معافیت پزشکی اختلال شخصیت {شرایط و مراحل} + قانون 1402


داشتن برخی بیماری‎های جسمی و یا روحی روانی باعث معافیت پزشکی برای اعزام به خدمت سربازی می‌شود. به همین خاطر سازمان نظام وظیفه عمومی کشور اعلام کرده است که افراد واجد شرایط برای معافیت پزشکی اختلال شخصیت، باید طبق شرایط گفته شده در قانون 1402 عمل کنند و مدارک خود را در سامانه بارگذاری نمایند. اشخاصی که از بیماری اختلال شخصیت رنج می‌برند در الگوهای رفتاری و ارتباطی با دیگران دچار مشکل می‌شوند. در نتیجه از خدمت در نظام وظیفه معاف می‌گردند. اما به نکته توجه داشته باشید که اثبات این مسئله از سوی کمیسیون پزشکی و بررسی مدارک ارائه شده، بسیار مهم است. به همین خاطر مطالعه این مقاله و دریافت مشاوره دقیق به شما در این زمینه، کمک بیشتری خواهد کرد.

معافیت پزشکی اختلال شخصیت چیست؟

ابتدا برای درک بهتر این موضوع، بهتر است پیش از توضیح معافیت پزشکی اختلال شخصیت، به معنای بیماری اختلال شخصیت بپردازیم. اختلال شخصیت به الگویی ناسالم یا اشتباه از رفتار فردی، اجتماعی و ارتباط شخص با دیگران گفته می‌شود. طبق این الگو فرد نمی‌تواند در زمان و مکان مناسب، احساساتی  نظیر خشم، هیجان، حسادت و ابراز علاقه را از خود نشان دهد. معمولا این دسته از اشخاص متوجه این بیماری نمی‌شوند و دیگران را مقصر رفتارهایشان می‌دانند.

معافیت-اختلال-شخصیت

بنابراین اغلب این افراد در اجتماع با چالش‌هایی گوناگون مواجهه می‌شوند. سازمان نظام وظیفه عمومی کشور با در نظر گرفتن این موضوع و درآوردن لیستی از بیماری‌های جسمی و روحی روانی، محدوده معافیت‌های پزشکی را به صورت شفاف مشخص کرده است. به صورت کلی افرادی که با رفتارها و واکنش‌های غیر طبیعی به دیگران آسیب روحی و گاه جسمی وارد می‌کنند، دچار بیماری اختلال شخصیت هستند که باید تحت درمان مدام قرار بگیرند. بنابراین از ورود به سربازی و 24 ماه خدمت در نظام وظیفه معاف می‌شوند، اما باید از شرایط، مراحل و ارسال مدارک مطلع گردند.

شرایط معافیت پزشکی اختلال شخصیت

معافیت پزشکی در نظام وظیفه شرایط و قواعدی دارد که با توجه به بیماری جسمی و روحی روانی فرد، توسط کمیسیون‌ پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در نتیجه تصمیمی عادلانه گرفته شود. شرایط معافیت پزشکی اختلال شخصیت همانند سایر بیماری‌ها است و نیاز به ارائه مدارک و تجزیه و تحلیل شخص توسط پزشکان عالی رتبه را دارد. سازمان نظام وظیفه عمومی برای دسته بندی افراد واجد شرایط، جدولی را طراحی کرده که در ادامه به این بیماری و سایر موارد، خواهیم پرداخت:

نوع بیماری شرایط بیماری اختلال شخصیت معافیت
اختلال شخصیت اسکیزوتایپی دائم
اختلال شخصیت اسکیزوئید معافیت از رزم

شرایط و نوع بیماری اختلال شخصیت در معافیت موقت یا دائم و یا حتی معافیت از رزم و استفاده از برخی توانایی‌های دیگر بسیار مهم است. سازمان نظام وظیفه عمومی، به استعدادهای مشمولین و همچنین توانایی جسمی و روحی افراد توجه می‌کند. به این صورت که اشخاص اگر از توانایی جسمی و روحی سالمی برخوردار باشند، باید طبق قانون در یکی از ارگان‌های نظامی مشغول به خدمت شوند. اما به عنوان مثال اگر فردی دچار نقص عضو باشد، با توجه به شدت نقص یا معافیت پزشکی کامل دریافت می‌کند و یا معافیت پزشکی موقت. به این ترتیب اطلاع از شرایط و ضوابط سازمان نظام وظیفه عمومی برای مشمولین خدمت، یکی از موارد مهم قبل از مراجعه به پلیس +10 و دریافت دفترچه اعزام به سربازی است.

مراحل اخذ معافیت پزشکی اختلال شخصیت

یکی از سوالات مهم مشمولین واجد شرایط خدمت سربازی، مراحل اخذ معافیت پزشکی اختلال شخصیت است. سازمان نظام وظیفه عمومی کشور برای بررسی شرایط و بیماری افراد واجد شرایط که گاهی به صورت جسمی و یا روحی روانی می‌باشد، مراحلی را در نظر گرفته تا طبق موضوع معافیت، مورد بررسی قرار گیرد. مراحل اخذ معافیت پزشکی اختلال شخصیت به شرح زیر است:

  • دریافت دفترچه اعزام به خدمت سربازی از پلیس +10
  • تکمیل سوابق پزشکی دفترچه اعزام به خدمت سربازی
  • ارائه سوابق پزشکی به معاینه کننده اولیه پزشکی و شرح بیماری
  • ثبت معاینه پزشکی و اخذ مدارک ارسال شده به پلیس +10
  • ارائه کلیه مدارک به شورای پزشکی
  • مراجعه به بیمارستان جهت معاینات دقیق(فقط افرادی که دچار بیماری‌های اعصاب و روان هستند)
  • ارسال نتیجه نهایی معاینات به شورای پزشکی
  • حضور در شورای پزشکی برای بررسی و در نهایت معافیت پزشکی اختلال شخصیت

انواع اختلال شخصیت برای معافیت پزشکی

بیماری اعصاب و روان یا اختلال شخصیت بر روی رفتار اجتماعی و فردی اشخاص تاثبر می‌گذارد و گاهی باعث بروز مشکلاتی مانند آسیب رساندن به دیگران می‌شود. سازمان نظام وظیفه عمومی کشور این افراد را پس از بررسی مدارک توسط شورای پزشکی و مراجعه شخص به بیمارستان برای معاینات اولیه و نهایی، از خدمت سربازی به صورت دائم یا موقت معاف می‌کند. به همین خاطر اطلاع از انواع اختلال شخصیت برای معافیت پزشکی، یکی از مطالب مهم قبل از دریافت دفترچه اعزام به خدمت سربازی است.

افراد عجیب و نامتعارف

اختلال شخصیت پارانوئید افرادی که خشمگین و بدبین هستند از بیماری پارانوئید رنج می‌برند معافیت دائم
اختلال شخصیت اسکیزوئید افراد سرد و بیش از حد گوشه گیر و دور از اجتماع دچار بیماری اسکیزوئید هستند معافیت دائم
اختلال شخصیت اسکیزوتایپال افرادی با عقاید خاص که با هیچکس در اجتماع گرم نمی‌گیرند، بیماری اسکیزوتایپال دارند معافیت دائم

افراد احساسی و دمدمی مزاج

ضد اجتماعی افرادی که احساس عذاب وجدان کمی در قبال کار زشت خود یا دیگران دارند معافیت دائم
اختلال شخصیتی مرزی خلق و خو و رفتار این افراد در بیشتر مواقع ناپایدار است معافیت دائم
اختلال شخصیت نمایشی افرادی با رفتار و واکنش‌های اغراق آمیز اما دل بستگی به دیگران بسیار کم و کم رنگ معافیت از رزم
اختلال شخصیت خودشیفته افرادی که ظاهر و توانایی‌های خود را بزرگ و بهتر از دیگران می‌بینند معافیت از رزم

افراد استرسی و هراسان

اختلال شخصیت اجتنابی افرادی که از ارتباط با دیگران دوری می‌کنند و اعتماد به نفس کمی دارند معافیت از رزم
اختلال شخصیت وابسته افرادی با رفتارهای خشک در زندگی روزمره برای برطرف کردن برخی نیازهای جسمی به دیگران وابسته هستند معافیت از رزم
اختلال شخصیت وسواسی افراتد وسواسی که بر روی جزئیات مسائل پیش آمده حساس و وسواسی هستند. معافیت موقت

برای معافیت پزشکی سربازی کلیک کنید

تایید معافیت پزشکی اختلال شخصیت

دریافت معافیت پزشکی برای بیماری اختلال شخصیت با توجه به شدید یا خفیف بودن آن فرق خواهد کرد، اما افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید مراحلی را برای اثبات مریضی و خفیف یا شدید بودن آن طی کنند. ارائه مدارک من جمله شناسنامه و کارت ملی، عکس و مدارک پزشکی از قبل، ضروری است.

تایید-معافیت-پزشکی-اختلال-شخصیت

همچنین فراموش نکنید که پیگیری هر مرحله به صورت مداوم برای دریافت معافیت پزشکی لازم است. در غیر این صورت فرد باید برای اعزام به خدمت آماده شود. در بندهای پیشین کلیه مراحل دریافت معافیت پزشکی مربوط به اختلال شخصیت را به صورت کامل و شفاف شرح دادیم، اما به صورت خلاصه برای چگونگی تایید معافیت پزشکی این نوع از اختلال، به موارد یاد شده اشاره خواهیم کرد:

  • تکمیل سوابق پزشکی پشت دفترچه اعزام به خدمت
  • انجام معاینه اولیه و توضیح کامل درباره نوع بیماری
  • بررسی بیماری فرد توسط پزشکان بیمارستان با معاینات دقیق
  • اعلام نتیجه نهایی در شورای پزشکی، متشکل از 3 نفر

نحوه اعتراض به رای معافیت پزشکی اختلال شخصیت

سازمان نظام وظیفه عمومی برای افرادی که به بیماری اختلال شخصیت دچار شده و اقدامات لازم پزشکی را انجام داده بودند اما به رای صادر شده اعتراض دارند، شرایطی را فراهم آورده که تحت آن شرایط می‌توانند اعتراض خود را به کمیسیون شهرستان، کمیسیون استان، کمیسیون سازمان و در نهایت کمیسیون عالی وارد کنند. لازم به ذکر است که در مرحله آخر یعنی کمیسیون عالی، اگر حکم به اعتراض وارد شده مثبت یا منفی صادر شود، ملاک همان است.

کمیسیون شهرستان:

در مرحله اول اعتراض به معافیت پزشکی اختلال شخصیت، به بررسی کمیسیون شهرستان، درخواهد آمد. اما ابتدا فرد باید هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند و اعتراض خود را در سیستم به ثبت برساند. سپس توسط سه پزشک مورد معاینه قرار  گیرد تا نتیجه نهایی مشخص شود. اگر در طی بررسی‌ و معاینات پزشکی بیماری فرد و عدم توانایی آن در خدمت مورد تایید قرار گیرد، رای نهایی توسط شورای پزشکی صادر می‌شود.

کمیسیون استان:

در صورتی که فرد به رای شورای شهرستان اعتراض داشته باشد، می‌تواند اعتراض خود را برای کمیسیون استان ارسال کند تا شورای پزشکی تشکیل شده از سه نفر برای معاینه وقت تعیین کنند و زمان دقیق را در معرفی نامه درج نمایند. چنانچه شخص برای معاینه دیر کند و یا غیبت داشته باشد، نتیجه نهایی بر اساس رای کمیسیون قبلی صادر می‌شود.

اعتراض-به-رای-معافیت-پزشکی-اختلال-شخصیت

کمیسیون سازمان:

در صورت اعتراض مجدد به رای کمیسیون استان، شورای پزشکی متشکل از سه پزشک که زیر نظر نیروهای مسلح است، معاینات دقیق و جزئی‌تری را آغاز می‌کند و اگر مورد مشکوکی را تشخیص داد، فرد را به کمیسیون عالی ارجاع می‌دهد.

کمیسیون عالی:

پس از بررسی‌های کمیسیون سازمان، اکنون وظیفه کمیسیون عالی است که شورای پزشکی را به سرعت ترتیب دهد تا هرچه زودتر شخص برای معاینات نهایی آماده شود. توجه داشته باشید که رای صادر شده کمیسیون عالی قطعی است و اعتراضی بعد از اعلام نتیجه، وارد نیست.

مدارک لازم برای معافیت پزشکی اختلال شخصیت

یکی از موارد مهم، مدارک لازم برای معافیت پزشکی اختلال شخصیت است. در صورت به همراه نداشتن مدارک خواسته شده، ثبت درخواست برای بررسی سوابق بیماری و معاینات اولیه و نهایی توسط بیمارستان و شورای پزشکی، امکان پذیر نمی‌باشد. مدارک لازم برای معافیت پزشکی اختلال شخصیت عبارت است از:

  • کامل کردن اطلاعات دفترچه اعزام به خدمت سربازی
  • کامل کردن فرم معاینات اولیه
  • اصل کارت ملی و شناسنامه
  • کپی کارت ملی و شناسنامه
  • تصویر و بارگذاری مدارک تحصیلی
  • بارگذاری عکس رنگی پرسنلی

 

برای دانلود فایل PDF معافیت پزشکی اختلال شخصیت کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب:

در این مقاله به موضوع معافیت پزشکی اختلال شخصیت پرداختیم. سازمان نظام وظیفه آن دسته از افرادی که دچار بیماری جسمی مثل نقص عضو و یا بیماری اعصاب و روان مثل اختلال شخصیت هستند را به صورت موقت و یا دائم معاف می‌کند. بر اساس شدید یا خفیف بودن نوع بیماری، فرد معاف از رزم می‌شود و یا معافیت دائم را دریافت می‌کند. شخص برای تایید معافیت پزشکی باید مراحلی مثل تکمیل سوابق دفترچه اعزام به خدمت، معاینات اولیه و مراجعه به بیمارستان را طی کند. در صورت اعتراض به رای صادر شده باید به کمیسیون شهرستان، استان، سازمان و یا در نهایت کمیسیون عالی؛ اعتراض خود را یه صورت کتبی به ثبت برساند. البته توجه داشته باشید که رای نهایی و قطعی توسط کمیسیون عالی اعلام می‌شود.

 

مفهوم بیماری اختلال شخصیت چیست؟

به رفتارها و ارتباط‌های ناسالم و ناسازگار با جامعه اختلال شخصیت گفته می‌شود.

معافیت پزشکی اختلال شخصیت دارای چند مرحله است؟

معافیت پزشکی اختلال شخصیت یه طور گلی دارای سه مرحله معاینه اولیه، بیمارستان و شورای پزشکی است.

اعتراض به رای معافیت پزشکی اختلال شخصیت چگونه است؟

به چهار صورت امکان اعتراض به رای معافیت پزشکی اختلال شخصیت وجود دارد که در متن به آن اشاره کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا