معافیت پزشکی سربازی + شرایط جدید 1401


شرایط معافیت پزشکی
سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

معافیت پزشکی سربازی یکی از انواع معافیت های سربازی است که هر فرد مشمول یا سربازی که مشغول خدمت نظام وظیفه است می تواند به وسیله آن از خدمت سربازی معاف گردد. حال طبق آیین نامه معافیت پزشکی نظام وظیفه معافیت ها ممکن است دائم یا موقت باشند. در برخی موارد نیز منجر به معاف شدن فرد از دوره آموزش رزم مقدماتی می گردد. مشمولان گرامی می توانند با تماس گرفتن با سیستم مشاوره تخصصی نظام وظیفه ایران تحصیل از شرایط جدید اخذ انواع معافیت پزشکی مطلع گردند.

 

 

برای دریافت اطلاعات در مورد شرایط اخذ انواع معافیت پزشکی سربازی – درخواست معافیت دائم، موقت و معاف از رزم با مشاوران ایران تحصیل به شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

 

شرایط عمومی اخذ معافیت پزشکی نظام وظیفه

خدمت سربازی برای هر جوانی که در آستانه انجام آن قرار می گیرد یک بحران جدانشدنی برایش تلقی می گردد و همواره به دنبال راه حلی است که بتواند مدت خدمت خود را کمتر کند یا در برخی موارد بسته به شرایطی که دارد بتواند از انجام خدمت سربازی معاف گردد. انواع معافیت ها عبارتند از معافیت پزشکی سربازی – معافیت کفالت – معافیت تحصیلی و … .

برخی نیز می خواهند به جای معافیت از این فرصت جدید استفاده کنند و مطابق جدیدترین تغییرات خدمت نظام وظیفه از امریه سربازی استفاده کنند و جهت پذیرش در سپاه و دیگر ارگان ها اقدام کنند. عده ایی جهت دریافت کسری خدمت سربازی اقدام می کنند و در مواردی هم مشمولان می توانند مطابق شرایط خرید خدمت سربازی جهت خرید آن اقدام می کنند.

اما در این جا قصد داریم که در مورد معافیت پزشکی صحبت کنیم و بررسی کنیم که شرایط جدید اخذ انواع معافیت پزشکی چیست؟ چرا که در قوانین صادر شده از سوی سازمان نظام وظیفه بندها و زیر بندهای بسیاری به این موضوع اختصاص یافته است و طبیعی است که مشمولان از همه این ضوابط اگاه نباشند و ابهاماتی بریشان به وجود بیاید. علاوه بر این به دلیل تغییرات جزئی ک در قوانین به وجود می آید، بالا بردن سطح آگاهی ضرورت می یابد.

 

 

شرایط جدید اخذ انواع معافیت پزشکی

بسیاری افراد اطلاعات دقیقی ندارند و به طور کلی نمی دانند که برای اقدام به بررسی و گرفتن معافیت پزشکی بایستی از کجا شروع کنند. معافیت پزشکی سربازی مراحل خاص خود را دارد که کارشناسان نظام وظیفه پس از بررسی های کامل رأی به آن می دهند و  فرد مشمول می تواند از خدمت سربازی معاف گردد.در سال های گذشته پروسه اخد معافیت پزشکی ساده تر بود و حتی در برخی مواقع فرد بسیار راحت تر می توانست معاف شود.

اما چند سالی است که شرایط برخورداری از مشاوره معافیت پزشکی دشوار شده است و افراد باید مراحل بسیاری پشت سر بگذارند. یکی از دلایل آن، سخت شدن قوانین و دقیقت تر پزشکان کمیسیون است و یک دلیل هم نداشتن اطلاعات کافی و ندانستن مدارک مورد نیاز آن است که مشاوران ایران تحصیل می توانند به شما راهنمایی کاملی ارائه دهند تا بدون ترس و استرس و هرچه سریع تر معافیت پزشکی خود را کسب کنید.

فکرت درگیره چجوری معافیت سربازی بگیری؟

 

معافیت پزشکی 1401 به چه بیماری هایی تعلق می گیرد؟

در این قسمت همراه ما باشید تا لیست کامل بیماری های معافیت پزشکی را بررسی کنیم.

 

 

بیماری های عمومی داخلی و مغز و اعصاب (نورولوژی)
بیماری های غدد مترشحه و داخلی پوست و بافت های زیر پوست
اعصاب و روان جراحی مغز و اعصاب
ریه و قفسه صدری بیماری های استخوان (اسکلت)
خون وانکولوژی (بدخیمی ها) شکم و دستگاه گوارش و جراحی عمومی
فک و دهان و دندان دستگاه ادراری و تناسلی
قلب و عروق چشم و عوارض بینایی
روماتولوژی و بافت همبند گوش و حلق بینی
بیماری های عفونی

 

 

اخذ معافیت پزشکی

 

 

معافیت سربازی اعصاب و روان

به معافیت پزشکی که ناشی از بیماری های اعصاب و روان باشد، معافیت قرمز گفته می شود. قوانینی که برای معافیت سربازی اعصاب و روان در نظر گرفته شده اسعافت، نسبتا سخت گیرانه است و امکان تقلب در آن وجود ندارد. از جمله بیماری های مشمول این نوع معافیت عبارتند از وسواس، اختلال پانیک، فوبیا، اختلال اضطرابی، معافیت پزشکی افسردگی و سایر اختلال های روحی و روانی. اما اگر بخواهیم به طور دقیق تر توضیح دهیم می توان گفت که افراد سایکوز یا روانپریش معافیت دائم خواهند گرفت.

البته اگر این بیماری به صورت گذرا و مقطعی باشد، تنها مشمول معافیت موقت می شود. اختلالات خلقی که منجر به افسردگی شود نیز می تواند منجر به معافیت پزشکی شود. البته افسردگی بایستی به تایید برسد. برای مثال اگر افسردگی خفیف یا تعدید برانگیز نباشد، معافیت از رزم به او داده می شود و چنانچه شدت داشته یا دائمی باشد مورد معافیت دائم قرار خواهد گرفت. انواع اختلالات تکلم و لکنت زبان که منشا روانی داشته باشند نیز در این دسته از معافیت ها جای می گیرند.

 

معافیت پزشکی قلب و عروق

در معافیت پزشکی قلب شدت و ضعف عارضه اهمیت دارد. در شرایط و مراحل گرفتن معافیت های پزشکی قلب مدرک تحصیلی نیز می تواند تاثیر گذار باشد. افرادی که دچار این اختلالات هستند قادر به انجام فعالیت های سنگین نمی باشند. به همن دلیل بسته به میزان وخامت، به چنین اشخاصی معافیت دائم، موقت و معاف از رزم داده می شود. در جدول زیر به اختصار برخی از بیماری های قلبی که به آن ها معافت پزشکی داده می شود آمده است. 

اما از آنجا که معافیت پزشکی قلب دارای پیچیدگی های خاصی است، می توانید برای اطلاعت کامل تر از مشاوره تخصصی نظام وظیفه ایران تحصیل استفاده کنید.

 

معافیت تاکی آریتمی های فوق بطنی قلب معافیت پرولاس دریچه ای قلب
معافیت اختلالات هدایتی دهلیزی بطنی معافیت ازدیاد فشار خون شریانی
معافیت بیماری های مادرزادی قلب معافیت نارسایی مزمن قلب
معافیت اختلالات ریتمی قلب اختلالات ریتم به صورت اکستراسیستول های بطنی
معافیت مشکل کانال شریان باز معافیت بیماری های عروق کرونر
معافیت تمامی عوارض عضوی دریچه ای قلبی مانند پرولاپس معافیت بیماری های سرخرگ های بزرگ،  التهابی آئورت و تومورال

 

معافیت دیسک کمر

کمردردهای شدیدی که باعث اختلال عملکرد فرد در انجام کارها شود، به شرط تشخیص و تایید پزشکان می توانند از معافیت پزشکی دیسک کمر استفاده کنند. طبق شرایط جدید اخذ انواع معافیت پزشکی افرادی که می خواهند از این نوع معافیت استفاده کند بایستی مراحل پیش رو را انجام دهند. در وحله اول فرد باید همه مدارک پزشکی همچون ام آر آی و غیره که نشان دهنده وجود دیسک کمر باشند را تهیه نماید. سپس مدارک فوق را به پزشکان مربوطه ارائه نماید.

تحویل آخرین مدرک تحصیلی، عکس فرد مشمول، کپی شناسنامه و کارت ملی نیز از ضروریات است. اگر پزشکان تشخیص دهند که دیسک کمر شدید است و فرد با گذراندن دوره سربازی دچار مشکلات جدی می شودف به او معافیت سربازی پزشکی دائم داده می شود. اما در صورت خفیف بودن، به وی معافیت از رزم تعلق می گیرد.

 

معافیت پزشکی دندان

شاید برخورداری از معافیت پزشکی سربازی آن هم به دلیل مشکلات دهان و دندان کمی عجیب به نظر برسد و حتی مشمولان زیادی از آن بی اطلاع باشند. البته عده ایی نیز با اطلاعات ناقصی که در این زمینه دارند، می خواهند که به هر قیمتی معافیت بگیرند و به دندان های خود آسیب می زنند. توصیه می کنیم از این کار خودداری نمایید چرا که ممکن است هم دچار مشکلات جدی شوید و سازمان نظام وظیفه هیچوقت با معافیت شما موافقت نکند. 

اما شرایط اخذ معافیت پزشکی دندان چیست؟ اگر مشکل فک و دندان فرد به حدی باشد که موجب اختلال در جویدن غذا و تلکلم شود، احتمال گرفتن معافیت دائم بسیار بالا است. همچنین، وجود تومورهای خوش خیم در فک و دهان که جویدن و تکلم را دشوار کند، نیز معافیت دائم می گیرد. 

البته عده ای تصور می کنند که صرف نداشتن دندان می توانند معافیت پزشکی سربازی بگیرند. این در حالی است که سازمان نظام وظیفه قوانین زیادی برای این مورد در نظر گرفته است و تعداد دندان های نداشته یا چگونگی آن نیز تحت شرایط خاصی مشمول معافیت می شود.  

 

در هر سنی می توان معافیت پزشکی سربازی گرفت؟

هرکس که بخواهد حتی معافیت پزشکی دریافت کند باید به سن مشمولیت یعنی سن 18 سال تمام رسیده باشد تا در لیست مشمولین قرار بگیرد و بتواند برای معافیت پزشکی اقدام کند. به همین دلیل است که در برخی مواقع فرد نمی تواند معافیت پزشکی خود را دریافت کند زیرا شاید در یک سال شرایطی که داشته است در آیین نامه معافیت پزشکی قرار داشته و در سالی که به سن مشمولیت قرار گرفته این قانون حذف گردیده است. به همین دلیل جوانان همیشه نگران این هستند که نتوانند معافیت پزشکی خود را بگیرند.

 

 

شرایط دریافت معافیت پزشکی سربازی چگونه است؟

هر فردی که می داند می تواند معافیت پزشکی سربازی دریافت کند بدین صورت که  ابتدا دفترچه اعزام به خدمت خود را تهیه کرده و مراحل آن را شروع کند . سپس از طرف پلیس +10 برای معاینه پزشکی فراخوانده می شود و باید به پزشک متخصص مراجعه کند . در این مرحله است که طبق مشاوره هایی که شما می بینید سوابق پزشکی خود را برده و آن را با پزشک در میان می گذارید. پزشک درخواست بررسی برای معافیت پزشکی صادر می کند و شما می توانید در خواست معافیت پزشکی سربازی خود را در دفتر پلیس +10 ثبت نمایید. از طرف این دفتر شما برای معاینات تخصصی به بیمارستان فراخوانده می شوید.

پس از بررس های صورت گرفته برای رسیدگی نهایی معافیت پزشکی به سازمان نظام وظیفه ناجا فراخوانده می شوید. مشاوران تخصصی ایران تحصیل مرحله به مرحله می توانند شما را در امر گرفتن معافیت پزشکی یاری می رسانند و شما می توانید با خیال راحت تنها مدارکی که به شما می گویند را تهیه کرده و آن را تکمیل نمایید و سوابق پزشکی و مدارک را با خود برای اخذ معافیت پزشکی به بیمارستان و سپس سازمان نظام وظیفه ببرید و در کمیسیون تعیین و تکلیف صدور معافیت پزشکی شرکت نمایید.

هنگامی که تمامی مراحل را به درستی طی نمودید،‌ از طرف سازمان نظام وظیفه ناجا برای شما دعوتنامه ای ارسال می شود تا خود را در تاریخ تعیین شده به نظام وظیفه معرفی کرده و پرونده شما مورد بررسی قرار می گیرد و دست آخر معافیت پزشکی شما صادر خواهد شد.

 

 

معافیت پزشکی نظام وظیفه

 

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت سربازی پزشکی شامل چه مواردی می شود؟

باید عرض کنیم که گرفتن معافیت سربازی پزشکی به تهیه مدارکی هم برای هر فرد نیاز دارد.

مدارکی که لزوماً‌ باید قبل از هر اقدامی برای ثبت نام آن ها را آماده کنید.

در ادامه شما را با مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت سربازی پزشکی آشنا می کنیم.

برای کسب اطلاعاتی دقیق تر در رابطه با مدارک لازم برای گرفتن معافیت سربازی پزشکی براساس آیین نامه جدید معافیت پزشکی با مشاوران حاضر در مجموعه ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

. ارائه یک قطعه عکس رنگی در ابعاد 4×3 به صورت تمام رخ از فرد مشمول خدمت نظام وظیفه

. ارائه کپی و اصل آخرین مدرک تحصیلی و یا مدرک فراغت از تحصیل فرد مشمول خدمت نظام وظیفه

. تحویل اصل و همین طور کپی از کارت ملی فرد متقاضی (البته از هر دو طرف کارت ملی)

. ارائه کپی شناسنامه و همین طور اصل آن (دقت داشته باشید که شناسنامه تان لزوماً باید عکس دار باشد)

. تکمیل فرم واکسیناسیون به وسیله مرکز بهداشت

. تکمیل فرم مخصوص معاینه اولیه فرد مشمول به وسیله پزشک

. تکمیل فرم مخصوص وضعیت مشمولان نظام وظیفه

. افتتاح حساب نزد بانک سپه و درج شماره حساب در برگ شماره یک

 

مزیت دریافت کارت معافیت سربازی چیست؟

آيا می دانید دریافت کارت معافیت سربازی پزشکی براساس آیین نامه با چه مزیت هایی برای شما همراه است؟

در واقع، در صورت دریافت معافیت از رزم می توانید دوران خدمت به مراتب آسان تری را در مقایسه با بقیه افراد سپری کنید.

از طرف دیگر، با دریافت معافیت موقت سربازی با ایجاد وقفه در طول مدت خدمت روبرو هستید.

در این زمان می توانید از فرصت استفاده کنید و کارهای عقب افتاده خود را انجام دهید.

اگر هم شاغل باشید و پس از طی مراحل صدور کارت معافیت پزشکی از معافیت دائم سربازی استفاده کنید دیگر مجبور به از دست دادن کار و حرفه خود نیستید و می توانید زندگی خود را مانند قبل پیش ببرید.

 

آیا دریافت کارت معافیت سربازی پزشکی با معایبی هم همراه است؟

دوستان عزیز همان طور که دریافت کارت معافیت سربازی پزشکی با مزایایی برای هر فرد مشمول همراه است.

اما این گونه هم نیست که به قول معروف فرد خوش خوشانش باشد.

حتماً ‌می پرسید قضیه از چه قرار است؟ باید عرض کنیم که علی رغم مزایای خوب و فوق العاده دریافت معافیت سربازی پزشکی این کار می تواند با پیامدهایی هم برای شما دوست عزیز همراه باشد.

از جمله این که دریافت کارت معافیت سربازی پزشکی می تواند بر روی آینده کاری شما تأثیر بگذارد.

اگر نگاهی به نمونه کارت معافیت پزشکی افراد مختلف بیندازید متوجه این موضوع می شوید که حتی افرادی هم که معاف از رزم هستند این معافیت آن ها بر روی کارتشان درج شده است.

پیشنهاد می کنیم که برای اطمینان بیشتر در رابطه با این موضوع نمونه کارت معافیت از خدمت افراد زیادی را بررسی کنید تا از این موضوع اطلاع بیشتری حاصل کنید.

 

 

معافیت پزشکی سربازی

 

 

مراحل دریافت معافیت پزشکی چیست؟

روند و مراحل معافیت پزشکی برای مشمولان نظام وظیفه کمی مبهم و نامشخص به نظر می رسد.

شاید علت این موضوع این باشد که شدت و نوع بیماری در گرفتن نوع معافیت سربازی اثر دارد.

حتی شرایط معافیت سربازی پزشکی برای بیماری خاصی ممکن است با توجه به مدرک تحصیلی فرد فرق داشته باشد.

همین موضوع باعث می شود که بسیاری از مشمولان زمان زیادی را به اخذ معافیت سربازی پزشکی اختصاص دهند.

در این بخش با ذکر مراحل معافیت پزشکی در خدمت شما دوستان و همراهان عزیز هستیم.

برای کسب اطلاعات بیشتری در رابطه با مراحل معافیت پزشکی و جزئیات مربوط به آن با مشاوران حاضر در مجموعه ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

مشاوران حاضر در مجموعه ما می توانند اطلاعات خوبی را در رابطه با مراحل معافیت پزشکی در اختیار شما دوستان و عزیزان قرار دهند.

. اولین مرحله از مراحل معافیت پزشکی مراجعه به پلیس +10 است.

. پس از طی این مرحله در دومین مرحله از مراحل معافیت پزشکی باید اقدام به تکمیل فرم خوداظهاری کنید.

. مرحله دیگر از مراحل صدور کارت معافیت پزشکی تکمیل فرم معاینه اولیه است که باید نسبت به آن اقدام بفرمایید.

. در مرحله چهارم از سری مراحل صدور کارت معافیت پزشکی نوبت به آماده کردن مدارک می رسد.

کلیه این مدارک باید به تأیید پلیس +10 هم برسد و در سیستم آن ها به ثبت برسد.

. پس از حدود یک الی دو هفته می توانید برگه معرفی به بیمارستان را دریافت کنید.

. مرحله بعدی از مراحل صدور کارت معافیت پزشکی رفتن به بیمارستان مربوطه و انجام کلیه معاینات لازم است.

. در مرحله بعدی از سری مراحل صدور کارت معافیت پزشکی مرحله ای است که در آن از طرف بیمارستان جوابیه ای برای سازمان نظام وظیفه ارسال می شود.

. سازمان نظام وظیفه برگه جوابیه را بررسی می کند و سپس برای شرکت در جلسه شورای پزشکی از ما دعوت می کند.

. در مرحله نهایی هر فرد باید برای انجام مجدد آزمایشات و معاینات به شورای پزشکی مراجعه کند.

به خاطر داشته باشید که این مرحله از مراحل صدور کارت معافیت پزشکی از بقیه مراحل بسیار مهم تر است.

. با شرکت شما در جلسه شورای پزشکی و انجام معاینات لازم نوبت به تعیین وضعیت معافیت شما به وسیله تیم پزشکی می رسد.

این نوع معافیت می تواند شامل معاف از رزم، معافیت موقت و یا حتی دائم باشند.

 

 

در مورد معافیت پزشکی در حین تحصیل چه می دانید؟

براساس قوانین و ضوابط سازمان نظام وظیفه هیچ فردی امکان دریافت دو نوع معافیت را ندارد.

شخص مشمولی که در حال تحصیل است معافیت تحصیلی خدمت سربازی را دارد.

اما در اینجا این سؤال مهم مطرح می شود که آیا در صورت داشتن معافیت تحصیلی امکان گرفتن معافیت پزشکی هم برای فرد وجود دارد یا خیر؟

آيا فرد در این زمان شرایط معافیت پزشکی سربازی را دارد یا نه؟ باید عرض کنیم که سازمان نظام وظیفه استثناً برای این موضوع تبصره ای را در نظر گرفته است.

این تبصره مهم موارد زیر را شامل می شوند:

. مدرک تحصیلی فرد متقاضی تأثیری در نوع معافیت سربازی پزشکی فرد نداشته باشد.

. فرد دچار بیماری باشد که پزشکان نتوانند آن را درمان کنند.

. بیماری هایی که نتوان بازه زمانی مشخصی را برای درمان آن اعلام کرد.

 

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

پادکست صوتی مقاله


 

خلاصه مطالب

در این مطلب به شرایط جدید اخذ انواع معافیت پزشکی نظام وظیفه پرداخته شد. چنانچه شما نیز به دنبال اخذ انواع معافیت پزشکی سربازی ، امریه و کسری خدمت هستید، می توانید از طریق شمارهای درج شده در جدول فوق، در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب با ما تماس گرفته سوالات خود را مطرح فرمایید. مشاورین ایران تحصیل با اشراف بر تمامی قوانین نظام وظیفه و آشنایی با بندهای آن به خوبی پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

 

 

 

سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

 معافیت پزشکی سربازی به چه کسانی تعلق می گیرد؟ 

معافیت پزشکی تنها به برخی از بیماریها و عارضه ها که نظام وظیفه تعیین کرده داده می شود. البته هر کدام از این بیماری ها نیز شرایط خاص خود را دارند.

شرایط جدید اخذ انواع معافیت پزشکی دندان چیست؟

صرف نداشتن دندان نمی توان معافیت گرفت. چنانچه فک و دندان دچار عارضه های جدی شده باشند که در زندگی فرد اختلال ایجاد نمایند، تحت شرایط خاصی معافیت داده می شود. 

آیا اگر در حین خدمت دچار آسب شویم، امکان اخذ معافیت هست؟

به میزان جراحت یا عارضه بستگی دارد. اگر خفیف باشد، طبق نظر پزشکان مدت مشخصی برای مرخصی تعیین می شود، و برای انواع معافیت های پزشکی  نیز سازمان نظام وظیفه تصمیم می گیرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا