نحوه درخواست سنوات در سامانه سجاد + راهنما جامع
بسیاری از افراد در ارتباط با نحوه درخواست سنوات در سامانه سجاد آشنایی ندارند. سنوات تحصیلی در واقع یکی از مواردی است که باید در کمیسیون موارد خاص پیگیری شود. کمیسیون موارد خاص برای آن دسته از دانشجویانی میباشد که جریان تحصیل آنها متوقف و باعث مشکلات تحصیلی برای آنها شده است.
براساس مقررات و آیین نامههای مربوطه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای افرادی که دارای سنوات تحصیلی هستند، رأی نهایی صادر خواهد شد. بنابراین افراد باید با نحوه درخواست سنوات در سامانه سجاد اطلاعات لازم را داشته باشند و پس از بررسی مدارک ارائه شده، وضعیت آنها از طریق کارتابل قابل پیگیری میباشد.
آشنایی با نحوه درخواست سنوات در سامانه سجاد
آن دسته از دانشجویانی که نیاز به تمدید سنوات ترم و بازگشت به تحصیل دارند، باید برای ثبت و پیگیری درخواست خود تا صدور رأی نهایی در سامانه سجاد درخواست دهند و در صورت صلاحدید شورای تحصیلات تکمیلی برای ارسال درخواست به کمیسیون موارد خاص استانی در سامانه سجاد اقدام کنند، در غیر این صورت مسئولیت و عواقب آن بر عهده خود دانشجویان خواهد بود.
براساس آیین نامههای جدید وزارت علوم، تحقیقات فناوری دانشجویان مقاطع کارشناسی و دکترا از نیمسال سیزدهم به بعد و دانشجویان کارشناسی ارشد از نیمسال هشتم به بعد باید درخواست تمدید سنوات خود را در سامانه جامع امور دانشجویان یا سجاد ثبت کنند.
برای استفاده از خدمات سامانه برای تمدید سنوات افراد باید وارد سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir شوند و پیش ثبت نام سامانه سجاد را انجام دهند و نام کاربری و کلمه عبور دریافت نمایند. پس از آن با ورود به سامانه باید برای تکمیل فایل خود شامل اطلاعات شخصی و تحصیلی اقدام کنند و در گام بعد برای ثبت درخواست سنوات در این سامانه اقدام نمایند.
راهنمای نحوه درخواست سنوات در سامانه سجاد
بسیاری از دانشجویانی که روند تحصیل آنها مختل شده است و به هر دلیلی نیازمند استفاده از سنوات تحصیلی هستند، باید درخواست خود را در سامانه سجاد ثبت کنند. برای این کار افراد باید طبق مراحل زیر پیش بروند:
ابتدا وارد سامانه portal.saorg.ir شوید.
سپس گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.
اطلاعات درخواستی را تکمیل کرده و با دریافت کد فعال سازی از طریق پیامک بر روی گزینه ارسال کلیک نمایید.
در گام بعد باید اطلاعات تکمیلی را ثبت کرده و گزینه بعد را انتخاب کنید.
پس از ثبت کردن اطلاعات، عکس پرسنلی خود و تصویر شناسنامه و کارت ملی و همچنین کارت پایان خدمت را نیز بارگذاری نمایید.
در این مرحله باید مقطع تحصیلی و نوع دوره غیرانتفاعی را ثبت نمایید.
پس از ثبت اطلاعات تحصیلی میتوانید گزینه بعد را انتخاب کنید.
پس از تأیید صحت اطلاعات و وارد نمودن تصویر امنیتی باید گزینه ارسال را انتخاب کنید.
براساس تصویر زیر ثبت نام شما کامل خواهد شد و برای ثبت درخواست سنوات در مرحله بعد میتوانید اقدام کنید.
برای شروع ثبت نام شما باید ابتدا به بخش اداره کل امور دانشجویان داخل و سپس کمیسیون بررسی موارد خاص داخل وارد شوید.
پس از تأیید میتوانید گزینه بعدی را انتخاب نمایید.
براساس تصویر زیر میتوانید افزایش سنوات را انتخاب کرده و در صورت انتخاب هر یک از گزینهها باید مستندات خود را بارگذاری کنید.
در این صورت انتخاب گزینه سایر و درخواست کتبی خود را ارائه کنید.
با انتخاب مقطع مورد نظر و تکمیل اطلاعات میتوانید طبق تصاویر زیر اقدام نمایید.
پس از انجام این فرایند کد پیگیری برای شما ارسال میشود و به معنای اتمام مراحل ثبت درخواست سنوات در سامانه سجاد است و باید منتظر تأیید از سوی دانشگاه باشید.
برای ارتباط با پشتیبانی سامانه سجاد بر روی لینک کلیک کنید.
مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست سنوات در سامانه سجاد
افرادی که مایل به ثبت درخواست خود در کمیسیون بررسی موارد خاص از جمله سنوات میباشند، باید یک سری مدارک را داشته باشند.
چنانچه افزایش سنوات دانشجویان کاردانی و کارشناسی به علت فوت بستگان باشد، باید گواهی فوت بستگان درجه یک دانشجو ارائه شود.
چنانچه افراد مایل به حذف نیمسال بدون احتساب سنوات باشند، باید گواهی پزشکی مبنی بر عدم امکان حضور در دانشگاه به دلیل شرایط جسمی برای مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات، باید گواهی روانپزشک مبنی بر عدم امکان حضور در دانشگاه به دلیل شرایط روانی که از سوی کارشناس شورا به تأیید رئیس مرکز مشاوره و توانمندی دانشگاه رسیده است ارائه گردد.
جهت بازیابی رمز عبور سامانه سجاد وارد لینک مربوطه شوید.
مدارک لازم برای بارگذاری افزایش سنوات مقطع ارشد
متقاضیان نیمسال هفتم کارشناسی ارشد باید گزارش پیشرفت پایان نامه همراه با ارزیابی استاد راهنما و همچنین تعهد دانشجو مبنی بر اتمام پایان نامه و دفاع در پایان نیمسال هفتم را ارائه کنند.
تبصره: افزایش سنوات هفتم براساس تصمیم شورای بررسی موارد خاص دانشگاه و افزایش نیمسال هشتم و نهم توسط شورای بررسی موارد خاص استان صورت میگیرد.
دانشجویان کارشناسی ارشد در صورتی که واحد جبرانی و پیش نیاز ۸ واحد یا بیشتر را گذرانده باشند، یک سنوات به سنوات نیمسال مجاز آنها اضافه خواهد شد.
برای اطلاع از معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور بر روی لینک کلیک کنید.
خلاصه مطالب
در این مقاله سعی کردیم به ارائه اطلاعاتی در خصوص نحوه درخواست سنوات در سامانه سجاد اشاره کنیم. بسیاری از افراد به دلیل وجود مشکلاتی همچون بیماری، فوت یکی از اعضای خانواده، اعتیاد، طلاق یا هر نوع مشکل دیگری از تحصیل بازماندهاند و میخواهند درخواست خود را برای افزایش سنوات درخواست ثبت کنند.
به این منظور افراد باید با نحوه درخواست سنوات در سامانه سجاد آشنایی داشته باشند. از این رو در این مطلب راهنمای نحوه درخواست سنوات در سامانه سجاد ارائه شد. چنانچه شما عزیزان نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با کمیسیون ثبت موارد خاص و همچنین درخواست سنوات در سامانه سجاد هستید، میتوانید با کارشناسان ما در آکادمی ایران تحصیل در ارتباط باشید تا اطلاعات لازم را به شما عزیزان ارائه کنند.
برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.
نحوه درخواست سنوات در سامانه سجاد به چه شکل است؟
به این منظور افراد باید وارد سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir شده و پس از ایجاد حساب کاربری طبق مراحلی که ارائه شد درخواست خود را ثبت کنند.
زمان درخواست افزایش سنوات در سامانه سجاد چه تاریخی است؟
افراد باید حتماً اردیبهشت ماه هر سال از طریق سامانه سجاد ثبت نام خود را انجام دهند و کد پیگیری را دریافت کنند.
مدارک لازم برای ثبت درخواست سنوات در سامانه سجاد چیست؟
مدارک مربوط به گواهی فوت بستگان، گواهی پزشک مبنی بر مشکلات جسمی و روانی افراد میباشد که یا در سنوات آنها به حساب میآید یا به حساب نخواهد آمد.