معافیت پزشکی نفرکتومی {شرایط و مراحل} + قانون 1402


مشمولان خدمت سربازی که مایل به دریافت معافیت پزشکی نفرکتومی هستند، می‌توانند از طریق سازمان نظام وظیفه درخواست خود را ارائه کنند. برخی از افراد مشمول به علت شرایط جسمانی و روانی قادر به انجام خدمت خود نیستند و می‌توانند درخواست خود را برای معافیت ابلاغ کنند.

بیماری نفرکتومی یکی از بیماری‌هایی است که شما می‌توانید از طریق آن برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کنیدو در حال حاضر آیین نامه معافیت پزشکی شرایطی را برای افرادی که دارای بیماری‌های جسمی و روانی هستند ارائه کرده است. بنابراین شما می‌توانید از طریق مشاوران خبره راحت‌تر مسیر اخذ معافیت پزشکی نفرکتومی را دریافت نمایید.

آشنایی با بیماری نفرکتومی

نفرکتومی یکی از مهمترین عمل‌های جراحی برداشتن کلیه می‌باشد. این عمل می‌تواند به چند صورت انجام گیرد:

  • برداشتن قسمتی از یک کلیه
  • برداشتن تمام کلیه
  • حذف کردن یک کلیه به همراه غده آدرنالین و غده لنفاوی اطراف آن
  • از سوی دیگر عمل نفرکتومی در شرایط زیر انجام خواهد شد:
  • داشتن سرطان
  • خارج کردن تومور خیلی خوش خیم برای جلوگیری از رشد آن
  • ایجاد شدن سنگ‌های بزرگ در کلیه که نسبت به درمان مقاوم شده‌اند.
  • عفونت کلیه که با آنتی بیوتیک درمان نشده و به بافت کلی آسیب وارد شده است.

 

اطلاعیه

در حال حاضر دریافت معافیت پزشکی نفرکتومی امکان‌پذیر می‌باشد.

 

شرایط اخذ معافیت پزشکی نفرکتومی

شرایط اخذ معافیت پزشکی نفرکتومی

بسیاری از افرادی که به دنبال معافیت پزشکی هستند، در ارتباط با شرایط این معافیت اطلاعات خاصی ندارند. باید بدانید که براساس شدت و نوع بیماری ممکن است معافیت به افراد تعلق گیرد و انواع مختلفی برای آن وجود داشته باشد. در این صورت با توجه به نوع و میزان شدت بیماری سطح توانایی برای انجام کارها متفاوت خواهد بود.

سازمان نظام وظیفه مشمولین خدمت را از نظر وضعیت جسمانی و روانی به چهار گروه زیر تقسیم کرده است:

  • مشمولانی که از لحاظ جسمی و روانی سالم هستند و قادر به انجام خدمت سربازی نظام وظیفه می باشند.
  • مشمولانی که به دلیل بیماری یا نقص عضو، سلامت کامل جسمی ندارند، اما قادر به انجام امور غیر رزمی خواهند بود.
  • مشمولانی که به دلیل عدم رشد و ابتلاء به بیماری به صورت موقت قادر به انجام دوره خدمت سربازی نیستند.
  • مشمولانی که به دلیل نقص عضو یا داشتن بیماری‌های جسمی و روانی به صورت دائم قادر به انجام خدمت دوره نخواهند بود.

نفرکتومی از جمله بیماری‌های دستگاه ادرار تناسلی است که می‌توانید برای دریافت معافیت از طریقان اقدام کنید. شرایط مشمولین معافیت این نوع بیماری در جدول زیر ارائه شده است.

گروه بیماری نوع بیماری شرایط داشتن بیماری نوع معافیت پزشکی بررسی معافیت در حین تحصیل
گروه بیماری های دستگاه ادراری تناسلی نفرکتومی بیماری یک طرفه معافیت دائم خیر
گروه بیماری های دستگاه ادراری تناسلی نفرکتومی داشتن پارسیل یا پیلوپلاستی دو طرفه معافیت دائم خیر
گروه بیماری های دستگاه ادراری تناسلی نفرکتومی پارسیل یا پیلوپلاستی یک طرفه در شرایط طبیعی بودن کلیه دیگر معافیت از خدمات رزمی خیر

برای اطلاع از معافیت پزشکی فوبیا و شرایط و مراحل قانونی آن وارد لینک شوید. 

 

دریافت معافیت دائم پزشکی نفرکتومی

معافیت دائم معافیتی است که فرد در دوران آموزش رزمی و خدمت سربازی به طور کامل معاف می‌شود. بسیاری از افراد این سؤال را دارند که آیا می‌توان برای بیماری‌های نظام وظیفه نیز معافیت دائم دریافت کنند؟ براساس آیین نامه سازمان نظام وظیفه آن دسته از مشمولین خدمت سربازی که به عنوان افراد مشمول، برای آنها معافیت دائم در نظر گرفته می‌شود.

این افراد اگر دارای بیماری روانی و جسمی باشند که به علت آن بیماری توانایی لازم برای انجام فعالیت سنگین را از دست داده باشند، براساس نوع و درجه سختی بیماری نفرکتومی، در صورت تأیید پزشکان افراد می‌توانند معافیت دائم پزشکی رفرکتومی را دریافت کنند.

معافیت از رزم برای بیماری نفرکتومی

برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری نفرکتومی توان بدنی و جسمی افراد را کاهش می‌دهند. از این رو افراد قادر به انجام کارهای سنگین و قرار گرفتن در شرایط سخت را نخواهند داشت. سازمان نظام وظیفه شرایط جسمی افراد را در نظر می‌گیرد و معافیت از رزم آنها را اعلام خواهد کرد.

به این ترتیب در دوران خدمت سربازی افرادی که دارای شرایط معافیت از رزم بیماری نفرکتومی هستند، در دوره آموزشی می‌توانند برخی از امور سنگین رزمی مانند رژه‌های گروهی، اردوهای گروهی مختلف مثل حمل اسلحه دوره‌های نگهبانی را انجام ندهند.

افراد دارای این نوع معافیت به جای انجام خدمات رزمی می‌توانند در امور اداری و خدماتی فعالیت داشته باشند. اگر کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی در زمان صلح صادر شده باشد، افراد می‌توانند در امور رزمی نیز از آن بهره ببرند. سربازان معاف رزم نیز از این امتیاز برخوردار هستند اما بعد از پایان خدمت سربازی در امور رزمی نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

معافیت از رزم برای بیماری نفرکتومی

جهت آشنایی با معافیت پزشکی اختلال شخصیت بر روی لینک کلیک کنید. 

 

 نحوه دریافت معافیت پزشکی نفرکتومی

برای اینکه بتوانید معافیت پزشکی نفرکتومی را دریافت کنید، ابتدا باید بیماری‌هایی که از سوی سازمان نظام وظیفه اعلام شده است را بررسی نمایید. بسیاری از افراد هستند که برای این دسته از بیماری‌ها اقدام می‌کنند و موفق به اخذ معافیت نشده‌اند. ولی ممکن است برای بیماری دیگری اقدام نمایند و بتونند از خدمت معاف شوند.

افرادی که امکان احتمال معافیت پزشکی نفرکتومی را زیاد می‌دانند، می‌توانند با انجام مراحل زیر برای دریافت کارت معافیت پزشکی اقدام کنند:

  • ابتدا باید دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر پلیس + 10 برای تکمیل کردن مدارک خود دریافت کنید.
  • پیش از مراجعه به پزشک برای معایانت ابتدایی، باید برگه خود اظهاری سوابق بیماری را که در پشت برگ معاینه اولیه الصاق شده را پر کنید و برای مراجعات بعدی ارائه نمایید.
  • افرادی که مشکلات پزشکی خود را در زمان معاینه اولیه بیماری مطرح نکنند، اگر در دوران آموزشی یا خدمت به علت اعلام نکردن مشکل خود، دچار هر نوع حادثه‌ای شوند، مسئولیت آن بر عهده خود فرد مشمول خواهد بود.
  • در مرحله بعد باید به پزشکان معاینه اولیه مراجعه کرده و برگه معاینه را کامل کنند. به این منظور می‌توانید به مراکز پلیس + 10 مراجعه نمایید.
  • در گام بعد درخواست شما از سوی کاربر پلیس + 10 در سیستم به ثبت می‌رسد. پس از آن باید همه مدارک را از کاربر پس بگیرید و به شورای پزشکی ارائه کنید.
  • برگ معرفی به بیمارستان توسط سازمان پست به نشانی محل سکونت شما ارسال خواهد شد. مشمولانی که دارای  نقص عضو یا بیماری‌های قابل مشاهده می‌باشند، نیازی به حضور در بیمارستان نخواهند داشت.
  • در گام بعد باید برای انجام معاینات تخصصی به بیمارستان مراجعه کنید.
  • ‌نظریه تخصصی دکتر به حوزه رسیدگی کننده ارسال خواهد شد.
  • دعوتنامه به نشانی محل سکونت شما، برای حضور در شورای پزشکی ارسال می‌گردد.
  • در گام بعد در جلسه شورای پزشکی برگزار خواهد شد.

مراحل تأیید بیماری برای دریافت معافیت پزشکی نفرکتومی

برای اینکه بتوانید از سوی نظام وظیفه معافیت پزشکی را دریافت کنید، باید طی چند مرحله برای تأیید آن اقدام کنید.

  • مرحله اول تأیید کردن بیماری از سوی پزشک اولیه
  • مرحله دوم تأیید کردن بیماری از سوی شورای پزشکی بیمارستان
  •  مرحله سوم تأیید بیماری نفرکتومی از سوی شورای پزشکی نظام وظیفه عمومی

اطلاعیه

به همراه داشتن عکس شناسنامه عکس دار و همچنین کارت ملی برای شرکت در شورای پزشکی ضروری است.

براساس قوانین و آیین نامه سازمان نظام وظیفه افرادی که در حال رسیدگی پزشکی هستند، نمی توانند از درخواست پزشکی خود انصراف دهند و رأی شورای پزشکی عالی ملاک رد یا پذیرش درخواست معافیت می‌باشد. اظهار نظر در مورد این نوع معافیت توسط سه پزشک معتمد نیروهای مسلح در شهرستان‌ها صورت می‌گیرد و رأی اکثریت معتبر خواهد بود.

چنانچه هنگامی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجوز وزارت بهداشت یا بیمارستان نیروی مسلح مراجعه می‌کنید، به مدت یک ماه در این مراکز حضور نیابید، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام خواهید شد. پس باید پس از اقدام، پیگیرهای لازم را سریعتر انجام دهید تا به علت کم کاری فرصت معافیت پزشکی نفرکتومی را از دست ندهید.

مشمولانی که غیبت سربازی ندارند و درخواست پزشکی و خود را ثبت کرده‌اند، در مسیر معافیت پزشکی قرار می‌گیرند. اگر در مدت زمان رسیدگی عمداً باعث طولانی شدن مراحل شوید، وارد دوره غیبت خواهید شد.

پس از بررسی و تأیید کمیسیون پزشکی چنانچه معافیت دائم برای شما در نظر گرفته شود، از کارت معافیت برخوردار خواهید شد. در شرایطی که در بررسی معافیت پزشکی نفرکتومی معاف از رزم به شما تعلق گیرد، برگه آماده به خدمت برای شما ارسال خواهد شد. تعرفه صدور کارت معافیت پزشکی در جدول زیر ارائه شده است.

دوره تحصیلی مبلغ قابل پرداخت
همه مقاطع  1.300.000 ريال

 

مراحل تأیید بیماری برای دریافت معافیت پزشکی نفرکتومی

 

برای پیگیری کارت معافیت پزشکی با کد ملی وارد لینک مربوطه شوید. 

 

نحوه اعتراض به رأی صادر شده برای معافیت پزشکی نفرکتومی

بسیاری از افراد در خصوص رأیی که برای معافیت پزشکی صادر شده اعتراض دارند. سازمان نظام وظیفه این امکان را به وجود آورده که افراد بتوانند نسبت به رأی خود اعتراض کنند. مراحل اعتراض برای کمیسیون‌های پزشکی متفاوت است. شما در هر مرحله می‌توانید اطلاعات خود را اعلام کنید و چنانچه از رأی صادر شده توسط این کمیسیون راضی نباشید، می‌توانید اعتراض خود را در کمیسیون استان بررسی نمایید.

اولین مرحله اعتراض به کمیسیون شهرستان است که توسط سه پزشک معتمد پرونده شما بررسی خواهد شد. در صورتی که با اعتراض شما موافقت نشود، پرونده به کمیسیون بررسی معافیت پزشکی استان‌ها ارسال می‌گردد. در این مرحله رأی پزشکان صادر خواهد شد.

 اگر باز هم با درخواست شما موافقت نشود، می‌توانید اعتراض خود را به کمیسیون پزشکی سازمان ارجاع کنید و در آنجا نیز سه پزشک نیروهای مسلح پرونده شما را ارزیابی می‌کنند. در گام آخر اگر راه به جای نبرید، پرونده شما در شورای عالی پزشکی ارسال می‌شود.

توجه داشته باشید که رأی این شورا لازم الاجرا و قطعی است و در صورت عدم موافقت با معافیت پزشکی رفرکتومی به خدمت اعزام می‌شوید.

اطلاعیه

اعتراض به شورای عالی آخرین مرحله برای اخذ معافیت می‌باشد و رأی آن قاطع و لازم الاجرا خواهد بود.

مدارک لازم برای اخذ معافیت پزشکی نفرکتومی

مدارک لازم برای اخذ معافیت پزشکی نفرکتومی

برای دریافت معافیت پزشکی باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • کامل کردن برگ وضعیت مشمولان خدمت سربازی (برگه شماره 1)
  • تکمیل کردن برگ معاینه اولیه مشمولان خدمت از سوی پزشک معاینات اولیه (برگه شماره 2)
  • تکمیل نمودن برگ واکسیناسیون خدمت سربازی (برگه شماره 5)
  • ارائه اصل و تصویر کارت ملی مشمول خدمت
  • ارائه اصل و اسکن تمام صفحات شناسنامه عکس‌دار مشمول خدمت سربازی
  • ارائه اصل و اسکن آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل
  • افتتاح نمودن حساب در بانک سپه و ثبت شماره حساب بانکی در برگ شماره یک (این قسمت مخصوص متقاضیان اعزام، کفالت و معافیت پزشکی می‌باشد.)
  • ارائه یک قطعه عکس 4×3 تمام رخ زمینه با زمینه سفید (علاوه بر ارائه عکس‌های الصاقی به برگه‌ها)

خلاصه مطلب

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی را در ارتباط با نحوه دریافت معافیت پزشکی نفرکتومی ارائه کنیم. برخی از افراد به دلیل شرایط سخت جسمی و روانی قادر به انجام خدمت نظام وظیفه نیستند. از این رو سازمان نظام وظیفه شرایطی را برای این افراد در نظر گرفته که حداقل آن معاف از رزم خواهد بود.

افرادی که معاف از رزم شناخته شوند، به جای کارهای سخت مانند حمل اسلحه، رژه‌های دوره‌های نگهبانی و اردوها، می‌توانند در کادر اداری و آموزشی فعال شوند. در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی را در خصوص مراحل دریافت این نوع معافیت ارائه کنیم. چنانچه سؤال و ابهامی در زمینه دریافت این نوع معافیت داشته باشید، می‌توانید با همکاران ما در آکادمی ایران تحصیل تماس بگیرید.

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

آیا می‌توان برای اخذ معافیت پزشک نفرکتومی در حین تحصیل اقدام کرد؟

خیر، چنانچه در حین تحصیل باشید نمی‌توانید برای اخذ معافیت اقدام نمایید.

چه نوع معافیت‌هایی برای بیماری نفرکتومی‌ وجود دارد؟

با توجه به بیماری و شدت آن برای این نوع بیماری معافیت دائم و معافیت از رزم وجود خواهد داشت.

آیا می‌توان به رأی کمیسیون پزشکی در خصوص معافیت پزشکی رفرکتومی اعتراض کرد؟

بله با توجه به مراحلی که در متن مقاله ارائه شد، می‌توانید برای اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی اقدام نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا