پزشکی محروم بومی یعنی چه؟ + راهنما جامع


همانطور که می دانید پر متقاضی ترین و محبوب ترین رشته در گروه آزمایشی علوم تجربی، رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی است. سالانه دانش آموزان بسیاری برای قبولی در این رشته ها تلاش و رقابت می کنند که تنها درصد بسیار کمی از متقاضیان موفق به پذیرش می شوند. در این صورت است که افراد پذیرفته نشده به دنبال راه هایی برای تحصیل در پزشکی، هر چند با شرایط سخت می گردند. یکی از این راه ها انتخاب پزشکی تعهددار و استفاده از ظرفیت پذیرش آن است؛ البته که برای قبولی در این روش نیز داوطلب باید دارای شرایط خاصی باشد، مانند برخورداری از سهمیه مناطق محروم. ممکن است سوال کنید که «پزشکی محروم بومی یعنی چه؟»، «مزایا و معایب تحصیل در پزشکی با سهمیه مناطق بومی چیست؟» و یا «مدت زمان تعهد پزشکی چقدر است؟»؛ برای پاسخ به چنین سوالاتی در این مقاله به بررسی کامل پزشکی تعهد دار با سهمیه مناطق بومی و محروم پرداختیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

لازم به ذکر است که انتخاب رشته پزشکی تعهددار با سهمیه مناطق محروم بدون داشتن اطلاعات کامل از آن و صرفا برای پزشک شدن، تصمیم بسیار اشتباهی است؛ چراکه این رشته دارای سختی زیاد و شرایط بسیار سخت‌ گیرانه‌ای است و باید با آگاهی کامل از تمامی این موارد انتخاب شود. مشاوران مرکز ایران تحصیل می توانند با بررسی شرایط و توانایی شما به صورت تخصصی و ارائه تمامی نکات حائز اهمیت در مورد این نوع پذیرش، مناسب بودن یا نبودن این رشته را برای شما، مشخص کنند. برای دریافت مشاوره تخصصی تنها کافیست با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید. 

پزشکی محروم بومی یعنی چه؟

🔶 با اطمینان کامل می توان رشته پزشکی را پرمتقاضی ترین و محبوب ترین رشته در کنکور گروه تجربی معرفی کرد. رقابت برای کسب رتبه لازم و پذیرش در این رشته به حدی بالاست که والدین و دانش آموزان چندین میلیون پول برای قبولی در رشته پزشکی می پردازند که ممکن است در نهایت نیز فرزند آن ها موفق به قبولی نشود. در این صورت چه راه های دیگری برای تحصیل در پزشکی وجود دارد؟ خوشبختانه رشته پزشکی از جمله رشته های دارای تعهد خدمت است و آن دسته از داوطلبانی که موفق به پذیرش براساس ظرفیت عادی نشدند، می توانند با داشتن شرایط مورد نیاز از ظرفیت در نظر گرفته شده برای پزشکی محروم بومی استفاده کنند.

🔶 اما منظور از پزشکی محروم بومی یعنی چه؟ برخی از رشته های کنکور سراسری دارای تعهد به خدمت هستند، به این معنا که متقاضی با انتخاب این رشته ها متعهد می شود که در قبال دریافت خدمات رایگان به مدت حداکثر سه برابر طول تحصیل خود در منطقه ای محروم شروع به خدمت کند. از جمله نکات مهمی که باید در مورد این تعهد بدانید، این است که چنین تعهدی محضری بوده و ثبت رسمی می شود. در نتیجه متقاضی نمی تواند از انجام تعهد خود سرباز زند. 

🔶 اما منظور از بومی در «پزشکی محروم بومی یعنی چه؟» این نکته مهم است که همه متقاضیان کنکور نمی توانند برای استفاده از ظرفیت سهمیه مناطق محروم استفاده کنند؛ چرا که می بایست بومی آن استان بوده و در دانشگاهی که در استان بومی خود است، تحصیل کند. پس از اتمام دوران پزشکی عمومی خود نیز موظف است در یکی از مناطقی که مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی است، شروع به خدمت کند. 

🔶 همچنین داوطلبانی که شرایط پزشکی محروم بومی را انتخاب کردند، متعهد می شوند که تا زمان نصف نشدن طول خدمت خود، در مقاطع بالاتر (تخصص) شروع به تحصیل نکنند.

🔶 البته که پزشکی تعهد دار، تنها شامل سهمیه مناطق محروم نمی شود بلکه به سه دسته زیر تقسیم می شود:

تقسیم بندی پزشکی تعهد دار

پزشکی محروم مناطق بومی: همانطور که گفته شد این دسته از داوطلبان با استفاده از سهمیه مناطق محروم، می توانند در استان محل زندگی خود مشغول به تحصیل پزشکی شده و سپس به مدت حداکثر 3 برابر طول تحصیل (21 سال) در مناطق مشخص شده خدمت کنند. (البته که باید استان محل زندگی شما جزئی از مناطق محروم باشد.)

پزشکی تعهدی نیروهای مسلح: این نوع از پذیرش پزشکی، تنها در دانشگاه های علوم پزشکی ارتش و بقیه الله سپاه صورت می گیرد و خود این دانشگاه ها اقدام به جذب نیرو می کنند. افراد تحصیل کرده در این دانشگاه ها متعهد می شوند که حداقل تا 8 سال بعد از اتمام تحصیل در خدمت سپاه و ارتش خواهند بود. (در رابطه با شرایط پذیرش در این دانشگاه باید بدانید که علاوه بر رتبه کنکور مناسب، باید موفق به قبولی در مصاحبه حضوری شوید.)

پزشکی قانونی: باتوجه به اینکه پزشکی قانونی از زیر مجموعه های قوه قضاییه است، داوطلبان پذیرفته شده در این رشته متعهد به خدمت در این نهاد به تعداد سال های مشخص خواهند بود.

 

🔗 برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی پزشکی تعهدی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

نحوه اعمال سهمیه مناطق محروم در رشته‌ های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی

برای استفاده از سهمیه مناطق محروم، در ابتدا باید از مشمولیت استان محل زندگی خود در گروه مناطق محروم مطمئن شوید؛ به همین دلیل نیز ابتدا لیست مناطقی را که محروم محسوب می شوند، بیان خواهیم کرد. برای مشاهده لیست به جدول زیر مراجعه کنید:

ایلام بوشهر چهار محال و بختیاری
سیستان و بلوچستان کردستان کرمانشاه
هرمزگان کهگیلویه و بویراحمد لرستان

پس از مشاهده لیست مناطق محروم ، خوب است بدانید که حداقل 30 درصد از ظرفیت هر یک از رشته های مقطع دکتری عمومی که شامل رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی می شود، به ناحیه‌ های قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان های ذکر شده اختصاص می یابد. 

برای درک بهتر نحوه اعمال سهمیه مناطق محروم در رشته‌ های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی، به این مثال توجه کنید: اگر ظرفیت پذیرش رشته پزشکی را در یکی از دانشگاه هایی که پذیرش براساس سهمیه مناطق محروم دارد، 100 نفر در نظر بگیریم، باتوجه به اینکه 30 درصد ظرفیت متعلق به پزشکی محروم بومی است، 30 نفر با شرایط تعهد به خدمت پذیرفته شده و 70 ظرفیت باقی مانده براساس نوع گزینش، به نسبت تعداد داوطلبان آزاد مناطق 1، 2 یا 3 به تعداد داوطلبان کل در آن گروه آزمایشی توزیع خواهد شد.

نحوه اعمال سهمیه مناطق محروم در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی

نکته مهم: توجه داشته باشید که در صورت برخورداری از سهمیه ایثارگران، سهمیه شما به صورت جداگانه در ظرفیت سهمیه مناطق محروم و داوطلبان آزاد اعمال می‌ شود. به طور مثال: از 30 نفر ظرفیتی که برای سهمیه مناطق محروم در نظر گرفته شده است، 30% (مجموع 25% و 5%) یعنی 9 نفر به افراد دارای سهمیه ایثارگری تعلق می گیرد و از 70 نفر باقی ماندهبرای داوطلبان آزاد نیز، 30% (مجموع 25% و 5%) یعنی 21 نفر ظرفیت به افراد دارای سهمیه ایثارگران تعلق خواهد گرفت.

متقاضیان گرامی توجه داشته باشید که در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد سهمیه های موجود و احتمال قبولی شما براساس شرایطتان، می توانید با کارشناسان ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید.

 

🔗 برای اطلاع از نحوه خرید طرح پزشکی عمومی + قانون لغو تعهد خدمت بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

حقوق و مزایای پزشکی محروم بومی به چه صورت است؟

حال که از پاسخ سوال «پزشکی محروم بومی یعنی چه؟» اطلاع دارید و همچنین دارای شرایط خاص مورد نیاز برای پذیرش رشته پزشکی مناطق محروم هستید، ممکن است سوال کنید که اصلا انتخاب آن ارزشی هم دارد؟ مزایا و معایب پزشکی محروم بومی به چه صورت است؟ در این بخش به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. 

حقوق و مزایای پزشکی محروم بومی به چه صورت است؟

مزایای استفاده از سهمیه مناطق بومی و محروم و تحصیل در پزشکی تعهد دار عبارتند از:

داشتن امنیت و تضمین شغلی بلافاصه پس از فارغ التحصیلی.

امکان تحصیل رایگان در دانشگاه.

دریافت حقوق ماهانه در حین تحصیل و بلافاصله پس از تحصیل.

شانس قبولی بیشتر در رشته پزشکی محروم بومی نسبت به پذیرش عادی پزشکی.

امکان تحصیل و گرفتن تخصص پس از گذشتن حداقل نیمی از تعهد خدمت خود و داشتن درآمد بیشتر.

استخدام قطعی بعد از پایان تحصیلات.

برخورداری از اعتبار مهر و پروانه پزشکی یکسان با پزشکی های متمرکز.

 

معایب استفاده از سهمیه مناطق بومی و محروم و تحصیل در پزشکی تعهد دار عبارتند از:

مدت زمان خدمت طولانی. (حداکثر 3 برابر مدت زمان تحصیل که معادل 21 سال است.) 

لزوم پرداخت هزینه بسیار زیاد برای انصراف از تحصیل. 

تعداد پذیرش بسیار کم پزشکی تعهدی مناطق محروم.

امکان قبولی داوطلب با تراز کمتر در مصاحبه حضوری.

عدم امکان دریافت و صدور پروانه اشتغال به کار تا قبل از اتمام مدت تعهد به خدمت.

عدم داشتن کنترل در انتخاب شهر محل خدمت (تقسیم بندی دانشجویان براساس نیاز شهرها و روستاها صورت می گیرد.) 

عدم امکان تحصیل در مقطع تخصص بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی.

غیر قابل خرید و یا جابه جایی بودن مدت زمان تعهد.

 

🔗 برای اطلاع از نحوه تبدیل معافیت پزشکی به کفالت بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

داشتن چه شرایطی برای تحصیل در رشته پزشکی محروم بومی مورد نیاز است؟

در بخش های قبلی مقاله پاسخ سوال «پزشکی محروم بومی یعنی چه؟» را بررسی کردیم ولی شرایط بسیار مهمی را که برای پذیرش به این شیوه لازم است داشته باشید، بیان نکردیم. به همین دلیل هم در این بخش به بررسی شرایط مورد نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی محروم بومی خواهیم پرداخت تا بدانیم افراد بومی چه کسانی هستند و چگونه پذیرش می شوند.

💠 شرایط مورد نیاز داوطلبان برای تحصیل در پزشکی مناطق محروم:

⏬ بومی بودن دانشجو؛ به این معنا که محل اقامت یا محل دریافت مدرک تحصیلی سال دوم، سوم و پیش دانشگاهی داوطلب در یکی از شهرها یا روستاهای استان های مشمول مناطق محروم باشد.

⏬ دارای رتبه کنکور حداقل زیر 5000 باشند.

⏬ تعهد محضری برای انجام خدمت به مدت 3 برابر مدت تحصیل بدهند.

⏬ از سلامت کامل جسمی و روانی برای انجام شغل برخوردار باشند.

شرایط مورد نیاز داوطلبان برای تحصیل در پزشکی مناطق محروم

🔰 شرایط پزشکی با سهمیه مناطق محروم برای پذیرش دانشجو:

✅ اولویت پذیرش دانشجو با ساکنین بومی استان های محروم می باشد. 

✅ پذیرش با استفاده از این سهمیه در هر شهر از استان محروم بین 1 تا 3 نفر است.

✅ ارائه تعهد محضری برای خدمت به مدت 3 برابر طول تحصیل الزامی است.

✅ پروانه اشتغال به کار دانشجو تنها در همان شهر صادر می شود.

✅ پس از گذشت حداقل نیمی از مدت خدمت، امکان ادامه تحصیل دانشجو به شرط حضور در همان شهر وجود دارد.

✅ دادن تعهد برای انجام و اتمام دوره طرح تعهد به خدمت اجباری است.

متقاضیان گرامی توجه داشته باشید که در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در رابطه به ارائه تعهد به خدمت 21 ساله در مناطق مشخص شده، می توانید با مشاوران ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس گرفته و درخواست راهنمایی کنید.

 

🔗 برای مشاهده راهنما نحوه انتخاب محل طرح پزشکی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

اخبار پیرامون پزشکی محروم بومی

📢 افزایش ظرفیت بومی‌ گزینی در حوزه درمان مناطق محروم:

👈 بهرام عین‌ اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بومی گزینی در مقطع دستیاری، یک اقدام نوآورانه بود که در آزمون امسال، لحاظ شد. سال گذشته در مرحله تکمیل ظرفیت و امسال 30 درصد از ظرفیت آزمون بودجه به بومی گزینی اختصاص‌ یافته است. سیاست وزارت بهداشت، بومی‌ گزینی است تا بتوانیم از پزشکان بومی برای همان منطقه پزشک متخصص تربیت کنیم و بخش عمده‌ ای از نیازهای مناطق محروم به خدمات پزشکی و دندانپزشکی از طریق تعهد دستیاران و دانشجویان پذیرش شده تأمین خواهد شد.

👈 به‌ طوری که ظرفیت مورد نیاز برای پوشش مناطق محروم، در کمیسیون مشترک معاونت‌ های درمان و آموزشی وزارت بهداشت به صورت سالانه بر اساس نیازسنجی نیروهای مورد نیاز دانشگاه‌ ها تعیین و ابلاغ می‌ شود. به این ترتیب، خدمات تخصصی پزشکی و دندانپزشکی بر اساس اولویت‌ های تعیین شده در کشور، توزیع خواهند شد که به دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی درمانی خواهد انجامید.

👈 در مجموع هدف ما تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز کشور در رشته‌ های مختلف است. برای این مهم اقداماتی از جمله افزایش ظرفیت رشته پزشکی (به میزان 20 درصد سالانه) و رشته دندانپزشکی (به میزان 10 درصد در سال 1401 نسبت به 1400، 15 درصد در سال 1402 نسبت به سال گذشته)، افزایش ظرفیت آزمون دستیاری به‌ ویژه در رشته‌ های اصلی و مورد نیاز کشور، رشد دو برابری پذیرش در مقطع فوق‌ تخصص و 25 درصدی در ظرفیت فلوشیپ انجام شده یا در دستور کار است که نتایج این اقدامات در زمینه تأمین نیاز نیروی انسانی تخصصی و فوق‌ تخصصی، در سال‌ های آینده برای همگان ملموس و قابل مشاهده است.

 

خلاصه مطلب 

به چه روش هایی می توان در رشته پزشکی قبول شد؟ پزشکی محروم بومی یعنی چه؟ چه شرایطی برای تحصیل در رشته پزشکی محروم بومی مورد نیاز است؟ قبولی در رشته پزشکی آرزوی اکثر دانش آموزان گروه آزمایشی تجربی است و به همین دلیل نیز میزان رقابت برای کسب رتبه مورد نیاز در این رشته بسیار بالاست. همچنین ظرفیت پذیرش رشته پزشکی هم  سالانه باتوجه به سهمیه های مختلف موجود مانند سهمیه مناطق محروم، سهمیه مناطق و ایثارگران و … و نیز نیاز جامعه به پزشک تغییر می کند؛ در نتیجه اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید باید از ظرفیت پذیرش رشته پزشکی مطلع باشید.

اما نوع دیگری از پذیرش در رشته پزشکی نیز وجود دارد که براساس آن داوطلبانی که موفق به کسب رتبه کافی نشدند، می توانند با دادن تعهد خدمت به مدت 2 الی 3 برابر مدت تحصیل خود، مشغول به تحصیل شوند. لازم به ذکر است که پزشکی تعهددار نیز به سه دسته تقسیم می شود که در مقاله فوق به صورت تخصصی به بررسی پزشکی تعهد دار با سهمیه مناطق بومی و محروم پرداختیم.

با مطالعه مقاله فوق می توانید با ابعاد مختلف تحصیل در رشته پزشکی با سهمیه مناطق محروم و بومی آشنا شوید و پاسخ سوال «پزشکی محروم بومی یعنی چه؟» را خواهید گرفت. اما ممکن است که نیاز به راهنمایی تخصصی و مختص به خودتان باشید و درخصوص مناسب بودن این نوع از پذیرش برای شما دچار شک و تردید شوید. در این حالت می توانید با مشاوران کاردان مجموعه ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید. کارشناسان ما شما را به دقت راهنمایی خواهند کرد. همچنین در صورت داشتن سوال می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را نوشته و ارسال کنید. در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهیم بود.

 

📥 برای دانلود پی دی اف کامل مقاله «پزشکی محروم بومی یعنی چه؟» بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

ساکنان کدام استان ها می توانند از سهمیه مناطق محروم در کنکور سراسری استفاده کنند؟

همانطور که در مقاله فوق گفته شد، تمام متقاضیان کنکور سراسری نمی توانند از ظرفیت سهمیه مناطق محروم استفاده کنند و تنها افراد بومی ساکن در استان های ایلام، بوشهر، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و هرمزگان قادر به استفاده از این سهمیه خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید.

برای تحصیل در رشته پزشکی محروم بومی چه نوع تعهدی باید داد؟ 

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی محروم بومی را دارند، به دلیل استفاده از سهمیه مناطق بومی و خدمات رایگان دانشگاه، می بایست نهایتا تا ترم یک دانشگاه به محضر مراجعه کرده و به صورت رسمی و کتبی تعهد نامه خدمت در مناطق محروم را به مدت حداکثر 3 برابر مدت تحصیل خود یعنی 21 سال در شهرها و روستاهای استان بومی خود امضا کرده و به دانشگاه ارائه کنند.

آیا پزشکی تعهدی دارای حقوق و مزایا می باشد؟

بله؛ دانشجویانی که پذیرش در رشته پزشکی را براساس سهمیه مناطق محروم و بومی انتخاب کرده اند پس از اتمام تحصلی خود بدون فوت وقت مشغول به کار خواهند شد، در دانشگاه به رایگان تحصیل خواهند کرد، در حین تحصیل حقوق دریافت خواهند کرد و … . برای اطلاع از تمامی مزایای پزشکی تعهدی به مقاله فوق مراجعه کنید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا