معافیت سربازی طلاب + شرایط اخذ دائمی قانون 1402


معافیت سربازی طلاب یک موضوع مهم و حساس است که در جوامع بسیاری از کشورها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. روحانیت به عنوان یک شغل مقدس و متفاوت، نیازمندی‌ها و وظایف خاصی دارد که می‌تواند از انجام خدمت سربازی معاف شود. معافیت سربازی این افراد مسئله‌ای است برای پسرانی که در حال تحصیل در حوزه های علمیه هستند و در همین حین نیز به سن مشمولیت رسیده‌اند، حائز اهمیت است. اما با دانستن مطالبی در مورد معافیت سربازی می‌‌توانند با خیال راحت هم به تحصیل خود ادامه دهند و هم از خدمت سربازی معاف شوند. اما معافیت سربازی شامل کسانی که به هر دلیلی از ادامه تحصیل منع یا از دانشگاه اخراج شده‌اند، نخواهد شد. 

شرایط معافیت طلاب از سربازی 

دانشجویانی که درس خود را در حوزه‌‌های علمیه ادامه می‌دهند، طلبه لقب می‌گیرند و بنابراین می‌توانند از معافیت سربازی بهره مند شوند. در این قانون، دانشجویانی که در دانشگاه دولتی و یا غیردولتی تحصیل می‌کنند، در صورتی که برای ادامه تحصیل به حوزه‌‌های علمیه بروند، تا یک سال فرصت دارند به حوزه علمیه مراجعه و در آنجا مشغول به تحصیل شوند‌. 

معافیت سربازی طلاب + شرایط اخذ دائمی قانون 1402 | ایران تحصیل

اگر خانواده‌ای دارای ۳ فرزند باشند که همه آن‌ها به خدمت سربازی رفته‌اند؛ بنابراین یکی از فرزندان آن خانواده از سربازی معاف خواهد شد. به طور کلی شرط سنی معافیت طلاب از سربازی شامل موارد زیر است: 

  1. افرادی که دارای مدرک کارشناسی هستند، حداکثر سن ۲۴ سال. 
  2. افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند، حداکثر سن ۲۸ سال. 
  3. افرادی که دارای دکتری هستند، نیز باید از حداکثر ۳۰ سال برخوردار باشند‌. 

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص معافیت سربازی کلیک کنید.

 

مدارک مورد نیاز طلاب برای معافیت از خدمت  

شرایط و مدارک مورد نیاز برای هر طلبه بسته به مقطع و سطح تحصیلی متفاوت است. اما به طور کلی فتوکپی شناسنامه و کارت ملی، فتوکپی مدرک تحصیلی و یک قطعه عکس از مدارک ضروری است. شما با در دست داشتن این مدارک باید به پلیس۱۰+ مراجعه کرده و آن‌ها را ارائه دهید تا روند معافیت ار سربازی فراهم شود. 

✅ شناسنامه به همراه کپی از صفحات

✅ کارت ملی به همراه کپی از صفحات

✅ مدارک تحصیلی

✅ مستندات لازم برای اخذ معافیت دائم

مراحل دریافت معافیت از خدمت طلاب 

طلاب جوانی که مشمول خدمت سربازی هستند برای دریافت معافیت باید از ۲ ماه قبل از تاریخ اعزام به انجام مراحل آن اقدام نمایند و سپس منتظر جواب معافیت باشند.  دانشجویان و طلابی که اخراج شده باشند، نمی‌توانند از این قانون استفاده کنند. همچنین این شرایط برای همه جوانان یکسان است و برای معافیت از سربازی باید این مراحل را سپری کنند.  

معافیت سربازی یکی از مواردی است که اکثر جوانان به دنبال این هستند که راهی برای معافیت دائم از نظام وظیفه پیدا کنند. به همین خاطر برای اینکه با مراحل دریافت معافیت از خدمت طلاب آشنا شوید، این مراحل را به شرح زیر آورده‌ایم:

✅ اقدام به معافیت 2 ماه قبل از تاریخ اعزام به خدمت

✅ جمع آوری مدارک و مستندات لازم برای معافیت

✅ کارت ملی و شناسنامه به همره کپی

امکان دریافت معافیت از سربازی برای طلاب

خدمت سربازی کاری بسیار سخت است و به هین دلیل افراد اغلب به دنبال دریافت معافیت هستند. سازمان نظام وظیفه نیز از این مسئله آگاه است و شرایط معافیت را سخت‌تر می‌کند. امکان دریافت معافیت برای همه افراد مقدور نیست و افرادی که ترک تحصیل کرده و یا از دانشگاه اخراج شده باشند، نمی‌توانند در حوزه‌های علمیه ادامه تحصیل دهند.

امکان دریافت معافیت تحصیلی برای طلاب به این صورت است که اگر خانواده‌ای دارای ۶ فرزند پسر باشد، از آن خانواده ۲ فرزند می‌توانند از معافیت ۳ برادری استفاده کنند. حتی اگر طلبه فرزند اول یا دوم خانواده باشد نیز می‌تواند از این قانون بهره‌مند مند شود. 

میزان مجاز معافیت تحصیلی طلاب از سربازی  

اکنون که با امکان دریافت معافیت برای طلاب آشنا شدید، ممکن است بپرسید میزان مجاز معافیت تحصیلی طلاب از سربازی چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت:میزان مجاز معافیت تحصیلی طلاب از سربازی سقف ندارد و همه طلابی که در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند از این طرح استفاده کرده و از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند. از جمله امتیازی که طلاب دارند این است که تا سن ۷۰ سالگی می‌توانند به سربازی نروند، زیرا آن‌ها همیشه در حال تحصیل هستند.  

 

برای اطلاع از تمدید معافیت تحصیلی کلیک کنید.

 

در صورتی که می‌خواهید از میزان مجاز معافیت تحصیلی طلاب از سربازی آگاه شوید، با کارشناسان آکادمی ایران تحصیل به شماره 9099075307 تماس حاصل فرمایید. افرادی که قصد ندارند به خدمت سربازی بروند، بهتر است از شرایط معافیت طلاب اطلاعات کافی به دست آورده و بعد مدارک خود را به پلیس + 10 تحویل دهند.

سنوات و مدت معافیت تحصیلی طلاب حوزه علمیه 

طبق سازمان نظام وظیفه طلابی که در حال تحصیل هستند و پیش از قبولی در حوزه‌های علمیه به سن ۱۸ سالگی رسیده‌ و یا در آینده می‌رسند، تنها تا زمانی که مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند از معافیت سربازی طلاب استفاده کنند. همچنین تحصیلات حوزوی دارای سنوات خاصی است که بستگی به سطح و پایه طلاب دارد. 

سنوات-و-مدت-معافیت-تحصیلی-طلاب

همانطور که گفته شد، زمان معافیت تحصیلی طلاب در هر سطح متفاوت است و شامل موارد زیر است:  

  • طلابی که در سطح یک حوزوی مشغول به تحصیل هستند، حداقل ۶ سال و حداکثر تا ۹ سال می‌توانند از سنوات تحصیلی استفاده‌ کنند. 
  • طلابی که در سطح دو حوزوی هستند، حداقل ۳ سال و حداکثر تا ۶ سال می‌توانند از سنوات تحصیلی استفاده کنند. 
  • طلابی که مشغول به تحصیل در سطح سه حوزوی هستند، می‌توانند حداقل ۳ سال و حداکثر ۶ سال از سنوات تحصیلی استفاده کنند.  
  • طلابی که در سطح چهار تحصیل می‌‎کنند، افرادی هستند که مشمول تحصیل در دروس خارج از فقه می‌باشند و این افراد می‌توانند تا زمانی که مرکز مدیریت حوزه علمیه فراغت از تحصیل را اعلام نکرده است، از معافیت تحصیلی استفاده کنند.  

تمدید مجدد سنوات تحصیلی طلاب 

اگر طلبه‌‌ای به سن رفتن به خدمت سربازی رسیده و در این مدت سنوات تحصیلی خود را تکمیل کرده باشد، اما بخواهد سنوات تحصیلی خود را مجددا تمدید کند؛ باید مراحل زیر را انجام دهد: 

✔ ابتدا لازم است فرم آخرین وضعیت طلاب حوزه‌های علمیه را دریافت و به طور کامل تکمیل نماید و سپس به مراکز پلیس ۱۰+ رفته و درخواست تمدید سنوات تحصیلی خود را ثبت کند. 

✔ در صورتی که زمان سنوات تحصیلی طلاب تمام نشده باشد، معافیت تحصیلی برای این افراد تمدید می‌شود. سپس گواهی به مرکز مدیریت حوزه های علمیه جهت ادامه تحصیل فرد طلبه ارسال خواهد شد.   

حقوق طلاب در دوران خدمت

در صورتی که طلبه‌ای موفق به استفاده از معافیت سربازی طلاب نشود، باید به خدمت اعزام شود. در این صورت حقوق طلبه قطع نمی‌گردد. اما برخی از مراجع بر این باور هستند که این حقوق برای تحصیل در حوزه علمیه به فرد پرداخت می‌شود و با اعزام به خدمت باید قطع گردد؛ بنابراین این مبحث بستگی به نظر مرجع مربوطه خواهد داشت. در این زمینه چنانچه سوالی داشتید، می‌توانید با کارشناسان آکادمی ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

 

برای اطلاع از تمدید معافیت تحصیلی کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب 

استفاده از معافیت سربازی طلاب برای همه افراد طلبه امکان پذیر نیست. زیرا فرد طلبه‌ای که از دانشگاه اخراج شده است، نمی‌تواند از این معافیت استفاده کند. به علاوه مشمولانی که در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل هستند، 1 سال فرصت دارند تا اقدامات لازم برای معافیت خود را انجام دهند.

علاوه بر این، مدت معافیت تحصیلی طلاب مربوط به سنوات خاصی است که به سطح و پایه طلاب بستگی دارد. همچنین از جمله امتیازی که طلاب حوزه علمیه دارند این است که تا سن ۷۰ سالگی می‌توانند از سربازی معاف شوند. زیرا آن‌ها همیشه در حال تحصیل هستند.

 

برای دانلود فایل PDF معافیت سربازی طلاب کلیک کنید.

 

طلاب تا چه مدتی از سربازی معاف هستند؟  

طلاب حوزه علمیه تا زمانی که مشغول به تحصیل هستند از رفتن به خدمت سربازی معاف می‌شوند‌. 

طلاب چه زمانی باید برای معافیت تحصیلی اقدام کنند؟  

دو ماه قبل از تاریخ اعزام به خدمت سربازی باید اقدامات لازم را انجام دهند.

آیا افرادی که غیبت دارند شامل معافیت سربازی طلاب می‌شوند؟

خیر، تنها افرادی که در وقت معین خود را معرفی کنند و یا به تحصیل در حوزه مشغول شوند، می‌توانند از این قانون استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا