وثیقه خروج از کشور پزشکان وزارت بهداشت 1402 + شرایط


میزان وثیقه خروج از کشور پزشکان وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲ اعلام شد در حال حاضر پزشکانی که قصد خروج از کشور را دارند، باید مبلغی را به عنوان وثیقه که از سوی دولت تعیین شده کنار بگذارند. وثیقه خروج از کشور در واقع وجه تعیین شده نقدی یا ضمانت‌نامه بانکی است که مشمولین نرخ خدمت نظام وظیفه باید جهت اخذ مجوز خروج از کشور برای سپردن آن اقدام نمایند.

افرادی که مایل باشند به خارج از کشور عزیمت کنند، باید یک تعهدنامه رسمی و ضمانت‌نامه شخصی با سپردن ملک وثیقه ملکی یا ضمانت بانکی را ارائه کرده و تعهد کنند که پس از انقضای مدت معین به ایران برمی‌گردند.

وثیقه خروج از کشور پزشکان

پزشکانی که قصد خروج از کشور را به دلایل مختلف از جمله مهاجرت تحصیلی را دارند، باید حتماً خروج پزشکان از ایران را تهیه کرده و تحویل دهند. در حال حاضر میزان وثیقه خروج از کشور دانشجویان دکترای حرفه‌ای پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دانشجویان کارشناسی علوم پزشکی را ابلاغ شده است.

براساس نامه‌ای که از سوی معاون آموزشی وزارت بهداشت منتشر شده بر اساس ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی و تبصره ماده ۷ موضوع لایحه قانون اصلاح مواد ۷ و ۸ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی، افرادی که بخواهند قبل از پایان خدمات ذکر شده در ماده ۱ آیین نامه و بدون پرداخت کردن کمک‌های دریافتی جهت ادامه تحصیل و هزینه‌های تحصیلی به صورت موقت از ایران خارج شوند، باید یک تعهدنامه رسمی را تنظیم کرده و ضمانت شخصی دیگری با سپردن وثیقه ملکی یا ضمانت بانکی تعهد بدهند که پس از انقضای مدت معین به ایران مراجعه خواهند کرد.

با توجه به این موضوع افرادی که مایل به خروج از کشور هستند، باید با رعایت ضوابط و قوانین اعلام شده در این آیین نامه حتماً وثیقه خروج از کشور پزشکان را تهیه کرده و تحویل دهند.

وثیقه خروج از کشور پزشکان

برای بررسی شرایط پس گرفتن وثیقه خروج از کشور وارد لینک شوید.

میزان وثیقه خروج از کشور پزشکان وزارت بهداشت

در حال حاضر نامه مربوط به آیین نامه و میزان وثیقه خروج از کشور پزشکان منتشر شده است. براساس ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی و موضوع لایحه قانون حساب مواد ۷ و ۸ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی، چنانچه پزشکان بخواهند از کشور خارج شوند، باید وثیقه‌ای را که وزارت بهداشت اعلام کرده را تحویل دهند. میزان وثیقه‌ای که دانشجویان قبل از خروج از کشور باید ارائه نمایند، در ادامه ارائه شده است.

مقطع تحصیلی دانشجو میزان وثیقه
دانشگاه آزاد و شبانه و شعب بین الملل دانشگاه های دولتی مبالغی که به ازای هر سال خدمت طرح از مبلغ وثیقه کسر می گردد
دکتری حرفه ای دندانپزشکی ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان)
دکتری حرفه ای پزشکی ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان)
دکتری حرفه ای داروسازی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۲۵۰ میلیون تومان) ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۲۵۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال (۱۲۵ میلیون تومان)
کارشناسی ارشد ۲ میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) ۲ میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان)
کارشناسی ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان) ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۷۵۰ میلیون ریال (۷۵ میلیون تومان)
کاردانی ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان متناسب با زمان ایفای تعهدات

قابل توجه که میزان وثیقه مورد نیاز هر کدام از مقاطع از طریق محاسبه تعداد سال‌های تحصیل در میزان وثیقه سالانه مربوط به آن تعیین خواهد شد. بنابراین لازم است که دانشجویان علوم پزشکی حتماً با این میزان وثیقه که در سال باید ارائه کنند آشنایی داشته باشند.

میزان وثیقه خروج از کشور پزشکان وزارت بهداشت

وثیقه خروج از پزشکان جهت سفرهای زیارتی

در حال حاضر مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت بخشنامه خروج از کشور دانشجویان پزشکی به قصد سفرهای زیارتی را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرده است. رئیس مرکز خدمات آموزشی معاونت وزارت بهداشت دکتر کاظم قهرمان‌زاده در نامه خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد که خروج از کشور دانشجویان علوم پزشکی برای سفرهای زیارتی بدون ارائه وثیقه امکان‌پذیر می‌باشد.

در متن نامه اعلام شده است که “با عنایت به استعلام برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر رایگان کردن وثیقه خروج از کشور پزشکان جهت سفر به عتبات عالیات به پیوست نامه شماره ۶۰۰/۵۰۷۵۲/د در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ارسال می‌گردد”

براساس این نامه خروج از کشور دانشجویان علوم پزشکی جهت به قصد سفرهای زیارتی بدون سپردن هرگونه وثیقه امکان‌پذیر است و مراتب آن جهت هرگونه اقدام لازم ایفاد می‌گردد.

لذا براساس متن نامه‌ای که از سوی مرکز خدمات و معاونت آموزشی وزارت بهداشت منتشر شده است، دانشجویان پزشکی که مایلند برای سفرهای زیارتی کشور را ترک کنند، می‌توانند بدون سپردن هیچگونه وثیقه از کشور خارج شوند.

 وثیقه خروج از پزشکان جهت سفرهای زیارتی

جهت آشنایی با قانون جدید لغو تعهد خدمت وزارت بهداشت وارد لینک شوید.

شرایط خروج از کشور پزشکان قبل از سپری کردن طرح

مشمولان قانون مربوط به خدمات پزشکان و پیراپزشکان، قبل از انجام تعهدات موضوع قانون یاد شده چنانچه تقاضای ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، لازم است تا براساس این قانون برای آزادسازی مدرک خود اقدام کنند.

براساس تبصره ماده ۶ قانون خدمات پزشکان، افرادی که برای ادامه تحصیل با هزینه شخصی در دانشگاه‌های مورد تأیید در خارج از کشور در رشته‌های مورد نیاز احتیاج به مدرک تحصیلی دارند، با سپردن تضمین مبنی بر انجام خدمات قانونی پس از فراغت از تحصیل مدارک تحصیلی را دریافت خواهند کرد.

اخذ وثیقه از این افراد توسط مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت انجام می‌شود. دانشجویان باید برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور شرایط زیر را داشته باشند:

متقاضیان باید مدرک دانشگاهی در یکی از رشته‌های گروه پزشکی یا پیراپزشکی داشته باشند.

برای متقاضیان مرد براساس آیین نامه اجرایی ماده ۵۸ قانون نظام وظیفه داشتن کارت پایان خدمت، معافیت موقت یا دائم معافیت پزشکی، برگه آماده به خدمت بدون غیبت دارای اعتبار الزامی می‌باشد.

داوطلبانی که براساس ماده ۷ قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان بیش از ۳ ماه از تاریخ فارغ‌التحصیلی آنها گذشته و طی مدت برای شروع خدمات قانونی اقدام نکرده‌اند، مجاز به استفاده از تسهیلات این آیین نامه نیستند.

داوطلبان باید در رشته‌های مورد نیاز وزارت بهداشت در دانشگاه مورد تأیید وزارت خارج از کشور تحصیل کنند. فهرست رشته‌های مورد نیاز از سوی معاونت آموزشی و معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

متقاضیان پس از سپردن تضمین در رشته مورد نظر تحصیل کرده و باید بلافاصله پس از مدت مجاز تعیین شده با اخذ مدرک بالاتر به کشور مراجعه کنند و تعهدات قانونی در داخل کشور در مناطق مورد نیاز را انجام دهند.

مدت مجاز تحصیل در خارج از کشور براساس طول دوره آموزشی رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد است.

تبصره: در صورت نیاز داشتن به گذراندن دوره‌های آموزشی و دریافت مهلت برای اخذ پذیرش مهلت یاد شده حداکثر مدت ۲ سال با نظر معاونت آموزشی قابل تمدید است. داوطلبان ملزم به ادامه تحصیل در رشته‌های مرتبط با رشته فعلی خود هستند و نمی‌توانند بیش از یک مقطع بالاتر از مقطع قبلی خود تحصیل نمایند.

تبصره: دانشجویانی که پس از اتمام یک مقطع تقاضای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشند، مشروط به احراز موارد زیر هستند و می‌توانند برای ادامه تحصیل گواهی‌های لازم را دریافت کنند:

  • نیاز داشتن به رشته در داخل کشور
  • مرتبط بودن دوره جدید سپری شده با مقطع قبلی
  • شروع مقطع جدید بلافاصله پس از اتمام مقطع قبلی

متقاضیان باید حداکثر ظرف مدت دو سال پس از سپردن وثیقه خروج از کشور پزشکان وزارت بهداشت برای شروع تحصیل در کشور خارج از کشور اقدام کنند و گواهی شروع دوره را به مراکز خدمات آموزشی ارسال کنند، در غیر این صورت باید گواهی شروع انجام تعهدات موضوع قانون مربوط به خدمات پزشکان یا معافیت از انجام آن را ارائه نمایند.

عدم اجرای هرکدام از مفاد اعلام شده توسط متقاضی به منزله استنکاف از انجام تعهدات است و باعث ضبط تضمین اخذ شده خواهد شد.

تضمین مورد نظر به صورت ضمانت‌نامه بانکی یا وثیقه ملکی همراه با سند تعهد محضری می‌باشد. لازم به ذکر است که پس از سپردن تضمین معتبر و دریافت مدرک تحصیلی انجام بخشی از تعهدات باعث کاهش مبلغ تضمین نمی‌باشد.

از سال ۱۴۰۱ میزان وثیقه خروج از کشور پزشکان وزارت بهداشت بر اساس نرخ تورم با نظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت تعیین خواهد شد.

شرایط خروج از کشور پزشکان قبل از سپری کردن طرح

برای اطلاع از شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطالب

میزان وثیقه خروج از کشور پزشکان در سال ۱۴۰۲ اعلام شده است. پزشکانی که قصد خروج از کشور به دلایل کاری یا تحصیلی را دارند، باید وثیقه‌ای را به عنوان تعهد جهت بازگشت به کشور در اختیار دولت قرار دهند. براساس اعلام مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در حال حاضر افراد در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، دکترای حرفه‌ای باید مبلغی را به عنوان وثیقه در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.

در این مقاله در ارتباط با مدارک و وثیقه‌ای که افراد باید در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند، توضیح دادیم. چنانچه شما عزیزان در خصوص مطالب ارائه شده ابهام و سوالی دارید، می‌توانید با همکاران ما در آکادمی ایران تحصیل تماس بگیرید تا اطلاعات تکمیلی را به شما عزیزان ارائه کنند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید

وثیقه خروج از کشور پزشکان وزارت بهداشت چیست؟

دانشجویان باید با تنظیم تعهدنامه رسمی و ضمانت‌نامه شخصی دیگری با سپردن وثیقه ملکی یا ضمانت نامه بانکی تعهد بدهند که پس از انقضای مدت معین به ایران برمی‌گردند.

میزان وثیقه تعیین شده برای خروج پزشکان از کشور از طرف چه نهادی دریافت می‌شود؟

وثیقه اعلام شده از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت دریافت خواهد شد.

مبلغ وثیقه خروج از کشور دانشجویان وزارت بهداشت چقدر است؟

در متن مقاله به میزان مبالغی که افراد باید به عنوان وثیقه ارائه کنند اشاره کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا