طرح پزشکی بانوان باردار + شرایط آیین نامه 1402


طرح پزشکی بانوان باردار
سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

شرایط آیین نامه طرح پزشکی بانوان باردار 1402 اعلام شد. هر کدام از کارمندان دولت، پس از زایمان، نیازمند دریافت مرخصی می باشد. جامعه پزشکان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و زنان متخصص پس از دوران بارداری، باید مرخصی استحقاقی را دریافت کنند. پیش از این پزشکان طرحی، می توانستند تا 4 ماه مرخصی زایمان بگیرند، اما در حال حاضر با مصوبات دیوان عدالت اداری کشور، این مدت 4 ماه حذف شده است.

براساس آیین نامه های تصویب شده، مرخصی زایمان در طی تعهد خدمت قابل احتساب نمی باشد و در قوانین موضوعه وزارت بهداشت و وزارت درمان و اموزش پزشکی قانونی برای احتساب مرخصی زایمان به عنوان بخشی از دوران خدمت پزشکان عنوان نشده است. با توجه به اهمیت اطلاع از بخشنامه جدید طرح پزشکی بانوان باردار در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

بخشنامه طرح پزشکی بانوان باردار در سال 1402

پزشکان متخصصی که در کادر پزشکی در ارگان های مختلف مشغول به کار هستند، معمولاً در طرح های پزشکی که به عنوان تعهد خدمت می گذرانند، دارای امتیازهایی خواهند بود. یکی از امتیازهایی که برای پزشکان طرحی زن وجود دارد، استفاده از مرخصی زایمان می باشد. پزشکان زن در حال حاضر، می توانند از مرخصی های استحقاقی و استعلاجی استفاده کنند، اما براساس قوانین جدید در سال 1402 مدت زمان مرخصی زایمان برای این قشر که در سال های گذشته به مدت 4 ماه بود، حذف شده و همین امر، باعث اعتراض بانوان پزشک گردیده است. 

 

برای اطلاع از شرایط معافیت از طرح پزشکی وارد لینک مربوطه شوید. 

 

برابر با مصوبات جدید دیوان عدالت اداری، بانوان پزشکی که در طرح  پزشکی حضور دارند، دیگر نمی توانند از مرخصی 4 ماهه خود استفاده کنند، این در حالی است که پیش از این، پزشکان می توانستند مرخصی زایمان 4 ماهه دریافت نمایند. در متن آیین نامه جدید اینگونه عنوان شده است:

“براساس مفاد رای مزبور، اساسا دوران بهره‌ مندی از مرخصی زایمان به عنوان دوره تعهد خدمت قابل احتساب نمی باشد و در قوانین موضوعه اختیاری برای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای به احتساب درآوردن مرخصی زایمان جزو طرح خدمت پیش بینی نشده است و این افراد نمی توانند مدتی از مرخصی زایمان پزشکان متخصص متعهد خدمت را به عنوان بخشی از طول دوره تعهد خدمت احتساب کنند، مراتب جهت استحضار و اعمال در مدت تعهد دستیاران ایفاد می شود”

در شرایط آیین نامه جدید اعلام شده است که پزشکان زن متخصص، بعد از طی کردن دوره پزشکی عمومی، طبق قانون باید در حدود دو سال دوره طرح خود را سپری کنند و براساس قانونی که مجلس تصویب نموده است، پس از طی کردن مرحله دو ساله، این پزشکان در مدارج بالاتر نیازی به گذراندن طرح نخواهند داشت. 

 

اطلاعیه

دوران 4 ماهه مرخصی بانوان پزشک براساس رأی دیوان عدالت اداری لغو شد. 

بخشنامه طرح پزشکی بانوان باردار

دلایل لغو مرخصی زایمان در طرح پزشکی بانوان باردار 

با تصویب آیین نامه جدید در طرح پزشکی بانوان باردار، بسیاری از پزشکان معتقدند که فرصت زایمان از جامعه پزشکی گرفته خواهد شد. وزارت بهداشت با پایه ریزی و تصویب آئین‌نامه داخلی سعی کرده است که شرایط را برای پزشکان باردار تسهیل کند. در این بخشنامه، برخلاف مجلس جمهوی اسلامی، وزارت بهداشت و درمان، یک تعهد محضری از متخصصان زن می‌ گیرد تا در رشته‌ های تخصصی بالاتر از نیم تا دو برابر مدت تحصیل خود را خدمت نمایند. براساس این بخشنامه، پزشکان مجددا باید دوران طرح را بگذرانند و از آنجا که در این دوره، تنها متخصصین زن در دوران ازدواج  و بارداری قرار دارند، نیازمند بهره مندی از مرخصی زایمان با تسهیلات آن می باشند. 

در دوره قبل، وزارت بهداشت این شرایط را فراهم کرده بود تا پزشکان متخصص ضریب کا متعهد به خدمت، به ازای به دنیا آوردن هر فرزند، از مرخصی زایمان با احتساب دوران خدمت مانند سایر رسته های شغلی استفاده نمایند. اما در آن دوران برخی از پزشکان به دیوان عدالت اداری شکایت کردند تا مدت زمان مرخصی بانوان پزشک مانند سایر بانوان مشغول در ارگان ها و سازمان های کشور، به 9 ماه برسد. 

 

برای اطلاع از شرایط ثبت نام طرح پزشکی بر روی لینک کلیک نمایید. 

 

براساس گفته های مائده پرویزی، پزشک متخصص اعصاب و روان، در آن زمان رأی‌ های مختلفی از شعبه های گوناگون، درباره این شکایت صادر گردید و زمانی که اختلاف‌ نظر به وجود آمد، دیوان عدالت اداری، رأی وحدت رویه را در هیأت عمومی صادر نمود و براساس این رأی، همان چهار ماه مرخصی زایمان با احتساب حقوق و دوره تعهد هم لغو شد. دلیل این رأی هم این بود که پزشکان تعهد محضری امضا کرده بودند و به واسطه همین تعهد، پزشکان متفاوت از دیگر مشاغل محسوب شده بودند. 

در حال حاضر با بخشنامه جدید طرح پزشکی بانوان باردار در سال 1402، بسیاری از زنان پزشک متخصص معترض شده اند و بسیاری از این افراد که در شهرهای دورافتاده مشغول به خدمت می باشند، باید همراه فرزند خود در این مناطق حضور پیدا کنند و برخی پزشکان نیز نوزاد خود را در شهر دیگری نزد خانواده بگذارند و خودشان به شهر محل خدمت بروند. 

اطلاعیه

با لغو مرخصی زایمان در طرح پزشکی بانوان باردار سال 1402، بسیاری از پزشکان معترض به این طرح شده اند. 

دلایل لغو مرخصی زایمان در طرح پزشکی بانوان باردار 

جدیدترین اخبار پیرامون طرح پزشکی بانوان باردار 

وزارت بهداشت نقش چندانی در صادر شدن بخشنامه جدید طرح پزشکی بانوان باردار نداشته است

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، در ارتباط با طرح پزشکی بانوان باردار، اعلام کرد: دیوان عدالت اداری بر طبق قوانین خود این رای را صادر نموده و این رای نقض بخشنامه سال های گذشته وزارت بهداشت مبنی بر حساب کردن چهار ماه از هر دوره مرخصی زایمان به عنوان تعهد خدمت پزشکان متخصص می باشد.

وی با اظهار در این خصوص که وزارت بهداشت باید براساس قوانین عمل کند، گفت: این قانون لازم الاجراست و دیوان عدالت اداری در جایگاه قانونی خود چنین آیین نامه ای را تصویب کرده است و بخشنامه وزارت بهداشت مبنی بر پذیرش 4 ماه مرخصی زایمان متخصصین طرح دیگر به عنوان دوران تعهد خدمت، از اختیارات وزارت بهداشت نبوده است.

برای آشنایی با مدت زمان طرح پزشکی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. 

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی طرح پزشکی بانوان باردار و شرایط آیین نامه جدید در سال 1402 پرداختیم. پزشکان متخصص زن کشور مانند زنان شاغل سایر ارگان ها، پس از اتمام دوران بارداری، نیازمند برخورداری از مرخصی زایمان می باشند. در سال های گذشته، پزشکان طرحی می توانستند پس از زایمان، مرخصی 4 ماهه دریافت کنند.

اما پس از اینکه بسیاری از پزشکان اعتراض خود را ثبت کردند تا بتوانند مانند سایر بنوانند شاغل کشور، مرخصی 9 ماهه داشته باشند، دیوان عدالت ادارای همان مدت 4 ماه مرخصی را نیز لغو کرد. تصویب آیین نامه جدید، اعتراضات زیادی از سوی پزشکان به همراه داشته است و بسیاری معتقدند براساس این طرح فرصت فرزندوری از قشرپزشکی گرفته خواهد شد. ما در این مطلب به بررسی طرح پزشکی بانوان باردار پرداختیم. چنانچه نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر هستید، می توانید سوالات خود را با کارشناسان ما در ایران تحصیل در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشند. 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک نمایید. 

 

سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

شرایط آیین نامه طرح پزشکی بانوان باردار 1402 چیست؟

در این مقاله به طور کامل شرایط آیین نامه طرح پزشکی بانوان باردار 1402 بررسی شد.

دلیل لغو مرخصی زایمان پزشکان در آیین نامه طرح پزشکی بانوان باردار 1402 چیست؟

دلیل لغو مرخصصی زایمان پزشکان در بخشنامه جدید عنوان شده است.

مرخصی زایمان پزشکان در طرح پزشکی بانوان باردار در سال های گذشته چه مدت بود؟

مرخصی زایمان پزشکان در طرح پزشکی بانوان باردار در بخشنامه قبلی به مدت 4 ماه بود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا