معرفی دانشگاه فردوسی مشهد + لیست امکانات


بدون شک دانشگاه فردوسی مشهد یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور می‌باشد که زیر نظارت وزارت علوم فناوری فعالیت می‌کند. هر سال این دانشگاه براساس شاخص‌های پژوهش آموزش، فناوری و نوآوری رتبه مناسبی را در بین دانشگاه‌های کشور کسب می‌کند و معمولاً در بین ۱۰ دانشگاه اول قرار دارد.

دانشگاه فردوسی در سال ۱۳۲۸ با تبدیل آموزشگاه عالی بهداری به دانشکده پزشکی بنا شد و با صادر شدن مجوز راه‌اندازی دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۳۵ فعالیت خود را آغاز کرد. دانشگاه فردوسی مشهد دارای رتبه اول در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در جشنواره نشریات دانشجویی و فعالیت‌های انجمن علمی می‌باشد.

تاریخچه دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی از زیرمجموعه های وزارت علوم می باشد که براساس نام حکیم ابوالقاسم فردوسی، حماسه سرای ایرانی نامگذاری شده است. تأسیس این دانشگاه به قبل از دهه بیست خورشیدی برمی گردد. دانشگاه فردوسی در زمان پهلوی، از نظر اکادمیک تحت نظر دانشگاه جرج تاون فعالت داشت.

در سال 1328 با تبدیل شدن آموزشگاه عالی بهداری به دانشکده پزشکی، اولین گام برای راه اندازی این مرکز آموزشی برداشته شد. در سال 1334 با صادر شدن مجوز دانشکده ادبیات با پنج رشته، فعالیت این دانشگاه شکل رسمی تری پیدا کرد. 

با گسترش یافتن آموزش عالی در کشور، به ترتیب دانشگاه معقول و منقول (دانشگاه الهیات)، دانشکده علوم، دانشکده علوم دارویی و تغذیه، دانشکده دندانپزشکی، دوره شبانه، دانشکده کشاورزی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشکده مهندسی، مرکز بینایی سنجی، دبیرستان دانشگاه فردوسی و مرکز تعلیمات دانشگاهی که ازسال ۱۳۵۳ با پیشنهاد مهدی رضایی به دانشگاه فردوسی تغییر نام داده بود، افزوده شد.

بعد از انقلاب، با تغییر کردن برخی واحدها و جدا شدن دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده دامپزشکی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، آموزشکده کشاورزی شیروان، دانشکده علوم ریاضی،  مرکز تحقیقات زمین لرزه‌شناسی، دانشکده هنر نیشابور، پژوهشکده علوم گیاهی، کالج دانشگاه فردوسی، دانشکده معماری و شهرسازی و دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست به مجموعه واحدهای دانشگاه اضافه شدند. 

بسیاری از متقاضیان مایل به ادامه تحصیل در این دانشگاه هستند. این دانشگاه برای جذب دانشجویان، در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و در گروه‌های علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و گروه هنر و زبان‌های خارجی اقدام می کند. از آنجا که بالای ۲۰۰۰ دانشجوی خارجی از سی کشور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، براین اساس دارای جایگاه اول در زمینه جذب دانشجویان بین‌المللی در بین سایر دانشگاه‌های کشور قرار گرفته‌ است.

تاریخچه دانشگاه فردوسی مشهد

بررسی و معرفی دانشگاه فردوسی مشهد

در حال حاضر دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های ایران با داشتن ۲۵۰۰۰ دانشجوی داخلی و بین‌المللی و ۸۰۰ عضو هیئت علمی در حال فعالیت است. افرادی که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سطح یک کشور هستند، می‌توانند در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری دانشگاه فردوسی را در لیست اولویت‌های خود ثبت کنند.

دانشگاه فردوسی هر ساله در مقاطع ارشد و دکترا در ۵ گروه ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجی دانشجو می‌پذیرد. هم اکنون این دانشگاه دارای ۱۳ دانشکده می‌باشد که جز برترین دانشکده‌های ایران و مهم‌ترین قطب علمی شرق کشور محسوب می‌شود. به منظور آشنایی بیشتر فهرست دانشکده‌های دانشگاه فردوسی ارائه شده است.

فهرست دانشکده های دانشگاه فردوسی مشهد
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده علوم
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشکده دامپزشکی
دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشکده کشاورزی
 دانشکده مهندسی دانشکده علوم ریاضی
دانشکده حقوق و علوم سیاسی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
دانشکده معماری و شهرسازی دانشکده علوم ورزشی
دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست

از سوی دیگر دانشجویان به همراه اساتید خود می‌توانند در تمام مقاطع تحصیلی در زمینه ارتباطات، کامپیوتر و یا پژوهش‌های مربوط به حوزه تحصیلی خود دانشگاه تحقیق کنند. در ادامه فهرست مراکز پژوهشی دانشگاه فردوسی  ارائه شده است.

فهرست مراکز پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهشکده های دانشگاه پژوهشکده هوا خورشید
پژوهشکده علوم گیاهی
پژوهشکده آب و محیط زیست
پژوهشکده فناوری زیستی
پژوهشکده نفت و گاز
پژوهشکده فناوری هوایی
پژوهشکده زیارت و گردشگری
پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
مراکز پژوهشی دانشگاه مرکز پژوهشی جانورشناسی کاربردی
مرکز پژوهشی مطالعات فنی اقتصادی ایمنی جاده ای
گروه های پژوهشی گروه پژوهشی علوم زلزله
گروه پژوهشی اکتشاف ذخایر معدنی شرق کشور
قطب های دانشگاه قطب شاهنامه فردوسی
قطب مطالعات اقتصاد زیستی و غذای سالم
قطب آنالیز روی ساختارهای جبری
قطب مدل‌سازی و محاسبات بر روی سیستم‌های خطی و غیر خطی
قطب مطالعات سقط جنین و مرگ‌ و میر در نوزاد دام‌های نشخوار کننده
قطب گیاهان زراعی ویژه
قطب حبوبات سرمادوست (نخود و عدس)
قطب مدیریت کم آبیاری و آب‌های نامتعارف
قطب هیدروکلوئیدهای طبیعی ایران
قطب رایانش نرم و پردازش هوشمند اطلاعات

برای اطلاع از بهترین دانشگاه آزاد تهران بر روی لینک کلیک کنید.  

"بررسی

پردیس اصلی دانشگاه فردوسی مشهد

پردیس اصلی دانشگاه فردوسی مشهد که به یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های دانشگاهی و پردیس‌های یکپارچه دانشگاه‌های کشور شناخته می شود، دارای مساحتی بالغ بر ۳۰۰ هکتار به شکل متمرکز و برخوردار از دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها، ساختمان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، رفاهی، ورزشی و خوابگاه‌های دانشگاهی است.

از نظر جغرافیایی، این پردیس در یکی از مدرن‌ترین مناطق غرب شهر مشهد قرار گرفته است. این دانشگاه از شمال شهر شمال به میدان آزادی و بزرگراه وکیل‌آباد، از سمت شرق به بزرگراه کلانتری، از بخش جنوب به بلوار پیروزی منتهی شده‌ است.

مزایا و معایب ادامه تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد

چنانچه شما بخواهید در مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های کشور مشغول شوید، هر کدام از این دانشگاه دارای مزایا و معایبی هستند. دانشگاه فردوسی مشهد نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشد در واقع مهمترین معیار برای انتخاب رشته دانشجویان بررسی مزایا و معایب دانشگاه‌ها است. در ادامه به مزایای و معایب تحصیل در این مرکز آموزشی خواهیم پرداخت.

 مزایای ادامه تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد

یکی از مهمترین دلایل تحصیل افراد در دانشگاه مشهد قرار گرفتن آن در شهر مشهد به عنوان یک منطقه خشک و نیمه خشک می‌باشد. این بخش از کشور دارای چشم انداز مطلوب و دارای شرایط آب و هوای مناسب می‌باشد.

یکی دیگر از دلایل انتخاب دانشگاه فردوسی داشتن وسایل نقلیه عمومی برای تردد دانشجویان و کارکنان می‌باشد.

بعلاوه استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی از دیگر مزایای تحصیل در این دانشگاه است.

 معرفی افتخارات دانشگاه فردوسی 

  • اخذ رتبه اول فعالیت‌ های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ های کشور
  • اخذ رتبه اول در جشنواره نشریات دانشجویی
  • اخذ رتبه اول در فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی
  • کسب جایگاه نخست دوازدهمین المپیاد فرهنگی و ورزشی دانشجویان پسر سراسر کشور
  • کسب رتبه‌های برتر در المپیادهای علمی، ملی و بین‌ المللی از جمله المپیاد شیمی و ریاضی
  • کسب جایگاه سوم در جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات

مزایا و معایب ادامه تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد

معایب ادامه تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مانند سایر مراکز آموزشی ممکن است معایبی داشته باشد. یکی از نقاط ضعف دانشگاه فردوسی این است که به علت تقاضای زیاد ممکن است ظرفیت خوابگاه‌ها کاهش یابد و فرصت اسکان برای دانشجویان در خوابگاه وجود نداشته باشد. از این رو دانشجویان باید در خوابگاه غیر دولتی از طریق پرداخت هزینه خوابگاه سکونت یابند.

ممکن است برخی از دانشجویان کیفیت غذای سلف دانشگاه ناراضی باشند.

سختگیری‌های اساتید این دانشگاه در زمینه تدریس و نمره دهی به پروژه‌های درسی یکی دیگر از چالش‌های دانشجویان این دانشگاه است.

آشنایی با امکانات دانشگاه فردوسی مشهد

همه دانشگاه‌های کشور دارای امکانات رفاهی و ورزشی هستند. دانشگاه فردوسی امکانات ورزشی و رفاهی را به دانشجویانی که در این دانشگاه پذیرش شده‌اند، ارائه می‌کند. در ادامه به برخی از امکانات ارائه شده از سوی این دانشگاه اشاره خواهیم کرد.

 معرفی امکانات رفاهی دانشگاه فردوسی مشهد

  • داشتن مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی
  • برخورداری از شبکه آزمایشگاهی
  • مهمان سرای دانشگاه فردوسی
  • خوابگاه‌ های پردیس (دختران)
  • برخورداری از مجموعه خوابگاه‌ های فجر (پسران)
  • سالن غذاخوری‌ (فجر، پردیس، مهر، زیتون و یاس)
  • داشتن کافه تریا (خوابگاه‌ ها و دانشکده‌ ها)
  • سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه
  • برخورداری از مرکز بهداشت و درمان

 معرفی امکانات ورزشی دانشگاه فردوسی

  • مجتمع آبی پردیس دانشگاه فردوسی
  • سالن ورزشی 22 بهمن
  • مجموعه ورزشی جهان پهلوان تختی
  • مجموعه ورزشی امام رضا
  • مجموعه ورزشی امام علی
  • مجموعه ورزشی کوثر
  • سالن روباز تنیس خاکی
  • برخورداری از اماکن ورزشی روباز (پردیس و دانشکده‌ ها)
  • داشتن اماکن ورزشی خوابگاهی

به منظور آشنایی با دانشگاه شهید بهشتی وارد لینک شوید. 

آشنایی با امکانات دانشگاه فردوسی مشهد

نشانی دقیق دانشگاه فردوسی مشهد

متقاضیانی که مایلند به صورت حضوری به دانشگاه فردوسی مراجعه کرده و مراحل نام نویسی خود را تکمیل نمایند، باید از طریق آدرس پستی و راه های ارتباطی زیر اقدام کنند. 

  • مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی مشهد
  • تلفن تماس: ۰۵۱-۳۸۸۰۲۰۰۰-۴۰۰۰
  •  ایمیل دانشگاه pr@um.ac.ir
  •  کد پستی: ۹۱۷۷۹۴۸۹۷۴

خلاصه مطلب

دانشگاه فردوسی مشهد از بهترین دانشگاه‌های کشور می‌باشد که بسیاری از دانشجویان برای اخذ پذیرش از این مرکز آموزشی در آزمون سراسری تلاش بسیار زیادی می‌کنند، چرا که این دانشگاه هر ساله در لیست ۱۰ دانشگاه برتر کشور جای دارد. این مرکز دانشگاهی که زیر نظر وزارت علوم و فناوری فعالیت دارد، بسیاری از امکانات رفاهی و ورزشی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین مزایا و معایب تحصیل در این دانشگاه اشاره کنیم. چنانچه شما عزیزان نیازمند دریافت مشاوره تحصیلی در ارتباط با ادامه تحصیل در دانشگاه فردوسی هستید، کافی است با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی ایران تحصیل در ارتباط باشید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما عزیزان داوطلب قرار دهند.

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

اسامی دانشکده‌های دانشگاه فردوسی مشهد چیست؟

دانشکده‌های دانشگاه فردوسی مشهد شامل دانشکده علوم ورزشی، ادبیات، علوم انسانی، مهندسی و … می‌باشند که در متن مقاله به لیست کامل آنها اشاره شده است.

دانشگاه فردوسی مشهد دارای چه امکاناتی است؟

از مهمترین امکانات دانشگاه فردوسی مشهد می‌توان به داشتن فضای سبز و افتخارات این دانشگاه اشاره نمود که در این مقاله به طور کامل توضیح داده‌ایم.

دانشگاه فردوسی مشهد در چه گروه های آزمایشی دانشجو می پذیرد؟

این دانشگاه در ۵ گروه آزمایشی ریاضی، انسانی، تجربی، هنر و زبان‌های خارجه دانشجو می‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا