معافیت سربازی قهرمانان ورزشی 1402 + سرباز قهرمان


معافیت سربازی قهرمانان ورزشی موضوعی مهم برای مشمولانی است که به طور حرفه‌ای در رشته‌های ورزشی فعالیت می‌کنند. این افراد باید به صورت منظم برای انجام رقابت‌های ورزشی از کشور خارج شوند. در ایران آقایان بالای ۱۸ سال بدون کارت پایان خدمت امکان خروج از کشور را نخواهند داشت. از طرف دیگر اگر فرد قهرمان ورزشی باشد، این سن بهترین و طلایی‌ترین سن برای کسب مقامات برتر است. به همین دلیل معافیت سربازی ورزشکاران کمک زیادی به این افراد می‌کند.

اما طبق قانون سازمان نظام وظیفه افراد قبل از مشخص کردن وضعیت نظام وظیفه خود نمی‌توانند از کشور خارج شوند مگر اینکه یکی از انواع معافیت‌های نظام وظیفه یا اعزام به خدمت سربازی را دریافت کنند. سازمان نظام وظیفه برای مشمولانی که ورزشکار هستند و به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند برای کسب افتخار آفرینی برای خود و ایران، معافیتی را در نظر گرفته است که می‌تواند زمینه موفقیت ورزشکاران در سطح بین الملل نیز باشد.

معافیت سربازی قهرمانان ورزشی چیست؟

سرباز قهرمان فردی است که در رشته‌ ورزشی خاصی به دستاوردهای برجسته دست یافته است. این شخص ممکن است به عنوان نماینده کشور در رقابت‌‌های بین‌المللی، المپیک و یا پارالمپیک برنده‌ مدال‌‌های طلا، نقره یا برنز شده باشد. سربازان قهرمان ورزشی اغلب تمرینات سخت و مستمری را انجام می‌‌دهند و تمام تلاش خود را برای بهبود عملکرد ورزشی خود می‌‌کنند.

آن‌ها نمونه‌‌های الهام‌ بخشی هستند که با اراده و تلاش، به نتایج برجسته در زمینه ورزش دست یافته‌اند. این افراد باتوجه به قانون معافیت خدمت سربازی قهرمانان ورزشی، از اعزام به سربازی معاف می‌شوند و با ارائه مدارک و تایید آن، کارت معافیت خود را دریافت می‌کنند. بنابراین در ادامه قصد داریم به نحوه دریافت معافیت و ارائه مدارک بپردازیم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر از معافیت سربازی کلیک کنید.

 

نحوه دریافت معافیت سربازی قهرمانان ورزشی

برای دریافت این معافیت، افراد باید شرایط خاصی داشته باشند. از اصلی‌ترین شرایط آن می‌توان به اینکه متقاضی باید عضو تیم ملی یا لیگ برتر باشد، اشاره کرد. همچنین کسانی که در مسابقات و رقابت‌های المپیک و پارالمپیک دارای مدال هستند نیز مشمول این قانون می‌شوند.

مشمولان این قانون با توجه به سن خود معافیت موقت یا معافیت دائم را دریافت می‌کنند. اگر ورزشکاری مشمول معافیت موقت شد، باید در زمان مقرر برای رفتن به خدمت سربازی اقدام کند. معافیت دائم شامل کسانی می‌شود که افتخار آفرین هستند و به سبب مدال آوری این معافیت به آن‌ها تعلق گرفته است.

نحوه-دریافت-معافیت-سربازی-قهرمانان-ورزشی

نحوه دریافت معافیت سربازی ورزشکاران با سایر مشمولان دیگر متفاوت است. ورزشکاران برای استفاده و دریافت از این معافیت باید مدارک خود را به فدراسیون و سایر سازمان‌های مربوطه ارائه دهند. فدراسیون این مدارک و شواهد را به سازمان نظام وظیفه ارائه می‌دهد تا این سازمان آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد‌. بعد از بررسی‌های انجام شده در صورت تایید مدارک، کارت معافیت صادر می‌شود.

معافیت سربازی قهرمانان ورزشی پارالمپیک

مشمولانی که معلولیت جسمی دارند به دلیل بیماری و معلولیت از خدمت سربازی معاف می‌شوند و معافیت پزشکی دریافت می‌کنند. حال این سوال برای شما پیش می‌آید که اگر این افراد جز قهرمانان ورزشی باشند آیا می‌توانند از معافیت سربازی ورزشی نیز استفاده کنند؟

باید گفت چون هر کدام از مشمولین، تنها حق استفاده و دریافت یک معافیت را دارند و این افراد به واسطه شرایط جسمانی معافیت پزشکی دریافت می‌کنند، دیگر نمی‌توانند برای معافیت سربازی ورزشکاران اقدام نمایند. اما سازمان نظام وظیفه قانونی را وضع کرده است که اگر ورزشکاران در پارالمپیک مدال آوری داشته باشند، معافیت سربازی ورزشکاران شامل فرزندان آن‌ها خواهد شد. 

شرایط معافیت سربازی قهرمانان ورزشی

برای دریافت معافیت خدمت سربازی قهرمانان ورزشی، فقط افراد برتر در زمینه ورزش می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. داشتن یکسری شرایط برای دریافت معافیت موقت و یا دائم بسیار مهم است. به همین خاطر قصد داریم به برخی از شرایط این معافیت بپردازیم که عبارت است از:

  • ورزشکارانی که در المپیک یا پارالمپیک مقام اول تا سوم را کسب نموده‌اند، می‌توانند از این معافیت استفاده نمایند.
  • ورزشکارانی که در رقابت‌های آسیایی و جهانی توانسته‌اند کسب مدال کنند، می‌توانند از این قانون استفاده کنند.

شرایط-سربازی-قهرمانان-ورزشی

لازم به ذکر است قهرمانانی که در رسته‌های ورزشی مطرح مانند والیبال، فوتبال و بسکتبال فعالیت کنند، شامل این معافیت خواهند شد. افرادی هم که در رقابت‌های پارالمپیک مقام آورده‌اند باید یکی از رشته‌های تکواندو، تنیس، دو و میدانی، فوتبال، قایقرانی، وزنه برداری و غیره را انتخاب کنند. تعداد این رشته‌های ورزشی ۲۵ است و افرادی که در این رشته‌ها فعالیت می‌کنند و در المپیک مدال آور بوده‌اند، می‌توانند از این قانون معافیت برای ورزشکاران استفاده کنند. همچنین اگر شما در حین خدمت سربازی در رقابت‌های مهمی همچون المپیک مقام کسب کنید، از ادامه خدمت سربازی معاف خواهید شد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره معافیت سربازی کلیک کنید.

 

مدارک لازم برای معافیت سربازی ورزشکاران

جمع آوری مدارک لازم و ارائه به موقع آن‌ها به سازمان مربوطه در روند معافیت سربازی قهرمانان ورزشی اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین وقتی مشمولان از این مدارک آگاه باشند در روند جمع آوری و ارائه با مشکلی مواجه نخواهند شد.

این مدارک شامل: کارت ملی، شناسنامه، عکس پرسنلی و مدرک تحصیلی است. همچنین از مهم‌ترین مدارکی که مشمولان ورزشکار باید به همراه داشته باشند، حکم قهرمانی یا هر مدرکی در مورد موفقیت‌های ورزشی است.

لازم به ذکر می‌باشد که مدارک باید به تایید وزارت کشور و فدراسیون ورزشی برسد و سپس به سازمان نظام وظیفه ارائه شود. پس از بررسی‌های انجام شده در این سازمان اگر مدارک مورد تایید قرار بگیرد، فرد می‌تواند کارت معافیت خود را دریافت کند.

کسری خدمت سربازی قهرمانان ورزشی

سازمان نظام وظیفه به خاطر تلاش و پشتکار ورزشکاران کسری خدمت سربازی را برای این افراد در نظر گرفته است. گرفتن این کسری برای ورزشکاران اهمیت زیادی دارد، زیرا در اوج فعالیت ورزشی باید نگران وضعیت خدمت سربازی باشند. بنابراین این موضوع تبدیل به دغدغه‌ای اساسی برای جوانان مشمول خدمت سربازی شده است.

کسری-خدمت-سربازی-قهرمانان-ورزشی

به همین خاطر سازمان نظام وظیفه برای برخی از این افراد معافیت و برای برخی دیگر کسری خدمت در نظر گرفته است. واجدین شرایط می توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز از این قانون بهره‌مند شوند. همچنین ورزشکاران ملی تا ۳۰ سالگی و ورزشکارانلیگ برتر تا سن ۲۸ سالگی می توانند از این قانون استفاده کنند.

تاثیر حکم قهرمانی کشوری در معافیت سربازی

یکی از مدارکی که باید مشمولان به سازمان نظام وظیفه ارائه دهند، حکم قهرمانی است. افرادی که در رقابت‌های جهانی موفق به کسب مدال می‌شوند، باید حکم و مدال خود را در اختیار داشته باشند و همچنین ورزشکارانی که در لیگ‌های برتر داخلی فعالیت می‌کنند نیز باید حکم‌های ورزشی خود را ارائه دهند تا بتوانند از کسری یا معافیت خدمت برخوردار شوند. 

 

برای کسب اطلاع از جذب بازیکن سرباز در تیم های فوتبال کلیک کنید.

 

شرایط معافیت ملی پوشان تیم فوتبال 

یکی از دلایلی که قانون معافیت کلی پوشان تیم ملی نیز مطرح شده است، تشویق به تلاش بیشتر ملی پوشان برای سرافزاری ایران عزیزمان در سطح جهانی است. طبق آخرین درخواست‌های کادر فنی فوتبال که به دست وزیر ورزش رسیده است و در وزارت خانه نیز تایید شده، 3 شرط برای معافیت ورزشکاران تیم ملی فوتبال در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

  1. کسب امتیاز مساوی در هر سه بازی
  2. کسب یک مساوی و یک برد
  3. صعود از مرحله گروهی با هر نتیجه‌ای

باتوجه به قانون سازمان نظام وظیفه که شرط معافیت ورزش‌های گروهی مانند فوتبال را کسب مقام اول تا سوم آسیا یا جهان می‌داند. باید دید آیا نیروهای مسلح نیز این سه شرط مورد پذیرش وزارت ورزش را قبول می‌کند یا خیر؟

 

خلاصه مطلب

ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران پس از رسیدن به سن اعزام به خدمت سربازی، از طرفی در مورد تعویق خدمت و از طرف دیگر برای از دست ندادن موفقیت‌های ورزشی نگرانی و استرس خواهند داشت. به همین خاطر سازمان نظام وظیفه برای این دسته از مشمولان، قانونی با عنوان معافیت سربازی قهرمانان ورزشی وضع کرده است که طبق این قانون سرباز قهرمانی که در یک رشته ورزشی در المپیک یا پارالمپیک مقام آورده باشد، می‌تواند از خدمت سربازی معاف شود.

و یا اگر در لیگ برتر به مقام اول تا سوم رسیده باشد از کسری خدمت یا حتی معافیت از اعزام برخوردار شود. در مورد ورزشکاران پارالمپیک نیز به دلیل اینکه این افراد شامل معافیت پزشکی می‌شوند و برای اینکه حق آن‌ها در این مورد ضایع نشود، سازمان نظام وظیفه، این معافیت را برای یکی از فرزندان آن‌ها در نظر می‌گیرد.

 

برای دانلود فایل PDF معافیت سربازی قهرمانان ورزشی کلیک کنید.

 

 

شرایط معافیت سربازی قهرمانان ورزشی چیست؟

در طرح معافیت سربازی قهرمان ورزشی ورزشکاران مشمول باید در رقابت‌هایی مانند المپیک و پارالمپیک و مسابقات بین المللی مدال آور باشند.

ایا ورزشکاران می توانند خدمت سربازی را به تعویق بیاندازند؟

بله، ورزشکاران تیم ملی تا سن 30 سالگی و ورزشکاران لیگ برتر تا سن 28 سالگی می‌توانند خدمت سربازی را به تعئیق بیاندازند.

معافیت ورزشکاران پارالمپیک چگونه است؟

ورزشکاران پارالمپیک به دلیل اینکه خود معافیت پزشکی دریافت می‌کنند، طبق قانون یکی از فرزندان آن‌ها از خدمت سربازی معاف می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا