قانون جدید خروج از کشور برای زنان + آیین نامه 1402


قانون جدید خروج از کشور برای زنان براساس آیین نامه ۱۴۰۲ تصویب شد. در این آیین نامه قانون خروج برای زنان مجرد نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است و لازم است که بانوان با این قوانین آشنایی داشته باشند. قوانین جدید خروج از کشور برای زنان که به تازگی تصویب شده است تغییراتی عمده‌ای برای خروج زنان مجرد بالای ۱۸ سال در نظر گرفته است.

در قوانین سال‌های گذشته زنان بالای ۱۸ سال و مطلقه نیازی به اذن سرپرست خود نداشتند، اما در سال جدید حتماً اجازه سرپرست یا ولی قانونی برای خروج از کشور الزامی می‌باشد. بانوانی که مایل به خروج از کشور هستند، بهتر است که با قانون جدید خروج از کشور برای زنان آشنایی داشته باشند. 

اطلاعیه

بانوان بالای ۱۸ سال برای خروج از کشور باید اجازه رسمی سرپرست خود را داشته باشند.

آشنایی با قانون جدید خروج از کشور برای زنان

اجازه خروج از کشور دختران مجرد و بانوان همیشه یکی از دغدغه‌ها در کنار اخذ گذرنامه بوده است و شرایط خاص و قوانین و مقرراتی بر آن حاکم است. همانطور که می‌دانید قوانین خروج زنان متأهل و زنان مجرد با یکدیگر متفاوت است و همین امر چالش‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده است. همچنین اگر بانویی بیوه یا مطلقه باشد، باید از شرایط خاص و مقررات مربوط به آن پیروی کند.

 در حال حاضر براساس جدیدترین قوانین، در مورد خروج زنان از کشور چالش‌های متفاوت پیش روی دختران مجرد وجود دارد. بر اساس قوانین موجود افرادی که سن آنها کمتر از ۱۸ سال است، اگر قصد خروج از کشور به کشورهای خارجی را داشته باشد نیازمند اجازه پدر هستند. اگر پدر فوت کرده باشد، جد پدری باید اجازه خروج به آنها را بدهد. علاوه بر این بانوان متأهل برای خروج از کشور باید اذن و اجازه همسر را داشته باشند.

 استثنا: مهم‌ترین استثنایی وجود دارد این است که اگر بانویی قبل از ازدواج خود گذرنامه را به صورت کاملاً قانونی دریافت کرده باشد و پس از دریافت گذرنامه ازدواج کرده باشد، اگر گذرنامه هنوز تاریخ انقضا نداشته و مهلت اعتبار داشته باشد، می‌تواند بدون اجازه همسر از کشور خارج شود.

اما پس از اینکه اعتبار گذرنامه تمام شد و مهلت آن به پایان رسید باید با اجازه نامه محضری و کتبی از همسر گذرنامه خود را تمدید کند. البته این به شرطی است که در زمان عقد در شرایط ضمن عقد خود شخص اجازه خروج از کشور را قید نکرده باشد و این شرط محضری و قانونی ثبت شده باشد.

گاهی اوقات برخی از بانوان در هنگام عقد اجازه خروج از کشور را جز شروط ضمن عقد قرار داده و پس از آن نیازی به اجازه مجدد همسر ندارند. این شرط‌ها باید علاوه بر قید شدن در سند ازدواج در اسناد رسمی نیز ثبت شود.

آشنایی با قانون جدید خروج از کشور برای زنان

برای ورود به سایت اداره گذرنامه وارد لینک شوید. 

قانون جدید خروج از کشور برای زنان زیر ۱۸ سال

اجازه خروج از کشور برای بانوان زیر ۱۸ سال شرایط خاصی دارد. بر این اساس اگر دختر زیر ۱۸ سال و مایل به خروج از کشور باشد، باید تأییدیه ولی قهری یعنی پدر جد پدری را داشته باشد. اگر پدر و جد پدری زنده نباشد، ضمن اینکه از دادگاه حکم رشد داشته، خروج از کشور منوط به دریافت تأییدیه دادستان شهرستان محلی است که در آن زندگی می‌کند و در آن منطقه درخواست دریافت گذرنامه داشته خواهد بود. پس از آن بانوان می‌توانند به راحتی برای اخذ گذرنامه خود اقدام کنند.

خروج از کشور بانوان در مواقع ضروری

در مواقعی که خانمی نیاز به خروج از کشور داشته باشد، اگر ثابت شود که برای خروج از کشور یک امر ضروری دارند می‌توانند این موافقتنامه را دریافت نمایند. در این شرایط دیگر نیازی به اذن پدر یا همسر نخواهد بود. در این شرایط دادستان محل شهرستان موافقت یا عدم موافقت با دریافت گذرنامه را تا سه روز به صورت رد شده یا قبول شده گزارش می‌دهد.

برای بررسی شرایط صدور پاسپورت بدون سربازی وارد لینک شوید.

قوانین جدید خروج از کشور برای زنان بیوه یا مطلقه

قوانین جدید خروج از کشور برای زنان بیوه یا مطلقه متقاوت است. در این میان اگر زنی از همسر خود جدا شده یا طلاق گرفته یا همسر وی فوت کرده باشد، برای خروج از کشور باید با طلاقنامه رسمی و ثبت شده، گواهی فوت همسر و شناسنامه باطل شده را به مراکز پلیس + 10 مستقر در محل زندگی خود ارائه کند. در این شرایط آن شخص می‌تواند به راحتی گذرنامه خود را بدون هیچ مشکلی دریافت کند.

قوانین جدید خروج از کشور برای زنان بیوه یا مطلقه

خروج از کشور با رعایت مقررات همان کشور در تمام کشورها

برای ورود و خروج از کشور شما باید مقررات خاصی را رعایت کنید و این مقررات صرفاً متعلق به کشور ایران نیست. در  قوانین مربوط به خروج زنان از کشور، زنانی که سن آنها از ۱۸ سال گذشته و ازدواج نکرده‌اند، بر اساس قوانین جدید باید اجازه پدر یا سرپرست رسمی خود را در داشته باشند.

نحوه لغو مجوز خروج از کشور توسط همسر

در قوانین اجازه خروج از کشور برای خانم‌هایی که برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر دارند، اگر همسر آنها به اجازه خود رجوع یا به آن عدول کند، بانو نمی‌تواند از کشور خارج شود. در واقع اگر زنی اجازه خروج از کشور را داشته باشد، اما همسر به هر دلیلی به این اجازه رجوع کرده آن را باطل کند، بانو ممنوع الخروج شده و تا زمان موافقت مجدد همسر نمی‌تواند از مرزها خارج شود.

قانون جدید خروج از کشور برای زنان بدون اجازه همسر

براساس جدیدترین قوانین حاکم بر صدور گذرنامه برای بانوان ایرانی، اگر بانو در کنار همسر خود مقیم خارج از کشور باشد یا تابعیت غیر از تابعیت ایران داشته باشد، در صورتی که خود بانو تابع ایران باقی مانده برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر یا دادگاه نخواهد داشت. علاوه بر این در شرایط متعدد ضمن عقد خود شخص می‌تواند حق خروج از کشور بدون اذن همسر را ثبت رسمی کند.

 اطلاعیه

توجه داشته باشید که اجازه خروج از کشور برای زن صرفاً ثبت آن در سند ازدواج کافی نیست. زوج یا مرد باید طبق یک وکالت‌نامه که در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده است، به همسر خود یک وکالت بلاعزل برای خروج از کشور بدهد و وکالت تنها به اسم زن صادر خواهد شد.

 اماکن مجاز برای صدور مجوز خروج از کشور برای زنان

اجازه خروج از کشور برای بانوان و دختران منوط به تأیید همسر یا پدر آنها است. در این زمان بانو باید از همسر یا پدر خود یک وکالت بلاعزل در دفاتر اسناد رسمی گرفته و اجازه صدور گذرنامه را دریافت نماید.

بانوانی که خارج از کشور هستند و مقیم ایران نباشند یا با همسر خارجی ازدواج کرده باشند، برای خروج از کشور نیازی به اجازه محضری و کتبی از همسر نخواهند داشت. اماکن مجاز برای صدور مجوز خروج از کشور برای زنان

برای آشنایی با سامانه صدور گذرنامه الکترونیکی بر روی لینک کلیک کنید. 

 خلاصه مطالب

در این مقاله در ارتباط با قانون جدید خروج از کشور برای زنان توضیح دادیم. براساس آیین نامه سال ۱۴۰۲ زنان و بانوانی که بخواهند از کشور خارج شوند، باید اجازه همسر یا پدر خود را داشته باشند. سابقاً قوانین برای زنان متأهل و مجرد تفاوت داشت. اما در حال حاضر زنان مجرد بالای ۱۸ سال و زنان مطلقه نیز باید اجازه قانونی پدر یا سرپرست خانواده را داشته باشند.

از سوی دیگر برای خروج زنان متأهل از کشور نیز قوانین و شرایطی وجود دارد که در این مقاله سعی کردیم به طور کامل توضیح دهیم. چنانچه پس از مطالعه این مطالب نیازمند دریافت اطلاعات تکمیلی هستید،؛ کافی است با مشاوران آکادمی ایران تحصیل در ارتباط باشید تا پاسخگوی سؤالات و ابهامات شما عزیزان باشند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

قانون جدید خروج از کشور برای زنان مجرد چیست؟

براساس آیین نامه برای زنان مجرد برای خروج از کشور باید اجازه سرپرست قانونی خود را داشته باشند.

آیا زنان مطلقه نیز برای خروج از کشور باید اجازه سرپرست قانونی داشته باشند؟

بله زنان مطلقه نیز در سال جدید باید حتماً برای خروج از کشور اجازه رسمی سرپرست قانونی خود را داشته باشند.

قانون جدید خروج از کشور برای زنان متأهل چیست؟

در این مقاله به برخی از قوانین جدید برای خروج از کشور زنان متأهل نیز اشاره کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا