معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی + شرایط قانون 1402


معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی یکی از انواع معافیت‌هایی است که مشمولان خدمت سربازی این امکان را دارند که از آن استفاده کنند. این قانون برای رفاه حال آن دسته از والدینی است که نیاز به مراقبت دارند و در سال‌های اخیر قانون مربوط به این نوع کفالت دستخوش تغییراتی بوده است. مهم‌ترین آن تغییر آیین نامه و قوانین مربوط به افزایش شرایط سنی کفالت پدر و پدربزرگ است.

در ارتباط با معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی سازمان ناجا اعلام کرده که کفالت پدر تنها برای فرزند پسر و یا تنها نوه پسر پدربزرگ با داشتن ۷۵ سال تمام امکان پذیر است. این قانون از ابتدای سال جاری اجرا شده و همه افرادی که ۱۸ سال آنها کامل می‌باشد، می‌توانند از معافیت کفالت پدر از کار افتاده استفاده کنند. چنانچه شما عزیزان نیازمند دریافت اطلاعات تکمیلی در ارتباط با معافیت با از کارافتادگی پدر هستید، می‌توانید با همکاران ما در مجموعه ایران تحصیل در ارتباط باشید تا شما عزیزان را راهنمایی کنند.

انواع معافیت کفالت پدر کدامند؟

👈 چنانچه مشمول خدمت نظام وظیفه هستید، قطعاً یکی از این روش‌ها، معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. اما قبل از هر چیز لازم است که در ارتباط با انواع معافیت کفالت پدر توضیح دهیم. انواع معافیت کفالت پدر شامل موارد زیر می‌باشد:

✔ معافیت کفالت پدر بالای ۷۵ سال

✔ معافیت کفالت پدر بالای ۶۰ سال

✔ کفالت پدر بازنشسته

✔ معافیت کفالت پدر تحت پوشش بهزیستی

✔ معافیت کفالت با داشتن برادر

✔ معافیت کفالت از کار افتاده به علت بیماری

👈 از آنجا که بسیاری از مشمولان خدمت نظام وظیفه مایلند در ارتباط با معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی بدانند در ادامه بیشتر به این دو مورد از نوع کفالت‌ خواهیم پرداخت.

انواع معافیت کفالت پدر کدامند؟

آشنایی با کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی

👈 کار نکردن پدر یا بازنشستگی وی، یکی از شرط‌های اصلی اخذ معافیت کفالت پدر است. مشمولانی که تک فرزند بالای ۱۸ سال باشند و غیبت غیر موجه در طول سربازی نداشته باشند، چنانچه پدر آنها بالای ۷۵ سال داشته یا بیمار باشد، می‌تواند از معافیت کفالت پدر استفاده کند.

👈 بنابراین صرفاً بازنشسته بودن کافی نیست و لازم است که پدر بیماری داشته باشد که ناتوانی و عوارض مزمن آن اثبات شده و یا اینکه مشمول خدمت سربازی به عنوان تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال باشد و پدر وی ۷۵ سال یا بیشتر داشته باشد.

👈 از این رو مشمولان خدمت سربازی که نیازمند دریافت معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی هستند، باید قبل از هر چیز به شرایط سنی پدر که در قانون جدید بالای ۷۵ سال است، توجه داشته باشند.

برای مشاهده آیین نامه معافیت کفالت پدر زندانی وارد لینک شوید.

اخذ معافیت کفالت پدر از کار افتاده

👈 مشمولان خدمت سربازی به طور دقیق معنای از کارافتادگی را نمی‌دانند. افرادی که به علت سانحه مصدوم شده باشند و پزشکی قانونی به دلیل شدت جراحات وارده، وی را به عنوان از کار افتاده تشخیص دهد، در این دسته قرار خواهد گرفت.

👈 در صورتی که موضوع از کارافتادگی پدر تأیید شود و قادر به کار کردن نباشد، حتی اگر وی سن کمتر از ۷۵ سال داشته باشد، فرد مشمول به واسطه این از کارافتادگی می‌تواند معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی را اخذ کند. برای دریافت معافیت با از کارافتادگی پدر، حتماً باید ثابت شود که فرد مشمول جایگزین پدر شده و توانایی سرپرستی و کفالت خانواده را خواهد داشت.

👈 علاوه بر شرایط سنی پدر که به ۷۵ سال رسیده است، مشمولان خدمت سربازی می‌توانند از طریق بیماری پدر معافیت خود را دریافت کنند. حتی اگر پدر تنها ۴۰ سال داشته باشد، در این شرایط علائم بیمادی در پدر وجود خواهد داشت که به نحوی می‌توان از طریق آنها برای دریافت معافیت اقدام کرد. چنانچه پدر در حدی بیمار شده باشد که نتواند کارهای خود را به درستی انجام دهد، می‌تواند معافیت پدر از کار افتاده را دریافت نماید.

👈 بنابراین توجه داشته باشید چنانچه پدر باید از کار افتاده یا بازنشسته باشد، در صورت توانایی برای انجام کارهای مختلف با وجود بیماری معافیت صادر نمی‌شود. از سوی دیگر صرفاً ارائه کردن مدارک پزشکی برای اخذ معافیت این نوع کفالت کافی نیست و شورای پزشکی با ارزیابی کردن موارد بیشتر و مطابقت دادن آن با آیین نامه سازمان ناجا، در شرایطی که پدر قادر به انجام کارهای خود با وجود داشتن این بیماری نباشد، معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی را صادر خواهد کرد.

اخذ معافیت کفالت پدر از کار افتاده

سؤالات کمیسیون معافیت پدر بازنشسته و از کارافتادگی

👈 مشمولان خدمت نظام وظیفه برای اینکه بتوانند از معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی استفاده کنند، باید مدارک خود را به سازمان نظام وظیفه ارائه نمایند و پس از آن یک کمیسیون نهایی جهت صادر کردن رأی نهایی و قطعی برگزار می‌شود. این کمیسیون با تکمیل کردن مدارک پزشکی در بیمارستان به افراد مشمول نوبت دهی می‌کند. از جمله سوالاتی که در هنگام معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی مطرح می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅ شغل و نحوه کسب درآمد فرد مشمول خدمت

✅ شغل و نحوه کسب درآمد پدر فرد مشمول خدمت

✅ عوان کردن علت بیماری پدر

✅ پرسش از فرایند و مراحل درمان و وضع زندگی پدر و فرد مشمول خدمت

✅ پرسش در زمینه شرایط مالی پدر

✅ پرسش در زمینه مکان و رشته تحصیلی فرد مشمول خدمت

👈 قطعاً هیچ کدام از جواب‌ها نمی‌تواند درست یا غلط باشد.بنابراین ممکن است از آنها سوال‌های دیگر هم بپرسند. آن دسته از افرادی که سوال دارند اخذ معافیت کفالت چقدر طول می کشد؟ لازم به ذکر است مدت شروع تا پایان اقدام برای دریافت معافیت با از کارافتادگی پدر معمولاً بین ۲ تا ۴ ماه زمان می‌برد.

👈 پس از پایان یافتن جلسه کمیسیون و صدور رأی معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی، هزینه کارت معافیت باید پرداخت شود و در حدود ۳۰ روز از طریق پست در منزل ارسال می‌شود. قابل توجه که حتی در حین تحصیل، اگر بخواهید شرایط دریافت معافیت کفالت پدر بازنشسته یا کارافتاده را دارید.

جهت آشنایی با مراحل تحقیقات محلی معافیت کفالت مادر وارد لینک شوید.

مراحل لازم برای معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی

👈 شما مشمولان خدمت نظام وظیفه برای اینکه بتوانید معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی را دریافت کنند، باید حتماً مراحل زیر را طی نمایید:

✅ در گام اول باید دفترچه خدمت نظام وظیفه را از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی نظامی دریافت کنید.

✅ سپس مدارک مورد نیاز را تهیه نمایید.

✅ پس از آن باید به یکی از شعبه‌های پلیس +۱۰ محل اقامت خود مراجعه کنید.

✅ مدارک مربوطه را پس از آماده کردن نامه استعلام همراه خود داشته باشید.

✅ در مرحله بعد باید درخواست معافیت کفالت را در سامانه ناجا ثبت کنید. در این فرایند اطلاعات شما از سوی سازمان نظام وظیفه بررسی خواهد شد. پس از آن باید نامه استعلام را به سازمان خدمت نظام وظیفه ارائه کنید.

✅ نامه‌ای برای شما ارسال خواهد شد تا در هیئت رسیدگی حضور پیدا کنید و در کمیسیون شرایط معافیت شما بررسی خواهد شد.

✅ چنانچه در بررسی‌های دیگر هم شرایطتان مورد تأیید باشد، می‌توانید برای دریافت معافیت کفالت پدر از کار افتاده اقدام نمایید.

مراحل لازم برای معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی

مدارک لازم برای اخذ معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتاده

👈 مشمولانی که قصد دریافت کارت پایان خدمت خود را از طریق اخذ معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی دارند، باید مدارک زیر را آماده کنند:

✅ ارائه اسکن کارت ملی پدر و مادر

✅ ارائه نمودن برگه تکمیل وضعیت فرد مشمول خدمت

✅ ارائه برگه معاینه اولیه پزشکی

✅ ارائه دادن اصل و کپی کارت ملی فرد مشمول (چنانچه کارت ملی شخص گم شده باشد، باید یک کارت موقت برای وی صادر گردد. این کارت ملی از سوی سازمان نظام وظیفه قابل پذیرش خواهد بود.)

✅ ارائه نمودن اصل و کپی شناسنامه

✅ ارائه کردن یک قطعه عکس 3*4 تمام رخ با داشتن پس زمینه سفید (عکس مشمول حتماً باید روی بقیه برگه‌ها و مدارک موجود باشد. بنابراین برای ثبت نام می‌توانید چند عکس همراه خود داشته باشید.)

✅ ارائه کردن گواهی آخرین مدرک تحصیلی فرد مشمول به همراه چند کپی از مدرک

✅ ارائه کردن آخرین مدرک تحصیلی که باید از سوی دفتر اسناد رسمی برابر اصل شده باشد.

✅ ارائه کپی شناسنامه همه اعضای خانواده

✅ ارائه کردن کپی کارت ملی پدر و مادر

✅ ارائه کردن برگه تکمیل شده وضعیت فرد مشمول خدمت سربازی

اخذ معافیت کفالت پدر بازنشسته با از کارافتادگی در صورت داشتن غیبت

👈 غیبت سربازی یکی از مشلکلات برای اخذ کارت پایان خدمت یا دریافت معافیت کفالت است. مشمولان غایبی وجود دارند که شاید بخواهند پس از اینکه واجد شرایط شدند، برای دریافت معافیت کفالت پدر بازنشسته یا از کار افتاده خود اقدام کنند. اما در قانون تاکید شده است که داشتن غیبت یکی از موانع مهم برای دریافت معافیت کفالت پدر می‌باشد.

👈 هنگامی که به پلیس 10+ مراجعه کنید، اگر مشمول غیبت داشته باشد، فرم‌های کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی به وی ارائه نمی‌شود. اما راه‌های دیگری وجود دارد که از طریق آن مشمول خدمت نظام وظیفه می‌تواند به صورت قانونی غیبت خود را توجیه کند و اگر بتواند دلیل قانع کننده‌ای ارائه نماید، می‌تواند از این معافیت استفاده کند.

میزان هزینه دریافت معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی

👈 برای دریافت معافیت کفالت پدر از کار افتاده و بازنشسته، افراد باید هزینه‌ای را پرداخت کنند که براساس نوع درخواست این هزینه‌ها متفاوت است. برای معافیت کفالت پدر ۷۵ سال به بالا، هزینه‌ای مربوط به امور اداری و هزینه صدور کارت لحاظ می‌شود. در حال حاضر هزینه پرداختی، میزان ۳۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

👈 چنانچه بخواهید برای معافیت کفالت از طریق بیماری اقدام کنید حتماً باید هزینه‌های مربوط به آزمایشات پزشکی، عکسبرداری شورای پزشکی و ویزیت پزشک را در کنار هزینه مربوط به دریافت معافیت بپردازید. این هزینه‌ها بر اساس نوع درخواست بیمار و آزمایش‌های پزشکی بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

اطلاعیه

چنانچه بخواهید میزان هزینه ها را کاهش دهید، می توانید از دفترچه بیمه درمانی در مراکز نیروهای مسلح استفاده کنید.

میزان هزینه دریافت معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی

خلاصه مطالب

در حال حاضر سازمان ناجا شرایط اخذ انواع معافیت کفالت پدر را اعلام کرده که یکی از آنها معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی است. مشمولانی که قصد دارند کارت پایان خدمت خود را از طریق معافیت کفالت دریافت کنند، باید در صورت بازنشسته بودن یا از کارافتادگی پدر به دلیل بیماری، مدارک مربوطه را ارائه کنند. در نتیجه افراد مشمول بالای ۱۸ سال که تک فرزند هستند و پدر آنها بالای ۷۵ سال دارد، می‌توانند از معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی بهره ببرند.

به دلیل اهمیت اطلاع از مراحل دریافت معافیت با از کارافتادگی پدر، در این مقاله به طور کامل در این خصوص توصیح دادیم. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات تکمیلی با شماره 9099075307 تماس بگیرید تا مشاوران ایران تحصیل اطلاعات دقیقی را در ارتباط با معافیت کفالت پدر از کار افتاده به شما مشمولان عزیز ارائه نمایند.

برای دانلود pdf مقاله معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی کلیک نمایید.

زمان دریافت معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی چقدر است؟

در همه درخواست‌های معافیت زمان بررسی بین ۲ تا ۴ ماه می‌باشد.

آیا حضور پدر و فرد مشمول در کمیسیون کفالت پدر الزامی است؟

پدر و فرد مشمول باید هر دو مورد بررسی قرار بگیرند تا در جلسات کمیسیون سازمان نظام وظیفه حضور یابند.

چند جلسه کمیسیون برای اخذ معافیت کفالت پدر بازنشسته و از کارافتادگی وجود دارد؟

فرد مشمول باید یک بار به جلسه کمیسیون و یک بار هم برای دریافت رأی به سازمان نظام وظیفه مراجعه نماید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا