معافیت پزشکی ازوفاژیت {شرایط و مراحل} + قانون 1402


مشمولان نظام وظیفه در برخی موارد به دلیل شرایط جسمی یا روانی نمی‌توانند خدمت انجام دهند و سازمان نظام وظیفه آن‌ها را معاف می‌کند. یکی از این شرایط بیماری ازوفاژیت است که می‌توان برای آن معافیت پزشکی ازوفاژیت دریافت کرد. این بیماری، التهاب مری است که باعث سوزش سردل، درد قفسه سینه و بلع دردناک می‌شود. برای اقدام موثرتر برای دریافت معافیت پزشکی، توصیه می‌شود معافیت پزشکی ازوفاژیت انجام شود. جهت اطلاع از شرایط و مراحل این نوع معافیت تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معافیت پزشکی ازوفاژیت چیست؟

بخش نهم آیین‌نامه معافیت پزشکی سازمان نظام وظیفه که شامل بیماری‌های دستگاه گوارش و عمل‌های جراحی مربوط به معافیت پزشکی ازوفاژیت است. هدف از این مقاله، تفکیک و توضیح ساده بندهای مربوط به معافیت پزشکی بیماری‌های دستگاه گوارش برای مخاطبین است تا اطلاعات کاملی در مورد معافیت‌های خدمت سربازی در اختیار آن‌ها قرار دهد. معافیت پزشکی ازوفاژیت زا می توان به دو دسته زیر تقسیم نمود:

  • معافیت معافیت دائم از خدمت سربازی با ازوفاژیت

معافیت دائم از خدمت سربازی به افرادی تعلق می‌گیرد که دارای بیماری روانی یا جسمی باشند و توانایی انجام فعالیت‌های سنگین سربازی را از دست داده باشند. افرادی که از بیماری ازوفاژیت رنج می‌برند، در صورت تایید پزشکان سازمان وظیفه، می‌توانند معافیت پزشکی را دریافت کنند.

  • معافی از رزم خدمت سربازی با ازوفاژیت

بیماری‌هایی مانند ازوفاژیت توانایی بدنی افراد را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که این افراد نتوانند در شرایط سخت قرار بگیرند. سازمان نظام وظیفه با توجه به این شرایط، به این افراد معافیت از خدمات رزمی می‌دهد. این افراد در دوران سربازی از انجام کارهای سنگین مانند حمل اسلحه، دوره نگهبانی و غیره معاف هستند و بیشتر در امور اداری و خدماتی مشغول به کار می‌شوند. همچنین، پس از پایان خدمت، از این افراد در امور رزمی استفاده نخواهد شد.

برای آشنایی با نمونه استشهاد محلی برای اخذ معافیت  کلیک نمایید.

معافیت پزشکی ازوفاژیت چیست؟

شرایط دریافت معافیت پزشکی ازوفاژیت چیست؟

برای معافیت پزشکی ازوفاژیت که جز بیماری های گوارشی و جراحی عمومی محسوب می گردد، افراد باید دارای شرایطی باشند و تنها این معافیت به افرادی که دارای شرایط زیر می باشند تعلق خواهد گرفت:

  • اگر فردی دارای بیماری ازوفاژیت باشد و شرایط بیماری فرد به صورتی است که می توانند خدمت کنند و از نظر جسمی و روانی مشکلی ندارند این افراد به معافیت از نوع معاف از خدمات رزمی می شوند.
  • اما اگر فرد دارای بیماری ازوفاژیت بوده و قادر به انجام خدمت سربازی نباشند با صلاحدید پزشک معتمد می تواند برای معافیت دائمی اقدام نماید.

برای راهنمایی و مشاوره در خصوص معافیت پزشکی ازوفاژیت  می توانید با مشاورین سامانه ایران تحصیل در ارتباط باشید.

 

مراحل دریافت معافیت پزشکی ازوفاژیت

جهت کسب معافیت پزشکی، ابتدا لازم است که بیماری‌های اعلامی از سوی نظام وظیفه را با دقت مورد بررسی قرار دهید. احتمال دارد که درخواست معافیت پزشکی بر اساس بیماری ازوفاژیت را ارائه دهید و در آن موفق نشوید، اما با اقدام برای بیماری دیگری بتوانید معافیت خدمت را کسب کنید. با فراهم کردن امکان معافیت پزشکی بر اساس بیماری ازوفاژیت، بایستی مراحل زیر را به ترتیب طی نمایید تا کارت معافیت پزشکی ازوفاژیت را دریافت کنید

برای دریافت معافیت ابتدا باید دفترچه راهنمای خدمت را از مراکز پلیس+10 دریافت نمایید.

سپس به یکی از پزشکان معتمد کخ در دفترچه وجود دارد مراجعه کرده و معاینات ابتدایی را انجام دهید . شما باید برگه معاینه توسط پزشک پر نمایید.

لازم به ذکر است اگر شما به هر دلیلی بیماری خود را اطلاع ندهید و به دوران خدمت سربازی بروید، اگر مشکلی در حین خدمت برای شما پیش آید مسئولیت  آن به عهده خود شما خواهد بود.

سپس درخواست شما توسط مراکز پلیس +‌10 ثبت شده و مدارک خود را به مراکز پلیس +‌10 ارائه داده و سپس این مدارک را برای ارائه به شورای پزشکی نزد خود نگه دارید.

در مرحله بعدی برگه معرفی به بیمارستان از طریق اداره پست برای شما ارسال می گردد

توجه نمایید افرادی که دارای نقص عضو بوده و یا بیماری های قابل مشاهده دارند، نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند.

سپس شما باید به بیمارستان مراجعه کرده و معاینات تخصصی را انجام دهید و پاسخ معاینات شما برای حوزه رسیدگی کننده ارسال می گردد.

در انتها برای شما نامه ای مبنی بر حضور در شورای پزشکی ارسال شده و شما در زمان مقرر به این جلسه رفته و نتیجه نهایی را مشاهده خواهید کرد.

 

مراحل تایید معافیت پزشکی ازوفاژیت

برای تایید بیماری ازوفاژیت توسط نظام وظیفه و دریافت معافیت پزشکی، باید از چند مرحله عبور کنید:

ابتدا بیماری توسط پزشک اولیه، سپس توسط شورای پزشکی بیمارستان و در نهایت توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی تایید شود. حضور در شورای پزشکی با داشتن شناسنامه یا کارت ملی الزامی است.

افرادی که در سیر رسیدگی پزشکی قرار دارند نمی‌توانند از درخواست خود انصراف دهند و رای شورای پزشکی برای آن‌ها معتبر است. اگر به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان‌های نیروهای مسلح معرفی‌شده‌و ظرف یک ماه مراجعه نکنید، به خدمت اعزام می‌شوید. همچنین، اگر عمدا باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شوید، وارد غیبت می‌گردید.

همچنین بعد از بررسی های کمیسیون اگر شما معافیت دائم دریافت نمایید و باید هزینه ای بابت صدور کارت معافیت پزشکی پرداخت نمایید که این هزینه در حدود 120 هزار تومان می باشد. برای اطلاع دقیق از هزینه های هر مقطع با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

برای اطلاع از معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور  کلیک نمایید.

مراحل تایید معافیت پزشکی ازوفاژیت

 اعتراض به رای معافیت پزشکی ازوفاژیت

گاهی ممکن است از دیدگاه شما، تصمیمی که در خصوص رای معافیت پزشکی ازوفاژیت صادر‌شده‌است، نادرست باشد و نسبت به آن اعتراض داشته باشید. سازمان نظام وظیفه این امکان را برای مشمولان فراهم ساخته است تا بتوانند در مورد تصمیمات صادر‌شده‌اعتراض نمایند.

فرآیند اعتراض به تصمیم کمیسیون‌های پزشکی، متفاوت است. شما در هر مرحله می‌توانید اعتراض خود را ارائه دهید و در صورت نارضایتی از تصمیم صادر‌شده‌توسط این کمیسیون هم، می‌توانید اعتراض خود را ارائه دهید تا در کمیسیون استان مورد بررسی قرار گیرد.

 

نحوه اعتراض و بررسی پرونده پزشکی در شهرستان ها

در زمان اعتراض افراد باید با توجه به اعتراض خود به شهرستان، استان و .. اعتراض خود را اعلام نماید. ما به بررسی پرونده در هر یک از مقاطع به صورت تفکیک شده خواهیم پرداخت:

بررسی پرونده به اعتراض در شهرستان

پزشکی ازوفاژیت اعتراض دارید، باید اعتراض خود را کتبا اعلام کنید. این شورا از سه نفر پزشک نیروهای مسلح تشکیل‌شده‌و رای اکثریت آنان ملاک عمل است. اگر پس از معاینه، تغییری در وضعیت جسمی یا روانی شما حاصل شود، باید مجددا مورد معاینه قرار گیرید. همچنین، اگر متقاضی معاینه تخصصی برای بیماری ازوفاژیت هستید یا به آرای شورای شهرستان اعتراض دارید، باید هزینه‌های مربوط به معاینات تخصصی را پرداخت کنید.

اگر در شورای پزشکی شهرستان معافیت شما تایید نشود، با اعتراض شما یا تشخیص رئیس واحد، می‌توانید برای معاینه تخصصی ازوفاژیت به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان نیروهای مسلح معرفی شوید. نتیجه معاینه به شورای پزشکی شهرستان ارسال می‌شود و در صورت اصرار بر اعتراض، با تامین هزینه‌ها، نتایج به شورای عالی پزشکی استان ارسال می‌گردد. مراکز مجهز وزارت بهداشت و بیمارستان‌های نیروهای مسلح باید حداکثر ظرف یک ماه به معاینه تخصصی شما بپردازند.

بررسی پرونده به اعتراض در استان 

در صورت اعتراض به تصمیم شورای شهرستان، می‌توانید اعتراض خود را به شورای استان ارجاع دهید. اگر به تصمیم شورای استان نیز اعتراض داشته باشید، می‌توانید اعتراض کنید. افرادی که پرونده آن‌ها به شورای استان یا سازمان ارجاع داده شده، باید در مدت یک ماه خود را معرفی کنند. در غیر این صورت، شورا بر اساس محتوای پرونده تصمیم می‌گیرد. برای بررسی اعتراض به تصمیم شورای شهرستان، شورای استان با سه پزشک متخصص تشکیل می‌شود و پس از بررسی پرونده، تصمیم نهایی را اعلام می‌کند.

بررسی پرونده به اعتراض به شورای سازمان

در صورتی که تطابق رای شورای پزشکی با قوانین و مقررات مربوط به این آیین‌نامه و پیوست‌های آن مورد سوال قرار گیرد، مسئولیت رسیدگی به چنین مواردی با توجه به تشخیص رئیس سازمان یا نماینده معتبر وی، به عهده شورای سازمان متشکل از سه پزشک متخصص نیروهای مسلح خواهد بود. اگر رئیس سازمان یا نماینده وی مطمئن شود که رای شورای پزشکی مطابق با مقررات صادر‌نشده‌است، پرونده برای بررسی به شورای عالی پزشکی که از سه پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل‌شده‌است، ارجاع خواهد شد. رای این شورا نهایی بوده و اجرای آن الزامی است.

بررسی پرونده در شورای عالی

در صورتی که در شورای پزشکی به عنوان معاف از خدمت تشخیص داده نشوید، شما به خدمت سربازی اعزام خواهید شد. اگر شما اعتراضی به تصمیم کمیسیون پزشکی داشته باشید، پرونده شما در شورای عالی مورد بررسی قرار می‌گیرد و رای شورای عالی نهایی و ملزم به اجراست و شما تنها می توانید از آن تبعیت نمایید.

 

برای اطلاع از شرایط معافیت سربازی رتبه های برتر کنکور  کلیک نمایید.

لیست مدارک مورد برای معافیت پزشکی ازوفاژیت

زمانی که برای معافیت اقدام می نمایید باید مدارکی را برای ارائه در دست داشته باشید. برخی از مهمترین این مدارک به شرح زیر است:

لیست مدارک مورد برای معافیت پزشکی ازوفاژیت

ارائه شناسنامه و کارت ملی هوشمند
ارائه آخرین مدرک تحصیلی
شماره حساب بانک سپه برای افرادی که قصد معافیت و یا کفالت را دارند اجباری است.
عکس پرسنلی با پشت زمینه سفید و تمام رخ
تکمیل برگ های وضعیت مشمولین، معاینه پزشکی و واکسیناسیون در صفحات اول و دوم و پنجم دفترچه

لیست مدارک مورد برای معافیت پزشکی

انواع بیماری ها برای معافیت پزشکی

سازمان نظام وظیفه معافیت پزشکی را برای ۱۷ دسته بیماری مانند معافیت پزشکی فوبیا در نظر گرفته است. لیست این بیماری‌ها و شرایط معافیت آن‌ها در جدولی قابل‌مشاهده است و با کلیک بر روی لینک‌ها می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید. در صورت داشتن سوال، می‌توانید با مشاوران ایران تحصیل تماس بگیرید.

برخی از این بیماری ها به شرح زیر است:

بیماری های اعصاب و روان

بیماری های قلبی

بیماری های فک و دهان

بیماری های مفز و اعصاب

بیماری های عمومی

بیماری های گوش و حلق و بینی

بیماری های استخوانی

بیماری های خونی

 

برای اطلاع از پیگیری کارت معافیت پزشکی با کد ملی کلیک نمایید.

خلاصه مطلب

معافیت پزشکی برای بیماری‌های گوارشی و جراحی عمومی یکی از راه‌هایی است که سازمان وظیفه برای معافیت مشمولان در نظر گرفته است. این معافیت برای آن دسته از مشمولان است که به بیماری یا نقص عضو مبتلا هستند و از انجام کارهای سنگین منع شده‌اند. بیماری‌های گوارشی و جراحی عمومی که می‌توانند منجر به معافیت شوند، شامل بیماری‌هایی مانند ازوفاژیتها، آشالازی، زخم‌های دستگاه گوارش، جراحی‌های کبد، تومورها و کیست‌ها، جراحی کیسه صفرا و غیره است.

این بیماری‌ها در مراکز درمانی معتبر و در چند مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرند و تنها در صورتی معافیت تعلق می‌گیرد که علائم بالینی و آزمایشگاهی با قوانین معافیت پزشکی نظام وظیفه منطبق باشند. ما در طول مقاله در خصوص معافیت پزشکی ازوفاژیت مطالبی را بیان نمودیم. در صورتی که نیاز به مشاوره در این خصوص می باشید می توانید با شماره  9099075307 در ارتباط باشید.

 

برای دانلود پی دی اف مقاله بر روی لینک کلیک نمایید.

 

آیا امکانی برای تقاضای معافیت پزشکی از بیماری ازوفاژیت در طول دوره تحصیلی وجود دارد؟

با عرض پوزش، در طی دوران تحصیلی امکان اقدام در این زمینه وجود ندارد.

چه نوع معافیت‌هایی برای بیماران مبتلا به ازوفاژیت قابل درخواست است؟

برای بیماری ازوفاژیت، با توجه به شرایط بیماری، می‌توانید برای تقاضای معافیت دائمی یا معافیت از خدمت رزمی اقدام نمایید.

آیا امکان اعتراض به تصمیم کمیسیون پزشکی وجود دارد؟

بلی، مطابق با مراحلی که توضیح داده شده، شما قادر به اعتراض بر روی تصمیمات کمیسیون پزشکی هستید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا