چگونه دستیار پزشک شویم؟ + شرایط سال 1402 + راهنما


چگونه دستیار پزشک شویم؟ دستیاران پزشکی در موسسات پزشکی نقش بسزایی ایفا می‌کنند. آن‌ها مسئولیت‌ها و وظایف متنوعی را به عهده دارند که شامل بخش‌های بالینی و اداری می‌شود. بعلاوه، با پاسخ دادن به سوالات محتمل بیمار، به ایجاد آرامش در وی کمک می‌کنند. وظایف و مسئولیت‌ها بسته به شرایط مختلف متفاوت است. ما قصد داریم در طول مقاله در خصوص شغل دستیار پزشک و شرایط آن مطالبی را برای شما بیان نماییم. تا انتها همراه ما باشید.

دستیار پزشک کیست؟

💢 دستیار پزشک به عنوان یک فردی مشغول فعالیت است که دانش کافی در زمینه پروسیجر درمانی دارد و تحت نظارت یک پزشک به کار می‌پردازد. در تمام جنبه‌های درمان مانند تشخیص، معاینه، درمان و حتی جراحی، دستیار پزشک شناخت و تجربه کافی دارد و می‌تواند در زمینه‌های مختلفی تحت نظارت پزشک فعالیت داشته باشد.

💢 البته در برخی مناطق روستایی و محروم، دستیار پزشک ممکن است به صورت مستقل فعالیت کند و تنها در مواقع ضرورت با پزشک مشورت نماید. بخش قابل‌توجهی از دستیاران پزشک در مطب پزشکان مختلف مشغول به کار هستند.

💢 این شغل برای افرادی که به درمان بیماران علاقه دارند اما به هر دلیلی در رشته پزشکی تحصیل نکرده‌اند، موقعیت شغلی ایده‌آل است. با توجه به تخصص و تجربه خود، به عنوان دستیار پزشک قادر به انجام اقدامات درمانی متنوعی خواهید‌بود و در یک زمینه تخصصی درمانی مشغول به کار خواهید بود. در ادامه در خصوص چگونه دستیار پزشک شویم؟  توضیحاتی را بیان خواهیم کرد.

جهت اطلاع از انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی کلیک نمایید.

دستیار پزشک کیست؟

وظایف دستیار پزشک

وظایف دستیار پزشک بر اساس زمینه کاری آن‌ها ممکن است متفاوت باشد و شرح دقیق مسئولیت‌ها در آگهی استخدام دستیار پزشک مشخص می‌شود.

اما به‌طور کلی از یک دستیار پزشک انتظار می‌رود تا بتواند اقدامات زیر را انجام دهد:

⬅️ انجام معاینه بیماران و تشخیص بیماری و مشکلات

⬅️ انجام ضدعفونی و پانسمان زخم‌ها و دوخت بخیه

⬅️ آماده‌سازی بیماران برای انجام آزمایش و عمل جراحی

⬅️ گرفتن نمونه خون و سایر نمونه‌های آزمایشگاهی

⬅️ انجام پروسیجر درمانی تحت نظارت پزشک

⬅️ ثبت شرح حال بیمار و ارائه گزارش به پزشک

⬅️ تفسیر آزمایش‌ها و نتایج تست‌های مختلف

⬅️ کمک به پزشک در مراحل درمانی مختلف مانند انجام جراحی‌ها

⬅️ تهیه مدارک و سوابق درمانی برای ارائه به بیمه

⬅️ راهنمایی بیمار و همراهان در مورد دستورالعمل‌های درمانی و نحوه استعمال داروها

و ….

مراحل دستیار پزشک شدن

چگونه دستیار پزشک شویم؟ ما در ادامه مراحل را برای شما شرح خواهیم داد.

✳️ توصیه می‌شود که قبل از شروع تحصیلات دستیاری پزشکی، دوره‌های لازم را دریافت کنید. برای این منظور، باید دیپلم دبیرستان یا GED را کسب کنید و در یک موسسه عالی معتبر برنامه دستیاری پزشکی را دنبال کنید. همچنین، باید دوره‌های علوم و ریاضیات را به خوبی گذرانده و مهارت‌های لازم را در این زمینه توسعه دهید. پس از اتمام دوره تحصیل، می‌توانید مدرک دستیاری پزشکی را دریافت کنید.

✳️تجربه و تحصیلات لازم برای دستیاری پزشکی بسیار مهم است. برای این منظور می‌توانید از طریق کارآموزی و مشاغل داوطلب پزشکی تجربه خود را ایجاد کنید. حضور در گروه‌های داوطلبانه و انجام کارآموزی در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها می‌تواند به توسعه مهارت‌ها و دانش شما کمک کند و به شما در استخدام سریعتر پس از فارغ التحصیلی کمک کند.

✳️برای اینکه در سمت امن‌تری قرار بگیرید، باید به عنوان دستیار پزشکی گواهینامه دریافت کنید. صدور گواهینامه دستیار پزشکی CMA (AAMA) و دستیار پزشکی ثبت‌شده‌(RMA) ® از گزینه‌های اصلی است و امتحان این گواهینامه‌ها معمولا موضوعات مهمی را شامل می‌شود. دریافت یکی از این گواهینامه‌ها می‌تواند به افزایش رزومه و برجسته شدن در درخواست شغلی کمک کند.

✳️درخواست و مصاحبه برای شغل دستیار پزشکی. در این مرحله شما باید دستیاری پزشکی را که شامل گواهینامه، دیپلم یا مدرک کاردانی است، تکمیل کنید و تجربه خود را از طریق کارآموزی و کارهای داوطلبانه توسعه دهید. همچنین باید گواهی دستیاری پزشکی نیز دریافت کنید. در مرحله بعدی باید به کلینیک ها، بیمارستان‌ها و سایر مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید تا بتوانید به عنوان یک دستیار معتبر پزشکی شغلی پیدا کنید. برای افزایش شانس خود برای اشتغال، می‌توانید در چندین مکان اقدام کنید و هرکدام که شما را بپذیرند را انتخاب کنید.

برای مشاهده و دریافت دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی کلیک نمایید.

مراحل دستیار پزشک شدن

موقعیت های شغلی دستیار پزشک

حال که پاسخ به پرسش چگونه دستیار پزشک شویم؟  را می دانید می خواهیم در خصوص موقعیت های شغلی دستیار پزشک مطالبی را برای شما بیان نماییم.

دستیار پزشک در زمینه‌های مختلف درمانی، دستیار پزشک قادر است در کنار پزشکان و متخصصان مختلف به کار بپردازد. برخی از این زمینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

⬅️ دستیار پزشک عمومی و خانواده

⬅️ دستیار پزشک اطفال

⬅️ دستیار دندان‌پزشک

⬅️ دستیار پزشک داخلی

⬅️ دستیار پزشک زنان و زایمان

⬅️ دستیار فیزیوتراپ

⬅️ دستیار آنکولوژیست

⬅️ دستیار روانپزشک و بهداشت روان

⬅️ دستیار پزشک اورژانس

محیط های کار دستیار پزشکی

پس از دانستن چگونه دستیار پزشک شویم؟ و موقعیت های شغلی لازم است در خصوص محیط کاری دستیار پزشک مطالبی را بیان نماییم.

بیشتر دستیاران پزشک در مراکز درمانی معیار استخدام قرار می‌گیرند؛ اما ممکن است مراکز درمانی و کلینیک‌های مختلف به یافتن دستیار نیاز داشته باشند. به‌طور کلی، می‌توان محیط‌های کاری مهم دستیاران پزشک را به شرح زیر تعریف کرد:

⬅️ مطب‌های پزشکی

⬅️ مراکز بهداشت و درمان

⬅️ داروخانه‌ها – مراکز رادیولوژی و عکسبرداری

⬅️ کلینیک‌های خصوصی درمانی و جراحی

⬅️ کلینیک‌های دندان‌پزشکی

⬅️ کلینیک‌های پوست و زیبایی

⬅️ خانه‌های سالمندان

⬅️ درمانگاه‌های عمومی

⬅️ درمانگاه‌های مستقر در مدارس یا دانشگاه‌ها

⬅️ درمان‌گاه‌های مستقر در شهرک‌ها و مناطق صنعتی

⬅️ کمپ‌های ترک اعتیاد و آسایشگاه‌ها

دستیار پزشک در مراکز درمانی کوچک و بزرگ فعالیت می‌نماید و بخش عمده‌ای از ساعات کاری خود را به صورت ایستاده و در ارتباط مستقیم با بیماران سپری می‌کند. این افراد همچنین مسئولیت معاینه، دریافت شرح حال و ثبت وضعیت بیماران و ارتباط با بیماران و همراهانشان را بر عهده دارند.

برای اطلاع از قوانین انصراف از دستیاری پزشکی  کلیک نمایید.

محیط های کار دستیار پزشکی

شرایط لازم برای دستیار پزشک شدن

دستیار پزشک وظیفه سنگینی بر عهده دارد و به‌طور مستقیم با بیماران و همراهانشان در ارتباط است. به همین دلیل، برای موفقیت در این شغل، برخی از ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های نرم ضروری هستند. برخی از مهارت‌های کلیدی و حیاتی برای این شغل عبارتند از:

🔵 مهارت‌های ارتباطی قوی

دستیار پزشک با بیماران و همراهانشان در تماس مستقیم است و با معاینه، شنیدن توصیف بیمار و گزارش روند درمانی به پزشک، در این فرآیند کمک می‌کند. به همین دلیل، داشتن روابط عمومی قوی و مهارت‌های کلامی بالا، از مهمترین نیازمندی‌های این شغل است.

اگر این فرد نتواند ارتباط موثری با بیماران مختلف برقرار کند، بدون شک موفقیت چندانی در این شغل نخواهد داشت. توانایی همدلی و مراقبت: به‌طور کلی، تمام شغل‌های در حوزه درمان به توانایی همدلی و علاقه به مراقبت و یاری به انسان‌ها نیاز دارند.

دستیار پزشک همچنین باید توانایی همدلی و همدردی با بیماران را داشته باشد و به مراقبت و کمک به بیماران علاقه مند باشد.

🔵 دقت و توجه به جزئیات

دستیار پزشک مسئولیت حساس انجام پراسیجر درمانی را بر عهده دارد و باید به دقت دستورالعمل درمانی پزشک را دنبال کند. حتی کوچکترین خطا یا نقصی در انجام این وظایف می‌تواند به آسیب جدی برای بیماران منجر شود.

بنابراین، برای موفقیت به عنوان دستیار پزشک، لازم است دقت و تمرکز بالایی داشته باشید و به جزئیات کوچک نیز کافی توجه کنید.

🔵 صبر و حوصله

برقراری ارتباط با بیماران و همراهانشان که معمولا در شرایط روحی نامساعد قرار ندارند، وظیفه‌ای پیچیده است. ممکن است موجباتی مانند شنیدن خبر بیماری‌اش یا تاخیر در مطب و درمانگاه یا دلایل دیگر، باعث عدم اظهار مودبانه و خوشایندی از سوی بیمار شود و مسئولیت آرامش و کنترل و مدیریت اوضاع بر عهده دستیار پزشک قرار می‌گیرد.

به همین دلیل، دستیار پزشک باید شخصیتی بسیار آرام، با حوصله و صبور داشته باشد و بتواند حتی در بدترین شرایط نیز آرامش و خونسردی خود را حفظ کند.

🔵 مهارت‌های حل مسئله

موقعیت‌های پزشکی گاه بسیار پیچیده و دشوار هستند و نیاز است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بهترین تصمیم گرفته شود. به عنوان مثال، ممکن است علائم همه بیماران دقیقا طبق متون پزشکی نباشد یا تمام بیماران به یک اندازه نسبت به درمان واکنش نشان ندهند.

همچنین اشتباه و قصور در انجام مراحل درمانی نیز به هرحال ممکن است رخ دهد. دستیار پزشک باید توانایی پیدا کردن بهترین راه حل در شرایط پیچیده را داشته باشد و از وقوع مشکلات بیشتر جلوگیری کند.

مهارت های تخصصی برای رشته دستیار پزشکی

به عنوان فردی که قرار است در یک محیط درمانی و در کنار سایر پزشکان کار کند، داشتن مهارت‌های تخصصی ضروری به نظر می‌رسد. البته در بسیاری از مطب‌های خصوصی، تجربه کاری اهمیت بالایی ندارد و آموزش‌های لازم در حین کار به شما ارائه خواهد شد.

به‌طور کل، فردی که در این شغل فعالیت می‌کند باید در موارد زیر آشنا باشد:

⬅️ اصطلاحات تخصصی پزشکی و درمانی

⬅️ آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان

⬅️ انواع آزمایش‌ها، تکنیک‌ها و روندهای آزمایشگاهی

⬅️ فرآیندهای اداری در یک محیط درمانی

⬅️ توانایی کار با کامپیوتر، سیستم‌ها و نرم افزارهای مختلف درمانی همچنین آشنایی با رویه‌ها و سیستم‌های اداری و دفتری مانند واژه‌پردازی، مدیریت فایل‌ها و سوابق، رونویسی، طراحی فرم‌ها و سایر رویه‌ها و اصطلاحات اداری

آشنایی با ساختار و محتوای زبان انگلیسی که شامل معنی و املای کلمات، قواعد ترکیب و دستور زبان می‌شود.

برای اطلاع از ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی  کلیک نمایید.

مهارت های تخصصی برای رشته دستیار پزشکی

اخبار پیرامون چگونه دستیار پزشک شویم؟ 

🔊 ربات دستیار پزشک ساخته شد

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، در حالی که این ربات لیزری در دو مدل مختلف تولید‌شده‌است، بیان می‌کند: یکی از این مدل‌ها برای کاهش چربی بدن استفاده می‌شود و دیگری در حوزه فیزیوتراپی کاربرد دارد و پنجره درمانی فیزیوتراپی را پوشش می‌دهد و این دستگاه قادر است طول موج‌های بین ۴۵۰ تا ۹۸۰ نانومتر را به‌طور کامل تحت پوشش قرار دهد. این محصول تضمین می‌کند که سطح بالایی از ایمنی را فراهم می‌کند و روش عمل‌کرد آن بر اساس پردازش تصویر و هوش مصنوعی پیاده‌سازی‌شده‌است.

وی به اشاره به این نکته که پتانسیل و نیاز پزشکی مدرن در طراحی این محصول مورد بررسی دقیق قرار گرفته است، می‌گوید: شرکت ما با ۳ هزار پزشک در ایران در تعامل و ارتباط است و برای تولید این ربات نظرسنجی از آنان دریافت‌شده‌است و حتی با پزشکان و طراحان ژاپنی مشورت‌شده‌است تا در سال‌های آینده نتیجه عبث و بیهوده‌ای نداشته باشیم.

🔊 میزان حقوق یک دستیار پزشک در سال جاری

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که قصد داریم حقوق دستیاران را به اندازه حقوق پزشکان عمومی برسانیم. این تصمیم توسط معاونت توسعه وزارت بهداشت به صورت اجرایی انجام خواهد شد و در صورت تایید سازمان برنامه و بودجه، حقوق دستیاران برابر با حقوق پزشک عمومی خواهد شد.

خلاصه مطلب

دستیاران پزشکی نقش مهمی در موسسات پزشکی دارند. آن‌ها وظایف و مسئولیت‌های مختلفی را از جمله بالینی و اداری به عهده دارند. همچنین با پاسخ‌گویی به سوالات ممکنه بیمار، به ایجاد آرامش در او کمک می‌کنند. وظایف و مسئولیت‌ها بسته به شرایط متفاوت است. ما در این مقاله در خصوص چگونه دستیار پزشک شویم؟ مطالبی را بیان کرده و شرایط و موقعیت های شغلی دستیار پزشکی را بیان نمودیم. اگر خواهان قبولی در رشته دستیار پزشکی دارید می توانید جهت مشاوره و برنامه ریزی تضمینی با مشاورین ایران تحصیل با شماره 9099075307  تماس حاصل فرمایید.

برای دانلود پی دی اف مقاله چگونه دستیار پزشک شویم؟  بر روی لینک کلیک نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید

موقعیت های شغلی برای دستیار پزشکی کدام است؟

موقعیت های شغلی مانند دستیار دندان‌پزشک و … در طول مقاله بیان شده است.

وظایف دستیار پزشک چیست؟

وظایف دستیار پزشک به صورت کامل در طول مقاله بیان شده است.

ویژگی کار یک دستیار پزشکی چگونه است؟

یک دستیار پزشکی می تواند در محیط های مختلفی از جمله بیمارستان ها، کلینیک ها، مطب های خصوصی و مراقبت های سرپایی کار کند. برای اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا