معافیت کفالت برادر معلول + شرایط آیین نامه 1402


معافیت کفالت برادر معلول یکی از روش‌هایی است که از طریق آن می‌توان از رفتن به سربازی جلوگیری کرد. همان طور که می‌دانید، مشمولان خدمت سربازی می‌توانند طبق قانون جدید معافیت سربازی برادر معلول و بر اساس شرایط اعلامی، با استفاده از روش‌های مختلفی برای دریافت این نوع معافیت اقدام کنند. یکی از تضمینی‌ترین روش‌ها برای رسیدن به این هدف، کفالت یکی از اعضای درجه یک خانواده است.

در صورتی که یکی از اعضای خانواده مشمول سربازی مشکل جسمی یا روانی داشته باشد، می‌تواند به عنوان کفیل این فرد در نظر گرفته شود. در نتیجه برای دریافت معافیت اقدام نماید. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد معافیت بهزیستی برادر، معافیت تک پسرهایی که خواهر یا برادر معلول دارند، می توانید با همکاران ما در مرکز مشاوره ایران تحصیل در ارتباط باشید.

کفالت برادر معلول

به طور کلی، کفالت به معنای این است که شخصی از شخص دیگری که توانایی‌های جسمانی یا روانی مناسب و ثابتی ندارد، نگهداری و سرپرستی کند. علاوه بر این، کفیل به کسی گفته می‌شود که از شخص دیگری که از نظر مالی مشکل دارد هم مراقبت و نیازهای او را برطرف می‌کند. در این شرایط، ممکن است برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاید که آیا می‌توان از طریق معافیت بهزیستی برادر از رفتن به خدمت سربازی جلوگیری کرد؟

باید گفت که شرایط کفالت معمولی با کفالت و معافیت با یکدیگر کاملا فرق دارد. با این حال، تک پسرهایی که خواهر یا برادر معلول دارند نمی‌توانند بدون توجه به سایر شرایط‌ها و فقط از طریق کمیته امداد معاف شوند. در ادامه، اطلاعات بیشتری درباره این مسئله در اختیار شما قرار می‌دهیم تا متوجه شوید که قانون جدید معافیت سربازی برادر معلول به چه صورت اجرا می‌شود.

شرایط دریافت معافیت کفالت برادر معلول

قانون جدید معافیت سربازی برادر معلول، مهمترین شرایط معافیت از سربازی از طریق برادر معلول به این صورت است که پدر خانواده‌ای فوت شده باشد و مشمول خدمت سربازی، سرپرستی خانواده را بر عهده داشته باشد. لازم به ذکر است که در این شرایط، مشمول سربازی فقط می‌تواند در صورتی از این شرایط استفاده کند که برادر یا برادران دیگری بیشتر از سن 18 سال نداشته باشد. به عبارت دیگر، مشمول خدمت سربازی برای دریافت معافیت کفالت برادر معلول باید حتما پسر اول خانواده باشد.

شرایط معافیت کفالت برادر معلول

یکی دیگر از شرایط معافیت از سربازی اعضای خانواده های دارای معلول این است که فرد معلول باید حتما تحت نظر سازمان بهزیستی باشد. به علاوه، سن این فرد باید حتما پایین‌تر از 18 سال باشد و اگر بیشتر از این سن باشد، برادر وی امکان دریافت معافیت خدمت سربازی را نخواهد داشت.

نکته دیگری که باید درباره این مسئله مد نظر قرار داد، این است که این نوع معافیت کفالت برای آن دسته از مشمولینی که به خاطر غیبت غیر موجه در خدمت سربازی حضور نداشته‌اند، مناسب نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره معافیت کفالت پدر، روی لینک آن کلیک کنید.

معافیت کفالت برادر معلول ذهنی

به طور کلی، پزشکان اعلام کرده‌اند که معلولیت از نظر علم پزشکی به سه دسته تقسیم می‌شود که شامل معلولیت جسمی، روانی و ذهنی می‌شوند. سازمان بهزیستی کشور هر سه دسته از این معلولیت‌ها را تحت پوشش قرار داده و مشمولین کفیل می‌توانند از طریق آنها برای دریافت معافیت اقدام کنند.

در نتیجه، در صورتی که تعدادی از مشمولین خدمت سربازی برادر معلول ذهنی داشته باشند، می‌توانند از طریق این نوع معافیت از رفتن به خدمت سربازی جلوگیری کنند.

معافیت کفالت برادر معلول ذهنی

شرایط دریافت معافیت کفالت برادر معلول ذهنی هم مانند نمونه قبلی است و مشمول نباید غیبت غیر موجه داشته باشد. همچنین باید حتما تنها سرپرست سالم بالاتر از 18 سال در خانواده، این فرد باشد تا بتواند معافیت را بگیرد. پس در صورت رعایت این شرایط و در قید حیات نبودن پدر، مشمول خدمت سربازی می‌تواند برای دریافت معافیت بهزیستی برادر خود اقدام کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت کفالت برادر معلول

در صورتی که مشمولی همه شرایط بالا را داشته باشد، می‌تواند برای دریافت این نوع معافیت اقدام کند. به این منظور، ارائه مدارک مختلف به منظور ثابت کردن این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل هم در این قسمت، مهمترین مدارک مورد نیاز که باید حتما برای دریافت معافیت کفالت برادر معلول ارائه دهید را به صورت مختصر نام برده‌ایم. متقاضیان باید تمام تلاش خود را کنند که تمام این مدارک معافیت کفالت را با دقت کافی آماده کنند. زیرا هرگونه نقص در مدارک می‌تواند روند دریافت معافیت آنها را تا حد خیلی زیادی به تعویق بیندازد. این مدارک عبارت‌اند از:

  • فرم تکمیل شده کفالت برادر معلول
  • آخرین مدرک تحصیلی یا فرم اشتغال به تحصیل
  • گواهی فوت پدر خانواده
  • مراجعه به مرکز پلیس + 10 و تشکیل پرونده برای دریافت این نوع معافیت
  • گواهی تایید شورای پزشکی درباره شرایط برادر معلول
  • مدارک شناسایی فرد مشمول و سایر اعضای خانواده به صورت کامل

مراحل درخواست معافیت بهزیستی برادر

بعد از آماده سازی تمام مدارک ذکر شده، مشمول خدمت سربازی باید آنها را به صورت تمام و کمال به سازمان‌های مربوطه ارائه دهد. زمانی که فرایند تکمیل پرونده انجام شد، باید منتظر بمانند تا با استفاده از پیامک برای نوبت دهی کمیسیون به او پیغام داده شود. وقتی روز جلسه کمیسیون تعیین شد، مشمول باید به همراه برادر خود به این جلسه مراجعه کرده و بعد از بررسی‌های لازم، نظام وظیفه به صورت میدانی تحقیقات کافی را انجام خواهد داد.

مراحل درخواست معافیت بهزیست برادر

بعد از انجام این تحقیقات، نتیجه نهایی توسط پیامک یا تماس اعلام خواهد شد. در صورتی که درخواست معافیت کفالت برادر معلول با موفقیت مورد قبول واقع شود، متقاضی باید هزینه‌های لازم را پرداخت کند. سپس منتظر بماند تا کارت معافیت برای او صادر و ارسال شود. مدت زمان صدور کارت معافیت و ارسال آن به منزل مشمول، می‌تواند بین 30 تا 45 روز متغیر باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره معافیت کفالت مادر، وارد لینک شوید.

نکات مهم درباره معافیت کفالت برادر معلول

  • به صورت خلاصه، در این قسمت مهمترین نکاتی که باید درباره قانون جدید معافیت سربازی برادر معلول مد نظر قرار داد را قرار داده‌ایم. با توجه به این نکات، مشمولان خدمت سربازی بهتر می‌توانند برای دریافت معافیت بهزیستی برادر خود اقدام کنند.
  • برای انجام همه مراحل ذکر شده، مشمول به همراه برادر تحت تکفل او باید حتما حضور داشته باشند.
  • سازمان نظام وظیفه شرایط هر دو برابر را موردبررسی و ارزیابی قرار می‌دهد؛ یعنی هم برادر تحت تکفل معلول و هم کفیل مشمول مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
  • برای دریافت این نوع معافیت، هم مشمول و هم برادر معلول تحت تکفل او باید در یک شهر و یک منزل زندگی کنند.
  • بعد از این که برادر معلول تحت تکفل از 18 سالگی عبور کرد، همچنان مشمول معاف باقی خواهد ماند و کارت معافیت وی باطل نمی‌شود.
  • امکان باطل شدن معافیت مشمول بعد از ازدواج و یا ازدواج برادر تکفل وجود ندارد.
  • آماده کردن همه مدارک اهمیت بسیار زیادی در تسریع روند دریافت معافیت دارد.
  • در صورتی که رأی سازمان نظام وظیفه مبنی بر درخواست مشمول منفی باشد، می‌توان ثبت اعتراض کرد. با انجام این کار، می‌توان شانس خود را یک بار دیگر امتحان کرد.
  • در صورتی که زمان رسیدگی به درخواست متقاضی خیلی طولانی شد، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. پس این زمان به عنوان غیبت در نظر گرفته نخواهد شد.
  • مدت زمان رسیدگی و اعلام نتایج می‌تواند بین دو تا چهار ماه به طول بیانجامد.

نکات مهم درباره معافیت کفالت برادر معلول

معافیت تک پسرهایی که خواهر یا برادر معلول دارند

بسیاری از مشمولان در مورد معافیت تک پسرهایی که خواهر یا برادر معلول دارند سوال دارند. معافیت سربازی یکی از روش هایی است که مشمولان واجد شرایط می توانند از طریق آن از خدمت سربازی معاف شوند.

معافیت تک پسرهایی که خواهر یا برادر معلول دارند، باعث شده تا پسر خانواده که سلامت جسمی کامل دارد از خدمت نظام وظیفه معاف شود.

تک پسرهایی که خواهر یا برادر معلول دارند، این امکان را دارند که با گرفتن تاییدیه از سازمان بهزیستی و انجام مراحل اعلام شده، از رفتن به خدمت معاف شوند.

البته معافیت تک پسرهایی که خواهر یا برادر معلول دارند، به تمام مشمولانی که یکی از اعضای خانواده آنها معلولیت دارد، تعلق نمی گیرد. در حال حاضر قانون جدید معافیت سربازی برادر معلول وضع شده و همه مشمولان باید از این قوانین اطلاع داشته باشند.


 

خلاصه مقاله معافیت کفالت برادر معلول

دریافت معافیت کفالت برادر معلول در شرایط خاصی امکان‌پذیر است که در این مقاله درباره همه آنها صحبت کردیم. همان طور که گفته شد، طبق قانون جدید معافیت سربازی برادر معلول، فرد مشمول فقط در صورتی می‌تواند معافیت بهزستی برادر معلول خود را دریافت کند که سن برادر وی کمتر از 18 سال باشد و پدر آنها نیز فوت شده باشد.

مشمولان خدمت سربازی برای دریافت معافیت تک پسرهایی که خواهر یا برادر معلول دارند، نیز اقدام کنند. شما مشمولان گرامی چنانچه در مورد معافیت برادر معلول سوالی دارید، می توانید با مشاوران نظام وظیفه ایران تحصیل تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایند.

 برای دانلود pdf مقاله معافیت کفالت برادر معلول کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

برای دریافت معافیت کفالت برادر معلول شرایط سنی وجود دارد؟

برای این که مشمولان خدمت سربازی بتوانند معافیت کفالت برادر معلول خود را به دست بیاورند، باید توجه داشته باشند که فقط زمانی امکان انجام این کار را دارند که سن برادر تحت تکفل آنها کمتر از 18 سال باشد. همچنین تنها فرد سالم بالاتر از 18 سال در خانواده هم باید فرد مشمول باشد.

آیا همه تک پسرهایی که خواهر یا برادر معلول دارند می‌توانند معاف شوند؟

مهمترین شرایط معافیت خواهر یا برادران معلول، زمانی است که پدر در قید حیات نباشد و در صورت زنده بودن پدر، این امر امکان‌پذیر نیست. پس این موضوع ارتباطی با تک پسر بودن ندارد.

در کدام نوع معلولیت می‌توان معافیت سربازی را دریافت کرد؟

دریافت معافیت معلولیت سربازی در هر سه نمونه‌های معلولیت ذهنی، روانی و جسمانی امکان‌پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا