همه چیز درباره امریه پرستاری 1402 {حقوق،شرایط و مراحل}


یکی از پر جستجوترین سوالات دانشجویان پزشکی آقا، همه چیز درباره امریه پرستاری 1402 است. مشمولین سربازی که مدرک فوق لیسانس و دکتری رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دارند، می‌توانند برای گذراندن دوران خدمت خود از امریه‌ سربازی بهره‌مند شوند. این افراد با هدف خدمت رسانی در زمینه‌های بهداشتی و پزشکی دوران خدمت خود را می‌گذرانند و مانند سایر ارگان‌های امریه گیر خدمت سربازی از مزایایی همچون حقوق، دفترچه بیمه و مرخصی ماهانه برخوردار می‌شوند. بنابراین، به دلیل اهمیت بارز این موضوع در این مقاله قصد داریم به کلیه مراحل دریافت امریه خدمت سربازی پرستاری، شرایط و رشته‌های ثبت نام، به صورت مفصل بپردازیم.

امریه پرستاری چیست؟

بسیاری از افراد که جز واجدین شرایط خدمت سربازی محسوب می‌شوند، تمایلی برای ورود به پادگان‌های نظامی ندارند و یا به دلیل داشتن شرایطی خاص، می‌خواهند که با توجه به رشته تحصیلی‌شان به ارگان‌های دولتی و امریه گیر خدمت سربازی وارد شوند. اما نکته قابل توضیح در این بخش، این است که هر یک از ارگان‌های امریه گیر فعالیت جداگانه و شرایط منحصربه‌فرد خودشان را دارند.

وزارت بهداشت با هدف نظارت بر ارگان‌های امریه گیر پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی، بسیاری از افراد ماهر و شایسته را از طریق امریه پرستاری جذب کرده و به آن‌ها آموزش می‌دهد. به این ترتیب، مشمولین علاوه بر افزایش مهارت و تجربه، خدمت در نظام وظیفه را مطابق با رشته تحصیلی خود می‌گذرانند.

امریه پرستاری چیست؟

مشمولین خدمت سربازی بعد از فارغ التحصیلی در مقطع ارشد یا دکتری، می‌توانند امریه خدمت سربازی پرستاری را دریافت کرده و در مناطق محروم کشور به عنوان کادر درمان آماده به خدمت شوند. در این مقاله سعی داریم به این موضوع از جنبه رشته‌ها، شرایط و نحوه ثبت نام بپردازیم.

شرایط امریه پرستاری چیست؟

ستاد نیروهای مسلح برای کلیه افرادی که می‌خواهند در یکی از ارگان‌های امریه گیر خدمت سربازی مشغول شوند، شرایطی را در نظر گرفته است که مطابق با آن شرایط تقاضای دریافت امریه مشمولین مورد موافقت یا مخالفت قرار می‌گیرد. شرایط ثابت امریه پرستاری، عدم غیبت در حین سربازی و نیاز ارگان‌ وزارت بهداشت به نیرو است. اما به غیر از دو مورد ذکر شده، مشمولین باید شامل یکی از شرایط زیر باشند:

✔وضعیت تاهل مشمول

✔تحت پوشش بهزیستی بودن مشمول

✔ایتام بودن مشمول

✔تحت پوشش امداد خمینی بودن مشمول

✔معافیت از رزم مشمول

✔از خانواده ایثارگران، جانبازان یا آزادگان بودن مشمول

✔نداشتن کسری خدمت مشمول

مراحل دریافت امریه سربازی پرستاران

بسیاری از واجدین شرایط که از رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری فارغ التحصیل می‌شوند؛ باید خودشان را برای ورود به نظام وظیفه آماده کنند. اما بسیاری از آنان ترجیح می‌دهند به جای ورود به ارگان‌های نظامی در مناطق محروم به عنوان پرستار به جامعه خدمت کنند.

مراحل دریافت امریه سربازی پرستاران

با توجه به توضیحات ارائه داده شده، سازمان ستاد نیروهای مسلح مراحل دریافت امریه سربازی پرستاران را به صورت زیر توضیح داده است:

✔ مشمولین سربازی لازم است در گام اول به پلیس +10 مراجعه کرده و فرم اعزام به سربازی را تکمیل نمایند.

✔ پس از آن برگه سبز و برگه سفید اعزام به خدمت به مشمولین خدمت سربازی داده می‌شود.

✔ قبل از ورود به پادگان و شروع دوره آموزشی، بایستی مراحل ثبت نام را به صورت کامل انجام دهید.

✔ برای ثبت نام امریه سربازی پرستاری، به سامانه وزارتخانه بهداشت به نشانی behdasht.gov.ir مراجعه کنید.

مدارک امریه سربازی پرستاری

کلیه ارگان‌های امریه گیر خدمت سربازی برای صرف هزینه‌های کمتر و جذب نیروهای متخصص و تحصیل کرده، هر سال تعدادی از کارمندان خود را از طریق ستاد نیروهای مسلح پذیرش  می‌کند. اما برای قبولی در ثبت نام امریه ارگان‌های دولتی، داشتن شرایط عمومی و غیر عمومی، بارگذاری مدارک و مصاحبه با مشمولین الزامی است. بنابراین در ادامه به مدارک لازم برای امریه پرستاری، اشاره خواهیم کرد:

✅ بارگذاری سوابق تحصیلی و کپی برابر اصل آخرین مدرک

✅ بارگذاری گواهی تحت پوشش بهزیستی بودن مشمول

✅ بارگذاری گواهی تحت پوشش امداد خمینی بودن مشمول

✅ بارگذاری کارت هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی

✅ بارگذاری صفحه دوم شناسنامه در صورت متاهل بودن مشمول

✅ بارگذاری کپی برابر اصل برگه سبز اعزام به خدمت مشمول

 

برای ورود به وزارت بهداشت کلیک کنید.

 

رشته های امریه سربازی پرستاران

ارگان‌های دولتی امریه گیر خدمت سربازی، هر سال با توجه به رشته مورد نیاز و تعداد نیروهای لازم، مشمولین خدمت سربازی را پس از بررسی سوابق تحصیلی آنان و دیگر موارد گفته شده، بررسی و جذب سازمان می‌کند. وزارت بهداشت نیز مانند سایر ارگان‌های امریه گیر خدمت سربازی است و رشته های امریه سربازی پرستان، مطابق با جدول زیر می‌باشد:

رشته‌های مورد نیاز مدارک تحصیلی لازم
داروسازی دکترا
دندان پزشکی دکترا
پرستاری کارشناسی ارشد
پزشکی عمومی دکترا
پزشکی تخصصی دکترا
رادیولوژی کارشناسی ارشد
اتاق عمل کارشناسی ارشد
هوشبری کارشناسی
علوم آزمایشگاهی کارشناسی
فوریت‌های پزشکی کاردانی
بهداشت دهان و دندان کاردانی
بهیاری دیپلم
سایر رشته‌های بهداشتی درمانی کارشناسی

 

برای ورود به سازمان نظام وظیفه کلیک کنید.

محل خدمت امریه پرستاری

همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم، امریه سربازی پرستاران به افراد متاهل، تحت پوشش بهزیستی یا امداد خمینی، خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان و بسیج فعال تعلق می‌گیرد. البته در ابتدا، مشمول خدمت سربازی بایستی در یکی از رشته‌های پزشکی، پرستاری یا پیراپزشکی تحصیل کرده باشد. واجدین شرایط پس از دریافت امریه سربازی پرستاران، لازم است با محل خدمت امریه پرستاری مطابق با جدول زیر آشنا شوند:

دانشگاه محل خدمت استان محل خدمت
بوشهر بوشهر
چهار محال و بختیاری شهرکرد
خراسان شمالی بجنورد
ایلام ایلام
خراسان رضوی گناباد
خوزستان اهواز
خوزستان بهبهان
خوزستان شوشتر
خراسان رضوی تربت حیدریه
اردبیل اردبیل
آذربایجان غربی ارومیه
کرمان جیرفت
کرمان بم
سیستان و بلوچستان یاسوج
کهگیلویه و بویراحمد ایرانشهر
سیستان و بلوچستان زاهدان
هرمزگان بندرعباس
کرمانشاه کرمانشاه
کرمان رفسنجان
سیستان و بلوچستان زابل
خوزستان دزفول
خوزستان آبادان
کرمان کرمان

مزایا و حقوق امریه سربازی پرستاران

حقوق امریه سربازی پرستاران همانند سایر کارکنان وزارت بهداشت است، اما با این تفاوت که اگر مشمول نظام وظیفه به ماموریتی خارج از منطقه تعیین شده اعزام شود، حقوق بیشتری از سایر کارکنان دریافت خواهد کرد. مزایای حقوق این افراد گاهی با توجه به افزایش شیفت کاری فوق‌العاده است. البته عواملی بر بالا و پایین شدن حقوق، مرخصی و بیمه تاثیر می‌گذارد که در ادامه به این موارد می‌پردازیم:

✔در صورت تاهل مشمول، حق اولاد و فرزند

✔در صورت رفتن به ماموریت‌های خارج از محدوده

✔حق خورد و خوراک، پوشاک و مسکن

✔در صورت قرار گرفتن در مناطق آب و هوایی سرد و خشک و یا گرم

✔در صورت اضافه وایستادن در شیفت روز یا شب

خلاصه مطلب:

در این مقاله به موضوع همه چیز درباره امریه پرستاری پرداختیم. مشمولین نظام وظیفه که از رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری فارغ التحصیل می‌شوند، با توجه به مدرک تحصیلی و شرایطی مثل تاهل، تحت پوشش بهزیستی یا امداد امام خمینی، می‌توانند برای دریافت امریه سربازی پرستاران در سامانه behdasht.gov.ir و یا ورود به نظام وظیفه vazifeh.police.ir اقدام کنند. سپس درباره مراحل دریافت امریه سربازی توضیح دادیم که مشمول بایستی ابتدا به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و بعد از ارسال دفترچه و دریافت برگه سبز اعزام به خدمت، مدارک خود را در سامانه امریه گیر سربازی بارگذاری نماید. رشته های امریه سربازی پرستاری با توجه به مدرک تحصیلی و نیروی مورد نیاز وزارت بهداشت، توسط ستاد نیروهای مسلح اعلام و منتشر می‌شود.

 

برای دانلود فایل PDF امریه پرستاری کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

اولویت پذیرش امریه پرستاری چیست؟

اولویت با افرادی است که امکان اعزام به مناطق محروم را دارند و دارای شرایط گفته شده در مقاله می‌باشند.

آدرس سایت وزارت بهداشت کدام است؟

نشانی اینترنتی سامانه وزارت بهداشت behdasht.gov.ir می‌باشد.

مدت خدمت امریه سربازی پرستاران چقدر است؟

دوره خدمت امریه سربازی پرستاران 24 ماه است اما در صورت ضرورت بایستی در مناطق محروم مشغول به درمان شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا