موضوعات کنکور عملی هنر 1402 {شرایط + نمونه ها}


موضوعات کنکور عملی هنر پیش از هر آزمون توسط سازمان سنجش و آموزش کشور در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت. بنابراین هر یک از داوطلبان رشته‌ های هنر که در آزمون تئوری قبول شده‌ اند می‌ توانند بر اساس موضوعات اعلام شده ی سازمان سنجش، خود را برای شرکت در آزمون عملی رشته‌ های گروه هنر نیز آماده سازند.
با توجه به اینکه کنکور عملی هنر برای هر یک از رشته‌ های آن متفاوت می‌ باشد و همچنین شرایط و نحوه برگزاری آزمون نیز در هر رشته با رشته دیگر تفاوت دارد آن دسته از متقاضیانی که می‌ خواهند اطلاعات جامع و بیشتری در مورد موضوعات کنکور عملی هنر در رشته مورد آزمون خود کسب کنند؛ می‌ توانند هر روز هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب شماره 9099075307 را از تلفن ثابت شماره گیری نمایند. برای برقراری تماس تلفنی نیازی به شماره گیری کد استانی نیست.

آزمون عملی کنکور هنر چیست؟

برخی از رشته‌ های کنکور هنر علاوه بر آزمون کتبی دارای آزمون عملی نیز هستند تا توانایی و استعداد داوطلبان از این طریق مورد سنجش قرار گیرد. نکته قابل توجهی که داوطلبان شرکت در این آزمون باید از آن اطلاع داشته باشند این است که هر داوطلب تنها می‌ تواند در دو مجموعه امتحانی شرکت نماید و آزمون عملی کنکور هنر سالانه فقط یک بار برگزار می‌ شود. از این رو افرادی که می‌ خواهند در این کنکور پذیرفته شوند باید در هر دو مرحله تئوری و عملی آن شرکت نمایند و رتبه قبولی کسب کنند.
توجه داشته باشید تمام رشته‌ های گروه هنر دارای آزمون عملی نیستند و این آزمون تنها برای رشته‌ هایی برگزار می‌ گردد که پذیرش آن ها به صورت متمرکز با شرایط خاص انجام می‌ شود.

موضوعات کنکور عملی هنر در هرسال چند ماه قبل از زمان برگزاری آزمون، توسط سازمان سنجش و آموزش کشور به اطلاع داوطلبان می رسد.

آزمون عملی کنکور هنر چیست؟

جهت اطلاع از رشته های هنری دانشگاه سوره بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

بررسی موضوعات کنکور عملی هنر 

موضوعات کنکور عملی هنر بسیار متنوع می باشد و برای هر آزمون موضوعات به خصوصی در نظر گرفته شده است. جهت اطلاع از موضوعات کنکور عملی هنر برای هریک از رشته های هنری این مطلب را بادقت مطالعه نمایید و در صورتیکه با ابهام یا سوالی مواجه شدید حتما با کارشناسان ما در ایران تحصیل ارتباط برقرار کنید.

موضوعات کنکور عملی هنر – رشته طراحی صنعتی

داوطلبان رشته طراحی صنعتی می بایست در آزمون عملی آن شرکت نمایند تا اطلاعات آن ها در مورد مسائل فنی و شناخت ابزارآلات صنعتی مورد سنجش قرار گیرد.

افراد شرکت کننده در این آزمون باید آمادگی طراحی یک وسیله با ویژگی های ذکر شده برای آن را داشته باشند و بتوانند علاوه بر طراحی محصول خواسته شده بر روی کاغذ، در صورت لزوم آن را با متریال موجود در جلسه آزمون نیز بسازند.

در کنار آمادگی فوق، ممکن است تصویری در اختیار شرکت کنندگان قرار بگیرد و از آن ها خواسته شود نام قطعه و نحوه کار آن را توضیح دهند. از این رو لازم است شرکت کنندگان در آزمون عملی رشته طراحی صنعتی حتما از نام و نحوه عملکرد قطعات اطلاع داشته باشند تا بتوانند در این آزمون قبول شوند.

آزمون عملی رشته طراحی صنعتی

برای اطلاع از انتخاب رشته کنکور هنر بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

موضوعات کنکور عملی هنر – رشته طراحی صحنه 

در آزمون عملی این رشته داوطلبان باید بتوانند یک صحنه را تحلیل کرده و ابزار به کار رفته در آن صحنه را جز به جز بیان نمایند. افزون بر این طراحی پلان، یکی از موضوعات عملی هنر در رشته طراحی صحنه می‌ باشد.

در طراحی یک صحنه ممکن است مسائلی مانند نور محیط، نحوه طراحی فضا، مواد و متریال به کار رفته در هنگام طراحی، زمان لازم برای طراحی یک صحنه و  مواردی از این قبیل مورد پرسش قرار گیرند.

موضوعات کنکور عملی هنر – رشته کتابت و نگارگری 

در این آزمون ممکن است به شما طرحی داده شود و بخواهند آن طرح را نگارگری کنید یا اینکه برای بیت یا ابیاتی که به شما داده می‌ شود این ابیات را کتابت نمایید و برای آن ها نگارگری انجام دهید. بنابراین لازم است در جلسه آزمون عملی رشته کتابت و نگارگری خودکار، مداد، تخته شاسی A3، مداد طراحی، پرگار، پاک کن، قلم خوشنویسی، چاقوی تراش قلم، دوات و قط زن همراه خود داشته باشید.

موضوعات کنکور عملی هنر – رشته های طراحی، نقاشی و طراحی پارچه و لباس

متقاضیان رشته‌ های نقاشی، طراحی، طراحی پارچه و لباس باید بتوانند موضوع خواسته شده در جلسه آزمون عملی را طراحی و نقاشی کنند که معمولاً فیگور انسان نیز یکی از آن هاست. خوب است بدانید توجه به طراحی آناتومی، ترکیب‌ بندی پرسپکتیو و فیگور هدف اصلی این آزمون می باشد بنابراین ترسیم اشکال غیر واقعی مورد پذیرش قرار نمی‌ گیرد.

لازم به ذکر است داوطلبان شرکت کننده در آزمون عملی کنکور هنر رشته های نقاشی، طراحی و طراحی پارچه و لباس باید پرگار، گونیا، خط‌ کش، مداد نرم طراحی، پاک کن و تخته شاسی A3 در جلسه آزمون همراه داشته باشند. 

کنکور عملی رشته های طراحی، نقاشی و طراحی پارچه و لباس

برای اطلاع از رشته های بدون کنکور دانشگاه هنر تهران بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

موضوعات کنکور عملی هنر – رشته های ادبیات نمایشی، نمایش عروسکی و بازیگری

در آزمون عملی رشته ادبیات نمایشی ممکن است به داوطلبان یک تصویر داده شود و از آن ها بخواهند برای آن تصویر دیالوگ بنویسند. مورد دیگر این آزمون نیز تحلیل یک نمایشنامه یا داستان می‌ باشد. اما در رشته‌ های نمایشی مانند بازیگری، کارگردانی، نمایش عروسکی و تئاتر ممکن است از داوطلبان خواسته شود موضوعی را اجرا کنند.

داوطلبان این رشته‌ های هنری باید بتوانند به سوالات داوران در مورد حرفه بازیگری و تاریخچه آن پاسخ دهند و در صورت داشتن رزومه حتماً رزومه خود را در جلسه آزمون همراه داشته باشند. 

موضوعات کنکور عملی هنر – رشته مجسمه سازی

رشته مجسمه سازی دارای دو بخش می‌ باشد که بخش اول آن مربوط به طراحی و بخش دوم آن به صورت عملی است. داوطلبان شرکت در این آزمون عملی حداکثر ۵۰ دقیقه برای بخش اول و ۹ دقیقه برای بخش دوم زمان دارند.

در بخش عملی این آزمون ممکن است از مواردی مانند طراحی خطی از یک دست که لیوانی را گرفته است، طراحی حجمی از دستی که قاصدک را گرفته است یا ترکیب بندی و طراحی از دو دست در حالت‌ های مختلف همراه با سایه خواسته شود.

بنابراین با توجه به موارد این آزمون باید مهارت خود را در طراحی فیگور و طراحی طبیعت بی جان افزایش دهید و برای طراحی بهتر در جلسه آزمون تخته شاسی A3 همراه داشته باشید.

شایان ذکر است ممکن است حجم سازی نیز مورد پرسش قرار گیرد به این صورت که با مفتول سیمی یا گل و یا ترکیب هر دو از شما خواسته شود حجمی را بسازید. 

موضوعات کنکور عملی هنر در رشته مجسمه سازی

موضوعات کنکور عملی هنر – رشته اهنگ سازی 

 آزمون عملی رشته آهنگسازی دارای سه بخش است که در بخش اول آن، هارمونی آهنگ‌ ها به صورت کتبی سوال می‌ شوند و شامل یک سوال باس شماره گذاری شده تا پایان آکوردهای هفتم ( اعم از دومینانت و فرعی و ثانوی) هستند. توجه داشته باشید ممکن است در این مرحله، سازشناسی ایرانی و جهانی نیز مورد پرسش قرار گیرند.

مرحله دوم این آزمون عملی مربوط به آهنگسازی سولفژ و شنوایی می‌ باشد.

در مرحله سوم داوطلبان رشته آهنگسازی باید دو قطعه را با پیانو بنوازند که قطعه اول یک سونات یا سوناتین (موومان اول یا کامل) از دوره­ های باروک، کلاسیک، و رمانتیک است و قطعه ی دوم آهنگسازی و اجرای یک قطعه به فرمی که یک ماه قبل از آزمون توسط سازمان سنجش اعلام می شود (مثلا باینری یا دوبخشی) برای پیانو است.

موضوعات کنکور عملی هنر – رشته عکاسی 

در آزمون عملی رشته عکاسی داوطلبان باید به صورت کامل با نحوه کار کردن با دوربین عکاسی و انواع لنزهای آن آشنا باشند و نمونه کارهای خود را به داوران ارائه کرده و درباره آن ها توضیح دهند.

علاوه بر این ممکن است از داوطلبان بخواهند با گوشی هوشمند خود در محل برگزاری آزمون عملی عکس بگیرند که عکس‌ های آن ها باید استانداردهایی مانند کادربندی نور، رعایت خطوط و سوژه را داشته باشد.

آزمون عملی رشته عکاسی 

موضوعات کنکور عملی هنر – رشته های موسیقی ایرانی، جهانی و نظامی 

آزمون عملی کنکور هنر در رشته موسیقی دو بخش نوازندگی و امتحان سلفژ دارد. در بخش نوازندگی داوطلبان باید بتوانند ساز تخصصی خود را بنوازند که نواختن سازهای کوبه‌ ای برای جلسه آزمون مجاز نمی‌ باشند.

متقاضیان رشته موسیقی ایرانی باید بتوانند یکی از سازهای ایرانی مانند تار، سه تار، سنتور، نی، کمانچه، قانون یا عود را به خوبی بنوازند و بر آن تسلط کامل داشته باشند.  دانستن دستگاه ردیف و آوایی‌ های ایرانی نیز از جمله موارد این آزمون می‌ باشد.

آزمون عملی کنکور موسیقی نیز شامل سه بخش خواندن ملودی، ریتم خوانی و تربیت شنوایی است. از این رو لازم است نت‌ ها را به صورت صحیح بشناسید و بتوانید آن ها را با ریتم درست بخوانید.

داوطلبان رشته موسیقی جهانی نیز باید بر سازهای ارکستر سمفونیک دوره‌ های باروک، کلاسیک و رمانتیک تسلط داشته باشند و بتوانند قطعاتی را بنوازند. 

همچنین در صورتی که ساز داوطلب گیتار یا پیانو باشد باید بتواند علاوه بر اجرای یکی از دوره های باروک، کلاسیک یا روماتیک با ساز خود، بخشی از یک قطعه ناشناخته را نیز اجرا کند. نکته قابل توجه اینکه نوازندگان سازهای گیتار و پیانو باید حتما بدون استفاده از نت قطعه خود را بنوازند.

آن دسته از داوطلبانی که می‌ خواهند در رشته موسیقی نظامی مشغول به تحصیل شوند باید بر سازهای بادی-چوبی، بادی-برنجی، ارکسترهای سمفونیک (به استثنای سازهای ضربی و کوبه ای) مسلط باشند.

 

برای دریافت مشاوره کنکور هنر بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

نکات مهم در مورد آزمون عملی رشته های هنری

✅ بردن همراه در جلسه کنکور مجاز نمی باشد.

✅ همراه بردن وسایل اضافی مثل تلفن همراه، کتاب، جزوه و یا هرگونه وسیله الکترونیکی که دوربین فیلمبرداری یا عکاسی دارد در جلسه آزمون غیر مجاز می‌ باشد.

✅ هر گونه چسباندن و کلاژ بر روی پروژه عملی تشریحی ممنوع است.

✅ داوطلبان باید وسایل مورد نیاز هر آزمون را همراه خود داشته باشند به عنوان مثال برای رشته‌ هایی که نیاز به نمونه کار است افراد باید حتماً نمونه کار خود را در جلسه آزمون به همراه خود بیاورند.

✅ زمان خود را مدیریت کنید تا دچار کمبود زمان نشوید.

✅ با توجه به اینکه آزمون عملی کنکور هنر قابل تمدید یا تکرار نیست باید حتماً در ساعت و روز مقرر برای شرکت در آزمون حضور داشته باشید زیرا در غیر این صورت از پذیرش در رشته‌ های دارای آزمون عملی جا خواهید ماند.

✅ تمام حواس خود را در جلسه کنکور عملی هنر بر آزمونتان متمرکز کنید و از حرف زدن، کمک خواستن سوال پرسیدن و سرکشی بر کار دیگران خودداری نمایید زیرا انجام این کارها به منزله تقلب محسوب می‌ شود.

✅ از وسايلی مثل ماژيك، لاك های الكلی و تينری، روان نويس، راپيد، رنگ های پودری و مايع، خودنويس، گراف، آبرنگ، رنگ گواش، مركب و ساير وسايل این چنینی استفاده نکنید.

نکات مهم در مورد آزمون عملی رشته های هنری

اخبار پیرامون کنکور رشته های گروه هنر

اعلام زمان و مکان برگزاری آزمون عملی رشته‌ های کنکور هنر

طبق اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور، زمان و مکان برگزاری و همچنین مواد آزمون رشته‌ های کنکور اعلام شد. لذا داوطلبان برای اطلاع از این موارد می توانند از تاریخ ۲۲ مرداد سال جاری به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش نمایند.

پرمتقاضی ترین رشته های کنکور گروه آزمایشی هنر در سال 1402

بر اساس آمارهای سازمان سنجش و آموزش کشور بسیاری از داوطلبان در سال جاری علاوه بر رشته مورد تحصیل خود، رشته‌ های گروه هنر را نیز به عنوان رشته‌ های شناور شرکت در کنکور سراسری انتخاب کردند. از جمله رشته‌ های پرمتقاضی امسال نیز رشته‌ های عکاسی، گرافیک، موسیقی، سینما، نقاشی و طراحی لباس و مد بودند. 

 

برای اطلاع از رشته های کنکور هنر بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب 

در این مقاله بیان کردیم که برخی از رشته‌ های کنکور هنر دارای آزمون عملی هستند و اسامی این رشته ها را ذکر کردیم.

افزون بر این گفتیم متقاضیان شرکت در آزمون عملی کنکور هنر در هر سال تنها یک بار می‌ توانند خود را محک بزنند زیرا این آزمون فقط سالی یکبار برگزار می‌ شود. بنابراین لازم است افراد علاوه بر اطلاع از زمان و موضوعات کنکور عملی هنر، خود را برای شرکت در این آزمون نیز آماده سازند.

شایان ذکر است هر یک از ‌رشته های عملی کنکور هنر شرایط مخصوص به خود را دارند و در زمان‌ های مختلف برگزار می‌ شوند از این رو داوطلبان باید از زمان هر آزمون اطلاع پیدا نمایند و در تاریخ مقرر با توجه به کارت ورود به جلسه خود در محل آزمون حضور داشته باشند. 

توجه داشته باشید عدم حضور هر یک از داوطلبان در جلسه کنکور عملی هنر به منزله انصراف وی تلقی می‌ شود و کلیه عواقب آن بر عهده خود داوطلب خواهد بود.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم با ارائه موضوعات کنکور عملی هنر سال ۱۴۰۲، شما را برای قبولی در این آزمون کمک کنیم.

شما عزیزان در صورتی که نیازمند دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتری هستید می‌ توانید از تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید یا سوالات خود را به صورت کامنت در انتهای این صفحه در بخش نظرات برای ما بنویسید تا کارشناسان ایران تحصیل در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

 

 

برای دانلود فایل پی دی اف مقاله موضوعات کنکور عملی هنر بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

مدت زمان کنکور عملی هنر چقدر است؟

مدت زمان این کنکور بسته به رشته مورد آزمون متفاوت می‌ باشد و حداکثر سه ساعت زمان برای کنکور عملی برخی از رشته‌ ها لازم است. برای اطلاع از مدت زمان و شرایط آزمون عملی رشته مورد نظر خود از تلفن ثابت با شماره 9099075307 تماس بگیرید و از مشاوران مرکز مشاوره ایران تحصیل راهنمایی دریافت کنید.

نام نویسی در کنکور عملی هنر چگونه انجام می‌ شود؟

افراد متقاضی شرکت در کنکور عملی هنر می‌ بایست از طریق سازمان سنجش در این آزمون ثبت نام کنند.

آزمون عملی در گروه هنر چند مرتبه در هر سال برگزار می‌ شود؟

این آزمون فقط یک بار در هر سال برگزار می گردد که هر کدام از داوطلبان تنها می‌ توانند در دو مجموعه آزمون عملی شرکت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا