مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه + قانون 1402


انصراف از دانشگاه یکی از مراحلی است که ممکن است دانشجویان بعد از قبولی در دانشگاه آن را انجام دهند؛ اما آیا می دانید مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه کدام هستند و شما برای انصراف از دانشگاه های دولتی، شبانه، خودگردان، غیرانتفاعی، پیام نور، آزاد و غیره باید چه مدارکی را ارائه دهید.

از آن جا که ارائه کلیه مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه هنگام انجام پروسه انصراف بسیار مهم هستند؛ به همین دلیل شما باید از آن ها اطلاعات کافی داشته باشید تا به هنگام مراجعه به دانشگاه به مشکل برخورد نکنید. مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه برای دانشگاه های مختلف متفاوت است. اما آیا می دانید هزینه انصراف از دانشگاه های مختلف کشور چگونه است و به رشته های تحصیلی و مقاطع تحصیلی ربط دارد؟ اطلاع از این موضوع برای انجام انصراف از دانشگاه بسیار مهم است. به همین دلیل جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران ایران تحصیل به شماره تلفن 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

دلایل انصراف از دانشگاه ها

ممکن است هر کدام از دانشجویان بعد از گذراندن مدت کوتاهی از دوره تحصیلات خود در دانشگاه تصمیم به انصراف بگیرند. این انصراف ممکن است به دلیل عدم علاقه به درس و دانشگاه و یا مشکلات دیگری باشد. در این صورت لازم است آن ها مدارکی را جهت خروج از دانشگاه ارائه دهند. از جمله این مدارک می توان به جریمه ترک تحصیل اشاره کرد. مبلغ این جریمه برای دانشجویان دانشگاه های مختلف متفاوت است که توسط مسئولین آموزشی دانشگاه محاسبه می شود. بعد از آن که شما هزینه انصراف از تحصیل خود را پرداخت کردید باید اطلاعات لازم را در فرم انصراف از دانشگاه وارد نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انصراف از دانشگاه دولتی و شهریه پرداز روی لینک کلیک کنید.

دلایل انصراف از دانشگاه ها

ارائه مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه برای خروج از آن بسیار مهم است و آن ها بدون ارائه این مدارک حق خروج از دانشگاه را نخواهند داشت و انصراف آن ها به مرحله نهایی نمی رسد. حال این مدارک لازم برای دانشجویان دانشگاه های مختلف متفاوت هستند و شما باید با توجه به دانشگاه محل تحصیل خود مدارک متفاوتی را ارائه دهید.

 

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های دولتی

هر کدام از دانشجویانی که در دانشگاه های دولتی قبول شدند بعد از گذراندن چند سال تحصیلی از آن ممکن است از دانشگاه انصراف دهند. آن ها برای این کار باید مدارکی را ارائه دهند. دانشجویان در دانشگاه های دولتی قبول می شوند؛ به دوره های روزانه، شبانه و پردیس خودگردان تقسیم می شوند. هر کدام از دانشجویانی که قصد انصراف از دانشگاه های دولتی را دارند باید از لیست مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه دولتی اطلاع داشته باشند. همچنین آن ها باید هزینه انصراف از دانشگاه را با توجه به نوع دانشگاه خود پرداخت نمایند. در غیر این صورت امکان خروج از دانشگاه و شرکت در کنکور سراسری برای آن ها مقدور نیست.

جهت اطلاع از انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت ممکن است؟ کلیک نمایید.

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های دوره روزانه

هر کدام از دانشجویان دوره روزانه برای انصراف از دانشگاه دولتی باید در ابتدا فرم مربوط به درخواست انصراف از دانشگاه را پر کنند. آن ها می توانند این فرم را به صورت حضوری یا آنلاین از بخش آموزشی دانشگاه دریافت کنند. بعد از آن که دانشجویان فرم انصراف از دانشگاه دولتی نوبت روزانه خود را تکمیل کردند، بعد از گذشت یک ماه توسط مسئولین آموزشی دانشگاه به آن رسیدگی می شود. بعد از انجام بررسی های لازم در صورتی که هیچ گونه مشکلی در انصراف از دانشگاه برای دانشجویان وجود نداشته باشد، انصراف از دانشگاه دانشجو ثبت نهایی می شود.

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های دولتی نوبت روزانه تنها فرم انصراف از دانشگاه نیست. شما باید مدارک دیگری مانند شناسنامه، کارت ملی و کارت دانشجویی خود را نیز به مسئول آموزشی ارائه دهید. البته باید در آن جریمه انصراف از دانشگاه را نیز پرداخت کرده و فیش واریزی آن را تحویل دهید. مبلغ انصراف از دانشگاه های دولتی روزانه با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. لذا شما با توجه به آن ها باید هزینه متفاوتی را به عنوان جریمه پرداخت نمایید.

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های دوره روزانه

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های دوره شبانه 1402

دانشجویانی که در نوبت شبانه درس می خوانند در صورت تمایل برای انصراف از دانشگاه باید مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های نوبت دوم را ارائه دهند. آن ها نیز باید فرم مربوط به انصراف از دانشگاه خود را دریافت کرده و آن را تکمیل کنند. بعد از انجام بررسی های لازم در صورتی که با درخواست آن ها موافقت شد باید مدارک شناسایی شناسنامه، کارت ملی و کارت دانشجویی را ارائه دهند. جریمه انصراف از دانشگاه شبانه حدود ۱.۵ برابر شهریه ثابت ترم جاری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انصراف از دانشگاه شبانه و کنکور مجدد آن روی لینک کلیک کنید.

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های دوره پردیس خودگردان

همان طور که در بالا شاره کردیم، یکی از دانشگاه های دولتی که دانشجویان در آن درس می خوانند، دانشگاه پردیس خودگردان است. برای انصراف از این دانشگاه نیز نیاز به مدارکی دارید که دانشجویان باید همه آن ها را درست و دقیق ارسال کنند. شما در صورت انصراف از دانشگاه پردیس خودگردان باید فرم درخواست مدارک شناسایی را به همراه کارت دانشجویی ارائه دهید. جریمه پرداختی نیز معادل شهریه ثابت ترم آینده تحصیلی است.

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های غیرانتفاعی 1402

دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی نیز برای انصراف از دانشگاه خود باید مدارکی را ارائه دهند. پرداخت هزینه انصراف از دانشگاه غیرانتفاعی برای این دانشجویان نیز وجود دارد؛ اما قبل از این که شما از دانشگاه غیرانتفاعی انصراف دهید بهتر است کمی فکر کنید؛ زیرا شما با ۴ ترم تحصیل می توانید مدرک فوق دیپلم خود را اخذ نمایید؛ بنابراین بهتر است قبل از انصراف از این دانشگاه در این مورد نظر قطعی خود را دریافت نمایید و کاری که بهتر است را انجام دهید.

به هر حال اگر قصد دارید از دانشگاه غیرانتفاعی انصراف دهید باید فرم درخواست انصراف را از دفتر آموزشی دانشگاه دریافت کنید. تمام اطلاعات خواسته شده در فرم درخواست انصراف را تکمیل کرده و آن را ارائه دهید. این فرم حدود یک ماه در نزد مسئولین آموزشی دانشگاه نگهداری می شود تا در صورتی که دانشجو از تصمیم خود منصرف شود بتواند آن را لغو نماید. در غیر این صورت بعد از گذشت یک ماه فرم دانشجو بررسی شده و در صورت موافقت فیش پرداخت جریمه در نظر گرفته می شود که باید آن را پرداخت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط انصراف از دانشگاه غیر انتفاعی روی لینک کلیک کنید.

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های غیرانتفاعی

در واقع تا زمانی که شما هزینه انصراف از دانشگاه غیرانتفاعی را پرداخت نکنید نمی توانید از دانشگاه خارج شوید. البته به غیر از آن باید سایر مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه غیرانتفاعی را نیز ارائه دهید. بعد از ارائه این مدارک، انصراف از دانشگاه دانشجو ثبت نهایی می شود و می تواند برای همیشه از دانشگاه خارج شود.

دقت کنید که مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه غیرانتفاعی با دیگر دانشگاه ها هیچ فرقی ندارد و در آن شما باید فرم درخواست انصراف، شناسنامه، کارت دانشجویی و کارت ملی را ارائه دهید. دقت کنید که هزینه انصراف از دانشگاه غیرانتفاعی برای دانشجویان با رشته و مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است. اگر قصد دارید در مورد مبلغ حدودی آن با کارشناسان تحصیلی صحبت نمایید می توانید با شماره تلفن 9099075307 تماس بگیرید.

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های پیام نور

دانشجویانی که در دانشگاه های پیام نور مشغول به تحصیل هستند و قصد دارند از آن انصراف دهند دقت کنند که مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه پیام نور با تمام دانشگاه های دولتی مذکور در بالا یکسان است. به طوری که در آن تمام دانشجویان مشغول به تحصیل برای انصراف از مقطع تحصیلی دکتری، ارشد، کارشناسی و کاردانی باید مسیر یکسانی را طی کنند.

هزینه انصراف از دانشگاه پیام نور نیز معادل 1.5 برابر شهریه ثابت است که با هزینه انصراف از دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی کاملا یکسان بر آورده شده است.

برای اطلاع از شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور و هزینه و مراحل آن روی لینک کلیک کنید.

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های آزاد 1402

در دانشگاه آزاد مدارک لازم برای انصراف، با توجه به نوع خدمات و عنوان تعریف شده آن متفاوت است؛ بنابراین دانشجویانی که قصد دارند از این دانشگاه انصراف دهند باید قبل از هر کاری به اطلاعات مندرج در سایت دانشگاه خود مراجعه کنند. به طوری که از جزییات انصراف دانشگاه آزاد مطلع شوند.

به هنگام ثبت درخواست انصراف از دانشگاه آزاد پرونده فرد متقاضی مورد بررسی قرار می گیرد. به همین دلیل مدارک لازم برای ثبت درخواست را تکمیل کرده و همه آن ها را ارائه دهند. حال این مدارک را در ادامه برای شما عنوان می کنیم.

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • کارت دانشجویی
  • فرم انصراف از دانشگاه

شما برای این که بتوانید فرم انصراف از دانشگاه آزاد را تکمیل کنید باید از مسئولان بخش های مختلف مهر و امضا دریافت کنید؛ بنابراین قبل از ارائه مدارک بالا این فرم را در دانشگاه دریافت کرده و از همه مسئولین مهر و امضا جمع آوری کنید. هزینه انصراف از دانشگاه آزاد نیز برای دانشجویان مختلف طبق جدول زیر محاسبه می شود.

 

ردیف مقطع تحصیلی محاسبه هزینه انصراف از دانشگاه آزاد 1402
1 کاردانی (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 4)*(نصف شهریه ثابت)
2 کارشناسی پیوسته (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 8)*(نصف شهریه ثابت)
3 کارشناسی ناپیوسته (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 4)*(نصف شهریه ثابت)
4 کارشناسی ارشد ناپیوسته (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 4)*(نصف شهریه ثابت)
5 دکتری تخصصی (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 7)*(نصف شهریه ثابت)
6 دکتری تخصصی ویژه (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 6)*(نصف شهریه ثابت)
7 دکتری حرفه ای (پزشکی) پرداخت شهریه کامل تعداد ترم های تحصیلی باقی مانده
8 دکتری حرفه ای (دامپزشکی) (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 12)*(نصف شهریه ثابت)
9 دستیاری تخصصی پرداخت شهریه کامل تعداد ترم های تحصیلی باقی مانده

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط انصراف از دانشگاه آزاد و راهنمای مراحل آن روی لینک کلیک کنید.

 مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های آزاد

خلاصه مطلب

دانشجویانی که قصد انصراف از دانشگاه را دارند باید فرم درخواست انصراف از دانشگاه را از مسئولین آموزشی خود دریافت کنند. برای تکمیل این فرم باید از تمام بخش های دانشگاه مهر و امضا دریافت کنند. آن ها بعد از دریافت مهر و امضا از تمام بخش های دانشگاهی باید این فرم را به همراه سایر مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه ارائه دهند. این مدارک به مدت یک ماه در نزد مسئولین آموزشی قرار می گیرند تا دانشجو در صورت تمایل می تواند درخواست خود را لغو کند. حال بعد از یک ماه درخواست آن ها به همراه مدارک  ارائه شده بررسی و در صورت تایید، نهایی می شود.

این دانشجویان برای این که بتوانند درخواست خود را تکمیل کنند باید مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت نمایند. این جریمه برای دانشجویان دانشگاه های دولتی روزانه، شبانه، خودگردان، غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد متفاوت است. با توجه به این که اکثر دانشجویان بعد از انصراف از دانشگاه قصد دارند در کنکور سراسری شرکت کنند، به همین دلیل کارشناسان ایران تحصیل می توانند در این مورد آن ها را بهتر راهنمایی کنند. دانشجویان متقاضی جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانند با شماره تلفن 9099075307 در تمام ساعات شبانه روز تماس حاصل نمایند.

 

جهت دانلود پی دی اف مقاله مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه روی لینک کلیک کنید.

 

 مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه های روزانه چیست؟

این دسته از دانشجویان باید فرم درخواست انصراف از دانشگاه، کارت شناسایی، کارت ملی، کارت دانشجویی و فیش پرداخت هزینه انصراف از دانشگاه خود را ارائه دهند.

هزینه انصراف از دانشگاه چگونه محاسبه می شود؟

مبلغ دقیق انصراف از دانشگاه برای دانشگاه های مختلف متفاوت است. به طوری که در برخی از آن ها دانشجویان باید 1.5 برابر شهریه ثابت در ترم آینده را پرداخت نمایند. در حالی که در دانشگاه های دیگر رقم متفاوتی را اعلام می کنند.

چرا بعد از تکمیل فرم درخواست انصراف از دانشگاه آن را یک ماه بعد بررسی می کنند؟

در صورتی که دانشجو از تصمیم خود پشیمان شود، امکان جبران برای او وجود داشته باشد؛ زیرا در صورتی که انصراف از دانشگاه ثبت نهایی شود، امکان بازگشت وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا