شرکت نکردن در آزمون عملی هنر + بخشنامه 1402


افرادی که قصد تحصیل در رشته های هنری را دارند، می بایست در گروه آزمایشی جدا و شناوری به نام هنر شرکت کنند. کنکور سراسری گروه آزمایشی هنر در برخی از رشته ها، برخلاف سایر کنکور ها از دو مرحله کتبی و عملی تشکیل می شود؛ یعنی داوطلب برای قبولی در رشته مد نظر خود می بایست علاوه بر شرکت در جلسه کنکور کتبی که متشکل از سوالات چند گزینه ای است، در یک آزمون عملی مرتبط با رشته انتخابی نیز شرکت کند. شرکت نکردن در آزمون عملی هنر چنین رشته هایی سبب عدم قبولی داوطلب خواهد شد. در این مقاله به بررسی کامل عواقب شرکت نکردن در آزمون عملی هنر می پردازیم.

داوطلبان گرامی توجه داشته باشید که براساس نوع رشته انتخابی، ساختار آزمون عملی کنکور هنر تغییر خواهد کرد و داوطلبان باید توانایی های مختلفی از خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به معرض نمایش بگذارند. با اینکه در این مقاله به بررسی جزئی برخی از این موارد می پردازیم؛ با این حال در صورت نیاز به مشاوره تخصصی جهت آمادگی هر چه بیشتر می توانید با کارشناسان ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید.

آشنایی با عواقب شرکت نکردن در آزمون عملی هنر 

کنکور سراسری گروه آزمایشی هنر در برخی از گرایش های آن، ساختاری متفاوت با کنکور سراسری سایر گروه های آزمایشی دارد. هم چنین این گروه آزمایشی شناور بوده و به تمامی دانش آموزان تحصیل کرده در رشته های تجربی، ریاضی – فیزیک و علوم انسانی امکان ثبت نام در کنکور سراسری آن را می دهد. نکته ای که این داوطلبان باید در نظر داشته باشند، این است که ساختار 18 گرایش کنکور گروه هنر متشکل از این دو بخش است:

کنکور سراسری به صورت کتبی یا تئوری

آزمون عملی کنکور هنر

در نتیجه مشاهده می کنید که آزمون عملی بخشی مهم از کنکور هنر است و دارای ضریب بالایی است. شرکت نکردن در آزمون عملی هنر سبب خواهد شد که نتوانید رتبه خوبی را کسب کنید و در نتیجه در دانشگاه های برتر کشور نیز شانس پذیرش نخواهید داشت. در واقع آزمون عملی کنکور هنر درسی تخصصی در کنکور سراسری آن محسوب می شود و دارای ضریب 12 است. این آزمون برای سنجش میزان توانایی داوطلب جهت ادامه تحصیل در دانشگاه، در نظر گرفته شده است.

آشنایی با عواقب شرکت نکردن در آزمون عملی هنر 

آن دسته از داوطلبانی که تمایل به شرکت در آزمون عملی کنکور هنر ندارند، می بایست گرایش هایی از گروه هنر را انتخاب کنند که در آن شرکت نکردن در آزمون عملی هنر مجاز بوده و تاثیر آزمون بسیار کمتر است. هم چنین می توانند برای تحصیل در دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و علمی کاربردی بدون شرکت کردن در آزمون عملی و حتی کنکور سراسری اقدام کنند.

نمره آزمون عملی کنکور هنر به صورت نمره ای از صفر تا صد اعلام خواهد شد و نتیجه نهایی آن را می توان در زمان انتشار کارنامه سبز کنکور سراسری مشاهده کرد. 

 

برای اطلاع از نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون عملی کنکور هنر بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

رشته هایی که شرکت در آزمون عملی هنر در آن ها اجباری است!

از بین تمام گرایش های موجود در کنکور سراسری گروه آزمایشی هنر، تنها 18 گرایش است که به صورت متمرکز بوده و دانشجویانی با شرایط خاص پذیرفته می شوند. داشتن استعداد و توانایی کافی برای تحصیل در این رشته پیش از پذیرش در دانشگاه و به صورت آزمون عملی مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد. به همین دلیل هم باید داوطلبان پیش از انتخاب رشته مورد نظر خود در کنکور سراسری، از شرایط پذیرش و آزمون آن رشته کسب اطلاع کنند.

چه رشته هایی دارای آزمون عملی هستند؟

لیست رشته هایی که قبولی در آن ها مستلزم شرکت کردن در آزمون عملی است، عبارتند از: 

رشته های دارای آزمون عملی کنکور هنر
مجموعه عنوان رشته مجموعه عنوان رشته مجموعه عنوان رشته
1 نقاشی 2 طراحی صنعتی 8 آهنگسازی
ارتباط تصویری 3 ادبیات نمایشی 9 بازیگری
طراحی پارچه 4 مجسمه سازی 10 طراحی صحنه
طراحی لباس 5 نوازندگی موسیقی ایرانی 11 نمایش عروسکی
آموزش هنر 6 نوازندگی موسیقی جهانی 12 عکاسی
گرافیک 7 کتابت نگارگری 13 سینما

نکته مهم: توجه داشته باشید که با شرکت در یک آزمون عملی مجاز خواهید بود تا تمامی رشته های گروه اول را انتخاب کنید.

حال از میان این 18 گرایش ذکر شده، آزمون عملی برخی از این گرایش ها با حضور داورها در جلسه آزمون و نظارت مستقیم آن ها صورت می گیرد و برخی به صورت غیر مستقیم. در روش غیر مستقیم، داوطلب در جلسه آزمون عملی حاضر شده و طرح مورد نیاز را ارائه می کند. سپس نتیجه نهایی برای بررسی و ارزیابی بیشتر به داوران مسابقه ارسال می گردد. 

لیست رشته هایی که آزمون عملی آن ها به صورت مستقیم است عبارتند از:

بازیگری

ادبیات نمایشی

طراحی صحنه

نمایش عروسکی

مجسمه سازی

سینما

عکاسی

نوازندگی ساز ایرانی

نوازندگی ساز جهانی

آهنگ سازی

 

لیست رشته هایی که آزمون عملی آن ها به صورت غیر مستقیم است عبارتند از:

ارتباط تصویری

گرافیک

دبیری هنر (مانند: آموزش ارتباط تصویری و آموزش هنر)

نقاشی

طراحی صنعتی

طراحی لباس

طراحی پارچه

نگار گری

متقاضیان گرامی توجه داشته باشید که در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در رابطه با هر یک از گرایش های فوق می توانید با مشاوران مجرب مرکز ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس گرفته و درخواست راهنمایی کنید. مشاوران ما همه روزه از ساعت 8 صبح الی 12 شب پاسخ گوی تمامی سوالات شما خواهند بود.

 

برای اطلاع از لیست دانشگاه های بدون کنکور هنر در تهران بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

تاثیر 40 درصدی شرکت کردن در آزمون عملی هنر در نتیجه نهایی کنکور

آزمون عملی کنکور هنر، جزئی از آزمون است و به این صورت نیست که شرکت کردن و یا شرکت نکردن در آزمون عملی هنر اختیاری باشد. این آزمون عملی دارای ضریب 12 بوده و تاثیری را در کنکور هنر دارد که درس زیست یا شیمی در کنکور علوم تجربی دارد. همانطور که با عدم پاسخگویی به سوالات زیست در کنکور تجربی نمی توان در دانشگاه های سراسری و برتر پذیرش گرفت، با شرکت نکردن در آزمون عملی هنر نیز فرصت تحصیل در رشته ها و دانشگاه های برتر هنر کشور را از دست خواهید داد. 

میزان تاثیر نمره آزمون عملی هنر در نتیجه نهایی کنکور

آزمون عملی هنر برای سنجش میزان تخصص داوطلبان است تا میزان تسلط آن ها به مباحث تخصصی سنجیده شود. درست مانند درس زیست که اطلاعات دانشجویان در این زمینه زیست شناسی مورد بررسی قرار می گیرد تا مطمئن شد که داوطلب صلاحیت تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی و … را دارد یا خیر؟

البته که لازم نیست داوطلب در سطح پیشرفته ای مسلط به مفاهیم خواسته شده در هر رشته باشد، بلکه می بایست از توانایی های اولیه و پایه برای تحصیل در آن رشته برخوردار باشد و به اصطلاح صفر صفر نباشد.

اگر بخواهیم تاثیر آزمون عملی را در کنکور گروه آزمایشی هنر بگوییم، تقریبا دارای 40 درصد خواهد بود. حدود 37 درصد کل تاثیر مربوط به درس درک عمومی هنر و باقیمانده (حدودا 23 درصد) بین دروس درک عمومی ریاضی – فیزیک و خلاقیت تصویری تقسیم خواهد شد. در نتیجه می توان گفت که تاثیر آزمون عملی در نتیجه پذیرش داوطلبان از مابقی مباحث بیشتر خواهد بود.

داوطلبان گرامی توجه داشته باشید که در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد عواقب شرکت نکردن در آزمون عملی هنر و یا میزان تاثیری که بر نتیجه آزمون شما خواهد داشت، می توانید با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید. متخصصان مرکز ایران تحصیل همه روزه پاسخ گوی تمامی سوالات شما خواهند بود.

 

برای اطلاع از شرایط برگزاری آزمون عملی کنکور هنر بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

اخبار پیرامون کنکور هنر

زمان توزیع کارت آزمون عملی رشته‌ های هنر اعلام شد:

داوطلبانی که برای شرکت در آزمون عملی رشته‌ های نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، گرافیک، طراحی پارچه، طراحی لباس، طراحی صنعتی و کتابت و نگارگری دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی سال 1402 ثبت نام کرده اند، باید به نکات زیر توجه کنند:

1- آزمون برای همه داوطلبان در روز جمعه به تاریخ 27 مرداد ماه جاری برگزار خواهد شد، فرآیند برگزاری آزمون رشته‌ های نقاشی، ارتباط تصویر، آموزش هنر، گرافیک، طراحی پارچه و طراحی لباس نوبت صبح جمعه تاریخ 27 مرداد ساعت 8:00 صبح و آزمون رشته‌ های طراحی صنعتی و کتابت و نگارگری بعد از ظهر روز جمعه 27 مرداد ساعت 14:30 بعد از ظهر شروع خواهد شد. داوطلبان می بایست نیم ساعت قبل از فرآیند آزمون در حوزه امتحانی خود حاضر باشند.

2- کارت شرکت در آزمون داوطلبان این رشته‌ ها از روز چهارشنبه، 25 مرداد تا روز پنج‌شنبه، 26 مرداد از طریق درگاه اطلاع‌ رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل دریافت خواهد بود.

3- داوطلبان فوق در صورت مشاهده مغایر و یا اشکال در کارت شرکت در آزمون می‌ توانند در روز پنج‌ شنبه، 26 مرداد از ساعت 8 تا 12 و بعد از ظهر از ساعت 14 تا 18 به نماینده رفع نقص این سازمان مستقر در واحد های رفع نقص کارت شرکت در آزمون مراجعه کنند.

4- افرادی که در زمان مقرر (از تاریخ 13 تا 19 تیر ماه) موفق به اعلام علاقه‌ مندی برای شرکت در آزمون طراحی رشته‌ های فوق نشده‌ اند، هیچ اقدامی در این مرحله برای آنان انجام نخواهد شد.

 

خلاصه مطلب

شرکت کردن در کنکور سراسری معمولا به این صورت است که داوطلبان می بایست در تاریخی مقرر شده برای پاسخگویی به سوالات چهارگزینه ای در محلی خاص گرد هم آیند؛ اما در برخی از رشته های کنکور گروه آزمایشی هنر، کنکور سراسری ساختاری متفاوت دارد. کنکور رشته هایی چون موسیقی، ادبیات نمایشی، نمایش عروسکی و … از دو بخش تئوری و عملی تشکیل می شود. شرکت در هر دو این بخش ها نیز اجباری است و شرکت نکردن در آزمون عملی هنر یا تئوری آن در نهایت منجر به عدم قبولی داوطلب خواهد شد. 

با مطالعه مقاله فوق می توانید از عواقب شرکت نکردن در آزمون عملی هنر مطلع شوید. در صورت داشتن سوال نیز می توانید با کارشناسان مجرب گروه ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل کنید. هم چنین می توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه نوشته و ارسال کنید.

 

برای دانلود پی دی اف کامل مقاله شرکت نکردن در آزمون عملی هنر بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

عواقب شرکت نکردن در آزمون عملی هنر چیست؟

با شرکت نکردن در آزمون عملی هنر داوطلبان نمی توانند در دانشگاه های سراسری و به صورت روزانه مشغول به تحصیل شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید.

نمره قبولی آزمون عملی هنر چند است؟

نمره آزمون عملی هنر از صفر تا صد در نظر گرفته شده و برحسب عملکرد داوطلب اعلام خواهد شد. توجه داشته باشید که ضریب این درس به صورت تخصصی و 12 خواهد بود. 

تاثیر نمره آزمون عملی هنر در نمره نهایی چقدر است ؟

به صورت کلی می توان گفت که میزان نمره آزمون عملی هنر در کنکور سراسری هنر به صورت 40 درصدی خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا