معافیت سربازی نخبه ها + شرایط، مدارک و مراحل


سازمان نظام وظیفه طرح جایگزین سربازی را با معافیت سربازی نخبه ها برای تشویق استعدادهای درخشان ارائه کرده است. در این طرح، افراد مشمول که دارای استعداد و نخبگی هستند، باید یک موضوع تحقیقاتی مورد نیاز جامعه را نگارش کنند. وزارت بهداشت نیز از این طرح برای تشویق دانشجویان نخبه خود استفاده می‌کند. اگر دانشجو طی ۱۴ تا ۲۱ ماه یک طرح انجام دهد، از خدمت سربازی معاف می‌شود و به عنوان نیروی مازاد بر نیاز معرفی می‌شود. این طرح برای تمامی افراد استعداد درخشان قابل استفاده است. ما در طول مقاله در خصوص مراحل سرباز نخبه و شرایط معافیت سرباز نخبه توضیحاتی را بیان کرده اینو برای آشنایی کامل با این موارد تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سربازی نخبه ها چیست؟

طبق مقررات جمهوری اسلامی ایران، همه جوانان که به سن ۱۸ سالگی می‌رسند، ملزم به آمادگی برای اعزام به خدمت وظیفه عمومی هستند. برخی از مشمولین، با مقصد ادامه تحصیل و دریافت معافیت تحصیلی، در دانشگاه ثبت نام می‌کنند. در صورتی که این اشخاص در دوران تحصیل به عنوان فرد ممتاز و استعداد درخشان برجسته شوند، امکان بهره‌گیری از طرح جایگزین خدمت وظیفه یعنی سرباز نخبگی برای آن‌ها فراهم می‌گردد.

تعیین اینکه یک مشمول چگونه به عنوان استعداد درخشان معرفی می‌گردد، موضوعی است که طبق شرایط ذکر‌شده‌در بنیاد ملی نخبگان تعیین می‌گردد. بنابراین کسب نمرات برتر در دانشگاه، تنها دلیلی بر برجستگی استعداد مشمول نیست و مشمول باید نامه استعداد درخشانی را از مرکز دانشگاه خود دریافت نماید و در این خصوص با بخش آموزش دانشگاه مشاوره کند.

مشمولینی که در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تحصیل می‌کنند نیز امکان بهره‌گیری از امتیاز سرباز نخبگی را دارند. ولیکن بر اساس دستور وزارت بهداشت، امتیاز ویژه‌ای برای این گروه از افراد در نظر گرفته‌شده‌است و آن این است که مدت خدمت دوره وظیفه و دوره احتیاط مشمولان استعداد درخشان که در حرفه پزشکی فعالیت می‌کنند، از کل دوره خدمت عمومی پزشکی قانونی کسر می‌گردد.

به همین دلیل، اگر مشمولی در حال گذراندن وظیفه خود از طریق تهیه طرح تحقیقاتی بین ۱۴ تا ۲۱ ماه باشد، دیگر نیازی به اجرای طرح نیروی انسانی بهداشت نداشته و به عنوان نیروی مازاد به نیاز معرفی می‌گردد.

سربازی نخبه ها چیست ؟

برای اطلاع از شرایط معافیت سربازی رتبه های برتر کنکور  کلیک نمایید.

شرایط معافیت سرباز نخبه

افراد با هوش و استعداد بالا و تخصص در یک حوزه خاص می‌توانند جزو سربازان نخبه کشور قرار بگیرند. اما سوال این است که آیا این افراد نیز باید به خدمت سربازی بروند و دو سال در پادگان‌های نظامی خدمت کنند؟ سازمان نظام وظیفه با ارائه تسهیلاتی به این افراد، اجازه نمی‌دهد که آن‌ها به جای استفاده از استعداد خود برای پیشرفت کشور، به پادگان‌های نظامی فرستاده شوند. در این مقاله درباره شرایط و تسهیلاتی که برای این سربازان در نظر گرفته‌شده‌است صحبت خواهیم کرد.

شرایط معافیت سرباز نخبه ها به شرح زیر است:

شرایط معافیت سرباز نخبه ها
دارای رتبه های برتر در کنکور شده باشد.
جز نفرات برتر در مسابقفات قرآنی در داخل و بین المللی باشد.
به عنوان دانشجوی نمونه شناخته شده باشد.
در مسابقات بین المللی به عنوان نفرات برتر باشد.
دارای آثار هنری و ادبی باشد.
در حوزه های علمیه دارای مقام باشد.
دارای رتبه های برتر در  المپیاد های دانش آموزی و یا دانشجویی باشد.
دارای رتبه های برتر در مسابقات و جشنواره های علمی داخلی و خارجی
اگر فرد مخترع و یا مکتشف باشد می تواند ثبت نام نماید.
اگر در آزمون پزشکی، دندان پزشکی و یا دارو سازی دارای رتبه اول و یا دوم باشد.
در صورتی که فرد دارای برگه استغداد درخشان از محل تحصیل خود باشد.

 

اگر فردی شرایط مورد نیاز را دارا باشد، می‌تواند برای سرباز نخبگی ثبت نام کند. وزارت بهداشت برای افرادی که قصد انجام پروژه‌های تحقیقاتی به جای خدمت سربازی را دارند، شرایطی را فراهم کرده است. این شرایط برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مشابه است ولی باید یک پروژه تحقیقاتی بین ۱۴ تا ۲۱ ماه انجام دهند. همچنین، در صورت انجام خدمت سربازی به شکل نخبگی، مدت زمان سربازی کاهش می‌یابد و فرد می‌تواند در دانشگاه‌های علوم پزشکی خدمت کند و از خدمت در طرح پزشکی معاف می‌شود.

 

برای اطلاع از ثبت نام امریه منابع طبیعی  کلیک نمایید.

 

مراحل سرباز نخبه

در صورت داشتن تمامی شرایط فرد می تواند برای ثبت نام و گذراندن مراحل سرباز نخبه اقدام نماید. برای ثبت نام مراحل سرباز نخبه باید وارد سامانه bmn.ir شده و مراحل زیر را طی نمایید.

ثبت نام مراحل سرباز نخبه به شرح زیر است:

ابتدا وارد سامانه سایت بنیاد ملی نخبگان به نشانی اینترنتی bmn.ir شوید.

مراحل سرباز نخبه

سپس بر روی گزینه سامانه سینا کلیک کرده و سپس بر روی گزینه نام نویسی کلیک نمایید.

نام نویسی برای نخبگان

در مرحله بعد باید تمامی موارد خواسته شده را وارد کرده و اطلاعات را ثبت نمایید.

اجرای طرح مذکور حداقل باید به طول ۱۴ ماه ادامه یابد. در صورتی که طرح فوق به صورت کامل و بدون خطا پیش برود، می‌توان اقدامات لازم برای دفاع از آن را انجام داد. پس از پایان این فرایندها، سازمان مربوطه نامه‌ای را صادر می‌کند که داوطلب موظف به بارگذاری آن در سایت ملی نخبگان است. دو هفته پس از ارسال مدارک در سایت مذکور، کارت معافیت سربازی ویژه استعدادهای برتر صادر خواهد شد

 

مزایای سربازی نخبه ها

ممکن است مفهوم برخورداری از عنوان سرباز نخبه نیازمند توضیحات دقیقی باشد. زمانیکه موضوع معافیت‌ها مطرح می‌شود، اغلب مشمولین در نظر دارند که دریافت کارت معافیت به معنی استثنائ کامل از خدمت سربازی بدون انجام کار یا فعالیت خاصی است.

اما این مفهوم صحیح نیست. در حقیقت، در برخی موارد معافیت، مشمولین با ارائه مدارک خود به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا به عبارت دیگر پلیس+۱۰ و پس از گذراندن چند مرحله دیگر، صاحب کارت معافیت خدمت سربازی میشوند. اما در برخی معافیت‌ها این موضوع صادق نیست.

معافیت‌های تحصیلی و نخبگی در این دسته قرار دارند. این نوع معافیت‌ها تسهیلات ویژه‌ای را به افراد ارائه می‌دهند و به معنی کامل دریافت کارت معافیت و عدم رفتن به خدمت سربازی نیست. یکی از منافع برخورداری از عنوان سرباز نخبه این است که مشمول به جای گذراندن دوره آموزشی و سپس ارسال به پادگان نظامی، به انجام پژوهش و تحقیقات برای سازمان ملی نخبگان اختصاص داده می‌شود. این فقط یکی از منافع دریافت عنوان سرباز نخبه است.

 

برای اطلاع از عقب انداختن سربازی برای کنکور  کلیک نمایید.

 

مدارک مورد نیاز برای معافیت سربازی نخبه ها 

برخی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای معافیت سربازی نخبه ها  به شرح زیر است:

مدارک مورد نیاز برای معافیت سربازی نخبه ها 
شناسنامه و کارت ملی هوشمند فرد مشمول
دو قطعه عکس پرسنلی با پشت زمینه سفید
آخرین مدرک تحصیلات
فرم پر شده از مشخصات شخصی
ارائه معرفی نامه از سازمان برای احراز هویت فرد مشمول نخبه
معاینات اولیه پزشکی

 

مدت زمان سربازی نخبه ها 

دوره آموزشی در زمان خدمت سرباز نخبه به حساب می‌آید. افراد مشمول پس از اتمام تحصیلات خود و قبل از انقضائ سنوات تحصیلی مجاز، می‌توانند برای دریافت معافیت نخبگی اقدام نمایند. این افراد دوره آموزشی خود را متناسب با زمان اقدام در ماه تیر یا دی ادامه خواهند داد.

این زمان توسط سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا تعیین و به مشمول ابلاغ خواهد شد. پس از انجام دوره آموزشی، زمان خدمت سرباز نخبه آغاز خواهد شد. این آغاز با پیش‌برد پروژه تحقیقاتی شروع خواهد شد و پس از اتمام آن، مشمول می‌تواند دوره خدمت سربازی خود را به اتمام رساند.

مدت زمان سربازی نخبه ها 

معافیت پزشکی برای مشمولان نخبه وزارت بهداشت

وزارت محترم بهداشت، در قدمی ارزشمند، برای افرادی که از طرح نخبگی سربازی استفاده نموده و کارت پایان خدمت را دریافت نموده اند، معافیت خدمت نیروی انسانی را ایجاد فرموده است.

در این برهه، اگر فرد مشمول در حوزه علمی، پزشکی و تحقیقاتی، پروژه خود را در بازه زمانی ۱۴ الی ۲۱ ماه انجام دهد، این مدت زمان از مدت خدمت طرح نیروی انسانی کاسته خواهد شد و شخص به عنوان نیروی مازاد بر نیاز، به مراکز مربوطه معرفی خواهد شد. افرادی که کارت پایان خدمت خود را دریافت کرده اند، می‌توانند از طریق وبسایت رشد وزارت بهداشت، اقدام به دریافت کارت معافیت خدمت خود نمایند.

 

برای اطلاع از مراحل ترخیص از خدمت سربازی  کلیک نمایید.

 

مراحل دریافت معافیت پزشکی برای مشمولان نخبه وزارت بهداشت

همانطور که بیان شده وزارت بهداشت برای افراد نخبه خود معافیت خدمت ایجاد نموده است. برای  دریافت معافیت پزشکی برای مشمولان نخبه وزارت بهداشت مراحل زیر را طی نمایید

ابتدا وارد سامانه رشد وزارت بهداشت به نشانی اینترنتی tarhplus.behdasht.gov.ir مراجعه نمایید.

 شرایط معافیت سرباز نخبه

پس از ورود به صفحه اصلی بر روی گزینه  دریافت کارت معافیت طرح خدمت کلیک کرده و سپس بر روی گزینه ثبت نام کلیک نمایید.

در این مرحله باید تمامی اطلاعات خواسته شده را وارد و ثبت نام خود را تکمیل نمایید.

 

مشاوره معافیت سربازی نخبه ها 1402

مشاوره معافیت نظام وظیفه به بررسی قوانین و مقررات مربوط به نظام وظیفه و راه‌های دریافت معافیت می‌پردازد. این مشاوره می‌تواند به مشمولان کمک کند تا از انواع معافیت‌ها مانند معافیت پزشکی، تحصیلی، کفالت و ایثارگران آگاه شوند.

همچنین، معافیت‌های مربوط به نخبگان یکی از انواع خاص معافیت است که کمتر شناخته‌شده‌است و مشاوره می‌تواند در فهم قوانین مربوط به آن کمک کند.

برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص شرایط معافیت سرباز نخبه با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

 

برای اطلاع از شرایط سربازی دانشجویان پزشکی کلیک نمایید.

 

اخبار پیرامون معافیت سربازی نخبه ها 

  •  جایگزین خدمت برای همه رشته ها

محمدصادق موحد، معاون بنیاد نخبگان، اعلام کرد که این بنیاد با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، برنامه‌ای تحت عنوان تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی) را اجرا می‌کند. این طرح به دانش‌آموختگان موسسات علمی داخل و خارج کشور و طلاب حوزه‌های علمیه که امتیاز لازم را کسب کرده‌اند، امکان خدمت نظام وظیفه متناسب با تخصص خود را می‌دهد. این تسهیلات برای همه رشته‌های تحصیلی و بدون محدودیت در نحوه ارسال درخواست و بررسی آن وجود دارد.

  • طرح پژوهشی مشمول نخبه

بر خلاف لوایح کنونی «شهید صیاد شیرازی» که توسط بنیاد ملی نخبگان تدوین‌شده‌است، برخی از دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و یا دکترا می‌توانند به جای سپری کردن دوره سربازی، یک پروژه را به نام «مشمول نخبه» انجام دهند. با انجام این طرح پژوهشی، این گروه از افراد ناشی از یادگیری سربازی ممکن است کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند.

 

خلاصه مطلب

افرادی که در المپیاد‌ها و کنکور رتبه برتر کسب کرده و تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان هستند، میتوانند از معافیت‌های نخبگان استفاده کنند. برای این منظور، باید یک پروژه تحقیقاتی در داخل کشور انجام دهند. نخبگان خارج از کشور نیز میتوانند از این معافیت استفاده کنند اما باید به کشور بازگردند و پروژه خود را انجام دهند. ما در طول مقاله در خصوص معافیت سربازی نخبه ها  مطالبی را بیان نمودیم  چنانچه پس از مطالعه نیاز به راهنمایی بیشتری در  خصوص مراحل سرباز نخبه و یا شرایط معافیت سرباز نخبه داشتید می توانید با مشاورین ایران تحصیل با شماره  9099075307 تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت پی دی اف مقاله بر روی لینک کلیک نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید

تعریف مشمول نخبه چیست؟

مشمول نخبه به فردی اطلاق می‌گردد که در عرصه‌ای کشوری یا جهانی بعنوان یکی از برگزیدگان شناخته‌شده‌است. این برگزیدگان عبارت‌اند از افرادی که در کنکور سراسری برتری یافته‌اند، مخترعان یا فرهیختگان فرهنگی و ادبی.

زمان برگزاری دوره آموزشی برای سربازان نخبه در سال چه زمانی است؟

دوره‌های آموزشی برای سربازان نخبه در دو نوبت، یکبار در تیرماه و بار دیگر در دی‌ماه برگزار می‌شود.

چگونه مشمولین می‌توانند از سربازی نخبگی بهره‌مند شوند؟

مشمولین می‌توانند با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی به مدت ۱۴ ماه یا بیشتر، از کسری خدمت سربازی بهره‌مند گردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا