سامانه همان دانشگاه مطالعه نمایید. اما به طور کلی شرایط کارورزی علمی کاربردی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

💢 کارورزی 1

این مراحل شامل تایید محل کارورزی، تکمیل فرم‌های مختلف توسط کارورز و مربی کارورزی، ارزیابی مربی و مدرس، مرتب‌سازی فرم‌ها و تکمیل فرم اتمام کارورزی می‌شود. همچنین تمامی فرم‌ها باید اسکن‌شده‌و به مدرس کارورزی تحویل داده شوند.

💢 کارورزی 2

این مراحل شامل انتخاب محل کارورزی، تایید محل کارورزی، اخذ معرفی نامه کارورزی، پر کردن فرم ها، تهیه گزارش هفتگی و ماهانه، ارزیابی مربی و مدرس، مرتب کردن فرم ها، تکمیل فرم اتمام کارورزی و ارسال آن به مدرس کارورزی است. همچنین ذکر‌شده‌است که تمامی فرم‌ها باید امضا و مهر شده‌ و اسکن‌شده‌و به مدرس کارورزی تحویل داده شوند. در ادامه همین مقاله می توانید به دانلود فرم پر شده کارورزی دانشگاه علمی کاربردی یپردازید.

برای اطلاع از شرایط کارورزی علمی کاربردی دانشگاه مد نظر با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

کاربرگ کارورزی 1 و 2 دانشگاه علمی کاربردی

دانلود فرم پر شده کارورزی دانشگاه علمی کاربردی

❇️ فرم کارورزی برای افرادی که به دنبال آموزش و یادگیری حرفه و کار هستند، مناسب است.

❇️ این فرم شرایطی را ایجاد می‌کند تا فارغ التحصیلان یا دانشجویان رشته‌های مختلف امکان یادگیری حضوری و کار عملی و حرفه‌ای را داشته باشند. آموزش با مشاهده و کار تاثیرات نسبتا قوی‌تری بر یادگیری خواهد داشت.

❇️ افراد جهت شرکت در دوره کارورزی نیاز به فرم کارورزی دارند که بایستی از سایت دانشگاه خود، آن را دریافت نمایند.

❇️ بعد از شرکت در دوره کارورزی و پایان دوره، گواهی پایان دوره برای متقاضی صادر گردیده و چنانچه فرد هنوز دانشجو باشد، گواهی فرد به دانشگاه فرستاده خواهد شد.

❇️ فرم کارورزی شامل معرفی نامه، فرم گزارش هفتگی، فرم گزارش ماهانه، برگه ارزیابی مربی و برگه ارزیابی مدرس است.دانلود فرم پر شده کارورزی دانشگاه علمی کاربردی را در ادامه می توانید مشاهده نمایید.

دانلود فرم پر شده کارورزی دانشگاه علمی کاربردی  مشاهده 

جهت اطلاع از تکمیل ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی کاردانی و کارشناسی کلیک نمایید.

نحوه نوشتن کاربرگ کارورزی 1 و 2 دانشگاه علمی کاربردی

✳️ دانشجویان ملزم هستند که در تاریخی که در انتهای ترم، مدرس کارورزی اعلام می‌نماید، گزارش‌های خود را تکمیل کنند و فرم‌های آماده‌شده‌را به همراه ۳ فصل از گزارشات کارورزی به استاد تحویل دهند.

✳️ علاوه بر فرم‌های تحویل شده، باید ۳ فصل زیر در گزارش دانشجو قید‌شده‌باشد که شامل: فصل اول معرفی و شرح محیط کار، فصل دوم توضیح فعالیت‌های کارورزی و فصل سوم نتیجه‌گیری است.

✳️ لازم به ذکر است که اگر فرم‌های گزارش هفتگی و ماهانه و همچنین ارزیابی‌ها فاقد امضا توسط کارورز یا مربی و یا مدرس و غیره باشند، ارزشی ندارند. همچنین فرم‌ها باید بدون خط خوردگی و حتی لاک گرفتگی باشند تا از عودت گزارش کارورزی جلوگیری شود.

✳️ از مواردی که باید به‌هنگام تحویل گزارش کارورزی دانشگاه علمی کاربردی توسط دانشجو مدنظر قرار گیرد، این است که رنگ جلد طلق و شیرازه به تفکیک رشته که توسط دانشگاه مشخص‌شده‌است، باید توسط دانشجو مدنظر قرار گیرد.

✳️ ترتیب صفحات گزارش به‌صورت زیر است که ابتدا صفحه بسم‌الله قرار گرفته است و در ادامه صفحه عنوان که شامل آرم مرکز، نام مرکز، عنوان کارورزی، نام دانشجو و استاد است. سپس باید چکیده فارسی و فهرست مطالب آورده شود و کاغذهای گزارش کارورزی باید در سایز A۴ تهیه‌شده‌و کلیه بخش‌های آن ساده و بدون کادر باشند.

✳️ ترتیب قرار‌گیری مطالب به این شکل است که پس‌از نگارش چکیده مطلب و مشخص کردن فهرست مطالب، متن اصلی گزارش باید ذکر شود. فصل اول شامل معرفی محل کارورزی، نوع فعالیت در دوره کارورزی و همچنین ذکر اهداف آن است.

✳️ در فصل دوم، وظیفه دانشجو است که یک بررسی از تحقیقات انجام‌شده‌را ذکر کند، به گونه‌ای که فعالیت‌های انجام‌شده‌در دوره کارآموزی به صورت تئوری و عملی در قالب یک تحقیق ارائه شود. دانشجو باید بیان کند که چه فعالیت‌هایی در این مدت انجام‌شده‌است و چه بازتاب‌ها و نتایجی از انجام این فعالیت‌ها به دست آمده است.

✳️ این گزارش نشان می‌دهد که دانشجو در دوره کارآموزی چه اطلاعاتی کسب کرده و چه چیزهایی یاد گرفته است. در فصل سوم، دانشجو باید از مطالب ارائه‌شده‌خود نتیجه‌گیری کند و فصل چهارم شامل منابع و مآخذ و همچنین پیوست‌هایی است که شامل عکس، نقشه و نمودار است.

✳️ بعد از پایان ۲۴۰ ساعت دوره کارآموزی، دانشجو موظف است نامه‌ای از شرکت یا اداره‌ای که در آن کارآموزی خود را طی کرده است، که در آن تاریخ پایان کارآموزی و ذکر اتمام ۲۴۰ ساعت را داشته باشد، دریافت کند. پس از آماده کردن گزارش کارآموزی، نسخه اولیه آن را چاپ کرده و در جلد و شیرازه که ذکر شد، آماده نماید.

✳️ همچنین گزارش‌ها و فرم‌ها را به صورت CD آماده و فرم‌های کارآموزی را که به صورت پیشرفت هفتگی و ماهانه توسط دانشجو آماده‌شده‌است و همچنین فرم ارزیابی نهایی کارآموز توسط مربی باید آماده برای تحویل شود. دیگر فرم‌های لازم برای تحویل شامل فرم ارزیابی نهایی کارآموز توسط مدرس و فرم ارزیابی نهایی کارآموزی توسط استاد راهنمای کارآموزی در محل تکمیل خواهد شد.

✳️ دانشجو موظف است علاوه بر صحافی، پروژه خود را به صورت فایل الکترونیکی بر روی CD تحویل دفتر پروژه‌ها دهد. محتویات CD باید کاملا منطبق بر پروژه صحافی‌شده‌و شامل فایل word و pdf باشد. همچنین دانشجو می‌تواند تمام فایل‌های خود را به همراه نامه پایان ۲۴۰ ساعته و فرم‌های کارآموزی خود به صورت فلش تحویل نماید.

دانلود فرم پر شده کارورزی دانشگاه علمی کاربردی

نحوه دریافت کاربرگ کارورزی 1 و 2 دانشگاه علمی کاربردی

❇️ دانشجویان برای انتخاب دوره کارورزی باید به سایت ثبت نامی دانشگاه خود مراجعه کرده و شرایط کارورزی علمی کاربردی آن را در نظر بگیرند. همچنین دانشجویان می‌توانند با ثبت نام در سامانه‌های ویژه کارورزی دانشگاه، اطلاعات بیشتری در مورد دوره‌های کارآموزی بدست آورند.

❇️ در این سامانه‌ها دوره‌های مختلف کارورزی قابل پیدا کردن است و دانشجویان می‌توانند با سازمان‌ها و موسساتی که این دوره‌ها را ارائه می‌دهند آشنا شوند.

❇️ همچنین برای شرکت در دوره کارورزی نیاز به فرم کارورزی از دانشگاه خود دارند و پس از گذراندن دوره، گواهی پایان دوره به آن‌ها صادر می‌شود.

برای اطلاع از رشته های دانشگاه علمی کاربردی بدون کنکور  کلیک نمایید.

مشاوره کارورزی علمی کاربردی 1402 

‼️ در سامانه‌های اختصاصی دانشگاه، دانشجویان از انجام محل کارورزی با دریافت فرم کارورزی و همچنین شرایط کارورزی علمی کاربردی مطلع می‌شوند.

‼️ فرم کارورزی در موسسه انتخابی تهیه‌شده‌ و به داوطلبان آموزش داده می‌شود. قبل از شرکت در این دوره‌ها، دانشجویان باید معرفی‌نامه از طرف دانشگاه خود و یا سامانه علمی کاربردی به نشانی uast.ir داشته باشند و فرم کارورزی خود را از دانشگاه دریافت کنند.

‼️ پس از شرکت و پایان دوره کارورزی، فرم کارورزی باید تکمیل‌شده‌و در صورت ادامه تحصیل، گواهی فرد به دانشگاه ارسال می‌شود. تکمیل فرم کارورزی بایستی به‌طور کامل و صحیح توسط دانشجو، مربی و مدرس انجام شود. در این صورت، نمره ارزیابی فرم کارورزی توسط مدرس و مربی تعیین می‌شود.

‼️ با دریافت فرم کارورزی، دانشجویان می‌توانند در دوره‌های کارآموزی شرکت کنند که چندین ماه به طول می‌انجامد. این دوره‌ها برای آمادگی افراد برای شغل آینده‌شان است تا بتوانند آموزش‌های مربوطه را دریافت کنند.

مشاوره کارورزی علمی کاربردی

جهت اطلاع از سامانه نقل و انتقال دانشگاه علمی کاربردی کلیک نمایید.

اخبار پیرامون کارورزی علمی کاربردی 1402 

📢 تصمیم های جدید دانشگاه تهران برای کارورزی دانشجویان

دکتر سید محمد مقیمی در نشست شورای سیاستگذاری تحول و نوآوری آموزشی تاکید کرد که باید به کاربردی شدن علم و آینده شغلی دانشجویان توجه کرد و برای ایجاد انگیزه در دانشجویان، نیاز است از فضای تک بعدی محیط آموزشی فاصله بگیریم و سرزندگی در دانشجویان برای مشارکت در کلاس‌ها ایجاد کنیم. همچنین، رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد که فراهم کردن بسترها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای کارورزی دانشجویان یکی از راه‌های ایجاد نشاط در محیط‌های دانشجویی است و پردیس‌های علم و فناوری می‌توانند بسترهای مناسبی برای مهارت‌ورزی در خارج از محیط کلاس و دانشکده فراهم کنند.

خلاصه مطلب

در دوره تحصیلی دانشجو، دانشگاه علمی کاربردی دو درس دو واحدی را در قالب کارورزی ارائه می‌دهد. در این کارورزی، دانشجو باید به مدت ۴۸۰ ساعت در محیطی که توسط دانشگاه تعیین شده، فعالیت کارورزی خود را انجام دهد. پس از اتمام دوره کارورزی، دانشجو موظف است فرم 1 و 2 کارورزی دانشگاه علمی کاربردی خود را به همراه گزارش کار خود به دانشگاه ارائه کند. ما در این مقاله در خصوص شرایط کارورزی علمی کاربردی مطالب را بیان نمودیم و یک نمونه فرم کارورزی دانشگاه علمی کاربردی را برای دانلود در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. اگر پس از مطالعه مقاله نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص کاربرگ کارورزی 1 و 2 دانشگاه علمی کاربردی داشتید، با مشاورین متخصص ایران تحصیل با شماره 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

برای دانلود پی دی اف مقاله شرایط کارورزی علمی کاربردی کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید

برای دانلود فرم پر شده کارورزی دانشگاه علمی کاربردی به چه سایتی مراجعه نماییم؟

دانلود فرم پر شده کارورزی دانشگاه علمی کاربردی در طول مقاله وجود دارد که می توانید آن را دریافت نمایید.

آیا می‌توان در محلی که خودمان می‌خواهیم بدون نامه دانشگاه، کارورزی دانشگاه علمی کاربردی را انجام داد؟

خیر. همان‌طور که در این مقاله توضیح داده‌شده‌است، محل کارورزی توسط دانشگاه تعیین می‌شود و نیاز است که نامه معرفی ارائه شود.

بله. دانشجو موظف است که گزارشی از فعالیت‌هایی که در محل کارورزی انجام داده است را به صورت هفتگی و ماهیانه تهیه کند که روش انجام آن در این مقاله توضیح داده‌شده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا