معافیت سربازان فراری متأهل + آیین نامه 1402


بسیاری از افراد این سؤال را دارند که آیا امکان اخذ معافیت سربازان فراری متأهل وجود دارد؟ معافیت سربازان متأهل همانند معافیت‌های دیگر یکی از بحث‌های مهم سازمان نظام وظیفه است که در حال حاضر قوانین مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است و افراد می توانند با مراجعه یه سایت سازمان نظام وظیفه قوانین مربوطه را بررسی نمایند.

هر سال سربازان زیادی به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستند، چراکه گرفتن معافیت تنها راهی است که از طریق آن افراد می‌توانند کارت معافیت خدمت خود را دریافت کرده و به خدمت سربازی نروند. اما افرادی که با این سؤال مواجه می‌شوند که آیا معافیت سربازان فراری متأهل امکان‌پذیر است و به چه صورت خواهد بود، باید در این زمینه اطلاعات مهمی را کسب کنند.

منظور از سرباز فراری چیست؟

سرباز فراری شخصی است که در حین خدمت سربازی به مدت ۱۵ روز غیبت کند و این غیبت بنا به شرایطی اتفاق می‌افتد. اگر فرد برای اولین بار غیبت کرده باشد و تا ۶۰ روز ادامه دار باشد، موضوع در یگان خدمت او بررسی خواهد شد. در چنین حالتی کمیسیون یگان ویژه تشکیل می‌شود و وضعیت و مشکلات سرباز فراری بررسی خواهند شد تا تعیین تکلیف گردد.

 اگر سرباز برای بار دوم فرار کرده باشد و بیش از ۶۰ روز از فرار وی طول کشیده باشد، پرونده به سازمان قضایی نیروهای مسلح ارجاع داده شده و پس از رسیدگی رأی صادر خواهد شد. در این صورت معمولاً جریمه نقدی برای فرد تعیین می‌شود. ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده چنانچه افراد مشمول خدمت نظام وظیفه و سربازان فراری در اسرع وقت خود را معرفی کنند، از مزایایی چون افزایش حقوق برخوردار خواهند بود.

منظور از سرباز فراری چیست؟

شرایط معافیت برای سربازان فراری متأهل

افرادی که به دنبال اخذ معافیت هستند، باید از مدارک مورد نیاز معافیت خدمت سربازی، مدت زمان غیبت و سایر مباحث مربوط به آن اطلاع کسب کنند. اما بسیاری از افراد این سؤال را دارند که آیا امکان معافیت سربازان فراری متأهل وجود دارد و شرایط دریافت آن چیست؟

در حال حاضر انواع معافیت‌ها از طریق سازمان نظام وظیفه معرفی شده است. کسری خدمت یکی از موقعیت‌هایی است که افراد می‌توانند مدت کمتری را در خدمت خود سپری کنند، چرا معافیت سربازی برای اکثر افراد لحاظ خواهد شد.

قوانین مربوط به سربازان فراری متأهل توسط سازمان نظام وظیفه تصویب شده است. این قوانین به افراد مشمول کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند مشکل خود را پیگیری نمایند. قوانین مربوط به سربازان فراری متأهل هر سال تغییر می‌کند.

سرباز فراری متأهل افرادی هستند که به خدمت وظیفه اعزام می‌شوند و پس از گذراندن دوره از خدمت به مرخصی آمده و وارد غیبت شده‌اند. اگر این افراد توسط نیروی انتظامی شناخته شوند، دستگیر خواهند شد و باید به پادگان اعزام گردند.

با این حساب افرادی که متأهل هستند، شرایط بهتری را دارند. از مزایای بیشتری در طول سربازی بهره‌مند می‌شوند و میزان مرخصی برای آنها از سایرین بیشتر است. علاوه بر این نحوه دریافت معافیت سربازان فراری متأهل سوالی است که افراد مختلفی با آن درگیر هستند.

باید بگوییم در حال حاضر متأهلین می‌توانند از کسری خدمت یا امریه استفاده کنند. برخی از افراد شرایط مناسبی دارند و پس از آغاز دوره مشمولیت به دنبال ثبت درخواست معافیت می‌باشند. برخی دیگر نیز از کسری خدمت بهره می‌برند و برخی نیز بین ۶ تا یک سال می‌توانند مدت سربازی خود را کاهش دهند.

در مجموع قوانین برای افرادی که جزو سربازان فراری به حساب می‌آیند، چنانچه مشمول غیبت باشند، شرایط سختی برای آنها وجود خواهد داشت که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • محرومیت جهت استفاده از خدمات رفاهی و اجتماعی.
  • ترس از دستگیری و اعزام مجدد به خدمت نظام وظیفه سربازی.
  • پرداخت کردن جریمه مربوط به سازمان نظام وظیفه.
  • تحمل کردن مجازات های مختلف و در بعضی موارد حبس و زندانی شدن جهت ادامه دادن فرار از خدمت نظام وظیفه سربازی.

شرایط معافیت سربازان فراری متأهل

 آیا امکان اخذ معافیت سربازان فراری متأهل وجود دارد؟

معافیت سربازان فراری متأهل دغدغه بسیاری از افراد مشمول است، چراکه با داشتن غیبت با محرومیت‌هایی مواجه خواهند شد که به جای آن مایل به اخذ معافیت هستند.  در سال‌های گذشته سربازان فراری می‌توانستند با پرداخت جریمه نقدی از سربازی معاف شوند. اما امروزه این قانون وجود ندارد و فرد حتماً باید به خدمت اعزام شود

 به جای دریافت معافیت خدمت نظام وظیفه سربازی؛ قوانینی جهت دریافت کسری خدمت برای متأهلین تعریف شده است که سربازان می توانند با توجه به این شرایط امکان کاهش دادن طول دوران خدمت را خواهند داشت. با توجه به قوانین، فرد متأهل که به خاطر تأهل سه ماه کسری خدمت خواهند داشت و چنانچه دارای فرزند باشد، به ازای هر فرزند سه ماه که از خدمت شامل حال وی خواهد شد.

 آیا امکان اخذ معافیت سربازان فراری متأهل وجود دارد؟

خلاصه مطلب

در این مقاله سعی کردیم در ارتباط با شرایط و قوانین معافیت سربازان فراری متأهل صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید افرادی که از خدمت سربازی فرار می‌کنند یا بیش از ۶۰ روز غیبت داشته باشند، توسط سازمان نظام وظیفه یا یگان خدمتی خود مورد تعقیب قرار خواهند گرفت و پرونده آنها بررسی خواهد شد. بسیاری این سوال را دارند که آیا امکان اخذ معافیت برای سربازان متأهل فراری وجود دارد؟

در حال حاضر سربازان فراری متأهل امکان گرفتن معافیت را نخواهند داشت. اما می‌توانند از شرایط کسری خدمت یا امریه استفاده کنند و با داشتن فرزند می‌توانند به ازای هر فرزند سه ماه کسری خدمت بگیرند. بنابراین امکان دریافت معافیت برای این دسته از افراد وجود ندارد. چنانچه شما عزیزان نیازمند دریافت مشاوره در این زمینه هستید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا پاسخگوی ابهامات شما باشند.

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

سرباز فراری متأهل کیست؟

سرباز فراری شخصی است که به دلیل تأهل بیش از ۶۰ روز از خدمت نظام وظیفه خود غیبت کرده است.

شرایط معافیت سربازی فراری متأهل چیست؟

در حال حاضر برای سربازان فراری متأهل شرایطی تعریف نشده و این افراد باید خدمت سربازی خود را سپری کنند.

قوانین دریافت کسری خدمت سربازان متأهل چگونه است؟

این افراد با داشتن فرزند می‌توانند کسری خدمت بگیرند، به این صورت که به ازای هر فرزند سه ماه کسری خدمت خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا