عدم شرکت در مصاحبه دکتری + دلایل موجه


برای کسب پذیرش نهایی در مقطع دکتری، مراحل مختلفی چون گذراندن آزمون کتبی، اخذ نمره حد نصاب، داشتن مقاله و شرکت در جلسه مصاحبه دکتری وجود دارد که پس از گذراندن هر یک، تکلیف نهایی داوطلب مشخص خواهد شد. هر یک از این مراحل نمره ویژه ای دارند که در نهایت منجر به قبولی داوطلب می شوند. اما اگر به دلایلی موجه داوطلب نتواند در هر یک از مراحل شرکت کند چطور؟ به عنوان مثال عواقب عدم شرکت در مصاحبه دکتری چه خواهد بود؟ آیا فرصت مجددی به داوطلب داده می شود؟ در این مقاله به بررسی کامل موضوع عدم شرکت در مصاحبه دکتری و دلایل موجه آن پرداختیم.

داوطلبان گرامی توجه داشته باشید که در جلسه مصاحبه دکتری صلاحیت علمی و تخصصی هر یک از داوطلبین برای تحصیل در رشته و دانشگاه انتخابی صورت می گیرد و به همین دلیل هم می بایست تمامی متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در جلسه مصاحبه حاضر شوند. مشاوران مرکز ایران تحصیل شما را در خصوص داشتن مصاحبه ای موفقیت آمیز راهنمایی خواهند کرد؛ تنها کافیست با شماره 9099075307 (تنها از طریق شماره ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید.

عدم شرکت در مصاحبه دکتری

پذیرش و تحصیل در هر مقطع تحصیلی ای دارای شرایط خاص خود می باشد که داوطلبان باید از آن ها مطلع باشند. برخلاف مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که داوطلبان با کسب رتبه مورد نیاز در کنکور سراسری و یا براساس سوابق تحصیلی خود می توانند وارد دانشگاه شوند، در مقطع دکتری شرکت در کنکور سراسری و اخذ رتبه و نمره حد نصاب تنها یکی از مراحل پذیرش محسوب می شود. هنوز مرحله شرکت در جلسه مصاحبه شفاهی و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری باقی مانده است.

با طی کردن تمامی این مراحل است که در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش داوطلب تصمیم نهایی گرفته شده و به وی اعلام می شود. حال اگر هر یک از این مراحل در پروسه اخذ پذیرش در مقطع دکتری حذف شود، چه می شود؟ آیا داوطلب باز هم می تواند در مقطع دکتری شروع به تحصیل کند؟ پیش از بررسی عواقب عدم شرکت در مصاحبه دکتری، نگاهی به جدول زیر بیاندازید.

مراحل موثر در پذیرش مقطع دکتری  شیوه آموزشی – پژوهشی شیوه پژوهش محور
نمره آزمون کتبی 50 درصد نمره کل 30 درصد نمره کل
مصاحبه حضوری و صلاحیت علمی 30 درصد نمره کل 30 درصد نمره کل
سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری 20 درصد نمره کل 20 درصد نمره کل
تهیه طرح واره 20 درصد نمره کل

در جدول بالا نمره ای که به هر یک از مراحل پذیرش مقطع دکتری تعلق گرفته است را می توانید مشاهده کنید. براساس جدول فوق مشاهده می کنید که در هر شیوه پذیرش آموزشی – پژوهشی و پژوهش محور مصاحبه 30 درصد نمره کل را تشکیل می دهد  که دانشجویان در صورت عدم شرکت در جلسه مصاحبه 30 درصد نمره کل را از دست می دهند و دیگر شانسی برای قبولی در مقطع دکتری ندارند.

علاوه بر از دست دادن 30 درصد نمره کل، براساس شیوه نامه نحوه انجام مصاحبه و ارزیابی سوابق علمی، پژوهشی و آموزشی داوطلبان آزمون دکتری، تمامی داوطلبانی که دعوت به مصاحبه شده اند می بایست به همراه مدارک خواسته شده، نیم ساعت قبل از شروع جلسه مصاحبه در محل مقرر شده حضور پیدا کنند، در غیر این صورت عمل آن ها به عنوان انصراف از تحصیل و آزمون تلقی شده و قبولی داوطلب باطل خواهد شد.

البته توجه داشته باشید که گاهی اوقات علت عدم مراجعه حضوری داوطلب به محل مصاحبه موجه می باشد که در بخش بعدی به بررسی آن می پردازیم.

عدم شرکت در مصاحبه دکتری چه عواقبی برای داوطلب خواهد داشت؟

‼ نکته مهم: در صورتی که داوطلب پس از انتخاب رشته و دعوت شدن به جلسه مصاحبه، غیبت کند و در روز مقرر شده حضور نیابد، مشمول هیچ محرومیت تحصیلی نخواهد بود و می تواند در سال آینده مجددا در کنکور ثبت نام کرده و برای قبولی در دانشگاه های دولتی و دوره های روزانه تلاش کند.

 

برای اطلاع از نحوه اعتراض به رد شدن در مصاحبه فرهنگیان و مشاهده متن درخواست بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

تمهیدات در نظر گرفته شده برای غایبین جلسه مصاحبه دکتری

همانطور که می دانید شرکت در مصاحبه دکتری، آخرین مرحله دریافت پذیرش نهایی مقطع دکتری است و اگر داوطلب بتواند در این جلسه حضور پیدا کند و تمامی مدارک خواسته شده را به دقت ارائه کند و به سوالات پاسخ دهد، نتیجه مثبت زحمات خود را مشاهده خواهد کرد. اما در صورت عدم شرکت در مصاحبه دکتری، تمامی زحماتش هدر رفته و دیگر شانسی برای قبولی در هیچ یک از دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی نخواهد داشت؛ مگر اینکه دلیل غیبتش موجه باشد.

تمهیدات در نظر گرفته شده برای غایبین جلسه مصاحبه دکتری

🔹 منظور از دلایل موجه برای غیبت در مصاحبه دکتری چیست؟ و شامل چه مواردی می شود؟

پس از انتخاب رشته و مشخص شدن دانشگاه محل قبولی توسط سازمان سنجش آموزش کشور، هر داوطلب از سوی دانشگاه مذکور دعوت به مصاحبه خواهد شد و باید براساس اطلاعیه های منتشر شده دانشگاه خود عمل کند. چرا که گاه دانشگاه ها در چگونگی برگزاری جلسه مصاحبه سلیقه ای عمل می کنند. ممکن است دانشگاهی هیچ فرصتی به افراد غایب دارای دلیل موجه برای شرکت مجدد در جلسه مصاحبه ندهد و یا دلایل موجه خاصی را تنها بپذیرد.

به عنوان نمونه براساس اعلام رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، آن دسته از پذیرفته‌ شدگان اولیه دوره‌ های دکتری دانشگاه آزاد اسلامی ایران که به دلایل موجه مانند شرکت در حج امکان حضور در جلسه مصاحبه را نداشته اند، می‌ توانند با ارائه درخواست مصاحبه، وقتی مجدد برای مصاحبه دکتری بگیرند. مدارک افراد متقاضی در کمیسیون مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه بررسی می‌ شود و در صورت کامل بودن مستندات، امکان مصاحبه مجدد برای آن ها فراهم می شود.

دلایل موجه دیگری چون بیماری ناگهانی متقاضی به صورتی که امکان حضور در محل مصاحبه را نداشته باشد یا فوت اقوام و وابستگان درجه یک نیز مورد پذیرش می باشد. داوطلبان گرامی توجه داشته باشید که در صورت داشتن دلایلی دیگر برای عدم شرکت در مصاحبه دکتری، می توانید با شماره 9099075307 (تنها از طریق شماره ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید. کارشناسان ایران تحصیل شما را در خصوص موجه بودن یا نبودن دلیل یا درخواست تان راهنمایی خواهند کرد.

 

برای دریافت راهنمای قبولی در مصاحبه دکتری و مشاهده تکنیک های مصاحبه بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

اخبار پیرامون غایبان مصاحبه دکتری

◀ فرصت مجدد ثبت نام متأخرین مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد فراهم شد:

براساس اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، آن دسته از داوطلبان آزمون دکتری تخصصی که فرم صلاحیت عمومی را تکمیل کرده و در موعد مقرر موفق به ثبت‌ نام به منظور شرکت در مصاحبه نشده‌ اند و یا داوطلبانی که نسبت به تکمیل فرم صلاحیت های عمومی اقدام و به منظور مصاحبه ثبت نام کرده و موفق به حضور در جلسه مصاحبه در موعد مقرر نشده‌ اند، می توانند از روز سه شنبه 10 مرداد تا ساعت 24 روز یکشنبه 15 مرداد با مراجعه به سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به نشانی azmoon.org نسبت به ثبت نام برای شرکت در مصاحبه اقدام کنند.

داوطلبان توجه داشته باشند که این آخرین فرصت ثبت نام به منظور شرکت در مصاحبه است. هم چنین داوطلبان دوره بدون آزمون دکتری تخصصی که در موعد مقرر موفق به ثبت نام به منظور شرکت در مصاحبه نشده اند و یا قبلاً به منظور مصاحبه ثبت نام کرده و موفق به حضور در جلسه مصاحبه در موعد مقرر نشده اند، در تاریخ اعلام شده در سایت فوق نسبت به ثبت‌ نام برای شرکت در مصاحبه اقدام کنند.

براساس اعلام مرکز سنجش دانشگاه آزاد داوطلبان در زمان حضور در جلسه مصاحبه لازم است اصل کارت ملی و یا شناسنامه عکس دار را همراه داشته باشند. همچنین همراه داشتن فرم تکمیل شده سوابق تحصیلی، علمی، آموزشی و پژوهشی به انضمام کلیه مستندات پژوهشی و آموزشی مربوطه در زمان حضور در جلسه مصاحبه الزامی می باشد. فرم مذکور لازم است در جلسه مصاحبه تحویل گروه تخصصی مربوطه شود.

 

خلاصه مطلب

شرکت در جلسه مصاحبه شفاهی دکتری پس از کسب نمره حد نصاب یکی از مهم ترین مراحل اخذ پذیرش جهت ادامه تحصیلات در مقطع دکتری است. در این جلسه حضوری ملاک های مختلفی چون داشتن مقاله و کتاب، مدرک زبان انگلیسی معتبر، برخورداری از سابقه تدریس، رزومه کاری مناسب و … هر یک از داوطلبان بررسی شده و از بابت هر مورد امتیازی ویژه داده می شود که در نهایت مشخص می کند آیا فرد می تواند تحصیلات خود را آغاز کند یا خیر؟ اما اگر داوطلب نتواند در جلسه حاضر شود چطور؟ عواقب عدم شرکت در مصاحبه دکتری برای داوطلب چه خواهد بود؟

در این مقاله به بررسی کامل اهمیت جلسه مصاحبه و لزوم شرکت در آن پرداختیم. هم چنین عواقبی را که در انتظار افراد شرکت نکرده در مصاحبه دکتری می باشد را بیان کردیم. پس از مطالعه مقاله فوق چنانچه در خصوص موجه بودن یا نبودن غیبت خود در جلسه مصاحبه یا هر مورد دیگر در این خصوص سوالی داشتید، می توانید با شماره 9099075307 (تنها از طریق شماره ثابت و بدون گرفتن کد) تماس گرفته و از کارشناسان مجرب مرکز ایران تحصیل درخواست راهنمایی کنید. مشاوران ما به دقت شما را راهنمایی خواهند کرد.

 

برای دانلود پی دی اف کامل مقاله عدم شرکت در مصاحبه دکتری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

در صورت شرکت نکردن در جلسه مصاحبه دکتری چه می شود؟

عدم حضور در مصاحبه دکتری معنای انصراف از انتخاب و تحصیل محسوب می شود مگر در حالتی که داوطلب دارای دلیل موجه برای عدم حضور خود باشد. در این صورت می تواند در جلسه ای که برای غایبین برگزار می شود، حضور یابد.

عدم شرکت در مصاحبه دکتری چه عواقبی خواهد داشت؟

براساس آیین نامه شیوه پذیرش دانشجویان دکتری می بایست داوطلبان در ساعت مقرر شده از سوی دانشگاه در محل مصاحبه حاضر شده و مدارک لازم را ارائه کنند. عدم شرکت در جلسه مصاحبه به منزله غیبت و انصراف از تحصیل تلقی می‌ شود.

چرا شرکت در مصاحبه دکتری مهم است؟

در جلسه دکتری عواملی چون داشتن مقاله و کتاب، داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبری چون تافل و آیلتس، داشتن سابقه تدریس و یا رزومه کاری مرتبط و … مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و امتیاز داده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا