معافیت پزشکی فوبیا {شرایط و مراحل} + قانون 1402


بنابر اعلام سازمان نظام وظیفه افراد مشمول خدمت سربازی که از لحاظ جسمی یا روانی توانایی انجام خدمت سربازی را ندارند در صورت داشتن شرایط لازم برای از هر یک از معافیت‌ های جسمی یا روانی می توانند از این معافیت ها استفاده کنند. از جمله معافیت های روانی که توسط سازمان نظام وظیفه معرفی شده است معافیت پزشکی فوبیا است تا افرادی که دچار بیماری ترس و اضطراب شدید هستند بتوانند به صورت دائمی یا تحت شرایط خاص از سربازی معاف شوند.

در ادامه در مورد این نوع از معافیت بیشتر صحبت می‌ کنیم و شرایط و قوانین آن را به همراه مراحلی که لازم است برای معافیت پزشکی فوبیا طی شود بیان می‌ نماییم. شما همراهان گرامی در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و یا بررسی وضعیت خود برای دریافت معافیت خدمت سربازی توسط مشاوران مرکز ایران تحصیل می توانید هر روز هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب از تلفن ثابت با شماره 9099075307 تماس بگیرید. شایان ذکر است مشاوران کارآزموده این مرکز حتی در روزهای تعطیل نیز آماده کمک و راهنمایی شما عزیزان می‌ باشند. 

معافیت پزشکی فوبیا چیست؟

ترس زیاد و یا هرگونه هراس شدید که مانند بیماری در افراد وجود داشته باشد فوبیا نامیده می‌ شود. در این بیماری فرد می‌ داند که ترس او کاملا بی مورد است اما توانایی کنترل این ترس را ندارد و دچار علائمی می‌ شود.

این بیماری به صورت فوبیای خاص، فوبیای اجتماعی و اگورافوبیا در اشخاص ظاهر می شود که هر سه نوع آن در صورت شدید بودن باعث معافیت دائم فرد مشمول می‌ گردد. البته افرادی که هر یک از این فوبیا ها را داشته باشند در صورتی که فوبیای آن ها حاد و شدید نباشد، اغلب معاف از رزم می‌ شوند.

مشمولانی که به صورت دائم به دلیل فوبیا معافیت دریافت می‌ کنند هم از دوران آموزشی و هم از دوران خدمت سربازی معاف هستند. اما لازم است بدانید برای دریافت معافیت پزشکی فوبیا باید درجه بالایی از این بیماری را داشته باشید و بیماری شما باید حتما به تایید پزشکان سازمان نظام وظیفه رسیده باشد.

توجه داشته باشید اگر میزان فوبیای شخص زیاد نباشد و فقط توان بدنی و جسمی او را کاهش دهد این شخص معاف از رزم می‌ شود زیرا نمی‌ تواند در شرایط سخت قرار بگیرد و یا کارهای رزمی انجام دهد. سرباز دارای معافیت از رزم از انجام کارهای رزمی، رژه‌ های گروهی، اردوهای دوره‌ ای، حمله اسلحه، نگهبانی و مواردی از این قبیل معاف است و به جای انجام این امور بیشتر کارهای اداری و خدماتی را انجام می‌ دهد.

نکته مهم اینکه پس از دریافت کارت پایان خدمت در زمان جنگ در صورت نیاز از سربازان در امور رزمی استفاده می‌ شود از اما سربازان معاف از رزم به هیچ عنوان در امور رزمی استفاده نمی‌ گردد.

معافیت پزشکی فوبیا چیست؟

برای اطلاع از معافیت کفالت پدر بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

بررسی شرایط معافیت پزشکی فوبیا 

شدت بیماری در معافیت پزشکی فوبیا تاثیر دارد و نوع معافیت را تعیین می‌ کند. بنابراین اگر پزشک نظام وظیفه تشخیص دهد که فوبیای فرد از نوع شدید می‌ باشد و فرد در هنگام ترس علائمی مانند تنگی نفس، ضربان قلب بالا، حالت مرگ و خفگی، فشار خون بالا، غش، ضعف و بیحالی، درد زیاد در ناحیه قفسه سینه یا سرگیجه و از دادن تعادل و افتادن دارد ممکن است به او معافیت دائم بدهد.

اما اگر شدت بیماری خفیف باشد و علائم آن شامل لرزش دست و پا، مشکل در تکلم یا ناتوانی در صحبت کردن، خشکی دهان، ناراحتی معده و گوارش، حالت تهوع و یا تعریق زیاد باشد ممکن است به فرد بنا به تشخیص پزشک سازمان نظام وظیفه معافیت از رزم داده شود. 

مراحل دریافت معافیت پزشکی فوبیا 

افرادی که واجد شرایط دریافت معافیت پزشکی فوبیا هستند باید مراحل دریافت این معافیت را بدانند.

این مراحل در زیر برای اطلاع شما عزیزان ذکر شده است.

✅ دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) و تکمیل مدارک مورد نیاز آن

✅ ثبت درخواست معافیت پزشکی فوبیا در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی

✅ پر کردن برگه خود اظهاری سوابق بیماری برای ارائه به پزشک معاینه کننده سازمان نظام وظیفه

✅ اطلاع از آدرس پزشکان معاینه کننده معافیت های پزشکی از طریق دفاتر پلیس +10 و مراجعه به یکی از پزشکان برای انجام معاینات اولیه

✅ ارسال نتیجه معاینه به سبستم دفاتر پلیس +10 توسط پزشک معاینه کننده

✅ بررسی و ثبت درخواست شما توسط کاربر پلیس +‌10 در سیستم دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی

✅ دریافت مدارک ثبت شده سیستم از کاربر پلیس +‌10 

✅ ارائه مدارک فوق به شورای پزشکی تعیین شده

✅ ارسال برگه معرفی نامه بیمارستان توسط شورای پزشکی به ادرس فرد مشمول

✅ دریافت معرفی نامه از سوی فرد دارای شرایط معافیت برای مراجعه به بیمارستان (مشمولانی که دارای نقص عضو یا بیماری های قابل مشاهده هستند نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند.)

✅ مراجعه به بیمارستان جهت معاینات تخصصی

✅ ارسال نتیجه معاینات تخصصی به حوزه رسیدگی کننده

✅ ارسال دعوت نامه جهت حضور در شورای پزشکی به آدرس فرد مشمول

✅ دریافت دعوت نامه و شرکت در جلسه شورای پزشکی 

مراحل دریافت معافیت پزشکی فوبیا 

برای اطلاع از معافیت غیبت بالای ده سال بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

قوانین معاف شدن از خدمت سربازی به دلیل فوبیا 

معافیت پزشکی فوبیا که در دسته معافیت اعصاب و روان جای می گیرد دارای قوانین زیر می باشد.

  •  هر یک از افراد مشمول تنها یک بار قبل از اعزام خود می‌ توانند درخواست معافیت پزشکی فوبیا دهند.
  •  در صورت عدم موافقت با معافیت پزشکی فوبیا فرد مشمول، در صورتی که وی دارای شرایط جسمانی بد باشد می‌ تواند نهایتا تا ۱۵ روز بعد از دریافت رای کمیسیون پزشکی به رای صادر شده اعتراض نماید.
  •  اگر فردی علاوه بر فوبیا، دارای چندین بیماری باشد نمی‌ تواند به صورت همزمان برای همه بیماری‌ های خود درخواست معافیت پزشکی بدهد و تنها مجاز به ارسال یک درخواست است.
  •  اگر فردی دارای چند بیماری باشد و درخواست معافیت پزشکی برای یکی از بیماری‌ هایش بدهد و رای منفی بگیرد قبل از اعزام دیگر نمی‌ تواند برای سایر بیماری‌ های خود درخواست معافیت دهد.

مراحل دریافت معافیت فوبیا در حین خدمت 

بسیاری از افرادی که در حال خدمت سربازی می‌ باشند می‌ خواهند بدانند آیا معافیت پزشکی فوبیا شامل حال آنها می‌ شود یا خیر؟ و یا اینکه برای استفاده از این معافیت باید چکار کنند؟

بنابراین باید بگوییم افرادی که می‌ خواهند در حین خدمت سربازی خود از معافیت پزشکی سربازی استفاده کنند لازم است مراحل زیر را طی نمایند. 

1.مراجعه به بهداری یگان و معاینه توسط پزشک بهداری آن

2.دریافت نامه تاییدیه از بهداری یگان محل خدمت و مراجعه به نیروی انسانی پادگان

3.دریافت نامه ایست خدمت و مراجعه به بیمارستان اعلام شده در برگه معافیت

4.طی کردن مراحل معافیت

5.دریافت نامه معافیت دائم یا معافیت از رزم و ارجاع نامه به یگان خدمتی

6. دریافت برگه تسویه را از پادگان محل خدمت در صورت دریافت معافیت دائم یا مراجعه به پادگان محل خدمت برای ادامه دوران سربازی و انجام امور غیر زرمی در صورت دریافت معافیت از رزم

مراحل دریافت معافیت فوبیا در حین خدمت 

برای اطلاع از معافیت سربازی چشم بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

آخرین اخبار پیرامون معافیت های سربازی 

به غیر از معافیت پزشکی فوبیا که در این مقاله راجع به آن صحبت کردیم معافیت های بسیاری وجود دارد. اخرین اخبار معافیت های سربازی موارد زیر هستند:

معافیت سربازی خانواده های دارای فرزند معلول 

سرهنگ مهرداد پناهپوریان، معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان اعلام کردند فرزند ذکور سالم خانواده‌ هایی که دارای فرزند با معلولیت شدید باشند از خدمت سربازی معاف می شوند.

در گذشته جهت حمایت از خانواده‌ های دارای افراد معلول، یکی از فرزندان ذکور بواسطه معلولیت پدر، مادر و یا دو فرزند معلول خانواده از خدمت دوره ضرورت معاف می‌ شدند که حال این معافیت جدید نیز برای حمایت از معولان در نظر گرفته شده است.

افرادی که دارای این شرایط هستند پس از تایید سازمان بهزیستی می توانند به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) محل سکونت خود مراجعه نمایند و درخواستشان را ثبت کنند.

بنا به گفته سرهنگ مهرداد پناهپوریان، جهت پیگیری درخواست این معافیت نیز باید نتیجه را از طریق رده وظیفه عمومی شهرستان محل سکونت خود جویا شوید.

معافیت سربازی مشمولان دارای فرزند

آقای سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کردند که با موافقت فرمانده معظم کل قوا افراد مشمول خدمت سربازی که بیشتر از ۳۰ سال سن داشته باشند و همچنین دارای سه فرزند باشند از خدمت سربازی معاف می‌ گردند.

ایشان همچنین گفتند اگر فردی کمتر از ۴۰ سال داشته باشد و دارای چهار فرزند باشد نیز سربازی وی بخشیده خواهد شد و شامل این قانون می‌ شود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا یادآور شدند این قانون تا پایان سال ۱۴۰۴ ادامه دارد و حتی افراد در حال خدمت که شرایط ذکر شده را داشته باشند می‌ توانند از این قانون استفاده نمایند. 

آخرین اخبار پیرامون معافیت های سربازی 

برای اطلاع از بیماریهایی که باعث معافیت سربازی می شود بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

خلاصه مطلب 

در این مقاله در مورد معافیت پزشکی فوبیا صحبت کردیم و گفتیم افراد مشمول خدمت سربازی که هرکدام از فوبیاهای خاص، اجتماعی یا اگورا را داشته باشد به صورت دائم یا  معاف از رزم، معافیت پزشکی دریافت می کنند.

معافیت دائم به معنی عدم شرکت در دوران آموزشی و خدمت سربازی است اما برای دریافت این معافیت نیاز است تا فرد مشمول حتما سطح بالایی از فوبیا را به تشخیص پزشکان سازمان نظام وظیفه داشته باشد. معافیت از رزم نیز به آن دسته از سربازانی تعلق می گیرد که در هنگام فوبیا دچار ضعف جسمانی می شوند و انجام برخی از امور برای آن ها سخت یا غیرقابل انجام است. به همین علت دارندگان بیماری فوبیا خفیف بیشتر معاف از رزم می شوند و در امور اداری و خدماتی فعالیت می نمایند.

پس از آن به معرفی شرایط لازم برای دریافت معافیت پزشکی فوبیا پرداختیم و گفتیم افرادی که دارای این شرایط باشند می توانند برای دریافت کارت معافیت خود بر اساس مراحل گفته شده در مقاله اقدام کنند.

افزون بر این برای اطلاع شما عزیزان قوانین جدید این معافیت را ذکر کردیم و یادآور شدیم تحت شرایطی خاص افراد در زمان خدمت خود نیز می توانند به علت فوبیا معاف شوند.

توجه داشته باشید دریافت معافیت های خدمت سربازی با معایبی همراه هستند و فرد دارای معافیت اجازه انجام برخی امور را نخواهد داشت به همین علت حتما لازم است پیش از هرگونه اقدام برای دریافت معافیت با افراد با تجربه مشورت نمایید.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. شما همراهان گرامی می توانید برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت یا ابطال معافیت های سربازی، بررسی شرایط خود و اطلاع از پیامد های معافیت های پزشکی همه روزه حتی در روزهای تعطیل از تلفن ثابت با شماره 9099075307 (بدون پیش شماره استانی) تماس بگیرید یا سوالات خود را به صورت کامنت در انتهای این مطلب در قسمت نظرات برای ما به صورت کامنت بنویسید تا کارشناسان با تجریه و آگاه ایران تحصیل در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

 

برای دانلود فایل پی دی اف مقاله معافیت پزشکی فوبیا بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

 

 

آیا از طریق داشتن فوبیا می‌ توان به صورت دائم از خدمت سربازی معاف شد؟

بله در مواردی که فوبیای اشخاص بسیار شدید و حاد باشد و توسط پزشکان سازمان نظام وظیفه تایید شود آن ها به صورت دائم از خدمت سربازی معاف می‌ شوند.

اگر شخصی به دلیل ابتلا به بیماری فوبیا قادر به انجام کارهای سنگین و رزمی نباشد به چه صورت باید خدمت سربازی خود را بگذراند؟

این گونه افراد معمولاً معاف از رزم می‌ شوند و به جای انجام امور رزمی باید کارهای اداری و خدماتی را در دوران خدمت خود انجام دهند.

معافیت پزشکی فوبیا جز کدام یک از معافیت‌ های خدمت سربازی به حساب می‌ آید؟

معافیت پزشکی فوبیا از جمله معافیت‌ های پزشکی اعصاب و روان می باشد. برای اطلاع از کلیه معافیت های اعصاب و روان می توانید با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا