محاسبه نمره خام و نمره کل در کنکور سراسری 1402


در جامعه ای پر از رقابت مانند ایران، کنکور یکی از مراحل پر اهمیت در زندگی دانش آموزان است. کنکور، آزمون ورود به دانشگاه های کشور است که هر ساله با حضور جمعیت زیادی از داوطلبان در سرتاسر ایران برگزار می شود. با توجه به رقابت بالا در این آزمون، اطلاع هر چه بیشتر از جزئیات آن و آمادگی بالا، شما را یک قدم به موفقیت نزدیک تر می کند. یکی از دغدغه های دانش آموزان کنکوری، اطلاع از نحوه محاسبه نمره خام و نمره کل در کنکور سراسری است. یادگیری نحوه محاسبه نمرات و تراز، به شما کمک می کند تا در آزمون های جامع شبیه ساز، بتوانید نمره حدودی خود را محاسبه کنید و یا بعد از آزمون سراسری، با بررسی پاسخ نامه، به یک دید کلی از رتبه خود دست یابید. شما می توانید برای دریافت مشاوره و پرسش سوالات خود در خصوص محاسبه نمره خام و نمره کل کنکور سراسری، از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075307 تماس بگیرید.

سیستم نمره دهی در کنکور

در کنکور سراسری نمره دهی بارها دچار نوسان و تغییر شده است. این تغییرات مربوط به ضرایب دروس و اضافه و حذف دروس، تعداد سوالات هر درس، درج نمره سفید و نمره اشتباه می باشد. به طور کلی در سیستم اصول درجه بندی، تعداد سوالات مطابق با اهمیت درس است و هر چه تعداد سوالات یک درس خاص در یک آزمون چند درسی بیشتر شود، باید نشان دهنده اهمیت آن باشد.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

نمره کل آزمون پایه دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و انسانی آزمون سراسری 1402 ، به صورت قطعی و به میزان 40 درصد است.

میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سال-واحدی/ترمی-واحدی در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و انسانی آزمون سراسری 1402 نیز 30 درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سال-واحدی/ترمی-واحدی 10% (در مجموع 40%) با تاثیر قطعی بر نمره کل مدرک است.

 

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

 

سال کنکور عمومی  تخصصی مجموع 
 1402 26 14 40
 1403 28 22 50
کنکور های سراسری بعد از سال 1404 30 30 60

*اعداد بر اساس درصد درج شده اند.

شبهات و احتمالات در کنکور

بحث احتمالات و به دنبال آن آمار یک بحث علمی است، مبنای ریاضی دارد و با وجود علمی و گاه انتزاعی، کاربرد اجتماعی نیز دارد. این ذکر به این دلیل است که احتمالات و یا به گفته برخی افراد شانس و مقوله ای کاملاً غیر علمی و نامفهوم است. در حال حاضر آمار و احتمالات نه تنها به عنوان یکی از شاخه های علم برجسته است و در دانشگاه ها تا بالاترین سطح تدریس می شود، بلکه کاربردهای اجتماعی فراوانی دارد و در بسیاری از کشورها در تحلیل مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز کاربرد دارد. در مبحث نمره گذاری کنکور هم به طور جدی از احتمالات استفاده میشود. چه جواب های مثبت و چه جواب های منفی بر اساس علم احتمالات ضریب میگیرند و برای محاسبه ی نمره خام و نمره کل در کنکور سراسری این نکات باید رعایت شوند.

برای اعتراض به نتایج انتخاب رشته کنکور، کلیک کنید.

نحوه محاسبه نمره خام و نمره کل در کنکور سراسری

نمره خام در هر رشته بر اساس ضوابط آزمون سراسری به این گونه است که برای محاسبه نمره خام به هر پاسخ صحیح 3 امتیاز تعلق می گیرد و به ازای هر پاسخ اشتباه یک امتیاز کسر می شود. بنابراین، نمره خام در هر درس به این صورت محاسبه می شود:

نمره خام (درصد)= 100× (3×تعداد کل سوالات) /(تعداد پاسخ های غلط)-(3×تعداد پاسخ های صحیح)

 

نحوه محاسبه نمره خام

 

با توجه به ناهمگونی و عدم تعادل نمرات دروس مختلف امتحانی در یک گروه آزمایشی که ناشی از نابرابری سطح دشواری دروس مختلف عمومی و اختصاصی است، نمرات خام تراز می شوند. برای تعیین نمره تراز، لازم است تمام نمرات خام همه داوطلبان در هر گروه آزمایشی و هر درس در دسترس باشد. بنابراین امکان یافتن نمره دروس (اعم از عمومی و اختصاصی) برای داوطلب وجود ندارد.

محاسبه نمره کل در کنکور سراسری

نمره کل داوطلب در هر زیرگروه به شرح زیر محاسبه می شود:

☑️ نسبت وزنی دروس عمومی و تخصصی داوطلب با توجه به ضریب هر درس در آن زیر گروه محاسبه می شود (دروس تخصصی با ضریب 3 محاسبه می شود).

☑️ در مورد داوطلبان دیپلم نظام جدید آموزش متوسطه (دیپلم های ریاضی، فیزیک، تجربی، علوم انسانی و علوم اسلامی) از سال 1384 تا 1388 که امتحانات آنها به صورت کتبی برگزار می شود، برای نمره کل. در هر زیرگروه 85% امتیاز مطابق بند الف به دست آمده و 15 درصد سوابق تحصیلی به عنوان معیار در نظر گرفته می شود.

☑️ برای سایر داوطلبان ملاک محاسبه نمره کل در زیرگروه، نمرات آزمون آنها خواهد بود که به شرح بند الف انجام خواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته با رتبه های برتر کنکور سراسری، کافیست از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075307 تماس بگیرید. مشاوران ما در آکادمی ایران تحصیل همه روزه آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

 

محاسبه نمره کل آزمون سراسری در زیر گروه ها

آزمون سراسری در پنج گروه آزمایشی 1- گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 2- گروه آزمایشی علوم تجربی 3- گروه آزمایشی علوم انسانی 4- گروه آزمایشی هنر 5- گروه آزمایشی زبان های خارجه برگزار می شود. در هر یک از این گروه ها آزمون های عمومی و اختصاصی برگزار می شود.

مواد آزمون عمومی و ضرایب آن برای تمامی داوطلبان آزمون سراسری در تمامی گروه های آزمایشی یکسان می باشد.می دانیم که دروس امتحانی رشته های مختلف آزمون سراسری دارای ضرایب متفاوتی هستند. بدین منظور رشته های تحصیلی هر گروه آزمایشی که ضریب امتحانی یکسانی دارند در یک زیر گروه قرار می گیرند. هر گروه آزمایشی در آزمون سراسری دارای چندین زیرگروه است که در دفترچه شماره 2 آزمون سراسری مشخص شده است.

🔍 از فرمول زیر برای محاسبه نمره کل آزمون داوطلب در یک زیر گروه که شامل چندین رشته است استفاده می شود:

نمره کل آزمون داوطلب = کل (مجموع نمرات دروس تخصصی × ضریب مربوطه) 3 x + کل (مجموع نمرات دروس عمومی × ضریب مربوطه) تقسیم بر (مجموع ضرایب دروس تخصصی) 3 x + (مجموع ضرایب دروس عمومی).

 

ضرایب دروس کنکور

 

ضرایب دروس کنکور

 

یکی از تاثیرگذار ترین عوامل در محاسبه نمره خام و نمره کل در کنکور سراسری، اطلاع از ضرایب دروس در کنکور است. دانش آموزان می توانند پس از اطلاع از ضرایب دروس مربوط به رشته خود، از میزان اهمیت دروس اطلاع یابند و برنامه درسی خود را بر اساس این ضرایب تنظیم کنند چرا که دروسی که ضریب بیشتری دارند، تاثیر بیشتری نیز در رتبه خواهند داشت. در ادامه ضرایب همه دروس کنکور در رشته های مختلف آورده شده است.

 

درس ضریب
ریاضی 12
فیزیک 9
شیمی 7

 

درس ضریب
زمین شناسی 1
ریاضی 7
زیست شناسی 12
فیزیک 7
شیمی 9

 

 

درس ضریب
ریاضی 6
اقتصاد 2
زبان و ادبیات فارسی تخصصی 8
زبان عربی تخصصی 5
تاریخ و جغرافیا 5
علوم اجتماعی 5
فلسفه و منطق 5
روانشناسی 2

 

درس ضریب
درک عمومی هنر 12
درک عمومی ریاضی – فیزیک 5
خلاقیت تصویری و تجسمی 3

 

زبان های خارجی
درس ضریب
زبان تخصصی 1

برای اطلاع از نحوه محاسبه معدل کل برای دانشگاه فرهنگیان، با ما همراه باشید.

 

اخبار پیرامون محاسبه نمره خام و نمره کل در کنکور سراسری

«سوابق تحصیلی اعلام شد.»

سوابق تحصیلی متقاضیان کنکور سراسری از تاریخ شنبه مورخ ۱۷ تیر ماه سال جاری در سایت آموزش و پرورش منتشر شد و تا پایان تیرماه نیز نمره‌ کل سابقه تحصیلی اعلام خواهد شد.

طبق اعلام رئیس مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش، میانگین معدل امتحانات نهایی دوازدهمی ها در سال 1402، 12.03 بوده است.

« اعتراض به نمره امتحانات نهایی »

داوطلبانی که از نمرات خود ناراضی هستند و نسب به آن اعتراض دارند، تا پایان امروز سه شنبه مورخ 20 تیر ماه 1402، می توانند نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام نمایند.

 

خلاصه مطلب

در نهایت، کنکور و محاسبه نمره خام و نمره کل در کنکور سراسری بیشتر از چند عدد ساده است. این یک داستان است. داستانی از آرزوها، زحمات و خواب‌های بزرگی که در سر داوطلبان وجود دارد. هر یک از این داوطلبان، دارای توانایی‌ها و مهارت‌های منحصربه‌فردی هستند و این آزمون میزان برتری آن‌ها را به شکل صادقانه ای می‌سنجد. ما در این مقاله به طور جامع به توضیح نحوه محاسبه نمره خام و نمره کل در کنکور سراسری، پرداختیم.

در پایان این داستان، نمره کنکور تنها یک عدد نیست. این عدد، تلاش، زحمات و پشتکار یک شخص را در خود جای داده است. این عدد، پشتوانه‌ای است برای رویایی که به آن پا می‌گذاریم، و سنگ‌هایی که برای رسیدن به رویایمان از پیش رویمان کنار زده ایم. بنابراین، زمانی که از دور به این اعداد نگاه می‌کنید، می‌بینید که رتبه کنکور، با آرمان‌ها، تلاش‌ها و پیروزی‌های یک انسان پر ماجرا انسجام دارد.

 

برای دانلود پی دی اف مطالب کامل این صفحه، کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

چگونه می توان نمره کنکور را محاسبه کرد؟

فرمول و نحوه محاسبه معدل در مطلب فوق آورده شده است.

آیا ضرایب دروس بر روی نمره کل تاثیر دارد؟

ضرایب دروس در رتبه کنکور تاثیر زیادی دارد. دروسی که ضرایب بیشتری دارند، تاثیرگذارتر هستند.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور چگونه است؟

جدول میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور های 1402، 1403 و ما بعد آن در مقاله بالا تشریح شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا