مراحل انصراف از تحصیل در سامانه سجاد + راهنمای تصویری


دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی برای انصراف از تحصیل در سامانه سجاد، باید به به آدرس اینترنتی portal.saorg.ir برای کناره‌گیری از تحصیل اقدام کنند. انصراف از تحصیل به صورت آنلاین، قابل انجام و پیگیری است. همچنین سامانه جامع امور دانشجویان توسط دانشگاه‌ها برای مدیریت امور آموزشی و اداری راه اندازی شده تا بررسی درخواست انصراف از تحصیل افراد آسان‌تر شود.

دانشجویان ممکن است در یک مقطع خاص، بنا به دلایلی مانند مشکلات خانوادگی، مالی و یا ابتلا به بیماری‌های لاعلاج؛ تصمیم به ترک تحصیل بگیرند و از دانشگاه انصراف دهند. این روند باید به صورت رسمی در سامانه جامع امور دانشجویان انجام شود. از این رو اطلاع از مراحل انصراف از تحصیل برای تمامی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، الزامی است.

مراحل انصراف از تحصیل در سامانه سجاد

ثبت‌نام در سامانه سجاد به منظور انصراف از تعهد خدمت آموزشی بدون پرداخت هزینه به شرح زیر است:

✅ ورود به نشانی اینترنتی سامانه سجاد امور دانشجویان به نشانی portal.saorg.ir برای اقدام به ثبت‌نام

✅مطالعه با دقت دستورالعمل‌های مربوط به نحوه ثبت‌نام برای اخذ نام کاربری و گذرواژه اولیه، ضروری است.

✅مطالعه با دقت دستورالعمل‌های مرتبط با نحوه ثبت درخواست جهت انصراف از تعهد خدمت آموزشی بدون پرداخت هزینه.

✅ در صورت بروز هرگونه مشکل یا خطا در سامانه در زمان ثبت‌نام یا ثبت درخواست انصراف، لطفا موضوع را به نشانی الکترونیکی support@saorg.ir گزارش دهید.

توجه: هنگام ثبت‌نام، وارد کردن اطلاعات مربوط به مقطع تحصیلی متوسطه الزامی و بارگذاری مدارک لازم برای ثبت نام در سامانه سجاد است.

✅ بر اساس بخشنامه اداره کل امور دانشجویان داخل، کلیه فارغ‌التحصیلان تنها شش ماه پس از تاریخ فارغ‌التحصیلی فرصت دارند تا در دفاتر کاریابی درخواست کار ارائه دهند و در صورت عدم دستیابی به فرصت شغلی، می‌توانند برای آزادسازی مدرک تحصیلی خود اقدام نمایند.

✅ روشن است که چنانچه ثبت‌نام پس از مهلت مذکور انجام شود، فارغ‌التحصیلان نخواهند توانست از مزایای انصراف از تعهد به واسطه عدم کاریابی بهره‌مند گردند.

✅ دریافت فرم انصراف از وب‌سایت و تکمیل آن

✅ دریافت فرم تسویه حساب از دانشکده و تکمیل آن

✅ پس از تکمیل فرم تسویه حساب، مراجعه به بخش تحصیلات تکمیلی انجام شود.

مراحل تصویری انصراف از تحصیل و لغو تعهد آموزش

برای انصراف از تحصیل در سامانه سجاد، ابتدا باید به این سامانه وارد شوید (جهت انجام این امر می‌توانید عبارت سامانه سجاد را در موتور جستجوی گوگل جستجو کنید).

پس از آن، در صفحه اولیه وب‌سایت، در بخش پورتال سازمان امور دانشجویان، در قسمت راست صفحه، گزینه ثبت نام قابل‌ مشاهده است. بر روی گزینه ثبت نام کلیک نموده و وارد صفحه تازه‌ای خواهید شد.

در مرحله بعد انصراف از تحصیل در سامانه سجاد، با ورود به بخش ثبت نام سامانه سجاد، صفحه‌ای تحت عنوان صفحه قوانین و مقررات در اختیار شما قرار می‌گیرد که نیاز است با انتخاب گزینه «موافقت با قوانین ذکر شده»، قوانین مربوطه را پذیرفته و به بخش ثبت نام دسترسی پیدا کنید.

مراحل تصویری انصراف از تحصیل و لغو تعهد آموزش1

بعد از پذیرش قوانین و مقررات، به شما صفحه ثبت نام نمایش داده می‌شود. برای ثبت نام لازم است تمامی فیلدهای مشخص‌ شده‌ با ستاره در این صفحه که شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، نشانی پست الکترونیکی و کلمه عبور است، تکمیل شود.

پس از تکمیل این اطلاعات، کد فعال‌سازی از طریق تماس یا پیامک برای شما ارسال خواهد شد که باید در فیلد مربوطه وارد نموده و گزینه «من ربات نیستم» را انتخاب کرده و با کلیک بر روی دکمه ارسال، وارد صفحه بعدی می‌شوید.

بدین‌ وسیله از متقاضیان محترم خواسته می‌شود که در هنگام پر کردن فرم ثبت‌نام، به موارد ذیل توجه نمایند:

✔️ شماره کد ملی باید به صورت عددی، دارای ده رقم و معتبر وارد گردد.

✔️ شماره تلفن همراه در زمان ثبت نام انصراف از تحصیل در سامانه سجاد باید یازده رقمی و با پیش‌شماره ۰۹ آغاز شود.

✔️ لطفا در نظر داشته باشید که پست الکترونیکی که وارد می‌کنید، وسیله‌ای برای ارتباط با شما خواهد بود، بنابراین وارد کردن آدرس ایمیل معتبر ضروری است.

✔️ رمز عبوری که سیستم تایید می‌کند باید حداقل شامل هشت عدد و نویسه باشد.

✔️ لطفا ثبت‌نام خود را برای انصراف از تحصیل در سامانه سجاد با استفاده از ایمیل و شماره تلفن شخصی انجام دهید.

در صفحه جدید، پر کردن تمامی فیلدهای دارای علامت ستاره، اجباری است.

مراحل تصویری انصراف از تحصیل و لغو تعهد آموزش2

در این بخش، آپلود کردن عکس کارت ملی، عکس پرسنلی و تصویر شناسنامه نیز الزامی است؛ سپس باید بر روی گزینه بعدی کلیک نمود.

مراحل تصویری انصراف از تحصیل و لغو تعهد آموزش3

در این مرحله از فرآیند ثبت‌نام برای انصراف از تحصیل در سامانه سجاد، متقاضیان موظفند اطلاعات مربوط به مقاطع تحصیلی خود را به‌طور کامل وارد نمایند.

چنانچه در مراحل قبلی انصراف از تحصیل در سامانه سجاد ، اطلاعات ارائه‌ شده‌ نادرست یا ناقص باشد، با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

بنابراین، خواهشمند است اطلاعات خود را با دقت کامل وارد کنید (پر کردن فیلدهای دارای علامت ستاره، اجباری است).

مراحل تصویری انصراف از تحصیل و لغو تعهد آموزش4مراحل تصویری انصراف از تحصیل و لغو تعهد آموزش5

پس از وارد کردن اطلاعات تحصیلی، ثبت اطلاعات شما کامل خواهد شد. در این مرحله، صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود، شما ملزم هستید تایید کنید که تمامی اطلاعات وارد‌شده‌ در مراحل قبلی صحیح و مربوط به خودتان است و سپس گزینه «من ربات نیستم» را انتخاب نمایید.

مراحل تصویری انصراف از تحصیل و لغو تعهد آموزش6

صفحه جدیدی که برای شما نمایش داده می‌شود، اعلام می‌دارد که ثبت نام شما برای انصراف از تحصیل در سامانه سجاد با موفقیت انجام پذیرفته است.

مراحل تصویری انصراف از تحصیل و لغو تعهد آموزش7

جهت اطلاع از نحوه بازیابی رمز عبور سامانه سجاد وارد لینک شوید.

آیین‌نامه‌ لغو تعهد ارائه آموزش رایگان

دانش‌آموختگان به چندین شیوه می‌توانند برای رهایی از تعهد آموزشی رایگان و آزادسازی مدارک تحصیلی خود اقدام نمایند:

💢 از طریق پرداخت الکترونیکی هزینه: این روش امکان پرداخت جزئی یا کلیه هزینه‌های آموزشی رایگان را با استناد به تعرفه‌های اعلام‌ شده‌ در سامانه سجاد فراهم می‌آورد، تا افراد بتوانند مدارک تحصیلی خود را آزاد نمایند.

💢 از طریق احراز سابقه بیمه: متقاضیان باید دارای سابقه کاری پس از دوره تحصیلی خود باشند تا بتوانند از این روش استفاده نمایند.

💢به‌وسیله ارائه گواهی عدم اشتغال: ارائه این گواهی که تنها با حضور شخص در دفاتر مربوطه کاریابی قابل ثبت نام است، یکی دیگر از شیوه‌های مورد قبول برای آزادسازی مدارک تحصیلی است. برای آقایان، این گواهی پس از دریافت کارت پایان خدمت صادر می‌شود.

💢 به طریق خدمت در وزارت آموزش و پرورش: این روش شامل دانشجویانی است که در رشته‌های تربیت معلم، دانشسراها و رشته‌های مربوط به دبیری تحصیل می‌کنند و موظف به ارائه خدماتی به وزارت آموزش و پرورش هستند.

💢 از طریق اثبات وضعیت از کارافتادگی: دانشجویانی که قصد دارند از این روش برای آزادسازی مدارک خود استفاده کنند، باید با مراجعه به شورای پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان محل تحصیل، گواهینامه‌ای مبنی بر ناتوانی در انجام کار دریافت نمایند و آن را به دانشگاه ارائه دهند.

💢 در این گواهینامه باید صراحتا ذکر‌ شده‌ باشد که فرد مورد نظر قادر به کار نیست.

توجه: لازم است متقاضیان پیش از اقدام، نسبت به تبصره‌ها و جزئیات خاص هر یک از روش‌های فوق آگاهی کامل کسب نمایند.

آیین نامه ای برای لغو تعهد ارائه آموزش رایگان

دلایل انصراف از تحصیل دانشجویان

به‌طور کلی، بر پایه مقررات وزارت علوم، دانشجویان دوره روزانه در طول مدت تحصیلی خود از امکانات و فرصت‌های تحصیلی رایگان استفاده می‌کنند. در این راستا، لازم است فرد متعهد شود که متقابلا به میزان سال‌هایی که بدون پرداخت هزینه، تحصیل کرده است، در خدمت کشور باشد. با این حال برخی از دانشجویان بنا به دلایلی که در ادامه به هر یک اشاره خواهیم کرد برای انصراف از تحصیل در سامانه سجاد، به طور رسمی اقدام می‌کنند.

عوامل موثر بر انصراف از تحصیل در سامانه سجاد، به شرح زیر است:

  • مشکلات خانوادگی
  • مشکلات تحصیلی
  • عدم علاقه به رشته
  • ابتلا به بیماری
  • مشکلات مالی

عدم علاقه به رشته رشته تحصیلی، مشکلات روحی و یا جسمی، همچنین عدم توانایی برای تحصیل و رفت و آمد به دانشگاه می‌تواند از جمله دلایل مهم و موثر برای ترک تحصیل دانشجو باشد. اکنون اگر قصد لغو تعهد آموزش رایگان و یا انصراف از دانشگاه را دارید، باید از طریق انصراف از تحصیل در سامانه سجاد اقدام نمایند که در ادامه روند آن را شرح خواهیم داد.

منظور از انصراف از تحصیل

خلاصه مطلب انصراف از تحصیل در سامانه سجاد

انصراف از تحصیل در سامانه سجاد، به دلیل مشکلات مالی، خانوادگی، بیماری‌های جسمی و روحی و دلایل دیگر انجام می‌شود. از این رو با توجه به اینکه یکی از مسائل مهم برای فارغ‌ التحصیلان انصراف از تحصیل در سامانه سجاد است. بدین منظور، در این مقاله سعی‌ کردیم تا راهنمایی‌های لازم در خصوص این فرآیند را تا حد امکان در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

لذا فارغ‌ التحصیلانی که شرایط مورد نیاز را دارند (دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و روزانه)، با انجام مراحل انصراف از دانشگاه در سامانه سجاد می‌توانند درخواست خود را به ثبت برسانند و سپس برای مشاهده و پیگیری وضعیت آن اقدام کنند. گفتنی است دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند، باید پیش از ثبت درخواست انصراف، با مسئولین آموزش دانشکده مشورت نمایند.

برای دانلود فایل PDF کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید

مراحل انصراف از تحصیل در سامانه سجاد چگونه است؟

مراحل انصراف از تحصیل در سامانه سجد جامع امور دانشجویان انجام می‌شود که در مقاله به صورت مفصل درباره آن توضیحاتی ارائه شده است.

آیین‌نامه‌ای برای لغو تعهد ارائه آموزش رایگان چیست؟

دانش‌آموختگان به چندین شیوه می‌توانند برای رهایی از تعهد آموزشی رایگان و آزادسازی مدارک تحصیلی خود اقدام نمایند.

محاسبه هزینه ابطال تعهد آموزشی بدون هزینه به چه صورت است؟

میزان هزینه‌های پرداختی جهت آزادسازی مدارک تحصیلی و ابطال تعهد آموزش بدون هزینه ثابت نامست و هر ساله دستخوش تغییراتی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا