قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد + سقف واحد و شهریه 1402


قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد
سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد شامل یک سری قوانین ثابت و قوانین متغیر است.  به طور مثال اینکه در حذف و اضافه چند واحد میتوان برداشت و اینکه سقف انتخاب واحد در حذف و اضافه چقدر است از جمله مواردی است که مورد بررسی قرار می گیرد. شهریه حذف و اضافه دانشگاه آزاد نیز از جمله مواردی است که در هر دانشگاه ممکن است با دانشگاه دیگر متفاوت باشد به همین دلیل توضیحاتی را در رابطه با آن ارائه خواهیم داد.

جزییات قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد شامل موارد مختلفی می شود که مهم ترین آن زمان انتخاب واحد است و همچنین این که حذف اضطرای و حذف پزشکی چیست و چه شرایطی دارد.

 

📢 اطلاعیه 📢

در صورتی که برای انجام حذف و اضافه خود با مشکل مواجه شدید و یا اگر می خواهید اطلاعات جامع ای در مورد کلیه قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد کسب کنید می توانید از تلفن ثابت با شماره 9099075307 (بدون پیش شماره) تماس بگیرید و با مشاوران مجموعه ایران تحصیل ارتباط برقرار نمایید. مشاوران ایران تحصیل به صورت 24 ساعته حتی در روزهای تعطیل هم آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

 

قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد چیست؟

به صورت کلی انتخاب واحد در حذف و اضافه برای افرادی است که در زمان اصلی انتخاب واحد نتوانسته اند واحد مورد نظرشان را اخذ کنند و یا واحد اشتباهی را اخذ کرده اند و قصد دارند آن را حذف نمایند.

تفاوتی ندارد در کدام شعبه از دانشگاه آزاد پذیرفته شده باشید، در هر صورت در تاریخ مشخص شده توسط این دانشگاه می توانید به حذف و اضافه بپردازید.

البته لازم است بگوییم ممکن است هریک از شعبه های دانشگاه آزاد در سراسر کشور قوانینی را برای خود داشته باشند اما به طور کلی قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد در تمام نقاط کشور یکسان است. از این رو قصد داریم در ادامه این قوانین را بیان نماییم.

قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد شامل موارد زیر می باشد:

📌 در زمان حذف و اضافه دانشگاه آزاد به ظرفیت کلاس ها افزوده می شود اما اگر واحد درسی که مورد نظر شماست ظرفیت نداشته باشد لازم است از مدیر گروه آموزشی خود درخواست کنید ظرفیت آن درس را افزایش دهد.

📌 دانشجویان دانشگاه آزاد نهایتا تا 5 هفته قبل از پایان ترم فرصت دارند یکی از درس های نظری یا عملی یا عملی – نظری خود را حذف کنند البته شرط این کار بدین صورت است که واحد های درسی باقی مانده از حداقل واحد درسی مجاز یک ترم کمتر نباشد.

📌 به دلیل اینکه معمولا در زمان حذف و اضافه جلسات اولیه برخی از کلاس ها تشکیل شده اند، دانشجویان اضافه شده به کلاس از طریق حذف و اضافه مشمول غیبت جلسات سپری شده نیستند.

📌 ممکن است کلاس هایی که در زمان حذف و اضافه کمتر پر شده باشند تشکیل نشوند و یا با سایر کلاس ها ادغام گردند بنابراین حتما دقت نمایید کلاس مورد نظر شما به حد نصاب ظرفیت تشکیل رسیده باشد.

📌 کلیه دانشجویان موظف هستند طبق چارت ارائه شده دروس خود را اخذ نمایند و در صورت عدم رعایت دروس همنیاز و پیشنیاز عواقب آن بر عهده خود دانشجو می باشد.

📌 تمامی دانشجویان می بایست سقف انتخاب واحد در حذف و اضافه را در نظر بگیرند. 

📌 یکی از قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد این است که دانشجویان آن حتما می بایست بدهی خود را کامل تسویه کنند و البته در برخی از دانشگاه های آزاد تنها لازم است بخشی از شهریه حذف و اضافه دانشگاه آزاد (شهریه ثابت) پرداخت شود تا سامانه انتخاب واحد فعال گردد.

📌 سقف انتخاب واحد در حذف و اضافه دانشجویان بر اساس معدل ترم قبل آن ها مشخص می شود. بدین معنی دانشجویان با معدل بالاتر از 17 مجاز به انتخاب 24 واحد درسی، دانشجویان با معدل 12 تا 17 مجاز به انتخاب 20 واحد درسی و دانشجویان با معدل کمتر از 12 مجاز به انتخاب حداکثر 14 واحد درسی هستند.

 

بررسی قوانین و سقف انتخاب واحد در حذف و اضافه

👈🏻 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد درخواست مهمانی دانشگاه آزاد بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

 

زمان انتخاب واحد در حذف و اضافه

برای انتخاب واحد در حذف و اضافه باید منتظر اعلام زمان دقیق آن بمانید. سپس در محدوده زمانی تعیین شده برای انتخاب واحد در حذف و اضافه اقدام کنید چرا که ممکن است پس از اتمام زمان آن همچنان لینک حذف و اضافه فعال باشد و امکان ویرایش دروس و یا جایگزینی واحدهای درسی خارج از مهلت مقرر شده وجود داشته باشد اما نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از فعالیت هایی که در مهلت قانونی انجام نشوند به ثبت نخواهند رسید.

همانطور که می دانید انتخاب واحد در حذف و اضافه برای هر دو نیمسال اول و دوم دانشگاه های آزاد وجود دارد. زمان این کار برای نیمسال اول تحصیلی (مهر ماه) معمولا از 12 تا 24 شهریور است. همچنین تمامی دانشجویان رشته های پزشکی و غیر پزشکی برای حذف و یا اضافه دروس خود می بایست در بازه زمانی 2 تا 8 مهر به سامانه آموزشیار مراجعه کنند.

زمان انتخاب واحد نمیسال دوم تحصیلی (ترم بهمن) به طور معمول از 23 تا 27 بهمن ماه می باشد. اما نکته مهم اینکه این زمان برای رشته های پزشکی و غیر پزشکی و همچنین ورودی های مختلف و با توجه به شهر محل تحصیل تفاوت دارد. به همین دلیل دانشجویان دانشگاه های آزاد لازم است برای انتخاب واحد در حذف و اضافه خود حتما از برنامه زمانبندی انتخاب واحد ورودی و دانشگاه خود اطلاع پیدا کنند.

تذکر: زمان انتخاب واحد سال 1402 هنوز به طور دقیق مشخص نشده است و به محض اعلام زمان دقیق از سوی دانشگاه آزاد، جدول زمانبندی سال 1402 در مقاله قرار خواهد گرفت.

 

 

👈🏻 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

 

نحوه حذف و اضافه انتخاب واحد دانشگاه آزاد

از جمله قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد می توان به آشنایی با مراحل آن اشاره کرد. در این قسمت همراه ما باشید تا مراحل این کار را بررسی کنیم. در ابتدا لازم است بدانید که برای حذف و اضافه واحدهای دانشگاهی باید به سامانه آموزشی دانشگاه یعنی سامانه آموزشیار مراجعه نمایید. پس از مراجعه به این سامانه و وارد شدن به صفحه شخصی خودتان می توانید عملیات را آغاز نمایید.

مرحله اول این است که به آدرس edu.iau.ac.ir مراجعه نمایید.

سپس مراحل کلی زیر را به ترتیب طی کنید:

گزینه دانشجو را انتخاب کرده و شماره دانشجویی خود را وارد کنید تا به صفحه شخصی خودتان دسترسی پیدا نمایید. قبل از اینکه وارد صفحه شخصی خود شوید، لازم است نام کاربری و رمز عبور دانشگاه آزاد خود را وارد کنید و سپس گزینه انتخاب گزینه ثبت نام دانشجو برای مشاهده دروس را بزنید. در این صفحه یک گزینه دیگر با نام ” حذف و اضافه ” وجود دارد که باید آن را انتخاب کنید.

در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این مورد داشتید مانند اینکه در حذف و اضافه چند واحد میتوان برداشت و یا سقف انتخاب واحد در حذف و اضافه چقدر است، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

نحوه حذف و اضافه انتخاب واحد دانشگاه آزاد

 

نکات مهم در رابطه با قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد

همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم این امکان وجود دارد که قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد در هر دانشگاه متفاوت باشد؛ اما به صورت کلی این قوانین در تمامی مراکز دانشگاهی رعایت می شوند. برای اطلاع از سایر قوانین می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

🔸 در مورد زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد نیز لازم است بگوییم انتخاب واحد در حذف و اضافه در تمامی واحدهای سراسر کشور از 8 صبح آغاز شده و تا 8 صبح روز بعد یعنی به مدت 24 ساعت ادامه دارد اما در صورتی که هر مشکلی در مراحل انتخاب واحد به وجود بیاید، دانشگاه تنها در ساعت های اداری پاسخگو خواهد بود.

🔸 امکان استفاده از سایت دانشگاه نیز برای انتخاب واحد دانشگاه آزاد در ساعات اداری ممکن است.

🔸 تمامی حذف و اضافه ها در ساعت های اداری و روزهای عادی انجام می شود.

🔸 توصیه می شود قبل از آغاز ساعت حذف و اضافه حتماً تمامی اطلاعاتی که نیاز دارید مانند کدهای دروس استخراج نمایید تا با ترافیک و کندی سرعت انتخاب واحد رو به رو نشوید.

🔸 هنگام انتخاب واحد برای جلوگیری از تداخل واحدهای انتخابی، حتماً به برنامه ریزی ساعت های برگزاری کلاس ها و تاریخ و ساعت امتحان آن نیز توجه داشته باشید.

🔸 نباید دروسی که قبلاً انتخاب کرده اید، دوباره انتخاب کنید.

🔸 تطابق پیش نیازهای واحدهای اخذ شده بر عهده دانشجو است.

🔸 هر دانشجو فقط قادر به مشاهده دروس مرتبط با رشته تحصيلي خود می باشد.

 

 

👈🏻 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه آزاد بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

 

حذف تک درس چیست؟

ما در موارد فوق سعی کردیم به تمامی سوالات شما در رابطه با اینکه در حذف و اضافه چند واحد میتوان برداشت و اینکه سقف انتخاب واحد در حذف و اضافه چقدر است پاسخ دهیم.

در این قسمت همراه ما باشید تا نحوه حذف تک درس را به شما آموزش دهیم. به صورت کلی تمامی دانشجویان می توانند تنها یک درس نظری را حذف نمایند. حدود دو هفته قبل از شروع شدن امتحانات پایان نیم سال نیز امکان حذف کردن یک درس نظری با تایید گروه آموزشی وجود خواهد داشت. پس از واحد تک درس، نباید تعداد واحدها کمتر از 12 مورد شود.

دروس عملی (آزمایشگاهی، کارگاهی، پروژه، کارآموزی و…) قابلیت حذف اضطراری ندارند.

حذف ترم چیست؟

اگر در مورد اینکه حذف ترم چیست سوال دارید، در این قسمت همراه ما باشید. ممکن است برخی دانشجویان نیاز به حذف ترم داشته باشند که برای آن لازم است درخواست کتبی خود را به شورای آموزشی دانشگاه ارسال کنند البته این کار باید حتما قبل از شروع امتحانات باشد و به سنوات مجاز توجه شود.

نکته دیگر اینکه این درخواست باید حداقل دو هفته قبل از شروع شدن ترم انجام شود و قبل از تمام شدن زمان حذف و اضافه صورت گرفته باشد.

مسئله مهم دیگری که دانشجویان دانشگاه آزاد لازم است به آن توجه کنند این است که حذف ترم شامل پرداخت شهریه ثابت و متغیر می شود.

برای دانشجویان کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته تنها یک بار از فرصت مرخصی یا حذف ترم ممکن است. برای دانشجویان کارشناسی پیوسته مجموعاً دو بار این امکان وجود خواهد داشت. اگر فردی در امتحانات شرکت نکند نیز تمام واحدهای ترم برای او حذف می شود، اما شهریه های ثابت و متغیر باید پرداخت شود.

حذف و اضافه دانشگاه آزاد

 

👈🏻 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط بورسیه دانشگاه آزاد بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

 

حذف پزشکی چیست؟

حذف پزشکی مختص افرادی است که در چند روز مانده به امتحان پایان ترم، نمی توانند در امتحانات شرکت کنند و در نتیجه برای این که به معدل آن ها ضرری وارد نشود، از این روش استفاده می کنند.

اما شایان ذکر است دروس عملی و آزمایشگاهی – کارگاهی و دروس ترکیبی (عملی-تئوری) قابلیت حذف پزشکی را ندارد و امکان حذف پزشکی تنها یک بار برای هر دانشجو در طول مدت تحصیل رشته های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته وجود خواهد داشت. این در حالیست که دانشجویان مقاطع کارشناسی پیوسته در طول مدت چهارساله تحصیل خود می توانند حداکثر از دوبار فرصت حذف پزشکی استفاده کنند.

برای حذف پزشکی باید دانشجو دارای برگه تائید شده توسط پزشک را ارائه داده و یا پرونده پزشکی داشته باشد. تنها در این صورت است که دانشجو می تواند با مراجعه به آموزش این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد. اگر فردی بخواهد با این روش از امتحان انصراف دهد، نباید به هیچ عنوان در جلسه امتحان حضور داشته باشد و  امکان حذف پزشکی تا یک روز بعد از برگزاری امتحان وجود دارد.

نکات مهم در رابطه با حذف ترم و درس

اگر برای هر درس 16 جلسه حضور را در نظر بگیریم، داشتن غیبت بیشتر از 3 جلسه به معنای حذف کردن درس است. البته این شرط برای دانشگاه هایی است که حضور افراد در کلاس درس الزامی است.

اگر کسی غیبت در جلسه امتحان داشته باشد یعنی آن درس برای وی حذف شده است و هیچ هزینه ای به فرد بازگردانده نخواهد شد.

آیا برای حذف و اضافه دانشگاه آزاد باید شهریه پرداخت شود؟

شهریه حذف و اضافه دانشگاه آزاد تشکیل شده از بخش ثابت و متغیر است. تمامی دانشجویان باید ابتدا شهریه ثابت را پرداخت کرده تا بتوانند انتخاب واحد را انجام دهند.

اگر در این مرحله دانشجویان نتوانند واحدهای مورد نظر خود را انتخاب کنند باید در مرحله حذف و اضافه اقدام کنند که در این مرحله نیاز است شهریه حذف و اضافه دانشگاه آزاد پرداخت شود. میزان شهریه حذف و اضافه دانشگاه آزاد تقریباً حدود 60 درصد بدهی دانشجو است. فرضا اگر دانشجو 1 میلیون تومان بدهی داشته باشد، باید حدود 600 هزار تومان بپردازد.

شهریه حذف و اضافه دانشگاه آزاد

 

👈🏻 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تغییر رشته دانشگاه آزاد بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

 

نحوه پرداخت شهریه حذف و اضافه دانشگاه آزاد

در این قسمت همراه ما باشید تا جزییات مربوط به شهریه حذف و اضافه دانشگاه آزاد را بیشتر بررسی کنیم.

برای آگاهی از میزان شهریه حذف و اضافه دانشگاه آزاد لازم است در صفحه مربوط به آن میزان شهریه دانشگاه آزاد را که تعیین شده پرداخت نمایید. برای پرداخت شهریه حذف و اضافه دانشگاه آزاد نیز لازم است روی لینک “پرداخت الکترونیکی حداقل پیش پرداخت شهریه” کلیک کرده و سپس یکی از گزینه های بانک های مشخص شده را انتخاب کنید.

حالا نوبت به وارد کردن میزان بدهی در قسمت مشخص شده است و در نهایت باید پرداخت الکترونیکی را بزنید. توجه داشته باشید که رمز دوم اینترنتی شما باید حتماً فعال باشد تا بتوانید شهریه حذف و اضافه دانشگاه آزاد را پرداخت نمایید.

اخبار پیرامون انتخاب واحد دانشگاه آزاد

✅ جایگزینی سامانه آموزشیار به جای سامانه سیدا

در گذشته تمامی امور مربوط به حذف و اضافه دانشگاه آزاد در سامانه سیدا انجام می شد اما پس از شیوع ویروس کرونا این سامانه با سامانه جدیدی به نام آموزشیار جایگزین شد و دیگر سامانه سیدا کاربرد ندارد. در حال حاضر این سامانه در دو سطح دانشجویان و اساتید مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله امکانات آن برای دانشجویان نیز می توان به ثبت نام دانشجویان جدیدالورد، مشاهده ریز نمرات دانشگاه آزاد، دریافت تسهیلات، اعتراض به نمرات، امور فارغ التحصیلان، ارزشیابی اساتید، مشاهده لیست دروس ارائه شده، پرداخت شهریه، انتخاب واحد، حذف و اضافه، دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات دانشگاه آزاد، مشاهده زمان برگزاری امتحانات و حذف اضطراری اشاره کرد.

جایگزینی سامانه آموزشیار به جای سامانه سیدا

خلاصه مطلب 📝

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد بپردازیم. قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد شامل موارد مختلفی می شود که یکی از آن ها زمان انتخاب واحد در حذف و اضافه و همچنین سقف انتخاب واحد در حذف و اضافه است.

افزون بر این، به بیان حدف تک درس، حدف پرشکی و حذف ترم نیز پرداختیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما همراهان گرامی مفید واقع شده باشد. اما شما عزیزان در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیازمند کسب اطلاعات بیشتری در خصوص شهریه حذف و اضافه دانشگاه آزاد و یا سقف مجاز برای این کار بودید می توانید با کارشناسان ایران تحصیل ارتباط برقرار نمایید. برای این کار تنها لازم است بدون کد با شماره 9099075307 تماس بگیرید. مشاوران مرکز ایران تحصیل به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل نیز آماده پاسخگویی هستند.

همچنین می توانید مشکل یا سوال خود را به صورت کامنت در انتهای این مطلب بنویسید تا کارشناسان ایران تحصیل در کوتاه ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند.

 

 

👈🏻  برای دانلود فایل پی دی اف مقاله قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

 

 

 

 

سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

آیا حذف و اضافه دانشگاه آزاد در تمامی ترم ها اجرا می شود؟

بله هم در ترم اول و هم در ترم دوم دانشگاه اجرا می شود.

آیا امکان حذف ترم در حذف و اضافه وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد و شرایط آن نیز کامل توضیح داده شده است.

سقف تعداد واحدهای حذفی چقدر است؟

تا زمانی که تعداد واحدهای حذف شده شما کمتر از 12 واحد نشده می توانید حذف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا