مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی + آیین نامه 1402


مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی اعلام شد. اطلاع از آیین نامه سال 1402 در ارتباط با مجازات تقلب در امتحان نهایی و بررسی آیین نامه تقلب در امتحانات دانشگاه بسیار اهمیت دارد. آن دسته از افرادی که در امتحانات دانشگاه و امتحان نهایی مرتکب تخلف می‌شوند، براساس آیین نامه‌های موجود و صورتجلسه تقلب در امتحان دانشگاه آزاد و سراسری، مجازات و محرومیت‌هایی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

صورتجلسه تقلب در امتحان دانشگاه آزاد و سراسری هر سال در اختیار کمیته انضباطی دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد و براساس آن داوطلبان امتحان دانشگاه که در جلسه امتحان تقلب کرده باشند، بر طبق این صورتجلسه، پرونده دانشجویی انها مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و محرومیت‌هایی برای آنها لحاظ می‌گردد. برای اطلاع بیشتر از مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی در این مقاله بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

ضرورت اطلاع از مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی

هر سال که امتحانات نهایی و همچنین امتحانات دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های سراسری و آزاد برگزار می‌گردد، کمیه انضباطی دانشگاه برای آن دسته از افرادی که در امتحانات مرتکب تخلف شده و تقلب کرده‌اند، مجازات‌هایی را در نظر می‌گیرند و براساس آیین نامه‌های موجود هر دانشگاه، افرادی که تخلف کرده‌اند، پرونده آنها باید توسط کمیته انضباطی مورد بررسی قرار گیرد و این موارد در پرونده دانش‌آموزی یا دانشگاهی آنها ثبت خواهد شد.

در نتیجه این تخلفات و مجازات تعیین شده برای آنها ممکن است افراد نتوانند در یک بازه زمان نتوانند در امتحانات نهایی یا آزمون‌های دانشگاه حضور یابند. یا ممکن است جریمه‌های سنگین‌تری از جمله محرومیت همیشگی از ادامه تحصیل در دانشگاه خود شامل حال آنها شود. از این رو با اطلاع از مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی و همچنین صورتجلسه تقلب در امتحان دانشگاه آزاد، دانش‌آموزان و دانشجویان اولاً با عواقب تقلب آشنا می‌شوند و سعی می‌کنند مواردی که به عنوان تقلب در امتحان محسوب می‌شود را همرا خود نداشته باشند و ثانیاً تلاش می‌کنند تا به جای تقلب، با مطالعه و دانش خود سر جلسه امتحان حضور یابند و به سؤالات پاسخ دهند!

بسیاری از افراد از آیین نام‌های سال جاری در ارتباط با مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی که از سوی کمیته انضباطی دانشگاه‌ها برای دانشجویان و از سوی وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستوالعمل حضور در امتحانات نهایی ارائه می‌گردد، آشنایی ندارند. به دلیل ضرورت اطلاع از مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی، در ادامه به مهمترین مجازاتی که به عنوان جریمه دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر گرفته می‌شود، اشاره خواهیم کرد.

اطلاعیه

دانش‌آموزان با اطلاع از آیین نامه تقلب در امتحانات دانشگاه و امتحان نهایی و آگاهی از صورتجلسه تقلب در امتحان دانشگاه آزاد و سراسری می‌توانند با کسب آمادگی برای امتحان از عواقب تقلب جلوگیری کنند.

ضرورت اطلاع از مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی

مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی چیست؟

هریک از دانش‌آموزان و دانشجویانی که در جلسه امتحانات خود شرکت می‌کنند، باید بدانند که مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی چیست؟ بسیاری از جریمه‌هایی که برای افراد متقلب در نظر گرفته می‌شود، گاهاً محرومیت‌های سنگینی به دنبال دارد که همین امر باعث می‌شود دانش‌آموزان و دانشجویان با آمادگی بیشتری در جلسه امتحان حضور یابند. برای اینکه افراد با انواع مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی آشنا شوند، در ادامه به جریمه‌های مربوط به امتحانات نهایی و دانشگاهی خواهیم پرداخت.

 

جهت اطلاع از عواقب غیبت در امتحانات نهایی وارد لینک شوید. 

مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی چیست؟

مجازات تقلب در امتحان نهایی مدارس

دانش‌آموزان هر مقطع که در امتحانات نهایی حضور می‌یابند، باید بدانند که اگر مرتکب تقلب شوند، باید عواقب آن را بپذیرند و ممکن است این عواقب برای برخی از افراد براساس آیین نامه‌های وزارت آموزش و پرورش متفاوت باشد. براساس اعلام شورای عالی آموزش و پرورش، مجازات تقلب در امتحان نهایی مدارس به این شکل است که این تقلب باعث دریافت نمره صفر در آزمون و در برخی موارد حذف دانش‌آموز از سایر امتحانات می‌شود.

علاوه بر این اگر تقلبی از دانش‌آموزان گرفته شود، باید بررسی شود که این تقلب سهواً اتفاق افتاده یا خیر. در صورتی که کمیته انضباطی متوجه شود که این تخلف بارها اتفاق افتاده به موجب آن دانش‌آموزان از امتحانات بعدی حذف می‌شود.

چنانچه نمره درسی در امتحانات پایانی به دلیل ارتکاب تقلب، صفر شود، نمره صفر در کارنامه دانش‌آموز ثبت خواهد شد.

مجازات تقلب در امتحان نهایی برای افرادی که تقلب کرده‌اند، برابر با مجازاتی که برای امتحانات نهایی دوره متوسطه در نظر گرفته شده، خواهد بود.

دانش‌آموزی که که در امتحانات نهایی مقطع راهنمایی و امتحانات نهایی دوره متوسطه، یک بار تخلف خود را تکرار کند، امتحاناتی که سوی فرد انجام شده در آن دوره باطل خواهد شد و از شرکت در امتحانات دروس بعدی نیز محروم می‌شود.

لازم به ذکر است که رسیدگی به تخلف در امتحانات داخلی و نهایی به عهده شورای مدرسه مربوطه و پیگیری مجازات تقلب در امتحان نهایی، توسط  کمیسیون رسیدگی به تخلفات امتحانات نهایی می‌باشد.

اگر شخصی به دلیل تقلب در آزمون از یک یا چند نوبت امتحانی محروم گردد، براساس نظام واحدی تعداد دفعات محرومیت وی در زمره نوبت‌های مجاز تحصیلی و مشروطی در آن نوبت امتحانی لحاظ خواهد شد. علاوه بر این امتحانات مربوط به کلاس‌های جبرانی مرداد به عنوان نوبت امتحانی مستقل در نظر گرفته می‌شود.

گفتنی است برای دانش‌آموزان متقلب نیز براساس آیین نامه‌های وزارت آموزش و پرورش، مجازات‌هایی لحاظ شده است. اما آنچه در ارتباط با تقلب مجرمانه بر اساس ماده ۵۴۱ قانون مجازات اسلامی عنوان شده ، تنها برای دانش‌آموزانی مصداق دارد که وارد سن مسئولیت کیفری شده باشند. براساس ماده ۱۴۶ قانون مجازات اسلامی، که در سال 92 تصویب شده است، افراد نابالغ مسئولیت کیفری نخواهند داشت و مطابق با ماده ۱۴۷ نیز سن بلوغ در دختران و پسران، به ترتیب ۹ و ۱۵ سال تمام قمری می‌باشد. در ادامه جدول مجازات تقلب در امتحان نهایی هر مقطع ارائه شده است.

ردیف  نوع تخلف

مقطع امتحانی و نوع مجازات

1 – به همراه داشتن جزوه، کتاب، یادداشت و وسایل غیر مجاز دیگر در جلسه امتحان امتحانات ابتدایی تذکر شفاهی به دانش‌آموز و کم شدن نمره درس با تأیید معلم
امتحانات داخلی راهنمائی دادن تذکر شفاهی و کم شدن نمره درس با تأیید شورای مدرسه
امتحانات نهایی راهنمایی نمره درسی صفر لحاظ می‌شود
امتحانات داخلی متوسطه نمره درسی صفر لحاظ می‌شود
امتحانات نهائی متوسطه نمره درسی صفر لحاظ می‌شود
2 – گذاشتن هر گونه علامت بر روی ورقه امتحانی جهت سوء استفاده امتحانات ابتدایی ———-
امتحانات داخلی راهنمائی ———-
امتحانات نهایی راهنمائی نمره درسی صفر لحاظ می‌شود
امتحانات داخلی متوسطه ———-
امتحانات نهایی متوسطه نمره درسی صفر لحاظ می‌شود
3 – استفاده یا اقدام به استفاده از جزوه، کتاب، یادداشت و وسایل غیر مجاز دیگر

– پاسخ دادن به سؤالات امتحانی از طریق نگاه به ورقه امتحانی دانش‌آموزان مجاور یا صحبت با آنها

– رد و بدل نمودن نوشته و روش‌های مشابه به آن

امتحانات ابتدایی کم شدن نمره درس با بررسی شورای مدرسه
امتحانات داخلی راهنمایی نمره درسی صفر لحاظ می‌شود
امتحانات نهایی راهنمایی نمره درسی صفر لحاظ می‌شود
امتحانات داخلی متوسطه نمره درسی صفر لحاظ می‌شود
امتحانات نهایی متوسطه امتحانات داخلی و نهایی که تمام شده و دانش‌آموز در آنها شرکت کرده، باطل خواهند شد و دانش‌آموزاز  حضور در امتحان بقیه دروس همان نوبت امتحانی محروم می‌گردد.
4 – بیرون بردن ورقه امتحانی

– نوشتن ورقه امتحانی برای سایر دانش‌آموزان حاضر در جلسه امتحان

– بهره بردن از ورقه امتحانی نوشته شده توسط دانش‌آموزی دیگر

– همکاری در تعویض ورقه‌های امتحانی

امتحانات ابتدایی نمره درسی صفر لحاظ می‌شود
امتحانات داخلی راهنمایی نمره درسی صفر لحاظ می‌شود
امتحانات نهایی راهنمایی نمره درس و انضباط دانش‌آموز صفر لحاظ می‌شود
امتحانات داخلی متوسطه نمره درس و انضباط دانش‌آموز  صفر لحاظ می‌شود
امتحانات نهایی متوسطه امتحانات انجام شده از جمله آزمون‌های داخلی و نهایی باطل خواهد شد و فرد از حضوردر امتحان بقیه دروس همان نوبت محروم می‌شود.
5 – فرستادن فرد دیگر به جای خود به جلسه آزمون

– ایجاد اخلال در نظم جلسه یا حوزه امتحانی

– افشاء نمودن یا استفاده از سؤالات امتحانی افشاء شده و یا مشارکت در افشاء

امتحانات ابتدایی نمره درس و انضباط صفر لحاظ می‌شود
امتحانات داخلی راهنمایی نمره درس و انضباط صفر لحاظ می‌شود
امتحانات نهایی راهنمایی نمره تمامی دروس صفر خواهد بود و برای بزرگسالان و داوطلبان آزاد موضوع به مراجع قضایی ذیصلاح گزارش می‌شود.
امتحانات داخلی متوسطه نمره درس و انضباط صفر لحاظ می‌شود
امتحانات نهایی متوسطه

نمره تمام دروس صفر خواهد بود و دانش‌آموز متخلف از امتحانات نوبت بعدی محروم می‌گردد و مورد تخلف به مراجع قضایی گزارش می‌شود.

 

مجازات تقلب در امتحان نهایی مدارس

جهت آشنایی با زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی وارد لینک شوید. 

مجازات تقلب امتحانات نهایی دانشگاه

دانشجویانی که در امتحانات پایان نمیسال تحصیلی دانشگاه شرکت می‌کنند، چنانچه مرتکب تقلب شوند، براساس آیین نامه تقلب در امتحانات دانشگاه برای آنها جریمه‌هایی در نظر گرفته می‌شود. در سال جدید شیوه اجرایی آیین نامه انضباطی ارائه شده است. در این راستا اطلاع از صورتجلسه تقلب در امتحان دانشگاه آزاد و سراسری برای دانشجویان بسیار اهمیت دارد.

دبیر شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد چنانچه دانشجویان در امتحانات دانشگاه خود مرتکب تقلب شوند، در صورت اثبات تقلب آنها، نمره 25 صدم یا محرومیت از تحصیل برای دانشجو لحاظ خواهد شد.

مطابق با آیین نامه انضباطی دانشگاه‌ها و مطابق با صورتجلسه تقلب در امتحان دانشگاه آزاد و سراسری در سال 1402، استفاده از هرگونه یادداشت، جزوه، کتاب، نوشته، رد و بدل کردن نوشته با دانشجویان دیگر در جلسه امتحان، همراه داشتن کارت دانشجویی جعلی، عدم نشستن در مکان تعیین شده، فرستادن فرد دیگری به جای خود داوطلب در جلسه آزمون، نوشتن اطلاعات درسی بر روی دست، رد و بدل کردن وسیله‌هایی چون ماشین حساب و همرا داشتن از تلفن همراه بدون هماهنگی با مسئولین، بعلاوه نگاه کردن بر روی ورقه امتحانی دانشجوی مجاور یا نشان دادن ورقه به دیگر دانشجویان، بر هم زدن نظم جلسه آزمون و داشتن مشاجره با مراقبان حاضر در جلسه امتحان، خروج و بازگشت غیر مجاز به جلسه آزمون و… از مصادیق تخلف و تقلب در امتحانات دانشگاه بشمار می‌آیند که برای افراد مجازات‌هایی را در پی دارد.

علاوه براین اگر تقلب فرد متخلف در آزمون محرز شود، براساس صورتجلسه تقلب در امتحان دانشگاه آزاد و سراسری، نمره «بیست و پنج صدم» برای آن درس لحاظ خواهد شد و متناسب با نوع تقلب به یکی از جریمه‌ها از جمله تذکر شفاهی، اخطار به داوطلب به صورت کتبی بدون ثبت کردن آن در پرونده دانشجو، دادن اخطار کتبی به دانشجو بدون لحاظ کردن در پرونده، دادن اخطار کتبی و ثبت در پرونده دانشجو یا توبیخ نمودن داوطلب به صورت کتبی و درج نمودن آن پرونده دانشجو محکوم می‌شود.

با دیگر تقلب‌ها نیز مطابق با آیین نامه‌های انضباطی آموزش و پرورش و وزارت علوم برخورد خواهد شد. براساس این آیین نامه و همچنین براساس قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد و سراسری در صورت تکرار تقلب، از سوی دانشجو، جریمه‌ها منجر به ترک موقت دانشجو از ادامه تحصیل به مدت یک نیمسال تحصیلی و بدون احتساب سنوات در پرونده یا ترک موقت دانشجو از تحصیل به مدت یک نیمسال تحصیلی با احتساب کردن آن در سنوات، منع موقت دانشجو از تحصیل به مدت دو نیمسال بدون احتساب نمودن آن در سنوات یا ترک از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب نمودن آن در سنوات می‌باشد.

اطلاعیه

دانشجویانی که مرتکب تخلف در امتحانات شوند، برای آنها جریمه‎‌های مختلفی براساس تکرار آن لحاظ خواهد شد.

مجازات تقلب امتحانات نهایی دانشگاه

جدیدترین اخبار مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی

شیوه نامه اجرایی کمیته انضباطی دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم ابلاغ شد

آیین نامه اجرایی کمیته انضباطی دانشگاه‌ها در سال 1402 توسط وزارت علوم، تحقیققات و فناوری ابلاغ شد. دانشجویان می‌توانند از طریق این شیوه نامه از اصول حاکم بر رسیدگی به تخلفات دانشجویی مطلع شوند.

اعمال تغییر در روند رسیدگی به تقلب امتحانی دانشجویان

معاون دانشجویان داخل سازمان دانشجویان وزارت علوم اعلام کرد که در سال جدید نحوه رسیدگی به تخلفات دانشجویی تغییر خواهد کرد. وی بیان کرد: از هگامی که پرونده انضباطی تشکیل می‌شود تا صدور رأی فرایندی وجود دارد که این فرایند در دانشگاه‌ها با مشکل مواجه شده است. در آیین‌نامه رسیدگی برخی از موارد پیش‌بینی نشده بود و دانشگاه‌ها به شکل‌های مختلف تشکیل پرونده می‌دادند و در مورد یک تخلف ثابت، رأی‌های متفاوتی صادر می‌شد که این امر مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

جهت اطلاع از عواقب مشروط شدن در دانشگاه وارد لینک شوید. 

جدیدترین اخبار مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی

خلاصه مطلب

در این مقاله در ارتباط با مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی به طور کامل توضیح دادیم. همانطور که می دانید براساس آیین نامه انضباطی و صورتجلسه تقلب در امتحان دانشگاه آزاد و سراسری افرادی که در امتحانات دانشگاه مرتکب تخلف می‌شوند و براساس شیوه نامه انضباطی وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزانی ک در امتحانات نهایی تقلب می‌کنند، براساس این شیوه نامه جریمه‌هایی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

در این مقاله به مجازات تقلب در امتحان نهایی دانش‌آموزان مقاطع مختلف و همچنین به آیین نامه تقلب در امتحانات دانشگاه اشاره کردیم. پس از بررسی موارد تخلف، صورتجلسه تقلب در امتحان دانشگاه آزاد و سراسری به افراد ابلاغ می‌گردد. مطابق با آیین نامه تقلب در امتحانات دانشگاه هر شخصی که مرتکب تقلب شود، برای وی ممحرومیت هایی لحاظ خواهد شد. چنانچه شما عزیزان پس از مطالعه این مقاله در ارتباط با مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی سؤال و ابهامی داشته باشید، کافی است با مشاوران برجسته آکادمی ایران تحصیل در ارتباط باشید تا پاسخگوی پرسش‌های شما باشند.

 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیکنمایید.

 

 

به این پست امتیاز دهید

ضرورت اطلاع از مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی چیست؟

با اطلاع از مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی می توانید از ارتکاب تخلف جلوگیری کنید و با آمادگی بیشتر در امتحان حضور یابید. 

مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه چیست؟

در این مقاله به مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه اشاره شد.

مجازات تقلب در امتحانات نهایی چیست؟

با توجه به متن مقاله می توانید از مجازات تقلب در امتحانات نهایی مطلع شوید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا