مدارک اخذ معافیت تحصیلی 1403 + دانش آموزان و دانشجویان


آماده کردن مدارک اخذ معافیت تحصیلی برای آن دسته از مشمولانی که می‌خواهند تحصیلات خود را ادامه دهند، ضروری است. مشمولین خدمت بعد از سن 18 سالگی باید وارد دوره سربازی شوند. بااین‌حال، تنها در یک شرایط که ادامه به تحصیل است، می‌توانند رفتن به خدمت سربازی را به تعویق بیندازند. در این شرایط، معافیت تحصیلی می‌تواند گزینه مناسبی برای این افراد در نظر گرفته شود. البته مشمولین باید برای دریافت معافیت از خدمت سربازی، مراحل آماده‌سازی مدارک لازم برای معافیت تحصیلی پلیس +10 را انجام داده باشند.

مدارک اخذ معافیت تحصیلی دانشجویی

معافیت تحصیلی دانشجویی به این معناست که دانشجو به صورت موقت از خدمت سربازی معاف شود. البته برخی از افراد درصورتی که بیماری خاص داشته باشند می‌توانند برای معافیت دائم اقدام کنند. مهم‌ترین مدارکی که باید برای دریافت این نوع معافیت به دفاتر پلیس + 10 ارائه دهید، شامل موارد زیر است:

  • اصل و فتوکپی مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی فرد مشمول
  • اطلاعات قبولی در دانشگاه و پرینت صفحه سازمان سنجش
  • عکس تمام رخ، رنگی با پس زمینه سفید به صورت پشت نویسی شده
  • آخرین مدرک تحصیلی (به عنوان مثال، در صورتی که فرد مشمول قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارد، باید مدرک تحصیلی دیپلم خود را ارائه دهد)
  • فرم تکمیل شده درخواست معافیت تحصیلی این فرم را دانشگاه به شما می‌دهد و باید خودتان آن را تکمیل نمایید.

مدارک اخذ معافیت تحصیلی دانشجویی

مدارک اخذ معافیت تحصیلی دانش آموزی

بیشتر دانش آموزان قبل از اتمام سن 18 سالگی، درس را به اتمام می‌رسانند. بااین‌حال ممکن است به دلایل مختلف، برخی از این افراد نتوانند به موقع مدرک دیپلم خود را تا 18 سالگی از آموزش و پرورش دریافت کنند. در این شرایط، دانش‌آموزان باید برای معافیت تحصیلی دانش‌آموزی از سوی سازمان نظام وظیفه اقدامات لازم را انجام دهند.

گفتنی است گواهی معافیت تحصیلی دانش آموزی، بین سنین 18 تا 20 سالگی صادر می‌شود. به همین خاطر دانش آموزان باید برای معافیت تحصیلی موقت خود، مدارک ذکر شده در قسمت پایین را به دفاتر پلیس + 10 ارائه دهند و بعد از تکمیل فرم اطلاعات، برگه معافیت خود را دریافت نمایند.در غیر این صورت باید بعد از اتمام دوره سربازی برای اخذ دیپلم متوسطه دوم اقدام کنند. مدارک لازم برای اخذ این معافیت به شرح زیر است:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی فرد مشمول
  • عکس با سایز 3 در 4 تمام رخ و رنگی با پس زمینه سفید به صورت پشت نویسی شده
  • گواهی اشتغال به تحصیل در دبیرستان و یا هنرستان فرد مشمول
  • فرم تکمیل شده درخواست معافیت تحصیلی دانش آموزی که از طرف مدرسه به دانش آموز داده شده و مدیر هم آن را تأیید می‌کند.
  • علاوه بر موارد ذکر شده، دانشجویانی که از دانشگاه انصراف داده‌اند باید برگه انصراف از تحصیل خود را نیز به این مدارک اضافه کنند.

مدارک اخذ معافیت تحصیلی دانش آموزی

مدارک اخذ معافیت تحصیلی طلاب

در نهایت، علاوه بر دانش‌آموزان و دانشجویان طلابی که برای تحصیل در حوزه‌های علمیه مشغول به فعالیت هستند نیز می‌توانند معافیت تحصیلی بگیرند. معافیت تحصیلی این افراد با نام معافیت طلاب صادر می‌شود. مشمولین بالای سن 18 سال بایستی برای دریافت این نوع معافیت به پلیس +10 مراجعه نمایند. طلاب بعد از عبور از سن ۱۸ سالگی و تحصیل در حوزه علمیه، می‌توانند به صورت موقت از طریق epolice.ir معافیت تحصیلی بگیرند.

نحوه دریافت معافیت تحصیلی برای طلاب نیز مانند نمونه‌های قبلی بوده و فقط باید مدارک مورد نیاز را به دفاتر پلیس به اضافه 10 تحویل دهند. مهمترین مدارک مورد نیاز برای دریافت این نوع معافیت برای طلاب، به شرح زیر است:

  • عکس با سایز 3 در 4 به صورت تمام رخ و رنگی با زمینه سفید و پشت نویسی شده
  • اصل و فتوکپی اطلاعات هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه فرد مشمول
  • آخرین مدرک تحصیلی در دبیرستان، هنرستان یا مراکز حوزوی
  • گواهی تکمیل شده اشتغال به تحصیل که به تایید حوزه علمیه رسیده باشد
  • فرم تکمیل شده درخواست معافیت تحصیلی طلاب با تایید حوزه علمیه

مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی در خارج از کشور

ممکن است برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشند. در این شرایط، آن‌ها با استفاده از معافیت تحصیلی خارج از کشور می‌توانند به صورت موقت از کشور خارج شوند. البته این افراد باید بعد از اتمام درس خود مجددا به ایران بازگشته و برای شرکت در دوره سربازی اقدام کنند.

مشمولین خدمت سربازی برای دریافت این نوع که به معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور شناخته شده است، به مدارک خاصی نیاز دارند. در این قسمت، به مهمترین مدارک اخذ معافیت تحصیلی خارج از کشور را به صورت مختصر پرداخته‌ایم.

  • اصل فتوکپی کارت ملی و شناسنامه و صفحات توضیحات آن
  • گواهی پایان نامه و فراغت از تحصیل و یا آخرین مدرک تحصیلی مشمول
  • مدرک زبان خارجی با نمره قابل قبول
  • چند قطعه عکس رنگی و تمام رخ و پس زمینه سفید و سایز 3 در 4
  • نامه پذیرش دانشگاه در خارج از کشور (در این نامه باید اطلاعات کامل دانشگاه مقصد به همراه تاریخ آغاز و پایان سال تحصیلی درج شود. همچنین دانشگاه مقصد باید آن را مهر و امضا کرده باشد.)
  • پاسپورت و کپی دو صفحه ورود و خروج آن
  • اصل و کپی صفحه اول گذرنامه

مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی در خارج از کشور

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی پلیس +10

کلیه مشمولین بعد از رسیدن به سن قانونی، موظف به انجام خدمت سربازی هستند. بااین‌حال، بعضی از افراد در نقش دانش‌آموز یا دانشجو، می‌توانند رفتن به سربازی را با اخذ معافیت تحصیلی، به تعویق بیاندازند. از این رو در این بخش، به طور کامل به مدارک عمومی لازم برای دریافت معافیت تحصیلی از طریق پلیس +10 در سال 1403 خواهیم پرداخت.

☑️ یکی از مدارک لازم برای معافیت تحصیلی پلیس +10، کارت ملی است. به این نکته توجه داشته باشید که کارت ملی باید جدید، بدون خط خوردگی یا شکستگی باشد. در صورتی که پلیس +10 تشخیص دهد که عکس کارت ملی یا نوشته‌های آن واضح نیست، معافیت تحصیلی صادر نمی‌شود.

☑️ مشمولین، علاوه بر کارت ملی باید اصل و کپی شناسنامه را به همراه داشته باشند. در ضمن، مواردی که برای کارت ملی گفتیم برای شناسنامه نیز صدق می‌کند. تمامی مشخصات مشمول بایستی واضح و خوانا درج شده باشد و هرگونه خط خوردگی یا پاره‌شدگی در صفحات، مانع از دریافت معافیت تحصیلی می‌شود.

☑️ یکی دیگر از مدارک مهم عمومی، دو قطعه عکس پرسنلی 6*4 جدید است. پس زمینه عکس باید سفید باشد. عکس‌ مشمول بایستی به صورت تمام رخ، با پوششی مناسب و رسمی گرفته شود. همچنین عکس باید جدید باشد تا هویت و چهره فرد، شناسایی شود.

☑️ از جمله مدارک عمومی لازم، تکمیل فرم درخواست معافیت تحصیلی است. مشمولین بایستی این فرم را از دفاتر پلیس +10 دریافت کنند و بعد با دقت و تمرکز، اطلاعات خواسته شده را درج نمایند. پس از آن نوبت پرداخت هزینه‌های لازم برای دریافت معافیت تحصیلی است.

دریافت فرم معافیت تحصیلی پلیس +10

یکی از مراحل لازم برای دریافت معافیت تحصیلی دانش‌آموزی، دانشجویی، طلاب و افرادی که در خارج از کشور تحصیل می‎‌کنند؛ تکمیل فرم تحصیلی پلیس +10 است. همانطور که گفتیم مشمولین با مراجعه به پلیس +10 می‌توانند برای اخذ معافیت اقدام کنند؛ اما داشتن یک سری مدارک هویتی مثل کارت ملی، شناسنامه و عکس پرسنلی ضروری است.

به غیر از ارائه مدارک هویتی، افراد مشمول باید فرم معافیت تحصیلی را پر کنند تا فرآیندهای کارهای اداری آن انجام شود. گفتنی است در صورت ناقص بودن مدارک و یا اطلاعات اشتباه در فرم، این روند با مشکل روبه‌رو خواهد شد. برخی از افراد تصوری از این فرم ندارند، به همین خاطر در ادامه نمونه عکسی از فرم معافیت تحصیلی که در پلیس +10 موجود است را خواهیم آورد.

فرم معافیت تحصیلی پلیس +10

نکات لازم درباره اخذ معافیت تحصیلی

☑️ مشمولین باید قبل از تمام شدن تحصیل در متوسطه  دوم؛ یعنی حداکثر تا 6 ماه پس از رسیدن به سن قانونی برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام کنند. علاوه بر دانش‌اموزان، دانشجویان هم باید پس از قبولی در دانشگاه و حداکثر تا 6 ماه پس از شروع سال تحصیلی برای دریافت معافیت تحصیلی به پلیس +10 مراجعه نمایند.

☑️ توجه به مدارک عمومی نظیر کارت ملی، شناسنامه، عکس پرسنلی و مدارک تحصیلی مربوطه مثل دیپلم یا لیسانس برای اخذ معافیت تحصیلی الزامی است. در صورت فراموش کردن هریک از این موارد، معافیت تحصیلی مشمول با تاخیر انجام می‌شود. معافیت تحصیلی شامل دانش‌آموزان و دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، پردیس خودگردان، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و غیر انتفاعی است.

☑️  از این رو آقایان مشمول می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. البته این نکته را به یاد داشته باشید که دانشجویان مقطع دکتری مشغول به تحصیل، فقط تا سن 26 سالگی می‌توانند از امتیاز معافیت تحصیلی برخوردار شوند.

خلاصه مقاله مدارک اخذ معافیت تحصیلی

در این متن به مهم‌ترین مدارک اخذ معافیت تحصیلی که برای دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب متفاوت است، به صورت مفصل پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، مشمولانی که قصد ادامه تحصیل داشته باشند، باید حتما معافیت تحصیلی بگیرند؛ زیرا در غیر این صورت، بعد از گذشت یک سال از 18 سالگی، در سازمان نظام وظیفه برای آن‌ها غیبت رد خواهد شد.

به همین خاطر اطلاع از مدارک عمومی، اختصاصی و مدارک لازم برای معافیت تحصیلی پلیس +10 برای تمامی مشمولین نظام وظیفه ضروری است. در ضمن برخی از افراد که برای معافیت موقت تحصیلی اقدام می‌کنند، در صورتی که از لحاط جسمی یا روحی بیماری داشته باشند، می‌توانند برای معافیت دائم پزشکی اقدام کنند.

برای دانلود pdf مقاله اخذ معافیت تحصیلی روی لینک کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

دریافت معافیت تحصیلی در چه بازه سنی مناسب است؟

گواهی معافیت تحصیلی مشمولان خدمت سربازی بایستی بعد از سن 18 سالگی صادر شود.

چه مدرک تحصیلی برای دریافت معافیت دانشجویی نیاز است؟

کارت ملی، شناسنامه و آخرین مدرک تحصیلی برای اخذ معافیت تحصیلی دانشجویی ضروری است.

با دریافت معافیت تحصیلی، امکان تحصیل یک مقطع دوبار پشت سر هم وجود دارد؟

در صورتی که دانشجو از رشته خود انصراف داده و بخواهد همان مقطع را در یک رشته دیگر تحصیل کند، می‌تواند همچنان از معافیت تحصیلی بهره‌مند باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا