معافیت تحصیلی پشت کنکوری‌ها + قانون جدید ۱۴۰۲| ایران تحصیل


سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

یکی از شرایط ادامه تحصیل دادن برای دانشجویان مرد، داشتن معافیت تحصیلی است. در واقع تحویل معافیت تحصیلی پشت کنکوری‌ها شرط ادامه تحصیل دادن دانشجویان مرد است. علاوه بر آن آقایان باید برگه معافیت تحصیلی خود را به سازمان نظام وظیفه تحویل دهند تا بتوانند سربازی خود را به تعویق بی‌اندازند.

به طور کلی آقایان پس از اتمام دوران تحصیلی خود و پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی باید دفترچه اعزام به خدمت خود را پست کنند و اگر قصد رفتن به سربازی را نداشته باشند باید از معافیت تحصیلی استفاده کنند. در غیر این صورت سازمان نظام وظیفه اجازه ادامه تحصیل به آنها را نداده و در صورت دادن کنکور دانشگاه پرونده آنها را ابطال می کند. برای این‌که این دانشجویان بتوانند به ادامه تحصیل خود ادامه دهند باید از معافیت تحصیلی استفاده کند. شرایط استفاده از معافیت تحصیلی حتی در صورت قبول‌شدن در دانشگاه و پشت کنکور ماندن نیز ادامه خواهد داشت در سال ۱۴۰۲ قوانین جدیدی در خصوص معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها وضع شده‌است. برای آگاهی در خصوص این قوانین آن‌ها را برای شما بازگو می‌کنیم.

 

معافیت تحصیلی پشت کنکوری‌ها

شرایط معافیت تحصیلی پشت کنکوری‌های ۱۴۰۲

به‌طورکلی معافیت تحصیلی پشت کنکوری‌ها شرایط مختلف دارد که به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

افراد مذکر پس از اخذ مدرک دیپلم باید به فکر گذراندن دوران سربازی باشند. از طرفی غول بزرگ کنکور را پیش روی خود دارند که هر کدام از این شرایط تاثیر بزرگی برروی زندگی آن‌ها می‌گذارد. کنکور می‌تواند تاثیر زیادی بر آینده شغلی و موفقیت آن‌ها در مسیر زندگی داشته باشد. از طرفی هر سال با بیشتر شدن داوطلبان و کمتر شدن پذیرش دانشگاه‌ها امکان قبول شدن در این آزمون بزرگ سخت و سخت‌تر می‌شود. ازاین رو برخی از دانشجویان مذکر پشت کنکور می‌مانند. بیش‌ترین سوالی که برای دانشجویان در این شرایط پیش می‌آید در مورد وضعیت خدمت و سربازیشان است. در سال ۱۴۰۲ قوانین جدیدی برای معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها تعیین شد که به این شرح است:

 

قانون اول

دانشجویانی که قبل از سن ۱۸ سالگی موفق به دریافت مدرک دیپلم خود شوند، تا سن ۱۸ سال و ۶ ماه فرصت دارند تا در دانشگاه ثبت نام کنند.

 

قانون دوم

دانشجویانی که بعد از ۱۸ سالگی مدرک دیپلم خود را دریافت کرده‌اند، تا یک سال پس از تاریخ دریافت این مدرک فرصت دارند تا برای ادامه تحصیل در دانشگاه ثبت نام کنند.

 

قانون سوم

دانشجویانی که بعد از ۲۰ سالگی مدرک دیپلم خود را دریافت کنند تا یک سال بعد از دریافت این مدرک فرصت دارند تا برای ثبت نام در دانشگاه اقدام کنند. چند روز مانده به پایان مهلت یک ساله باید به نهاد پلیس ۱۰+ مراجعه کنند و معافیت تحصیلی خود را دریافت کنند همچنین برای این دسته از آقایان در فاصله‌ی سنی ۱۸ تا ۲۰، دریافت معافیت‌تحصیلی دانش‌آموزی نیز اجباری است.

 

نکته

کد سوابق تحصیلی از کدهای اجباری برای ثبت نام در کنکور سراسری سال ۱۴۰۲است. این کد جهت استفاده از میزان تاثیر سوابق تحصیلی در رتبه کنکور است. برای آگاهی از نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی می توانید مقاله‌های مربوط به این کار را مطالعه کنید.

 

ثبت‌نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای پشت‌کنکوری‌ها

  • زمان ثبت نام کنکور هر ساله دفترچه راهنمای آزمون در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، استفاده از این دفترچه کاملا رایگان است. برای ثبت نام در کنکور باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و این کار فقط اینترنتی انجام می‌گیرد.

 

  • در زمان ثبت نام کنکور پرکردن بند ۴۵ برای داوطلبان مرد کنکور الزامی است؛ زیرا این بند مربوط به وضعیت نظام وظیفه آن‌ها می‌شود. برای راهنمایی داوطلبان مرد وضعیت معافیت تحصیلی پشت کنکوری در ادامه این کدها را بیان می‌کنیم.

 

این کد مخصوص کسانی است که تحصیلات خود را به‌صورت پیوسته و بدون وقفه در مدارس روزانه یا غیرانتفاعی و یا از راه دور طی کرده‌اند و غیبتی در خدمت سربازی خود ندارند.

  • این کد به این معنی است که داوطلب در سن مشمولیت یعنی همان ۱۸تا۲۰ سالگی مدرک خود را گرفته است وسازمان نظام وظیفه معافیت تحصیلی او را یک سال پس از تحصیل او داده است.

هر سال در دفترچه ثبت‌نام کنکور وضعیت نظام وظیفه داوطلبان آقا به‌صورت کدگذاری مشخص می‌شود. برای اطلاع از سایر کدها می‌توانید مقالات مربوط به آن را مشاهده کنید.

 

راهنمای پشت کنکوری‌های ۱۴۰۲

در سال جاری بسیاری از داوطلبان مذکر به‌علت عدم آگاهی از معافیت تحصیلی پشت کنکوری‌ها  وارد لیست غایبین می‌شوند و سازمان نظام وظیفه برای آن‌ها معافیت تحصیلی صادر نمی‌کند در نتیجه از ادامه تحصیل بازمی‌مانند و تا پایان گذراندن دوران سربازی خود اجازه تحصیل ندارند.

اما اگر در این شرایط قرار گرفتید نگران نباشید، با یکی از دو روش زیر می‌توانید به درس خود ادامه دهید‌.

اول

ابتدا در یک رشته دانشگاهی و سپس در کنکور سراسری ۱۴۰۲ ثبت‌نام کنید. در این صورت می‌توانید از سازمان نظام وظیفه معافیت تحصیلی دریافت کنید. پس از قبولی در رشته دلخواه خود می‌توانید از رشته ثبت‌نام شده انصراف دهید و در رشته جدید ثبت‌ نام کنید.

نکته

هر دانشجو فقط یک‌بار مجاز به انصراف از یک رشته تحصیلی است.

 

دوم

روش دوم این است که دفترچه اعزام به خدمت خود را پست کنید و پس از کنکور و قبولی در رشته موردنظر، ایست خدمتی بگیرید و به ادامه تحصیل بپردازید. پس از پایان دوره تحصیلی می‌توانید به ادامه خدمت خود بپردازید.

مدارک معافیت تحصیلی

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت تحصیلی پشت کنکوری‌ها ۱۴۰۲

برای گرفتن معافیت تحصیلی نیاز به تحویل‌دادن مدارکی به پلیس ۱۰+ دارید.  از جمله این مدارک عبارتند از:

  • اصل و کپی کارت ملی فرد مشمول
  • اصل و کپی شناسنامه فرد مشمول
  • پرینت قبولی در سازمان سنجش
  • ۶ قطعه عکس رنگی، تمام‌رخ و با زمینه سفید فرد مشمول
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی (مدرک دیپلم و یا پیش‌دانشگاهی)
  • تحویل فرم درخواست معافیت تحصیلی پس از تکمیل کردن. این فرم توسط دانشگاه به داوطلب قبول شده ارائه می‌شود.

 

حرف آخر

گذراندن دوران سربازی برای آقایان امری ضروری و لازم است. اما سربازی نباید بر ادامه شرایط تحصیلی آن‌ها تاثیر بگذارد. برخی از ندانسته‌های قانون معافیت تحصیلی پشت کنکوری‌ها باعث از بین رفتن تمام تلاش یک فرد مذکر می‌شود. همکاران ما در سایت ایران تحصیل آماده پاسخ دادن به سوالات شما در زمینه معافیت تحصیلی هستند. درصورت وجود هرگونه سوال و ابهام می‌توانید با ما در تماس باشید.

 

 

به این پست امتیاز دهید

سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا