معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه {شرایط و مراحل} + قانون 1402


خدمت سربازی یکی از مراحل سخت زندگی آقایان جوان است که باید آن را در برهه‌ای از زندگی سپری کنند. سازمان نظام وظیفه برای مشمولان قوانینی در نظر گرفته است که معافیت از خدمت نیز یکی از این قوانین است. طبق قانون معافیت افرادی که دچار بیماری‌‌های خاص یا شرایط دیگر هستند، می‌توانند از رفتن به سربازی معاف شوند. یکی از این بیماری‌‌ها  بیماری دژنرسانس شبکیه است و افرادی که به این بیماری دچار هستند اصطلاحا معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه را دریافت می‌‌کنند و دیگر لازم نیس به خدمت سربازی بروند. ما در این مقاله در مورد این معافیت و شرایط  و مراحل آن صحبت خواهیم کرد.

معرفی معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه

دژنرسانس شبکیه یک عبارت کلی است که برای توصیف گروهی از بیماری‌‌های عملکردی و ساختاری شبکیه چشم به کار برده می‌‌شود. در این بیماری‌‌ها، سلول‌‌ها و بافت‌‌های شبکیه که وظیفه تشخیص نور و انتقال اطلاعات بصری را دارند، تحت تأثیر قرار می‌‌گیرند و تخریب می‌‌شوند. 

دژنرسانس شبکیه می‌‌تواند به صورت مادرزادی (ژنتیکی) یا به صورت اکتسابی و به دلیل عوامل خارجی مانند عملکرد ناصحیح، تغذیه نامناسب و آسیب‌‌های ویروسی رخ دهد. 

علائم دژنرسانس شبکیه ممکن است شامل کاهش وضوح بینایی، افزایش حساسیت به نور، دید کانونی (کاهش دید در مرکز دید)، کاهش دید در شب و تغییرات در رنگ‌ بینی باشد. در صورت تشخیص دژنرسانس شبکیه، معمولا نیاز به مراقبت و درمان تخصصی در چشم‌ پزشکی و مشاوره ژنتیکی می‌‌باشد. 

مهمترین راه‌‌های پیشگیری و مدیریت دژنرسانس شبکیه شامل مراقبت‌‌های منظم چشمی، استفاده از عینک و لنزهای محافظ، تغذیه سالم و متنوع، کاهش عوامل خطر مانند سیگار و مصرف الکل و مراجعه به چشم‌ پزشک در صورت بروز علائم است. 

 

برای اطلاعاتی تکمیلی معافیت پزشکی سربازی کلیک کنید.

 

شرایط دریافت معافیت دژنرسانس شبکیه

معافیت پزشکی برای افرادی که به بیماری دژنرسانس شبکیه مبتلا هستند، با توجه به شدت و نوع بیماری، میزان متفاوتی برای هر مشمول دارد و در این جور مواقع سازمان نظام وظیفه سطح توانایی فرد برای انجام کارها را در نظر می‌‌گیرد. مثلا ممکن است فرد برای کارهای غیر رزمی مناسب باشد.  

معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه {شرایط و مراحل} + قانون 1402 | ایران تحصیل

سازمان نظام وظیفه این دسته از مشمولان را به چند قسمت تقسیم می‌‌کند که شما موارد زیر است: 

  • افرادی که از نظر جسمی و روانی سالم هستند و می‌‌توانند خدمت کنند.  
  • افرادی که به دلیل نقص عضو و یا ابتلا به این بیماری قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی هستند.  
  •  افرادی که به دلیل وجود این بیماری، موقتا قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.  
  • افرادی که مبتلا به بیماری دژنرسانس شبکیه هستند و از نظر جسمی و روانی به طور دائم قادر به خدمت دوره ضرورت نیستند. 

لازم به ذکر است، در صورتی که اعزام به جنگ یا بسیج همگانی پیش بیاید افرادی که به دلیل بیماری یا تکفل از خدمت معاف شده‌اند، باتوجه به نوع بیماری می‌‌توانند به این مناطق اعزام شوند.

منظور از معافیت دائم پزشکی دژنرسانس شبکیه

معافیت دائم پزشکی به این معناست که شخص هم از دوره آموزشی رزمی و هم از خدمت سربازی معاف می‌شود. اکنون این سوال برای مشمولان سربازی پیش می‌‌آید که آیا می‌توانند از معافیت دائم سازمان نظام وظیفه استفاده کنند؟  

طبق این قانون افرادی که شامل معافیت دائم پزشکی می‌شوند باید از نظر روانی و جسمی توانایی انجام فعالیت‌های سربازی را از دست داده باشند. در این مرحله نیز با توجه به شدت و نوع بیماری، افراد می‌‌توانند معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه را دریافت کنند. 

آیا در زمان تحصیل می توان برای معافیت دژنرسانس شبکیه اقدام کرد؟ 

شما به عنوان مشمول خدمت سربازی برای معافیت باید فارغ‌ التحصیل شده باشید یا در غیر این صورت ترک تحصیل کرده باشید و یا اخراج شده باشید تا بتوانید برای قوانین معافیت خدمت سربازی اقدام کنید. ولی بیماری‌هایی مانند نقص عضو و بیماری‌ای که مقطع تحصیلی بر معافیت تاثیری ندارد، صدق نمی‌کند. در این بخش بیماری دژنرسانس شبکیه نیز از جمله این بیماری‌ها است.

معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه {شرایط و مراحل} + قانون 1402 | ایران تحصیل

چون مقطع تحصیلی تأثیری بر معافیت سربازی ندارد. پس افراد واجد شرایط می‌توانند در زمان تحصیل نیز برای معافیت پزشکی اقدام کنند. توجه داشته باشید که اگر در مراحل رسیدگی پزشکی قرار گرفتید و در موسسات آموزشی یا حوزه علمیه ثبت نام نموده‌اید، مجاز به ادامه رسیدگی هستید و در صورت نداشتن شرایط معافیت، می‌توانید از معافیت تحصیلی استفاده کنید.

دریافت معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه  

قبل از اقدام به دریافت معافیت پزشکی بهتر است لیست بیماری‌هایی که قابل قبول برای سازمان نطام وظیفه است را مشاهده کنید. با این کار در صورتی ‌که از پزشکی دژنرسانس شبکیه معاف نشوید، ممکن است بتوانید از طریق بیماری دیگری اقدام کنید. 

پس از اینکه متوجه شدید امکان معافیت پزشکی دارید، اولین سوالی که دارید این است که از کجا باید معافیت را دریافت کنم و یا به طور کلی برای دریافت این معافیت باید چه کارهایی انجام دهم؟ ما در این مبحث این مراحل را برای شما توضیح می دهیم. 

مراحل دریافت معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه  

مراحل دریافت معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه عبارت است از: 

✔ در قدم اول لازم است به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید و دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را دریافت کنید. 

✔ قبل از مراجعه به پزشک باید برگه خود اظهاری سوابق بیماری که در پشت برگ معاینه اولیه قرار دارد را به طور کامل و دقیق تکمیل کنید. تا در هنگام مراجعه به پزشک تحویل دهید. توجه کنید اگر بیماری خود را اعلام نکنید در صورتی که حین آموزش و انجام وظیفه دچار حادثه‌ای شوید، مسئولیت آن بر عهده خودتان خواهد بود. 

✔ در این مرحله باید به پزشک معاینه کننده اولیه مراجعه و برگه معاینه اولیه را به پزشک ارائه دهید. 

✔ در این مرحله درخواست شما توسط کاربر پلیس +۱۰ ثبت می‌شود. سپس باید مدارک لازم را از پلیس +۱۰  بگیرید و به شورای پزشکی تحویل دهید. 

✔ برگه معرفی به بیمارستان به آدرس شما ارسال می‌گردد، اگر شما دچار نقص عضو و یا بیماری‌های قابل مشاهده هستید، نیاز به مراجعه به بیمارستان نخواهید داشت. 

✔ مراجعه به بیمارستان برای معاینات لازم 

✔ در این مرحله جواب تخصصی بیمارستان به حوزه رسیدگی کننده ارسال می‌شود. 

✔ دعوتنامه برای حضور در شورای پزشکی به آدرس شما ارسال می‌گردد.

✔ جلسه شورای پزشکی تشکیل می‌شود.

 

برای مشاوره معافیت سربازی کلیک کنید.

 

مراحل تایید بیماری برای معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه  

برای اینکه معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه مورد تایید سازمان نظام وظیفه قرار بگیرد، لازم است شما در چندین مرحله برای معاینات پزشکی اقدام کنید. مراحل تایید این معافیت به صورت زیر است: 

مرحله اول: تایید بیماری توسط پزشک معاینه کننده اولیه 

مرحله دوم: تایید بیماری توسط شورای پزشکی بیمارستان  

مرحله سوم: تایید بیماری توسط شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه  

✓ نکاتی که باید در معاینات پزشکی توجه کنید: 

  • در همه مراحل، مدارک لازم مانند اصل شناسنامه و کارت ملی را به همراه داشته باشید.  
  • در حین مراحل معاینات پزشکی، مجاز به انصراف از درخواست نیستید. 
  • برای تایید معافیت پزشکی، سه نفر از پزشکان نیروهای مسلح در هر شهرستان رای می‌دهند و رای آن‌ها معتبر است.  
  • هنگامی که برای معاینات پزشکی به مراکز مربوطه معرفی می‌شوید، فقط یک ماه فرصت دارید. در صورتی که در زمان مقرر مراجعه نکنید به خدمت اعزام می‌شوید؛ بنابراین با حضور به موقع معاینات پزشکی دژنرسانس شبکیه را دریافت خواهید کرد. 
  • افرادی که در خدمت سربازی غيبت ندارند، اما در حین انجام مراحل معافیت کارهایی از قبیل عدم مراجعه به موقع به بیمارستان، عدم حضور در جلسات پزشکی و عمره انجام می‌دهند و فرصت رفتن به سربازی را عقب می‌اندازند، برای این دسته از مشمولان غیبت در نظر گرفته می‌شود. 

 

   برای اطلاع از معافیت سربازی چشم  کلیک کنید.

 

سپس اگر شما به عنوان معافیت پزشکی دائم شناخته شوید برای شما کارت پایان خدمت صادر می‌گردد و در صورتی که سرباز و معاف از رزم شناخته شوید، برگه اعزام به خدمت برای شما ارسال می‌گردد. 

آیا می توان به رای صادر شده اعتراض کرد؟ 

در صورتیکه از رای صادر شده توسط کمیسیون‌ها رضایت ندارید، سازمان نظام وظیفه این امکان را در اختیار مشمولان قرار داده است تا بتوانند اعتراض خود را صادر کنند. مراتب اعتراض به ترتیب شامل اعتراض به کمیسیون شهرستان، اعتراض به کمیسیون استان، اعتراض به کمیسیون سازمان و در نهایت اعتراض به کمیسیون عالی است. اگر هر کدام از کمیسیون‌ها با اعتراض شما موافقت نکردند، آخرین شانس شما اعتراض به کمیسیون عالی است که در صورت موافقت، رای آن قاطع و لازم الاجرا می‌باشد.  

بررسی پرونده معافیت دژنرسانس شبکیه در کمیسیون شهرستان 

در صورتیکه به رای صادر شده برای معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه اعتراض دارید، اولین مرحله اعتراض به کمیسیون شهرستان است. شما باید اعتراض خود را به صورت کتبی به این مرکز ارسال کنید. در کمیسیون شهرستان سه پزشک نیروهای مسلح قرار دارند و رای اکثریت آنها ملاک عمل است. 

اگر در معاینه شما در شورای شهرستان بیماری شما تشدید شده باشد و یا بیماری جدیدی تشخیص داده شود که به تشخیص سازمان قادر به انجام خدمت نباشید باید دوباره در شورای شهرستان مورد معاینه قرار بگیرید. همچنین اگر می خواهید معاینه تخصصی برلی بیماری دژنرسانس شبکیه انجام شود، باید هزینه معاینات تخصصی و بالینی را پرداخت نمایید. 

معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه {شرایط و مراحل} + قانون 1402 | ایران تحصیل

اگر در شورای پزشکی شهرستان معاف از خدمت نشوید و به تشخیص شورا یا اعتراض خودتان نیاز به معاینه تخصصی داشته باشید ، رئیس شورا باید شما را به نزدیک ترین مرکز بهداشت نیروهای مسلح معرفی کند.  

پس از معاینه تخصصی ، نتیجه برای تصمیم‌گیری به شورای همان شهرستان ارسال می شود. در صورتیکه به اعتراض خود اصرار  داشته باشبد علاوه بر پرداخت هزینه های مربوطه ، نتایج به شورای عالی که پزشکان استان در انجا قرار دارند، ارسال می گردد.

بررسی پرونده معافیت دژنرسانس شبکیه در کمیسیون استان

مشمولانی که به رای شورای شهرستان اعتراض دارند، می‌توانند اعتراض خود را به کمیسیون استان ارسال کنند‌. افرادی که پرونده آن‌ها به شورای استان و یا شورای سازمان ارجاع داده می‌شود باید ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ برای معاینه مراجعه کنند. در صورت عدم مراجعه بر اساس مشاهدات پرونده تصمیم‌گیری می‌شود.

بررسی پرونده معافیت دژنرسانس شبکیه در کمیسیون سازمان

شورای سازمان تشکیل شده از سه نفر پزشک نیروهای مسلح است. این شورا به منظور رسیدگی به موارد عدم تطابق رای شورای پزشکی با قانون و به تشخیص رئیس سازمان یا نماینده او تشکیل می‌شود. چنانچه رئیس یا نماینده او اطمینان حاصل کنند که رای صادر شده مطابق مقررات نیست، پرونده به شورای عالی ارجاع داده می‌شود. 

 

برای اطلاعات تکمیلی از اعتراض به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه کلیک کنید.

 

بررسی پرونده معافیت دژنرسانس شبکیه در شورای عالی 

پس از اعتراض به کمیسیون شهرستان، استان و سازمان، آخرین شانس شما شورای عالی می باشد. پرونده شما در شورای عالی مطرح می شود و رای صادر شده از طرف این شورا قاطع و لازم الاجراست، در صورتیکه شما اعزام ب خدمت شناخته شوید، حق هیچگونه اعتراضی ندارید و کار به پایان رسیده است و باید به دای صادر شده عمل کنید.  

آیا در حین خدمت سربازی امکان معافیت از خدمت وجود دارد؟ 

اگر جز مشمولانی هستید که دچار بیماری بوده‌اید و به ناچار به خدمت سربازی رفته‌اید و یا در حین خدمت دچار نقص عضو و یا بیماری شده‌اید، اکنون معافیت پزشکی را می توانید با مراحل ساده تری  نسبت به قبل از اعزام دریافت کنید. کافی است از بهداری یگان نامه به اعزام به بیمارستان را دریافت کنید و سپس معاینات لازم را انجام دهید. اگر جز موارد معافیت پزشکی سازمان نظام وظیفه باشید از بقیه خدمت معاف خواهید شد. به این نکته توجه داشته باشید که نباید طول درمان شما کمتر از ۶ ماه باشد.  

معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه {شرایط و مراحل} + قانون 1402 | ایران تحصیل

مدارک لازم برای معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه

برای برخورداری از معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه باید مدارکی در اختیار داشته باشید، در صورتی که هر کدام از مدارک را ارائه ندهید، روند آن مراحل با تاخیر صورت می‌گیرد. 

مدارک مورد نیاز برای معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه شامل موارد زیر می‌باشد: 

  1. تکمیل برگه شماره ۱ که وضعیت مشمولان است
  2. تکمیل برگه شماره ۲ که شامل تکمیل معاینه اولیه توسط پزشک  
  3. تکمیل برگه شماره ۵، مربوط به واکسیناسیون 
  4. اصل و تصویر کارت ملی 
  5. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه  
  6. اصل وکپی اخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فارغ التحصیلی 

خلاصه مطلب 

ما در این مطلب شرایط و مراحل معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه را شرح دادیم، شما با مطالعه این مطلب با مراحل دریافت این معافیت آشنا می‌شوید و همچنین در صورتی که اعتراضی به رای صادر شده از طرف سازمان نطام وظیفه یا شوراهای مربوطه دارید، می‌توانید اعتراض خود را انجام دهید.

افرادی که دچار بیماری‌های عملکردی در ناحیه چشم هستند، باید برای دریافت معافیت موقت و یا دائم به سازمان نظام وظیفه اطلاع دهند. روند معافیت پزشکی سه مرحله تایید بیماری توسط پزشک معاینه کننده اولیه، تایید بیماری توسط شورای پزشکی بیمارستان و در نهایت تایید بیماری توسط شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه است.

 

برای دانلود فایل PDF معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه کلیک کنید.

 

آیا می توان به رای صاد شده از طرف کمیسیون پزشکی اعتراض کرد؟

بله شما می‌توانید مراحل اعتراض خود را به کمیسیون‌های مربوطه ارائه دهید.

برای معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه چه مدارکی لازم است؟

اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی و تکمیل برگه‌های مربوط به معاینات و معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه.

آیا می‌توان حین خدمت از معافیت پزشکی استفاده کرد؟

بله، تمام شرایط معافیت در حین خدمت را می‌توانید در مقاله مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا