معافیت کفالت پدر 1401 + مراحل اخذ معافیت


معافیت کفالت پدر
سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

معافیت کفالت پدر مختص اشخاصی می باشد که مشمول خدمت سربازی هستند و اگر بتوانند کفیل و سرپرست خانواده بشوند می توانند از خدمت سربازی طبق نظر کمیسیون نظام وظیفه معاف گردند و کارت معافیت بگیرند.

معافیت کفالت پدر در سال های گذشته با سخت گیری هایی برای مشمولان رو به رو بوده که شرایط را برای اخذ این نوع از معافیت برای مشمولان کمی دشوار کرده اما مشاورین ما در ایران تحصیل ساده ترین راه برای اخذ معافیت را به شما معرفی خواهند کرد و مرحله به مرحله تا اخذ معافیت سربازی در کنار شما خواهند بود.

معافیت کفالت پدر بیمار می تواند برای مشمولانی که پدرشان دارای بیماری خاص باشد، از کار افتاده باشد یا سن پدر بالاتر از یک حداکثری باشد اخذ شود اما شرایط دیگر و جزئیات خیلی بیشتری در این مورد وجود دارد که پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

در ادامه این مطلب قصد داریم به صورت تخصصی به بررسی شرایط دریافت این معافیت و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید، بپردازیم

مراحل اخذ معافیت کفالت پدر

 دریافت معافیت کفالت پدر شامل مواردی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مراحل اخذ معافیت کفالت پدر

اولین مرحله رسیدن سن فرد به 18 سال است و همچنین طبق قانون اعلامی سن پدر باید به 70 برسد و اگر سن پدر به 70 سال نرسیده بود باید ثابت کند که نیاز به مراقبت دارد و می تواند سرپرستی خانواده را بر عهده بگیرد. در این صورت فرزند خانواده می تواند کار کند و به عنوان سرپرست خانواده معرفی گردد و به همین خاطر است که می تواند از این طریق کفیل پدر شود و معافیت کفالت پدر را دریافت کند.

به همین جهت با در نظر گرفتن سایر ضوابط، طرح پرونده به منظور استفاده از کفالت در هیئت رسیدگی بلامانع خواهد بود و با تکمیل مدارک می تواند برای معافیت کفالت پدر اقدام کند و از خدمت سربازی معاف گردد.

شما می توانید برای دانستن جزئیات انجام این کار با مشاوران ایران تحصیل تماس بگیرید و در این خصوص راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. چنانچه فرد متقاضی پدری بیمار داشته باشد که زیر 70 سال سن دارد بایستی برای او تشکیل پرونده داده شود و با توجه به رای شورای پزشکی نظام وظیفه عمومی اینطور تشخیص داده شود که فرد نیاز به مراقبت دارد و می تواند از معافیت کفالت استفاده کند. اما به شرط آنکه مدارک کاملی بتواند ارائه دهد و ادعای خود را به اثبات برساند. برخی مشمولین هستند که این سوال را دارند که آیا اگر تک فرزند ذکور باشند نیز می توانند درخواست کفالت پدرشان را بدهند؟ در جواب به این افراد باید گفت خیر. زیرا تک فرزند بودن ملاک به حساب نمی آید در صورتی که تنها ملاک اصلی برای اقدام به معافیت کفالت برای پدر تنها سن پدر و یا در برخی اوقات بیماری پدر خانواده می باشد.

یعنی اگر سن پدر 70 برسد می توان درخواست معافیت کفالت داد و اگر سن برسد به 70 نرسیده باشد ولی بیمار باشد نیز می توان برای معافیت کفالت پدر درخواست داد و از خدمت سربازی معاف شد.

فکرت درگیره چجوری معافیت سربازی بگیری؟

مدارک لازم برای معافیت از طریق کفالت پدر بیمار

اصلی ترین مدارکی که شما لازم است برای شروع به همراه داشته باشید و برای سازمان نظام وظیفه بفرستید شامل موارد زیر است.

مدارک لازم برای معافیت از طریق کفالت پدر بیمار

  • برگه تکمیل شده وضعیت مشمولان که همان برگه شماره دو در دفترچه نظام وظیفه عمومی ناجا می باشد.
  • عکس رنگی فرد مشمول که باید زمینه آن سفید باشد.
  • کپی کارت ملی مشمول
  • تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکس ‌دار مشمول
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی و برابر اصل شده توسط اداره ثبت اسناد.
  • برگ تکمیل شده واکسیناسیون یا همان برگ شماره 4 دفترچه اعزام به خدمت نظام وظیفه.
  • اگر فرد مشمول در حال انجام خدمت سربازی باشد باید یک گواهی اشتغال به خدمت از یگان خدمتی خود نیز تهیه کند.
  • برگه شماره یک دفترچه نظام وظیفه یا همان برگه استعلام وضعیت خود مشمول که نشان می دهد تا کنون به خدمت سربازی اعزام شده است یا خیر
  • کپی شناسنامه پدر،‌ مادر،‌ برادران یا خواهران در صورت وجود.
  • همچنین فرد مشمول باید برگه شماره 5 نظام وظیفه را نیز پر کرده باشد که همان برگ معاینه پزشکی اولیه برای خود است که نشان می دهد فرد از لحاظ جسمی سالم می باشد یا خیر.

موارد ذکر شده در بالا مدارک اولیه ای است که فرد متقاضی معافیت کفالت پدر باید برای شروع به سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا ارسال نماید.

مراحل دریافت معافیت کفالت پدر

بعد از اینکه مدارک مورد نیاز را آماده کردید مراحل زیر را جهت دریافت کفالت انجام دهید:

  • مراجعه به دفاتر پلیس +10 جهت اخذ دفترچه کفالت
  • پر کردن فرم مربوطه و تحویل همه ی مدارک به پلیس +10
  • انجام معاینه کفالت بعد از تکمیل فرم ها و تحویل مدارک
  • بررسی اطلاعات فرد مشمول توسط سازمان نظام وظیفه

بعد از انجام همه ی این مراحل وضعیت پدر متقاضی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که اطلاعات مورد تایید بوده نامه ای به متقاضی داده می شود که باید به هیئت بازررسی محل سکونت خود مراجعه کند.

بعد از انجام بررسی، در صورتی که درخواست متقاضی مورد پذیرش قرار بگیرد کارت معافیت برای وی صادر می شود، در غیر این صورت باید برای اعزام جهت خدمت خود را آماده نماید.

انواع معافیت کفالت پدر

معافیت کفالت پدر برای افرادی است که دارای پدر یا پدربزرگ بیمار هستند و به همین دلیل برای مراقبت از این افراد می توانند از این معافیت استفاده نمایند. افرادی که واجد دریافت این معافیت هستند نیاز است بعد از رسیدن به سن مشمولیت به دفاتر خدمات پلیس +10 مراجعه نمایند.

البته ثبت درخواست به معنای تایید نهایی نیست و باید درخواست شما به تایید شورای پزشکی نیز برسد.

انواع معافیت کفالت پدر

این نوع کفالت در سه نوع خلاصه می شود که شامل موارد زیر می شود:

  1. معافیت بخاطر افزایش سن: که بر اساس قانون جدید از ۷۰ به ۷۵ تغییر پیدا کرده است.
  2. معافیت بخاطر بیماری: این مورد شامل بیماری های صعب اعلاج است.
  3. معافیت بخاطر زندانی بودن پدر: این معافیت برای افرادی است که پدر زندانی دارند و حکم پدر آن ها بیش از 10 سال است. این افراد می توانند از معافیت موقت به صورت 5 ساله بهره مند شوند.

قوانین معافیت کفالت پدر

در این قسمت میخواهیم قوانین معافیت کفالت پدر را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

سن کفالت پدر یکی از مواردی است که مورد پرسش قرار می گیرد. در این مورد باید به شما بگوییم که در گذشته 70 سال سن جزء قوانین کفالت بود اما در قوانین جدید سن 75 سال شده است.

یکی دیگر از قوانین مربوط به کفالت پدر، بیماری است. قوانین تصویب شده در این حوزه می گویند که فرد واجد شرایط باید بیماری پدر را اثبات نماید.

قوانین در این مورد می گویند، بیماری باید توانایی سرپرست بودن را از پدر سلب نماید.

قانون بعدی مربوط به بیماری پدر در صورت داشتن برادر می شود که لازم است بدانید افرادی که دارای برادر هستند نمی توانند معافیت کفالت پدر را دریافت نمایند. در واقع معافیت کفالت پدر به دلیل بیماری فقط به افرادی که تنها پسرخانواده هستند، تعلق می گیرد.

بیماری هایی که باعث معافیت کفالت پدر می شوند

 لیست بیماری هایی که منجر به معافیت کفالت پدر می شود شامل موارد زیر است.

نارسایی قلبی بیماری های کلیوی و عمل های جراحی روی مجاری ادراری
مبتلا به HIV ناشنوایی
مبتلا به سل نابینایی
هموفیلی سرطان های بدخیم
آلزایمر پیشرفته از کار افتادگی یا قطع عضو
بیماری ها و آسیب های پوستی بیماری های کبدی
بیماری های ریه دیابت شیرین
بیماری های روانی بیماری ها و عمل های جراحی روی ستون فقرات
عمل های جراحی روی مغز ضایعات عروقی و مغزی

هرکدام از این بیماری ها بر اساس شدت و نوع بیماری جهت اخذ معافیت کفالت پدر مورد بررسی قرار داده میشود.

هزار و یک راه معافیت سربازی

تحقیقات محلی برای معافیت کفالت پدر

استشهاد محلی برای معافیت کفالت نیز یکی از مراحلی است که باید به آن توجه شود. این مرحله اگر با مشکل رو به رو شود، ممکن است دریافت معافیت شما با مشکلاتی رو به رو شود. پس در ادامه همراه ما باشید تا از جزییات آن بیشتر بدانید.

شاید این سوال برای شما پیش بیاد که علت تهیه استشهاد محلی چیست؟ در واقع تمامی مشمولان باید استشهاد نامه ای را از افراد محل یا بستگان تهیه کرده و ارائه دهند تا مدارک آن ها کامل باشد. هنگامی که این موارد ارائه می شود، کارشناسان یک سری افراد را برای بررسی های لازم اعزام می کنند تا سوالاتی از افراد محلی در این رابطه پرسیده شود. در این خصوص لازم است بدانید که مطابق با بند ب ماده ۱۳۰ آیین نامه اجرایی قانون نظام وظیفه عمومی کلانتری که در محل زندگی فرد وجود دارد، وظیفه تحقیقات محلی محسوس و غیر محسوس را بر عهده خواهد داشت.

شاید این سوال نیز برای شما پیش بیاد که در صورتی که معافیت کفالت شما در مرحله تحقیقات محلی باطل شود، چه باید کرد؟ در این شرایط می توانید از شورای عالی مورد نظر تقاضای تجدید نظر داشته باشید. جهت راهنمایی بیشتر میتوانید با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس بگیرید.

برای دانلود این مقاله به صورت پی دی اف کلیک کنید.

پادکست صوتی مقاله


 

 

سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

معافیت کفالت پدر چیست؟

اگر مشمولین کفیل و سرپرست خانواده باشند می توانند از خدمت سربازی طبق نظر کمیسیون نظام وظیفه معاف گردنند و کارت معافیت بگیرند.

آیا پدر در قید حیات باشند ولی بیماری خاصی را دارا باشند مشمول معافیت کفالت پدر میشوند؟

بله، اما این تصمیم گیری بر عهده کمیسیون نظام وظیفه است.

مراحل اخذ معافیت کفالت پدر به چه صورت است؟

مراحل دریافت معافیت کفالت پدر مرحله به مرحله در مقاله شرح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا