لیست رشته های دارای تعهد خدمت + رتبه لازم در 1402


لیست رشته های دارای تعهد خدمت همیشه یکی از موضوعاتی است که توسط دانشجویان سوال بوده و در مورد اینکه مدت تعهد خدمت چقدر است و چه رشته هایی شامل این موضوع می شوند، سوالاتی وجود دارد. به دلیل اهمیت این موضوع و همچنین سوالات بسیاری که در مورد آن وجود دارد ما در ادامه قصد داریم به شما در مورد اینکه چه رشته هایی تعهد خدمت دارند؟ و رشته های دارای تعهد خدمت غیر پزشکی و تعهد خدمت رشته های مهندسی پاسخ دهیم.

تعهد خدمت چیست؟

تعهد خدمت برای برخی رشته ها تعیین می شود تا افرادی که این رشته ها را برای تحصیل انتخاب می کنند، مدتی را به عنوان خدمت در مکان های مربوطه مشغول به کار شوند.

معمولا طول این دوره به میزان 1.5 الی 2 برابر کل مدت تحصیل می‌باشد و از نظر مکانی در یکی از مکان هایی است که توسط وزارت بهداشت تعیین میگردد. لازم به ذکر است دوره تعهد به خدمت قابل انتقال، قابل خرید و انصراف نمی باشد.

پس به این نکته توجه داشته باشید که برای متقاضیان بعد از فارغ التحصیلی امکان ادامه تحصیل و اشتغال در مناطق و یا مراکز دیگر وجود ندارد و در صورتی که دست کم نصف تعهد خود را به پایان رسانده باشند، توانایی اشتغال به کار و یا ادامه تحصیل به ایشان داده میشوند.

تعهدخدمتی

لیست رشته های دارای تعهد خدمت

رشته های علوم پزشکی دارای تعهد خدمتی هستند که در ادامه لیست رشته های دارای تعهد خدمت را بیشتر بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که این رشته ها مخصوص داوطلبان رشته تجربی و بومی هر استان بوده و معمولا هر یک از این متقاضیان در مناطق محروم استان خود توسط وزارت بهداشت و درمان مشغول به خدمت خواهند شد.

لیست رشته های دارای تعهد خدمت
پزشکی فیزیوتراپی
داروسازی کاردرمانی
تکنولوژی پرتوشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دندان پزشکی مامایی
علوم آزمایشگاهی هوشبری
پرستاری گفتاردرمانی
تکنولوژی اتاق عمل کاردانی فوریت های پزشکی
علوم تغذیه بهداشت عمومی
فناوری اطلاعات سلامت مهندسی بهداشت محیط
مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار

پس از پذیرفته شدن در این رشته ها نیاز است که به دانشگاه مراجعه نمایید و تعهد محضری ارائه دهید. به علاوه لازم است توجه داشته باشید پس از پایان تحصیل مدرک شما تحویل داده نمی شود تا زمانی که طرح خود را به پایان برسانید.

 

برای اطلاع از قانون جدید لغو تعهد خدمت کلیک کنید.

 

مدت زمان خدمت رشته های دارای تعهد خدمت

پس از بررسی لیست رشته های دارای تعهد خدمت در این قسمت قصد داریم به بررسی مدت زمان خدمت رشته های دارای تعهد خدمت بپردازیم.

به صورت کلی مدت زمان در نظر گرفته شده برای رشته های دارای تعهد خدمت، یک ونیم تا دو برابر مدت تحصیل تعیین شده است. در رشته های علوم پزشکی به دلیل اینکه مدت زمان بسیاری صرف تحصیل می شود، زمان تعهد به خدمت در مناطق محروم معمولا حداکثر تا 14 سال تعیین می شود. در جدول زیر می توانید مدت زمان خدمت در مناطق محروم را مطالعه کنید.

لیست رشته ها دارای تعهد خدمت و مدت زمان تعهد
رشته مدت زمان تعهد
پزشکی 14 سال
دندان پزشکی 12 سال
داروسازی 12 سال
فیزیوتراپی 8 سال
پرستاری 8 سال
مامایی 8 سال
تکنولوژی پرتوشناسی 6 سال
تکنولوژی اتاق عمل 6 سال
علوم آزمایشگاهی 6 سال
علوم تغذیه 6 سال
هوشبری 8 سال
کاردرمانی 6 سال
گفتاردرمانی 6 سال
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی 6 سال
بهداشت عمومی 6 سال
مهندسی بهداشت محیط 6 سال
فناوری اطلاعات سلامت 6 سال
مهندسی بهداشت و ایمنی کار 6 سال
کاردانی فوریت های پزشکی 3 سال

 

مدت زمان تعهد خدمتی

شرایط تحصیل در رشته های دارای تعهد خدمت

با توجه به اطلاعاتی که در دفترچه آمده است، رشته های دارای تعهد خدمت هر کدام دارای شرایط خاصی هستند که در ادامه این موارد را بیشتر بررسی خواهیم کرد. البته شرایط هر دانشگاه با دانشگاه دیگر می تواند متفاوت باشد، ما در ادامه به برخی از اصلی ترین شرایط اشاره خواهیم کرد.

یکی از اصلی ترین شرایط این موضوع می باشد که دوره تعهد قابل انتقال به شخصی دیگر و یا قابل فروش نیست. همچنین مدنظر داشته باشید طول این خدمت 1.5 الی 2 برابر مدت کل تحصیل شخص در مناطق محروم می باشد.

بعد از فارغ التحصیلی از رشته های دارای تعهد خدمت، امکان ادامه تحصیل و اشتغال در مناطق یا مراکز دیگری وجود نخواهد داشت.

در صورتی که قصد ادامه تحصیل در مقطع های بالاتر را داشته باشید، باید تا پایان نیمی از دوره خدمت صبر کنید.

مدرک فارغ التحصیلی بعد از پایان دوره خدمت تحویل داده خواهد شد.

هنگام انتخاب رشته ها دقت داشته باشید که تعهد خدمت هر کدام متفاوت است، به طور مثال برخی از رشته ها به اندازه دو سال تعهد دارند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است دارای طرح تعهد به خدمت سه برابر طول تحصیل باشند.

 

برای اطلاع از جزییات کارنامه قبولی پرستاری کلیک کنید.

 

شرایط رشته های دارای تعهد خدمت غیر پزشکی

علاوه بر رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی، یک سری رشته های غیرپزشکی نیز دارای تعهد خدمتی هستند که برای 40 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه های مناطق محروم در نظر گرفته شده و به داوطلبان بومی اختصاص داده می شود و دانشجویان این رشته ها باید تعهد دهند که پس از فارغ التحصیلی دوبرابر طول دوران تحصیل خود در مناطق محروم استان خدمت کنند.

طبق مصوبات داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران و سهمیه مناطق 2 و 3 دانشگاه های روزانه، نیاز به تعهد این موضوع دارند که شخص پس از طی دوران تحصیل خود به مدت 2 برابر زمان کل تحصیلش در همان رشته، در هر یک از نقاط ایران انجام وظیفه خدمت خود را انجام دهند.

همچنین افرادی که با استفاده از سهمیه منطقه یک پذیرفته شده اند؛ باید به مدت یک برابر طول زمان تحصیل خود، در مناطقی که وزارتخانه ها و سازمان های مروبوطه مشخص می کنند، خدمت نمایند.

شرایط معافیت از تعهد خدمت

اگرچه این موضوع به ندرت پیش می آید، اما گاهی ممکن است برخی پذیرفته شدگان از طرح خدمت معاف شوند که برای اطلاع از این موارد می توانید با ما تماس بگیرید. به طور مثال فارغ التحصیلان بالای 45 سال و خانواده شهدا شرایط معافیت از طرح رشته های دارای تعهد خدمت را می توانند دریافت کنند. یا بانوانی که همسرشان در قید حیات نیست نیز می توانند با طرح درخواست خود در وزارت بهداشت، از گذراندن طرح اجباری معاف شوند.

 

برای اطلاع از رتبه قبولی رشته فیزیوتراپی کلیک کنید.

 

انصراف از رشته های دارای تعهد خدمت

درخصوص انصراف از رشته های دارای تعهد خدمت لازم است بدانید، این امکان وجود دارد؛ اما برای آن شرایط ویژه ای تعیین شده است. برای انصراف لازم است در طور دوره تحصیلی اقدام نمایید و اگر پس از پایان اقدام کنید، مورد پذیرش قرار نمی گیرد.

مورد دوم پرداخت هزینه می باشد که باید به آن توجه ویژه ای شود. برای انصراف از رشته های دارای تعهد خدمت باید هزینه انصراف از آن را بپردازید که هزینه قابل توجهی نیز می باشد.

مشاوره قبولی در رشته های دارای تعهد خدمت

برای قبولی در رشته های تعهد خدمتی ابتدا باید از رشته های پزشکی و موارد تعهد خدمت رشته های مهندسی با خبر باشید. ما در قسمت های فوق  موارد مرتبط با تعهد خدمت رشته های مهندسی و لیست رشته های دارای تعهد خدمت را بررسی کردیم. در مرحله بعدی باید نکات لازم در رابطه با قبولی را بدانید و همچنین نکات مربوط به نحوه پذیرش را مطالعه کنید.

از جمله این نکات می توان گفت، حقوق افراد دارای تعهد خدمت از سایرین کمتر است؛ اما آن ها از پاداش و مرخصی خوبی می توانند استفاده کنند.

به علاوه رشته های دارای تعهد با رشته های دارای طرح نیروی انسانی تفاوت دارند، به این معنا که طرح نیروی انسانی شامل رشته هایی میشود که داوطلبان پس از فارغ التحصیلی به مدت 2 سال در مراکز تعیین شده از سوی وزارت بهداشت به کار گرفته می شوند و بعد از اتمام طرح می توانند مدرک خود را بگیرند؛ اما رشته های تعهدی باید سه برابر مدت زمان تحصیل در مناطق تعیین شده خدمت تعیین شده است.

 

برای دانلود pdf مطلب کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

ما سعی کردیم در این مطلب به بررسی .لیست رشته های دارای تعهد خدمت بپردازیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید با انواع تعهد خدمت رشته های مهندسی و رشته های دارای تعهد خدمت غیر پزشکی آشنا شوید. در خصوص نحوه پذیرش در این رشته ها و سایر نکات نیز اطلاعات در اختیار شما قرار داده شد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص رشته های دارای تعهد خدمت غیر پزشکی و یا تعهد خدمت رشته های مهندسی داشتید، می توانید با ما تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید

آیا امکان فروش تعهد خدمتی و یا لغو حضور در این دوره وحود دارد؟

خیر پس از قبولی در رشته های دارای تعهد خدمتی باید در دوره های مربوط به آن حضور یابید.

آیا دوره های تعهد خدمتی برای تمامی رشته های پزشکی و علوم پزشکی است؟

خیر برای تمامی رشته ها نیست.

آیا برای افراد دارای شرایط خاص امکان لغو حضور در این دوره ها وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد که ما در متن به آن ها اشاره کرده ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا