چارت انتخاب واحد رشته مشاوره + بروزرسانی 1402


رشته مشاوره از جمله رشته‌هایی است که متقاضیان زیادی در کنکور دارد. داوطلبان با چارت انتخاب واحد رشته مشاوره، می‌توانند به نیازهای اصلی خود یعنی قدم برداشتن در مسیری که بتواند آن‌ها را به هدف نهایی؛ یعنی اخذ مدرک لیسانس یاری برساند، پاسخی درست و جامع دهد. حتی افرادی که می‌خواهند در کنکور شرکت  کرده و انتخاب رشته کنند، لازم است با چارت درسی کارشناسی مشاوره، لیست دروس رشته مشاوره و دروس تخصصی این رشته آشنا شوند.

به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به چارت انتخاب واحد کارشناسی رشته مشاوره و دانشگاه‌هایی که برای این رشته از گروه علوم انسانی پذیرش دارند، به صورت مفصل بپردازیم. در صورتی  که در این زمینه سوالات دیگری داشتید می‌توانید با کارشناسان آکادمی ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

لیست دروس رشته مشاوره

با افزایش جمعیت و پیشرفت تکنولوژی، دغدغه‌ها و مشکلات انسان روز به روز در حال افزایش است. به همین خاطر عده‌ای از جوانان برای همدلی با انسان‌ها، نشان دادن مسیر درست از غلط، یادگیری از شکست‌های کوچک و بزرگ و نیز درمان بیماری‌های روانی همچون افسردگی که شیوع گسترده‌ای پیدا کرده است؛ رشته مشاوره را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

اما مسئله‌ای که در اینجا مطرح است، لیست دروس رشته مشاوره و چارت انتخاب واحد رشته مشاوره می‌باشد. متقاضیان باید با دروس تخصصی، عمومی، پایه و اختیاری که در دانشگاه تدریس می‌شود؛ آشنا شوند. بنابراین در جدول زیر برای افرادی که می‌خواهند پس از مشاهده و بررسی لیست دروس رشته مشاوره انتخاب رشته کنند، این اطلاعات را آورده‌ایم:

 

دروس تخصصی

راهنمایی و مشاوره تحصیلی-راهنمایی و مشاوره گروهی-متون زبان تخصصی-مشاوره خانواده-راهنمایی و مشاوره شغلی-مددکاری اجتماعی-پروژه تحقیقاتی-نظریه‌های مشاوره و روان درمانی-روش‌های تغییر و اصلاح فردی-کاربرد آزمون‌های هوش و استعداد و رغبت در مشاوره-تمرین عملی و راهنمایی مشاوره 1-کاربرد آزمون‌های تشخیص و شخصیت در مشاوره
دروس عمومی ادبیات فارسی-زبان عمومی-انقلاب اسلامی-تاریخ و تمدن اسلامی-تربیت بدنی 1-تربیت بدنی 2-مبانی نظری اسلام 1 و 2-اخلاق اسلامی-آشنایی با منابع اسلامی
 

 

دروس پایه

روش‌ها و فنون تدریس-خانواده در اسلام و ایران-آمار استنباطی-ریاضی پایه-روانشناسی تربیتی-انسان از دیدگاه اسلام-فیزیولوزی انسان-آمار توصیفی-روانشناسی اجتماعی-بهداشت روانی-آسیب شناسی اجتماعی-روانشناسی یادگیری-روانشناسی رشد 1 و 2-مبانی راهنمایی مشاوره-اختلالات یادگیری-تولید و کاربرد مواد آموزشی-اصول فلسفه آموزش و پرورش-مقدمات مدیریت آموزشی-مبانی جامعه شناسی-سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی و روانشناسی-روانشناسی آموزش و پرورش افراد استثنایی-مسائل نوجوانان و جوانان-روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی
 

دروس اختیاری

بازی درمانی-تغییرات اجتماعی-تاریخچه هنر و هنر اسلامی-آشنایی با دفاع مقدس-خانواده نابسامان و عوامل آن-مقدمات روان پزشکی-بهداشت عمومی و کمک‌های اولیه-منطق-سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران-سازماندهی و اداره خدمات راهنمایی و مشاوره-روش‌های تحلیل سیاسی-هنر و خوشنویسی-مبانی کامپیوتر-برنامه نویسی کامپیوتر-روانشناسی هنر و تبلیغات-جامعه شناسی ارتباطات

چارت درسی کارشناسی مشاوره

در چارت درسی کارشناسی مشاوره اطلاعاتی مثل کد دروس عمومی، تخصصی، پایه و اختیاری ذکر شده است. همچنین در این چارت دروسی به صورت پیش فرض برای اینکه افراد بتوانند به راحتی انتخاب رشته کنند، درج شده است. بنابراین داوطلبانی که وارد این شاخه از علوم انسانی برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌شوند، لازم است چارت درسی را برای داشتن برنامه‌ای منظم از مدیریت گروه دریافت کنند.

چارت-درسی-کارشناسی-مشاوره

 

به علاوه در چارت انتخاب واحد رشته مشاوره، توجه به پیش نیازها و هم نیازها مهم است. زیرا برخی دروس مثل تمرین عملی و راهنمایی مشاوره 2 به پیش نیاز احتیاج دارد. یعنی دانشجو اول بایستی تمرین عملی و راهنمایی مشاوره 1 را بردارد تا در ترم بعدی بتواند تمرین عملی و راهنمایی مشاوره 2 را در زمان انتخاب واحد اخذ کند.

هم نیاز کردن دروس بحثی پیچیده پر ریسک است. معمولا دانشجویانی که در ترم‌های آخر هستند و 2 درس که به پیش نیاز احتیاج دارد را در ترم قبلی پاس نکرده‌اند، می‌توانند هر دو درس را به صورت هم نیاز بردارند. البته این موضوع بستگی به تایید مدیریت گروه دارد. به همین منظور برای درک این مبحث، لینک دانلود فایل نمونه چارت درسی کارشناسی مشاوره را در ادامه قرار دادیم:

 

برای دانلود چارت درسی کارشناسی مشاوره کلیک کنید.

 

واحد های رشته مشاوره

انتخاب رشته یکی از سخت‌ترین تصمیماتی است که داوطلبان برای اینکه از تصمیم خود پشیمان نشوند، به انتخاب واحدها و چارت درسی هر شاخه توجه می‌کنند. به همین خاطر برای اینکه در این مورد با اطمینان خاطر وارد شوید و ثبت نام کنید، علاوه بر لیست دروس رشته مشاوره که در بخش‌ قبلی درباره آن توضیحاتی را ارائه دادیم؛ هم اکنون در این بخش قصد داریم به واحد های رشته مشاوره نیز اشاره کنیم:

تعداد کل دروس تخصصی 33 واحد
تعداد کل دروس عمومی 20 واحد
تعداد کل دروس پایه 76 واحد
تعداد کل دروس اختیاری 6 واحد
تعداد کل واحدها 135 واحد

 

برای اطلاع از انتخاب رشته خانواده بدون کنکور کلیک کنید.

 

در چه دانشگاه هایی رشته مشاوره ارائه می شود؟

همانطور که می‌دانید در هر دانشگاهی رشته‌های خاصی برای تدریس در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری وجود دارد. به همین منظور داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده و پس از مجاز به انتخاب رشته شدن، به صورت دقیق  و با در نظر گرفتن تمامی موارد می‌خواهند شرایط رشته مورد نظر خود را ارزیابی کنند؛ لازم است به ظرفیت دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که ارائه می‌دهند نیز توجه کنند.

ارائه-رشته-مشاوره-در-دانشگاه‌ها

دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و حتی علمی کاربردی؛ فقط رشته‌هایی را برای پذیرش دانشجو دارند که با توجه به جمعیت آن منطقه پر متقاضی است. بنابراین توجه به این نکته باعث می‌شود تا داوطلب با دید باز و به دور از اشتباه، تصمیم درستی در انتخاب رشته داشته باشد. در حال حاضر اگر می‌خواهید در زمینه مشاوره ادامه تحصیل دهید، بهتر است از لیست دانشگاه‌هایی که در رشته مشاوره پذیرش دانشجو دارند، مطلع شوید.

دانشگاه تهران دانشگاه گیلان
دانشگاه اصفهان دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه اراک دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه رازی دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه هرمزگان دانشگاه بیرجند
دانشگاه شهرکرد دانشگاه الزهرا
دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه لرستان-خرم آباد
دانشگاه حضرت معصومه-قم دانشگاه غیر انتفاعی رفاه
دانشگاه پیام نور-تهران جنوب دانشگاه پیم نور حراسان رضوی-مشهد
دانشگاه اردکان دانشگاه بجنورد
دانشگاه بیرجند دانشگاه آل طه
دانشگاه رسام-کرج دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی-تبریز

 

خلاصه مطلب

در این مقاله به موضوع چارت انتخاب واحد رشته مشاوره پرداختیم. افرادی که دوران دبیرستان خود را تمام کرده و اکنون می‌خواهند برای انتخاب رشته و ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی اقدام کنند، باید از چارت ترمی مشاوره و لیست دروس رشته مشاوره با خبر شوند. همانطور که گفتیم تعداد کل واحدهای این رشته 135 تا است که به 4 بخش تخصصی، عمومی، پایه و اختیاری تقسیم می‌شود.

همچنین به این مطلب اشاره کردیم که علاوه بر اطلاع از لیست دروس و انتخاب واحد رشته مشاوره، اطلاع از دانشگاه‌هایی که در این شاخه پذیرش دانشجو دارند، ضروری است. دانشگاه‌هایی مثل تهران، شهید بهشتی، اراک، مشهد و کرمانشاه جز این لیست قرار داشتند. البته بهتر است برای اطلاع دقیق و به روز از ظرفیت و لیست دانشگاه‌های دارای پذیرش در رشته مشاوره با کارشناسان ایران تحصیل به شماره تلفن 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

 

برای دانلود فایل PDF چارت انتخاب واحد رشته مشاوره کلیک کنید.

 

تعداد کل واحدهای رشته مشاوره چقدر است؟

رشته مشاوره 135 تا واحد به صورت کلی دارد.

چارت انتخاب واحد رشته مشاوره چیست؟

برگه‌ای که تمامی واحدهای درسی، به همراه کدها و پیش نیاز و هم نیازها در آن درج شده است.

در لیست دروس رشته مشاوره چند نوع درس وجود دارد؟

دروس عمومی، تخصصی، پایه و اختیاری در لیست دروس رشته مشاوره وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا