چند بار می‌توان ترمیم معدل کرد؟ + راهنما جامع


چند بار می‌توان ترمیم معدل کرد؟ این سوالی است که بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری با آن مواجه هستند. ترمیم معدل قانونی است برای متقاضیان کنکور سراسری تا بتوانند برای معدل خود در یک رشته جدید سوابق تحصیلی ایجاد کنند و سوابق قبلی خود را بهبود دهند. بر اساس مصوبات جدید از این پس متقاضیان کنکور فقط یک بار امکان شرکت در آزمون‌ ترمیم معدل را دارند.

اما در این بین قوانین و تبصره‌هایی وجود دارد که متقاضیان باید از همه این قوانین اطلاعات لازم را کسب کنند. برای آشنایی بیشتر با شرط ترمیم معدل آزمون سراسری می‌توانید با مشاوران خبره آکادمی ایران تحصیل در ارتباط باشید تا شما عزیزان را در این زمینه راهنمایی کنند.

منظور از ترمیم معدل چیست؟

ترمیم معدل یکی از قانون های شرکت در کنکور است. اما ترمیم معدل چیست؟ داوطلبانی که قصد دارند نمره امتحانات دروس نهایی خود را ارتقا دهند، می‌توانند مجدداً در امتحان نهایی درس مورد نظر خود شرکت کرده که به آن ترمیم معدل گفته می‌شود. بر اساس اطلاعیه‌های سازمان سنجش در ارتباط با کنکور ۱۴۰۲ نمرات نهایی سال دوازدهم در نتایج آزمون سراسری تأثیر قطعی ۴۰ درصدی خواهد داشت و از سال ۱۴۰۵ نیز قرار است که نمرات پایه دهم و یازدهم نیز بر نتایج کنکور تأثیر مستقیم داشته و تاثیران اعمال شود.

از این رو داوطلبانی که نمرات نهایی پایینی دارند، می‌توانند با شرکت مجدد در امتحانات نهایی و بررسی آخرین بخشنامه ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی نمرات خود را پیش از شرکت در آزمون سراسری ترمیم نمایند.

یکی دیگر از نکات مهم برای ترمیم نمرات درس‌های نهایی این است که اگر متقاضی در درسی مردود شده باشد، برای شرکت در امتحانات ترمیم باید ابتدا درس مورد نظر را پاس کند. سپس می‌تواند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کند. از این رو باید دقت کنید که برای ترمیم معدل حتماً باید فارغ التحصیل شده باشید.

منظور از ترمیم معدل چیست؟

برای اطلاع از شرایط ترمیم معدل دانشگاه غیرانتفاعی وارد لینک شوید.

چند بار می‌توان در ترمیم معدل کنکور شرکت کرد؟

بسیاری از داوطلبان این سؤال را دارند که چند بار می‌توان ترمیم معدل کرد؟ براساس آخرین بخشنامه صادره از سمت وزارت آموزش و پرورش داوطلبانی که قصد دارند نمرات اخذ شده در امتحانات نهایی خود را افزایش دهند، فقط یک بار حق شرکت در امتحانات ترمیم معدل را دارند. داوطلبان نیز با توجه به آخرین اخبارهایی که از سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده انتظار دارند که فرصت ترمیم نمرات بیش از یک بار در نظر گرفته شود. اما باید منتظر بخشنامه جدید آموزش و پرورش در خصوص این موضوع باشند.

در حال حاضر رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام کرده است که امکان ترمیم نمره برای امتحانات شهریور ماه وجود ندارد. محسن زارعی اضافه کرد که امتحانات شهریور جبرانی است و دانش آموزان با دید جبران باید در امتحانات شرکت کنند. بنابراین سابقه تحصیلی و ترمیم معدل اضافه نشده است.

بنابر اظهارات رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش هر داوطلب فقط یک بار حق‌ترمیم نمره هر درس را دارد و می‌تواند در امتحانات دی یا خرداد ماه در امتحانات ترمیم معدل شرکت کند.

از سوی دیگر متقاضیان ایجاد سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات نهایی دارای یکی از مدارک پایان دوره متوسطه اعم از شاخه‌های نظری، شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش که داوطلب باید در گروه آزمایشی غیر متناظر با رشته تحصیلی خود شرکت کنند، می‌توانند مطابق با جدول دروس امتحانات نهایی دوره دوم متوسطه یک بار برای ایجاد سابقه و و یک بار برای ترمیم نمرات با پرداخت هزینه برای دروس مد نظر خود اسم نویسی کرده و در امتحانات شرکت کنند.

نکته قابل توجه این است که پس از شرکت در ترمیم معدل مدرک یا معدل جدیدی که اخذ کرده باشید، برای شما صادر نمی‌شود و فقط نمره جدید در صورتی که از نمره قبل بهتر باشد، جایگزین می‌شود و برای سازمان سنجش ارسال می‌گردد تا در نتایج کنکور اعمال گردد.

برای شرکت در ترمیم معدل باید با کمک آموزش از راه دور که در هر شهری امکان‌پذیر است درخواست تعیین معدل بدهید و با پرداخت هزینه نسبتاً کمی در امتحانات تأمین معدل نوبت دی یا خرداد ماه شرکت کنید.

چند بار می‌توان در ترمیم معدل کنکور شرکت کرد؟

برای بررسی شرایط ترمیم معدل کارشناسی سراسری وارد لینک شوید.

شرایط ترمیم معدل متقاضیان نظام قدیم

یکی از سؤالات رایج در رابطه با اینکه چند بار می‌توان ترمیم معدل کرد؟ مطرح می‌شود، نحوه ترمیم معدل نظام قدیم و جدید است. داوطلبانی که جزو فارغ التحصیلان نظام قدیم هستند، می‌توانند معادل دروس نظام جدید را برای نظام قدیم امتحان دهند. مثلاً در نظام قدیم درس دین و زندگی در سال سوم و چهارم دبیرستان درس نهایی بود.

قانون‌ترمیم معدل نظام قدیم به این صورت است که تأثیر قطعی نمرات دروس نهایی سوم دبیرستان ۳۰ درصد و تأثیر نمرات نهایی پیش دانشگاهی ۱۰ درصد است.

چه افرادی می‌توانند در ترمیم معدل کنکور شرکت کنند؟

داوطلبان تنها زمانی می‌تواند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند که قبل از آن در درس امتحان داده باشند. به منظور می‌توانید با مراکز آموزش از راه دور نیز تماس بگیرید و راهنمای دقیق را در این زمینه دریافت کنید.

در برخی از موارد دیده شده که فردی تغییر رشته داده و مدارک جدید را نیز اخذ کرده، اما از کنکور آن سال جا مانده و فرصت امتحان را از دست داده است. به طور مثال افرادی که در امتحانات نهایی رشته تجربی شرکت می‌کنند و تصمیم دارند در کنکور سال بعد حضور یابند، در این صورت می‌توانند در امتحانات ترمیم معدل نیز شرکت نمایند.

براساس قانون سازمان سنجش داوطلبانی که تغییر رشته داده‌اند، باید در دروس رشته جدید خود امتحان بدهند، در غیر این صورت نمره دروس عمومی و اختصاصی که در آن حضور نداشته‌اند، صفر در نظر گرفته می‌شود.

بهترین زمان‌ ترمیم معدل آزمون سراسری

بهترین زمان‌ ترمیم معدل آزمون سراسری

برای ترمیم معدل داوطلبان می‌توانند در امتحانات دی و خرداد ماه شرکت کنند. اما توجه داشته باشید که‌ترمیم معدل حتماً باید قبل از برگزاری کنکور صورت گیرد. به تمام داوطلبان کنکور پیشنهاد می‌شود که‌ترمیم معدل در دی ماه انجام شود و از دی تا تیر ماه برای کنکور آمادگی کسب کنند. مخصوصاً ماه پایانی کنکور یعنی تیر ماه برای جمع‌بندی و تست‌های دروس تخصصی و حل آزمون‌های جامع صرف شود.

علاوه بر این دغدغه امتحان نهایی را نباید داشته باشید و مهم این است که پس از برگزاری امتحانات معدل به سایت ترمیم معدل به آدرس https://dipcode.medu.ir مراجعه نموده و ببینید که نمره شما ترمیم شده یا نه.

ترم معدل اولویت دارد یا معدل امتحانات نهایی؟

سال دوازدهمی‌ها که به عنوان داوطلبان اصلی کنکور به شمار می‌آیند، برایشان هم معدل نهایی و هم کنکور مهم است. لذا باید برای امتحانات نهایی و کنکور آمادگی لازم را داشته باشند. بعضاً ممکن است دانش آموزان سال دوازدهم تصمیم بگیرد به دلیل تأثیر مستقیم معدل، سال دوازدهم را فقط به معدل خود اختصاص دهد و برای دروس کتبی درس بخواند و سال بعد کنکور ندهد و برای کنکور سال بعد مطالعه کند.

اما این باعث می‌شود که تعداد پشت کنکورها افزایش شوند. اما دانش آموزی می‌تواند موفق شود که با برنامه‌ریزی صحیح این موضوع را مدیریت کند. دانش آموزانی که مطالب تشریحی و پایه را به خوبی مطالعه کرده‌اند، از پس نکات ریز سؤالات تستی برمی‌آیند. به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا بر مفاهیم دروس تکیه کرده و آنها را یاد بگیرید. در این صورت می‌توانید به خوبی از پس امتحانات نهایی برآمده و با قدرت در آزمون سراسری شرکت کنید.

جهت آشنایی با شرایط ترمیم معدل دانشگاه پیام نور بر روی لینک کلیک کنید.

کدام داوطلبان نیاز به ترمیم نمره دارند؟

چنانچه معدل داوطلبی خوب باشد نیاز به ترمیم معدل نیست، ولی اگر نمرات دروس پایین باشد، باید ترمیم معدل انجام شود تا تأثیر معدل بر کنکور سراسری مثبت باشد. از آنجا که تأثیر معدل در آزمون سراسری قطعی است، چنانچه معدل شما بالا باشد، رتبه بهتری خواهید داشت. اما اگر معدل پایین باشد، باعث افت رتبه می‌شود.

علاوه بر این کسب نمره در امتحانات نهایی راحت‌تر از کسب درصد در آزمون سراسری است. بنابراین باید بگوییم که‌ترمیم معدل یک فرصت بسیار مناسب است که داوطلبان نباید آن را از دست بدهند.

حتی داوطلبانی که نمرات ۱۸ و ۱۹ دارند نباید غفلت کنند، چرا که یک نمره می‌تواند تاثیرگذار باشد. چون نمره بهتر در کنکور لحاظ می‌گردد. برای دانش آموزانی که سطح متوسط دارند، بهتر است دروس ۱۷ و ۱۸ را مجدداً ترمیم نمایند و دانش آموزانی که معدل پایین‌تر از ۱۷ دارند، حتماً باید تعمیر معدل را انجام دهند.

نکته مهم این است که در برخی از رشته‌ها پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد. در بعضی رشته‌های روزانه و شبانه نیز سوابق تحصیلی بسیار اهمیت دارد. بنابراین سعی کنید که به مسئله ترمیم معدل توجه ویژه‌ای داشته باشید.

کدام داوطلبان نیاز به ترمیم نمره دارند؟

هزینه‌ ترمیم معدل کنکور سراسری

داوطلبان بسیاری در ارتباط با این سؤال که چند بار می‌توان ترمیم معدل کرد؟ سؤال می‌پرسند، اما اطلاعات زیادی از شرایط و جزئیات آن ندارند و با تصور اینکه معدل آنها بالا پایین است، دیگر برای آزمون سراسری آماده نمی‌شوند.

داوطلبان می‌توانند در آزمون‌ ترمیم معدل شرکت کرده و نمرات خود را ارتقا دهند. برای بسیاری از داوطلبان در کنار این سؤال که چند بار می‌توان ترمیم معدل کرد؟ هزینه‌ترمیم معدل کنکور نیز مطرح می‌شود.

هزینه‌ ترمیم معدل زیاد نیست و همه داوطلبان می‌توانند هزینه آزمون را پرداخت نمایند. متقاضیان بابت برگزاری آزمون مجدد برای هر درس و مبلغی را بابت چاپ و تأثیر اوراق نیز باید پرداخت کنند. تعیین کردن میزان شهریه نیز بر عهده شورای آموزش و پرورش هر استان می‌باشد.

برای مشاهده شرایط ترمیم معدل برای دانشگاه فرهنگیان وارد لینک شوید.

خلاصه مطالب

بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری این سؤال را دارند که چند بار می‌توان ترمیم معدل کرد؟ براساس مصوبات جدید آموزش و پرورش متقاضیان آزمون سراسری فقط یک بار حق شرکت در ترمیم معدل را دارند. از آنجایی که تأثیر ۴۰ درصدی معدل در آزمون سراسری قطعی است، بنابراین به داوطلبانی که سطح معدل پایینی دارند، توصیه می‌کنیم که حتماً در ترمیم معدل شرکت کنند.

در ارتباط با شرایط ترمیم معدل و اینکه ارتقاء معدل برای چه افرادی لازم است اشاره کردیم. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص این موضوع که چند بار می‌توان ترمیم معدل کرد؟ می‌توانید با کارشناسان ما در آکادمی ایران تحصیل همراه باشید تا شما عزیزان را در این خصوص راهنمایی نمایند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

چند بار می‌توان ترمیم معدل کرد؟

بر اساس آخرین مصوبات آموزش و پرورش فقط یک بار می‌توان در ترمیم معدل شرکت کرد.

هزینه‌ ترمیم معدل کنکور چقدر است؟

هزینه‌ ترمیم معدل زیاد نیست و افراد می‌توانند بابت هر درس مبلغی را بپردازند. علاوه بر این مبلغی برای چاپ و تصحیح اوراق نیز در نظر گرفته شده است.

ترمیم معدل کنکور نظام قدیم چگونه است؟

در متن مقاله به شرایط ترمیم معدل کنکور نظام قدیم اشاره کردیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با مجموعه ایران تحصیل در تماس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا