معافیت سربازی چشم 1401 + مدارک آیین نامه جدید


سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

معافیت سربازی چشم از جمله معافیت هایی است که در صورت دارا بودن شرایط به مشمولین اعطا می شود. برخی از بیماری های چشمی بسته به درجه حاد بودن می توانند منجر به معافیت پزشکی چشم دائم یا موقت فرد از خدمت سربازی گردند.

معافیت پزشکی چشم را می توان رایج ترین نوع بیماری دانست که به سربازارن و افراد ارائه می گردد، سازمان نظام وظیفه در آیین نامه معافیت پزشکی انواع مختلفی از معافیت را برای بیماری های مرتبط با بینایی در نظر گرفته است. در ادامه به مواردی که منجر به معافیت سربازی میشود اشاره خواهیم کرد. درصورت هرگونه سوال در خصوص اخذ معافیت سربازی چشم میتوانید با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس بگیرید.

معافیت سربازی چشم

به صورت کلی وجود هر گونه مشکل در شرایط جسمی و روانی افراد منجر به معافیتشان از سربازی خواهد شد. معافیت پزشکی نیز به دو دسته معافیت دائم و (معاف از رزم) تقسیم می‌شود. در معافیت دائم به صورت کلی نیازی به حضور در خدمت نیست و کارت صادر می شود؛ اما در معافیت از رزم لازم است در خدمت سربازی حضور پیدا کنید ولی نیاز به انجام یک سری از فعالیت ها مانند رژه و غیره وجود نخواهد داشت.

از آنجایی که چشم یکی از اعضای بسیار مهم بدن ما است به همین دلیل اگر در آن کوچک ترین مشکلی وجود داشته باشد، منجر به اختلال در عملیات روانه می شود. معافیت سربازی چشم از جمله رایج ترین نوع معافیت ها است که اگر چشم دچار ضعف یا مشکلی باشد، فرد از خدمت معاف خواهد شد. بنابراین توجه به نکاتی که موجب معافیت چشم از خدمت سربازی میشود بیسیار مهم است.

برای اطلاع از بیماریهایی که باعث معافیت سربازی میشود کلیک کنید.

مجموع نمره چشم در معافیت سربازی

برای اینکه میزان ضعیف بودن چشم مشخص شود، لازم است سه نکته را در نظر داشته باشید.

مجموع نمره چشم در معافیت سربازی

1_ برای تعیین نمره، تنها یک چشم در نظر گرفته خواهد شد. برای افراد زیر دیپلم، نیاز است نمره یک چشم آن ها بیشتر از 6 باشد. که معاف شوند. حال اگر فردی را به طور مثال در نظر بگیرید که مجموع نمره چشم او 6 است، این فرد معاف نخواهد شد.

2_ نوع مشکل چشم نیز در تعیین معافیت از سربازی موثر خواهد بود. معافیت سربازی چشم قوز قرنیه و معافیت سربازی چشم آستیگمات نیز از این دسته موارد هستند. نزدیک بینی و دوربینی نیز جزء مشکلات چشمی هستند که در نظر گرفته خواهند شد.

3_ نکته دیگری که لازم است به آن توجه داشته باشید، مربوط به نوع مدرک تحصیلی است. هرچه مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشید، لازم است نمره چشم بالاتری کسب کنید تا بتوانید معافیت بگیرید.

در جدول زیر می توانید نمره چشم مورد نیاز برای مدارک مختلف تحصیلی را جهت گرفتن معافیت سربازی چشم ملاحظه کنید.

فکرت درگیره چجوری معافیت سربازی بگیری؟

برای اطلاع از راهنما اخذ معافیت سربازی روی لینک کلیک کنید.

نوع مدرک نمره مورد نیاز نزدیک بینی
زیر دیپلم بیشتر از 6
دیپلم بیشتر از 6
کاردانی بیشتر از 6
کارشناسی بیشتر از 8
کارشناسی ارشد بیشتر از 8
دکتری بیشتر از 8

برای دوربینی لازم است شرایط زیر وجود داشته باشد:

نوع مدرک نمره مورد نیاز نزدیک بینی
زیر دیپلم بیشتر از 6
دیپلم بیشتر از 6
کاردانی بیشتر از 6
کارشناسی بیشتر از 8
کارشناسی ارشد بیشتر از 8
دکتری بیشتر از 8

برای آستیگمات لازم است شرایط زیر را داشته باشید تا معافیت بگیرید:

نوع مدرک نمره مورد نیاز آستیگمات
زیر دیپلم بیشتر از 5 دیوپتر
دیپلم بیشتر از 5 دیوپتر
کاردانی بیشتر از 5 دیوپتر
کارشناسی بیشتر از ۷ دیوپتر
کارشناسی ارشد بیشتر از 7 دیوپتر
دکتری بیشتر از 7 دیوپتر

برای اطلاع از معافیت سربازی تشنج روی لینک کلیک کنید.

انواع بیماری‌های چشم برای معافیت سربازی

یکی از مواردی که در مشاوره معافیت سربازی چشم به آن پرداخته می شود، مربوط به انواع بیماری های چشم است. علاوه بر ضعیفی یک سری از بیماری ها نیز در چشم وجود دارد که می تواند منجر به بروز کارت معافیت شود. در ادامه همراه ما باشید تا با مشکلات معافیت پزشکی چشم و معافیت سربازی چشم قوز قرنیه و هم چنین معافیت سربازی چشم آستیگمات بیشتر آشنا شوید.

بیماری‌های چشم که منجر به معافیت دائم می‌شوند به شرح زیر است:

  • آب‌مروارید
  • کلبوم مادرزادی مردمک: اگر شبکیه درگیر باشد
  • تک چشم: اگر دید کم تر از 10 درجه داشته باشد.
  • لکه قرنیه: در صورتی که مرکز قرنیه درگیر شده باشد.
  • پارگی شبکیه
  • ناخنک: اگر مدرک ارشد باشد و ناخنک در دو چشم وجود داشته باشد
  • فلج عضلات چشم: اگر با اختلال بینایی همراه بوده و در دو چشم وجود داشته باشد.
  • افتادگی پلک: اگر در هر دو چشم افتادگی پلک و مردمک وجود داشته باشد.
  • آب‌سیاه
  • استرابیسم
  • دودوئک
  • وجود جسم خارجی در چشم: اگر غیرقابل جراحی باشد و اختلال ایجاد کند.
  • قوز قرنیه: اگر اختلال دید ایجاد کرده باشد.
  • پیوند قرنیه

معافیت سربازی چشم آستیگمات

عده زیادی افراد هستند که دارای چشم آستیگمات هستند و این سوال را از خودشان می پرسند که آیا حال که چشمشان آستیگمات است می توانند معاف شوند یا خیر؟ در جواب باید گفت که چشم آستیگمات به صورت تکی نمی تواند معافیت سربازی چشم را دریافت کند بلکه به حالت ترکیبی این امر امکان پذیر خواهد بود. شناسایی هر کدام از این نوع ها از تخصص ما خارج است و باید در معاینات مشخص شود. شرایط برخورداری از معافیت سربازی چشم در افراد آستیگمات این است که عملکرد شما در انجام وظایف را مختل کند. در خصوص معافیت سربازی چشم آستیگمات باید بگوییم که این معافیت از رایج ترین موارد است، زیرا مشکل آستیگماتیسم یک بیماری رایج در کشور محسوب می شود که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. البته نوع معافیت به میزان و نوع بیماری بستگی دارد.

آستیگمات نوعی نقص ساده است که در آن عدسی چشم یا سطح انحنای چشم، مطابقت ندارد.

این نوع بیماری شامل انواع مختلف زیر است:

  • آستیگماتیسم ساده
  • آستیگماتیسم مرکب
  • آستیگماتیسم مخلوط با سیکلوپلژی کامل

کارشناسان ما در ایران تحصیل تمامی پیچ و خم های این راه را می دانند و می توانند به خوبی شما را راهنمایی کنند.

معافیت سربازی چشم قوز قرنیه یا کراتوکونوس

برخی از افراد ممکن است شامل معافیت پزشکی چشم قوز قرنیه شوند که در ادامه این مطلب ما قصد داریم به بررسی جزییات این موضوع بپردازیم. در ایران و در ایالت متحده افرادی که بیماری قوز قرنیه دارند، شامل دریافت معافیت پزشکی چشم قوز قرنیه خواهند شد. حتی اگر قوز قرنیه با قراردادن رینگ و کراس لینک قرنیه کنترل شود نیز باز هم این شرایط وجود خواهد داشت.

اینکه شدت قوز قرنیه و میزان تحصیلات شما چقدر باشد، این موضوع متفاوت خواهد بود. طبق ماده 33 آیین نامه، افراد دارای قوز قرنیه در شرایط زیر معاف خواهند شد.

  • در صورتی که با كراتومتري قابل اندازه گيري نباشد این فرد معاف دائم خواهد شد.
  • اگر عارضة واضح قرنيه و اختلال ديد  ايجاد كرده باشد فرد معاف دائم خواهد شد.
  • در بقيه موارد فرد معاف از خدمات رزمي خواهد شد.
  • جهت اثبات کراتو کونوس، هماهنگی شماره چشم با تصاویر (توپوگرافی Orbscanیا پنتاکم) و کراتو متری بیش از 50 دیوپتر باید وجود داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت سربازی چشم

برای دریافت هر نوع از معافیت سربازی به دلیل بیماری های چشم باید برخی از مدارک را به سازمان نظام وظیفه ارائه دهید تا درخواست شما مورد بررسی قرار بگیرد، در ادامه قصد داریم به بررسی مدارک لازم برای دریافت معافیت سربازی چشم بپردازیم:

  • تمامی پرونده های سابقه پزشکی فرد بیمار
  • آخرین مدرک تحصیلی متقاضی معافیت
  • اصل و کپی شناسنامه فرد متقاضی
  • اصل کارت ملی، کارت ملی فرد باید حتما هوشمند باشد.
  • ارائه فیش های واریزی به بانک سپه 
  • عکس شناسایی ۳*۴ 
  • فرم های بخش معاینات پزشکی
  • فرم انجام تمامی مراحل واکسیناسیون
  • کامل کردن فروم وضعیت مشمولین

مراحل اخذ معافیت سربازی چشم

در این قسمت همراه باشید تا مهم ترین مواردی را که در مشاوره معافیت سربازی چشم ارائه می شود به همراه مراحل و مدارک لازم برای معافیت چشم به همراه سوالات معافیت پزشکی چشم را بیشتر بررسی کنیم.

در این خصوص لازم است ابتدا به پلیس به علاوه 10 مراجه کنید. درشعبات پلیس به علاوه 10، یک سری مدارک از شما خواسته شده و لازم است فرم هایی را نیز پر کنید. در مرحله بعدی کافی است به یک پزشک مورد اعتماد مراجعه کرده و اگر وی مدارک را تایید کرد، مراحل بعدی را طی کنید.

اگر در کمیسیون پزشکی مدارک و وضعیت شما تایید شود، می توانید کارت معافیت را دریافت کنید. توجه داشته باشید که برای معافیت چشم، حتماً به مراکز تاییدشده نیروهای مسلح بروید.

نمره چشم برای معافیت سربازی چقدر باید باشد؟ 

یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد اشکال در بینایی، تغییر نمره چشم است. اگر کسی در معاینات پزشکی دارای نمره چشم بالایی باشد احتمال اینکه بتواند طبق آیین نامه جدید معافیت چشم و نحوه محاسبات نمره آن از معافیت استفاده کند بالاست. البته به دارندگان مدرک دیپلم، کارشناسی، ارشد و دکترا هر کدام نوع خاصی از معافیت چشم رادریافت می کنند. بنابراین مدرک تحصیلی در این مورد نیز تاثیر گذار است.

اهمیت نمره چشم استاندارد در این استکه یک سرباز باید در هنگام عملیات و هر گونه فعالیتی بسیار زبده عمل کند و داشتن عینک می تواند در این زمینه مانند یک مزاحم باشد. البته این بدان معنا نیست که داشتن عینک ممنوع است، اما ترجیح آن است که فرد فاقد عینک باشد. هر چند که بسیاری از ضعف های بینایی با عمل جراحی بهبود خواهد یافت. 

حال سوال این است که نحوه محاسبه شماره چشم برای معافیت چگونه است؟  طبق قوانین سازمان وظیفه بندهای مختلفی برای این مورد در نظر گرفته شده است. مثلا در بند 3 این قانون، مجموع ديوپتر آستيگمات ساده ، مركب يا مخلوط بالاي 5 ديوپتر يک چشم  جزء مشمولین معافیت دائم قرار می گیرد. البته این تنها یکی از موارد است، و مجال ذکر و توضیح همه بندها در اینجا نیست. بنابراین توصیه می کنیم از افراد خبره اطلاعات دقیق را کسب نمایید.

تاثیر مدرک تحصیلی در دریافت معافیت سربازی چشم

در تمامی انواع معافیت های پزشکی، کسری خدمت، امریه و سایر معافیت ها درجه و مدرک تحصیلی تاثیرگذار است. برای مثال اگر فرد دارنده مدرک دیپلم یا بالاتر از آن  در یکی از چشم هایش دارای ضعف بینایی بیش از 6دیوپتر باشد، معافیت دائم خواهد گرفت. این در حالی است که یک مشمول با مردک کارشناسی بایستی ضعف بینایی بالای 8 دیپتر داشته باشد تا مورد معافیت پزشکی چشم قرار گیرد. 

گذشته از این مدرک تحصیلی می تواند به اینکه آیا مورد معافیت از خدمات رزمی می گردیم یا دائم و موقت نیز تاثیر گذار است. برای مثال، تصور کنید که فرد مشمولی دارای شب کوری یا کور رنگی است. حال طبق آیین نامه جدید معافیت چشم و نحوه محاسبات شرایط در نظر گرفته شده برای این شخص با یک دیپلم یا ارشد متفاوت است و مورد معافیت از رزم قرار می گیرد. در مورد سایر معافیت ها نیز به همین شرح است.

در حیطه معافیت پزشکی سوالات متداولی وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از اینکه، آیا اگر تشخیص پزشک این باشد که ما در ناحیه درخواست داده شده سالم هستیم، حق اعتراض داریم؟ میزان ضعف دارندگان مدرک کارشناسی بایستی چند دیوپتر باید باشد؟ آیا چنانچه در حین رسیدگی به پرونده، منصرف شویم می توانیم آن را متوقف کنیم؟ پاسخ تمامی این سوالات و چندین ابهام دیگر در سامانه ما پاسخ داده می شود.

آیین نامه جدید معافیت سربازی چشم و نحوه محاسبات

معافیت سربازی چشم همانند دیگر معافیت ها بایستی پس از اینکه نیت برای گرفتن این کار کردید مدارکی را تهیه کنید تا با آن بتوان اثبات کرد که شما نارسایی چشمی دارید و یا چشم شما بیش از حد ضعیف است یا خیر. بعد از آنکه مدارک خود را آماده سازی کردید باید به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کرده و ثبت درخواست کنید و نامه ای برای اثبات این مشکل خود دریافت می کنید که با آن باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

در این مرحله نیز همانند دیگر معافیت های سربازی از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا دعوتنامه ای دریافت می کنید تا در بیمارستان حضور پیدا کنید. پس از آن باید در کمیسیون پزشکی شرکت کنید که بخش مهمی می باشد و در واقع تایید نهایی بر عهده آن ها می باشد. انجام این آزمایشات و تاییدیه هر سه پزشک نظام وظیفه، بیمارستان و شورای پزشکی به منزله قبولی درخواست شما از سوی سازمان نظام وظیفه است. 

میزان معافیت سربازی برای بیماری های مختلف چشم

در این قسمت همراه ما باشید تا به سوالات معافیت پزشکی چشم شما پاسخ دهیم و آخرین قوانین در این حوزه را بررسی کنیم.

میزان معافیت سربازی برای بیماری های مختلف چشم

  1. در مشکل هیپرمتروپی( بند ۱)هیپرمتروپی بیش از ۶ دیوپتر به همرا آستیگماتیسم، مشخص شده است که اگر با سیکلوپلژی کامل همراه باشد. برای افرادی که دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند، بیش از ۸ دیوپتر در یک چشم منجر به معافیت دائم و اگر هیپرمتروپی بین ۳ تا ۶ دیوپتر همراه با آستیگماتیسم باشد، فرد معاف از خدمات رزم خواهد شد.
  2. اگر مشکل میوپی با سیکلوپ کامل( بند ۲)میوپی بیش از ۶ دیوپتر برای یک چشم به همراه آستیگماتیسم باشد، فرد معافیت دائمیمیوپی با سیکلوپلژی کامل برای دارندگان مدرک لیسانس و بالاتر بیش از ۸ دیوپتر در هر چشم فرد معافیت دائمیمیوپی  بین ۳ تا ۶ دوپتر برای یک چشم با آستیگماتیسم فرد معاف از خدمات رزمیمیوپی برای دارندگان مدرک لیسانس بین ۳ تا ۸ دیوپتر با آستیگماتیسم و معاف از رزم خواهد بود.
  3. برای مشکل آستیگماتیسم، اگر آستیگماتیسم ساده، مرکب و مخلوط بیش از ۵ دیوپتر در یک چشم باشد، فرد معاف دائم خواهد بود.
  4. برای مشکل آستیگماتیسم ساده مخلوط با سیکلوپلژی بالای ۵ دیوپتر،معافیت دائم در نظر گرفته خواهد شد.
  5. در حالتی که آستیگماتیسم مرکب با مجموع دیوپتر ساده و مخلوط و مرکب بیش از ۵ دیوپتر در یک چشم باشد، باز هم معافیت دائم است.
  6. برای مشکل آستیگماتیسم مرکب همراه با سیکلوپلژی کامل بیش از ۵ دیوپتر برای یک چشم نیز معافیت دائمی است.
  7. فقدان چشم( بند ۴)فقدان یک چشم یا بیماری لاعلاج در یک چشم که باعث ایجاد نابینایی یا دید کم شود نیز معافیت دائمی است.
  8. اورام ملتحمه فصلی( بند ۵)این مشکل معاف از خدمات رزمی را در پی خواهد داشت.
  9. برای مشکل آنتروپیون( بند ۶)در هر دو چشم  معافیت دائمی است.
  10. برای مشکل آنتروبیون( بند ۷)در هر دو چشم نیز معافیت دائمی است.

برای اطلاع از معافیت سربازی چربی خون روی لینک کلیک کنید.

هزار و یک راه معافیت سربازی

کاربران گرامی، برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی کلیه نکات و شرایط مربوط به معافیت سربازی چشم بپردازیم. به علاوه جزییات انواع بیماری های چشمی برای معافیت سربازی ارائه شد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به مشاوره معافیت پزشکی چشم و یا اطلاعات بیشتر از مدارک لازم برای معافیت چشم داشتید می توانید با کارشناسان ما جهت راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

پادکست صوتی مقاله


 

سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

آیا صرفاً ضعیف بودن چشم می تواند منجر به معافیت شود؟

این بستگی به مدرک تحصیلی شما و نمره چشم شما دارد.

آیا آستیگمات می تواند منجر به معافیت شود؟

بله آستیگمات می تواند منجر به معافیت شود.

آیا قوز قرنیه منجر به معافیت از خدمت خواهد شد؟

بله قوز قرنیه می تواند منجر به معافیت از خدمت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا