معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی 1402 + دروس مشترک


معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی اولین اقدامی است که داوطلبان رشته پرستاری باید انجام دهند. تغییر رشته پرستاری به پزشکی تحت شرایط خاصی صورت می‌گیرد و افرادی که قصد دارند در رشته پزشکی تحصیل کنند، باید از دروس مشترک پرستاری و پزشکی آگاهی لازم داشته باشند. سالانه تعداد زیادی از دانشجویان رشته پرستاری متقاضی تغییر رشته به پزشکی هستند و این افراد معمولاً در حال گذراندن طرح می باشند و یا در صورت علاقه نداشتن به شغل پرستاری برای رشته پزشکی اقدام کرده‌اند.

از سوی دیگر ممکن است افرادی باشند که هنگام انتخاب رشته تجربی به علت عدم کسب رتبه لازم برای قبولی رشته پزشکی، مجبور به انتخاب رشته پرستاری شده‌اند و پس از گذشت چند سال خواهان ادامه تحصیل در پزشکی هستند. از این رو چنانچه شما با معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی آشنایی ندارید، می‌توانید با مشاوران مجموعه ایران تحصیل در ارتباط باشید تا شما عزیزان را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

منظور از معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی چیست؟

👈 معادل سازی یا تطبیق واحد معمولاً زمانی انجام می‌شود که افراد در رشته دیگری در حال تحصیل بودند و زمانی که می‌خواهند تغییر رشته دهند، باید برخی از واحدهای خود را با رشته جدید مطابقت دهند.

👈 معمولاً دانشجویانی که در رشته‌های مختلف مشغول به تحصیل بوده‌اند، اما در حال حاضر می‌خواهند در دانشگاه پزشکی مشغول شوند، باید ابتدا برای معادل سازی دروس خود اقدام کنند که از آن به عنوان تطبیق واحد یاد می‌شود.

👈 تطبیق واحد یک امر ضروری است تا دانشجویان بتوانند همه درس‌هایی را که پاس کرده‌اند، معادل سازی نمایند، چرا که معمولاً برخی از دروس عمومی و پایه رشته پزشکی با یکدیگر یکسان هستند و نیازی به پاس کردن دوباره این درس‌ها نیست. بنابراین معادل سازی باعث می‌شود که شما از دروس گذرانده شده خود آگاه شده و مجبور نباشید که در رشته و دانشگاه جدید دوباره آنها را پاس کنید.

👈 از این رو معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی باید قبل از انتخاب واحد افراد صورت گرفته و تمام ریز نمرات دروس گذرانده شده در دانشگاه مبدأ مورد تأیید واقع شود و در رشته‌ای که افراد می‌خواهند در آن تحصیل کنند، ارائه شوند.

👈 دانشجویان رشته پرستاری زمانی می‌تواند معادل سازی کنند که در رشته خود انصراف دهند یا در رشته دیگری در همان مقطع تحصیلی ادامه در حال تحصیل باشند. از سوی دیگر دانشجویانی که در دانشگاه و رشته خود در همان دانشگاه تغییر رشته‌ داده‌اند، باید از معادل سازی دروس استفاده کنند.

👈 افرادی که دارای مدرک کاردانی هستند و در حال حاضر می‌خواهند در رشته کارشناسی پیوسته حضور یابند، باید دروس گذرانده شده خود را در مقطع کاردانی با دروس کارشناسی پیوسته معادل سازی نمایند. توجه داشته باشید دانشجویانی که در دانشگاه‌های خارجی تحصیل کرده‌اند، زمانی که بخواهند در دانشگاه‌های داخلی کشور ادامه تحصیل داده یا مهمان شوند، حتماً باید برای معادل سازی دروس اقدام نمایند.

جهت برنامه ریزی برای آزمون لیسانس به پزشکی وارد لینک شوید.

منظور از معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی چیست؟

شرایط معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی 1402

👈 دانشجویانی که مایلند واحدهای درسی رشته پرستاری را برای تغییر رشته به پزشکی معادل سازی کنند، باید براساس آیین نامه تطبیق واحد وزارت بهداشت ضوابط و شرایط زیر را رعایت نمایند:

✔ دانشجویان با توجه به سوابق تحصیلی خود باید در آزمون ورودی رشته جدید شرکت کرده و قبول شده باشند.

✔ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا وزارت علوم تحقیقات فناوری باید مدرک تحصیلی پرستاری فرد را تأیید کند.

✔ دانشجو باید حداقل ۸۰ درصد محتوای درسی رشته پرستاری گذرانده شده باشد و با محتوای درس دروس رشته پزشکی مطابقت داده شده باشد.

✔ دانشجویانی که مایلند معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی را انجام دهند، باید حداقل نمره ۱۲ را اخذ کرده باشند تا براساس شرایط تطبیق واحد دانشگاه علوم پزشکی بتوانند مراحل معادل سازی را طی کنند.

✔ غالباً معادل سازی دروس در دانشگاه‌های مقصد از سوی گروه آموزشی صورت خواهد گرفت. درس‌هایی که در دانشگاه جدید در رشته پزشکی معادل سازی شوند، در کارنامه دانشجو حتماً ثبت می‌شوند، اما هیچگونه تأثیری در معدل نیمسال تحصیلی وی ندارند، بلکه در معدل کل در گواهی پایان نامه مؤثر خواهند بود.

✔ مطابق با قانون معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی، به ازای هر ۲۰ واحد معادل سازی شده در مقطع لیسانس، یک نیمسال تحصیلی از رشته جدید کم خواهد شد. این تعداد واحد برای ارشد و دکترا به ترتیب ۸ و ۶ واحد می‌باشد.

✔ دروس پاس شده در رشته پرستاری از نظر تعداد واحد درسی با درس‌های رشته پزشکی باید یکسان باشد.

✔ معادل سازی درس‌های تخصصی رشته پرستاری و پزشکی زمانی صورت می‌گیرد که واحدهای درسی با یکدیگر مشابه باشند.

✔ دانشجو باید در شروع نیمسال اول حتماً فرایند معادل سازی را انجام دهد. از این رو اگر فرایند معادل سازی به تعویق بیفتد، بر اساس شرایط معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی در زمان آغاز به تحصیل دانشجو این کار صورت خواهد گرفت.

✔ حداکثر مدت زمان تحصیل دانشجویان در رشته جدید توسط آیین نامه آموزشی تعیین خواهد شد.

آشنایی با شرایط تغییر رشته از پرستاری به پزشکی 1402

👈دانشجویانی که معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی را انجام داده‌اند، برای اینکه بتوانند از رشته پرستاری به پزشکی ادامه تحصیل دهند، باید حتماً در آزمون لیسانس پزشکی شرکت کنند. در واقع تنها راه ادامه تحصیل برای این دسته از دانشجویان از طریق ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی است. این آزمون توسط دانشگاه تهران هر ساله به صورت متمرکز برگزار می‌شود. اوایل فقط دانشجویان پرستاری و مامایی می‌توانستند در این آزمون شرکت کنند، اما هم اکنون برای همه رشته‌ها حتی رشته‌های انسانی و ریاضی این آزمون آزاد است و دانشجویان فقط باید مدرک لیسانس یکی از رشته‌ها را ارائه کنند.

👈برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی تفاوتی ندارد که مدرک پرستاری خود را از کدام دانشگاه‌ها و در چه دوره‌ای اخذ کرده باشید. شما می‌توانید با مدرک دانشگاه روزانه، آزاد، پردیس خودگردان یا هر مدرک دانشگاهی ثبت نام در آزمون را انجام دهید. برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی شما باید حتماً شرایط زیر را داشته باشید:

✔ برخورداری از معدل کل دیپلم بالاتر از ۱۸

✔ برخورداری از معدل مقطع لیسانس بالاتر از ۱۶

✔ داشتن حداکثر سن ۲۵ سال (تمام داوطلبانی که سربازی را تمام کرده‌اند تا ۲۷ سالگی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.)

✔ برخورداری از یکی از مدارک زبان انگلیسی

👈 آزمون لیسانس پزشکی تا به حال ۱۰ دوره برگزار شده و از ضروری‌ترین شرایط شرکت در این آزمون شرایطی است که در قسمت قبل اشاره کردیم. برای پذیرش دانشجویان پزشکی شرط معدل ممکن است تغییر کند و این شرایط هر سال از سوی دانشجویان دانشگاه تهران اعلام می‌شود.

👈 چنانچه شما در این زمینه و همچنین در ارتباط با معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی سؤال دارید، کافی است با همکاران ما در مرکز مشاوره ایران تحصیل در تماس باشید.

برای بررسی  ضوابط و شرایط آزمون لیسانس به پزشکی بر روی لینک کلیک کنید.

 آشنایی با شرایط تغییر رشته از پرستاری به پزشکی

معرفی واحدهای مشترک پرستاری و پزشکی

👈 رشته پرستاری و پزشکی هر دو از شاخه‌های پزشکی و زیر مجموعه تجربی هستند. اما از نظر تعداد واحدهای درسی در دانشگاه و طول دوران تحصیل با هم تفاوت دارند. مدت تحصیل در رشته پزشکی ۷ سال است و دانشجویان در طی تحصیل می‌توانند دوره‌های مختلف علوم پایه، کارورزی بالینی، فیزیوپاتولوژی را پاس کنند و به عنوان پزشک عمومی ادامه تحصیل دهند.

👈 دوران تحصیل در رشته پرستاری حدود ۴ سال است و تعداد واحدهای درسی نیز نسبت به پزشکی کمتر است، با این وجود دو رشته کاملاً متفاوت بوده و تعدادی از واحدهای درسی آنها مشترک است.

👈 افرادی که قصد دارند پس از معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی مشغول به تحصیل شوند، باید ابتدا از واحدهای مشترک پزشکی و پرستاری اطلاعات لازم داشته باشند، چرا که در این صورت نیازی نیست که دانشجویان مجدداً آنها را پاس کنند. در ادامه همه واحدهای مشترک عمومی تخصصی رشته پرستاری و پزشکی را ارائه کرده‌ایم.

معرفی واحدهای مشترک عمومی پرستاری و پزشکی

👈 دانشجویانی که مایلند معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی را انجام دهند، باید قبل از هر چیز با واحدهای مشترک عمومی رشته پرستاری و پزشکی آشنا شوند. در ادامه همه دروس عمومی و معارف دانشجویانی که مایل به تغییر رشته هستند ارائه شده است.

✔ اخلاق اسلامی

✔ انقلاب اسلامی

✔ مبانی نظری اسلامی

✔ تاریخ و تمدن اسلامی

✔ ادبیات فارسی

✔ تربیت بدنی 1 و 2

✔ زبان انگلیسی عمومی

✔ درس دانش خانواده و جمعیت

معرفی واحدهای مشترک تخصصی رشته پرستاری و پزشکی

👈 رشته پرستاری و پزشکی از نظر دروس اصلی و تخصصی واحدهای مشترک کمتر از ۱۰ درس دارند و اکثر واحدها مربوط به خود رشته هستند. چند درس زیر در ترم‌های ۱ و ۲ رشته پرستاری و پزشکی ارائه می‌شوند و در ترم‌های بالاتر همه دروس تخصصی هستند.

✔ انگل شناسی

✔ میکروب شناسی

✔ بیوشیمی

✔ تغذیه (این درس در رشته پرستاری با نام “تغذیه و تغذیه درمانی” تدریس می شود )

✔ تشریح (آناتومی)

✔ فیزیولوژی

✔ روانشناسی

👈 توجه داشته باشید که اهمیت هر کدام از دروس در رشته پرستاری و پزشکی تفاوت دارد. معمولاً نحوه تدریس و کتاب‌هایی که دانشجویان تهیه می‌کنند بر اساس تصمیم اساتید است. تعداد واحدهای درسی هر رشته نیز تفاوت دارد. مثلاً درس آناتومی در رشته پزشکی اهمیت بیشتری در رشته پزشکی نسبت به رشته پرستاری دارد.

درس‌های تخصصی رشته پزشکی

👈 رشته پزشکی چند درس مهم در چهار دوره علوم پایه، نشانه شناسی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی و فیزیوپاتولوژی دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم.

درس های دوره علوم پایه

✔ تغذیه

✔ تشریح

✔ ژنتیک

✔ جنین شناسی

✔ انگل شناسی

✔ روانشناسی

✔ میکروب شناسی

✔ بیوشیمی

درس های اصلی و تخصصی:

✔ آناتومی

✔ بیوشیمی

✔ فیزیک پزشکی

✔ روانشناسی

✔ زبان تخصصی

✔ اصول کلی تغذیه

✔ بهداشت عمومی

✔ ژنتیک

✔ ایمنی شناسی

✔ فیزیولوژی

✔ میکروب شناسی و ویروس شناسی

درس های نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی:

✔ غدد داخلی و غدد متابولیسم

✔ بیماری های قلب و گردش خون

✔ کلیه

✔ ریه

✔ خون

✔ فارماکولوژی

✔ نشانه شناسی

درس های کارآموزی بالینی:

✔ بیماری های عفونی

✔ بیماری های کودکان

✔ بیماری های اعصاب

✔ چشم

✔ گوش حلق بینی

✔ رادیولوژی

✔ ارتوپد

معرفی واحدهای مشترک پرستاری و پزشکی

معرفی درس‌ های تخصصی رشته پرستاری

👈افرادی که در رشته پرستاری تحصیل کرده‌اند، باید درس‌های زیر را در بخش‌های عمومی، پایه، اصلی و اختصاصی و کارآموزی پاس کرده باشند.

درس های رشته پرستاری _ عمومی

✔ اخلاق اسلامی

✔ انقلاب اسلامی

✔ تاریخ و تمدن اسلامی

✔ مبانی نظری اسلامی

✔ ادبیات فارسی

✔ زبان انگلیسی عمومی

✔ تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

✔ دانش خانواده و جمعیت

✔ تربیت بدنی 1 و 2

درس های پایه:

✔ فیزیولوژی

✔ تشریح

✔ بیوشیمی

✔ میکروب شناسی

✔ ژنتیک و ایمنولوژی

✔ انگل شناسی

✔ آمار حیاتی مقدماتی

✔ فناوری اطلاعات در پرستاری

✔ تحقیق در پرستاری

درس های اختصاصی:

✔ اصول اپیدمیولوژی

✔ روانشناسی فردی و اجتماعی

✔ تغذیه و تغذیه درمانی

✔ داروشناسی

✔ زبان تخصصی

✔ اصول مهارتهای پرستاری

✔ اخلاق حرفه ای در پرستاری

✔ فرایند آموزش بیمار

✔ پرستاری سلامت جامعه

✔ پرستاری و بهداشت محیط

✔ پرستاری سلامت فرد و خانواده

✔ بررسی وضعیت سلامت

✔ پرستاری بهداشت مادر و نوزاد

✔ پرستاری اورژانس در بحران ها

✔ پرستاری بیماری های روان

درس های مربوط به دوره کارآموزی در عرصه:

✔ پرستاری بزرگسالان و سالمندان و پرستاری مراقبت در منزل

✔ پرستاری بهداشت مادر و نوازد

✔ پرستاری سلامت جامعه، فرد، خانواده و محیط

✔ پرستاری بیماری های کودکان

✔ اصول مدیریت خدمات پرستاری

✔ پرستاری اورژانس در بحران ها و حوادث غیرمترقبه

✔ پرستاری مراقبت های ویژه

درس های کارآموزی:

✔ پرستاری بهداشت مادر و نوزاد

✔ پرستاری سلامت جامعه، فرد، خانواده و محیط

✔ اصول و مهارت های پرستاری

✔پرستاری بزرگسالان و سالمندان 1

✔ پرستاری بزرگسالان و سالمندان 2

✔ پرستاری بزرگسالان و سالمندان 3

✔ درس پرستاری کودک سالم و پرستاری بیماری های کودکان

✔ پرستاری در مشکلات شایع ایران

✔ فارماکولوژی بالینی

✔ پرستاری مراقبت های ویژه

جهت دریافت نمونه سوالات آزمون لیسانس به پزشکی وارد لینک شوید.

خلاصه مطالب

معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که دانشجویانی که مایل به تغییر رشته از پرستاری به پزشکی هستند، باید انجام دهند. معادل سازی کمک می‌کند که دانشجویان بتوانند درس‌های عمومی و تخصصی که با رشته پزشکی یکسان بوده‌اند را بررسی کنند و نیازی به پاس کردن دوباره آنها در رشته جدید نخواهد بود.

معادل سازی دروس دانشگاه علوم پایه پزشکی قوانین و ضوابطی دارد که افراد باید در این رابطه اطلاعات لازم را کسب کنند و از شرایط معادل سازی مطلع شوند. در این مقاله سعی کردیم به شرایط تغییر رشته پرستاری به پزشکی اشاره کنیم و در ارتباط با دروس مشترک پرستاری و پزشکی اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. چنانچه شما عزیزان نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید، می‌توانید در صورت داشتن هرگونه سؤال با مشاوران مرکز ایران تحصیل در ارتباط باشید. مشاوران ما آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما عزیزان هستند.

برای دانلود pdf مقاله معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی کلیک کنید.

شرایط معادل سازی دروس پرستاری به پزشکی چیست؟

دانشجویان باید براساس سوابق تحصیلی خود باید در آزمون ورودی رشته پزشکی شرکت کرده باشند که از آن به عنوان آزمون لیسانس پزشکی یاد می‌شود.از سوی دیگر افراد باید حداقل نمره ۱۲ را در رشته پرستاری کسب کرده باشند. در متن مقاله به طور کامل به شرایط معادل سازی پرستاری به پزشکی اشاره کردیم.

شرایط تغییر رشته پرستاری به پزشکی چیست؟

از مهمترین شرایط تغییر رشته پرستاری پزشکی شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی است و افراد باید معدل کل دیپلم بالاتر از ۱۸ نیز داشته باشند.

دروس مشترک پرستاری و پزشکی کدامند؟

برای اطلاع از لیست دروس مشترک پرستاری و پزشکی می‌توانید به متن مقاله مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا