کارآموزی در عرصه رشته های تجربی + لیست رشته ‌ها


کار آموزی در عرصه شامل سپری کردن 8 الی 28 واحد درسی مطابق با نوع رشته در آخرین‌ترم یا سال تحصیلی  می‌شود.  در این ایام دانشجویان باید به محیط‌ها و مراکز درمانی برود. سپس شیفت‌های کاری مختلف را دررابطه‌با بخش‌های مختلف  مراکز درمانی بگذرانند. این‌گونه علاوه بر  اینکه تجارب عملی کسب می‌کنند، گواهی حضور در این بخش‌ها هم از طرف بیمارستان به آنها می‌دهند.

کار آموزی در عرصه چیست؟

 در حوزه علوم پزشکی رشته‌هایی مانند پرستاری، بهداشت و ایمنی پرتوشناسی، فیزیوتراپی از مهم‌ترین رشته‌ها  در زمینه  مراقبت و رسیدگی‌ به بیماران هستند. این حرفه‌ها نیاز به کسب دانش و مهارت زیادی دارند. طول دوران تحصیلی در این رشته‌ها معمولاً 4 سال است. در طول این 4 سال، دانشجو‌ها توانمندی‌ها و تجارب مورد نیا را برای موفقیت در کار به دست می‌آورند.

 

کار آموزی در عرصه چیست؟

همچنین دانشجویان رشته‌هایی که ذکر کردیم باید یک دوره تحت عنوان کارآموزی در عرصه کار را بگذرانند. این دوره‌ها موجب کسب تجربه و توانمندی عملی در محیط کار واقعی برای دانشجویان می‌شود. در نهایت علاوه بر تحصیل به‌صورت تئوری، با محیط کار واقعی آشنایی پیدا می‌کنند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این که برای کارآموزی کجا بریم؟، روی لینک مربوطه کلیک کنید.

کار آموزی در عرصه دورانی است که دانشجویان در آخرین‌ترم یا سال تحصیلی یعنی ترم‌های 7 و 8 باید آن را بگذرانند. کارآموزی شامل 8 الی 28 واحد شود و فرایندی است که باهدف کسب مهارت‌های حرفه‌ای و عملی زیر نظر پزشکان و پرستاران صورت می‌گیرد. در اینجا باید ذکر کنیم که نمره قبولی کارآموزی در هر رشته 12 است.

در این دوره کارآموزان دقیقاً مانند سایر پرستاران و کادر درمان در مراکز درمانی با بیماران تعامل دارند و باید به آنها رسیدگی کنند. همچنین دراین‌بین حفظ احترام و همراهی رعایت تمامی قوانین و مقررات بیمارستان را تمرین می‌نماید و آن را از یاد نمی‌برند. در ادامه برای هر دانشجو شیفت‌هایی تعیین می‌گردد که موظف است طبق آن زمان‌بندی به بیمارستان برود و وظایف خود را انجام دهد. عرصه‌هایی که دانشجو باید در آن مهارت کسب کنند و مطابق با آن ارزیابی می‌شوند، موارد زیر را در بر می‌گیرند:

  • بهداشت عمومی
  • مامایی
  • اتاق عمل
  • پرستاری
  • فیزیوتراپی
  • بهداشت حرفه‌ای
  • علوم آزمایشگاهی
  • فناوری اطلاعات و سلامت
  • هوشبری

 

کارآموزی در عرصه رشته‌ های مختلف تجربی

هر کدام از رشته‌ها که در لیست بالا به آن اشاره کردیم، کارآموزی در عرصه متفاوتی دارند. به طور مثال ممکن است در بعضی از رشته‌ها دانشجو مجبور به گذراندن حداقل 8 واحد کار آموزی باشد و دربرخی رشته‌های دیگری مانند پرستاری این عدد به 21 واحد هم برسد. در بخش زیر اسامی رشته‌های پر طرفدار علوم پزشکی را ارائه کرده‌ایم. دانشجویان برای مشاهده لیست دروس کارآموزی خود باید به سایت دانشگاه‌شان، بخش آموزش مراجعه کنند . لیست این دروس را ببینند.

 

رشته عرصه‌های کارآموزی  مجموع واحد
رشته اتاق عمل 1.     مهارت‌های بالینی

2.     بخش استریل مرکزی

3.     تکنیک اتاق عمل

4.     رفتار در اتاق عمل

5.    اصول و فنون عملکرد فرد سیار

6.     روش‌های احیای قلبی ریوی

7.    در اتاق عمل اورژانس

8.     اصول مراقبت در اتاق بهبودی

9.    آشنایی با کلیات تصاویر رادیولوژی رایج در اتاق عمل

 

 

24 واحد
رشته فیزیوتراپی 1.    کارآموزی در عرصه مستقل 1

2.     کارآموزی در عرصه مستقل 2

3.    مشاهده بالینی

4.     بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی

5.    در عرصه بیماری‌های مغز و اعصاب 1

6.    بیماری‌های کودکان

7.     بیماری‌های مغز و اعصاب 2

8.     بیماری‌های روماتیسمی و پوستی

9.    ترمیمی و سوختگی

10. بیماری‌های ارتوپدی

11. بیماران سرپایی

12. بیماری‌های ارتوپدی 2

24 واحد
 رشته پرستاری 1.    پرستاری بزرگسالان و افراد سالمند

2.    پرستاری اورژانس در هنگام بروز بحران و حوادث غیرمترقبه

3.     پرستاری مراقبت‌های ویژه

4.    پرستاری بهداشت مادر و کودک

5.     پرستاری بیماری‌های مربوط به کودکان

6.     اصول مدیریت خدمات پرستاری

21 واحد
رشته مامایی 1.    کارآموزی اصول فنون

2.     نشانه‌شناسی

3.     بارداری زایمان طبیعی (1)

4.     کارآموزی بخش کودکان

5.    کارآموزی بخش داخلی جراحی

6.     کارآموزی بخش نوزادان

7.    کارآموزی بخش زایمان طبیعی (2)

8.     پزشکی قانونی در رشته مامایی

9.     بهداشت باروری

10. بیماری‌های زنان

11.زایمان طبیعی و غیرطبیعی

16 واحد

کارآموزی در عرصه رشته های مختلف تجربی

قوانین حضور در کارآموزی در عرصه

برای حضور در کارآموزی در عرصه باید یک سری قوانین را رعایت کنید. این قوانین از دانشجو فردی وظیفه‌شناس و متعهد می‌سازد و کمک می‌کند که کارآموز راحت‌تر با شرایط و قوانین بیمارستان آشنا شوند. این قوانین موارد زیر را در بر می‌گیرد:

تقسیم‌بندی شیفت‌ها در زمان کارآموزی

دانشجویان در ابتدا توسط جدول تقسیم‌بندی شیف‌ها گروه‌بندی شده‌اند و باید سر ساعت‌های مشخصی به طور منظم در محل شیفت حضور پیدا کنند. این نکته را مدنظر داشته باشید که تعداد شیفت‌ها بر اساس نوع عرصه، تصمیم بیمارستان و نوع رشته تحصیلی متفاوت است. ما در بخش زیر به تعداد شیفت‌های رشته پرستاری اشاره کردیم:

بخش شیفت
بخش داخلی/جراحی 68 شیفت در 2 ماه
سلامت جامعه، محیط فرد و خانواده 17 شیفت
بخش اورژانس 10 شیفت در 2 ماه
کودکان 17 شیفت
روان پرستاری 7 شیفت
بخش‌های مختلف که مربوط به اصول مدیریت خدمات پرستاری هستند 7 شیفت در طی 1 ماه
بهداشت مادران و نوزادان 7 شیفت در طی 1 ماه
lab Skill بحران 7 روز ( باید در محل دانشکده گذارنده شود.)
CCU 9 شیفت
دیالیز 7 شیفت

 

باید به این نکته اشاره کنیم که کارآموزی در عرصه بخش‌های lab Skill، CCU و icu با حضور و تحت کنترل مربی گذرانده می‌شوند. دانشجویانی که در بخش‌های داخلی، اورژانس و جراحی مشغول کارآموزی هستند، در یک بیمارستان به‌صورت ثابت می‌مانند و محل آموزش بقیه کارآموزها را دانشگاه تعیین می‌کند.

ضوابط مربوط به شیفت‌ها

شیفت‌های که مربوط به کارآموزی در عرصه 6 ساعته هستند. شیفت شب معمولا به صورت دو شیفت که 12 ساعت است، محاسبه می‌شود. شیفت‌های صبح، شب و عصر طبق جدول نحوه تقسیم‌بندی شیفت‌ها در کارآموزی عرصه تنظیم می‌گردد.

امکان کارآموزی دانشجو در دو شیفت پشت‌سرهم (متوالی) مثلاً صبح و عصر، شب و صبح، عصر و شب وجود ندارد. حضور دانشجویان در شیفت شب باید به گونه وسط خواب باشد تا همیشه یکی از پرستاران بخش هم در کنار آنها حضور پیدا کنند. دانشجویان باید در هر ماه 2 شیفت عصر و 3 شیفت شب داشته باشند.

قوانین مربوط به عوض کردن زمان شیفت

تنظیم زمان حضور کارآموز بر سر شیفت‌ها همیشه بر عهده سرپرستار بخش است. این کار با نظارت دفتر پرستاری و استاد ناظر آموزشی انجام می‌شود. سرپرستار هر بخش‌ می‌توانند باتوجه‌به صلاحدید خود، شیفت‌های کارآموزان را تغییر دهد. در غیر این صورت، امکان تغییر شیفت‌ها وجود ندارد.

 

مقررات مربوط به تغییر زمان شیفت

قوانین مربوط به تأخیر و تعجیل

ساعت آغاز و پایان کارورزی بر اساس ضوابط و قوانین بیمارستان تعیین می‌شود. دانشجو وظیفه دارد که مانند سایر کارکنان بیمارستان یا مراکز درمانی در محل خدمت خود حضور پیدا کنند. درصورتی‌که تأخیر یا تعجیل دانشجو بیشتر از 2 ساعت شود، یک روز کارآموزی او افزایش می‌یابد. محاسبه ساعت کاری و تا خیر و تعجیل دانشجو مطابق با پرینت سامانه بیمارستان حضوروغیاب که تایمکس نام دارد، دانشکده و سرپرستار کنترل می‌شود.

قوانین مربوط حضوروغیاب

ثبت حضوروغیاب دانشجو در بیمارستان توسط سامانه حضوروغیاب تایمکس و بر اساس قوانین و ضوابط بیمارستان است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که در هنگام کارآموزی در عرصه حضوروغیاب دانشجو در پایان هر ماه برای سرپرستار بخش و دانشگاه فرستاده می‌شود.

قوانین و نظم مربوط به بخش

تمامی فعالیت‌ها و امور کارآموز در هر بخش باید زیر نظر سرپرستار صورت گیرد. خوردن، آشامیدن و جویدن آدامس فقط باید در اتاق استراحت انجام شود. این قبیل کارها فقط در اتاق استراحت مجاز هستند. استعمال دخانیات هم که کاملاً ممنوع است

مسئولیت فعالیت‌های دانشجو

هر فردی که می‌خواهد در کارآموزی در عرصه شرکت نماید، باید به این نکته توجه کنند که آنها باید مسئولیت تمامی کارهای خود را بر عهده بگیرند. درهرحال باید پاسخگوی عواقب کارها و رفتار خود باشند. لازم است همه دانشجویان، زیر گزارش‌های خود و حتی فرم کارآموزی را امضا کنند. پرستار بخش هم باید این فرم و گزارش‌ها را تأیید نماید.

مسئولیت بیمارستان در قبال دانشجو

تغذیه همه دانشجویان مانند سایر کارکنان و پرستاران است. دانشجویان باتوجه‌به قوانین بیمارستان می‌توانند از سرویس ایاب‌وذهاب استفاده کنند. برای هر کارآموز در بیمارستان یک کمد و رخت‌کن در نظر می‌گیرند. متقاضیانی که در رشته بهیاری فارغ‌التحصیل شده‌اند یا دوره کمک پرستاری را در جهاد دانشگاهی یا مراکز معتبر دیگر گذرانده باشند، شرایطی دارند. آنها می‌توانند با ارائه مدارک هویتی مانند شناسنامه و عکس پرسنلی، مراحل استخدام کمک پرستاری را طی کنند.

وظایف بیمارستان در قبال کارآموز

تغذیه همه دانشجویان مانند سایر کارکنان و پرستاران است. دانشجویان باتوجه‌به قوانین بیمارستان می‌توانند از سرویس ایاب‌وذهاب استفاده کنند. برای هر کارآموز در بیمارستان یک کمد و رخت‌کن در نظر می‌گیرند. متقاضیانی که در رشته بهیاری فارغ‌التحصیل شده‌اند یا دوره کمک پرستاری را در جهاد دانشگاهی یا مراکز معتبر دیگر گذرانده باشند، شرایطی دارند. آنها می‌توانند با ارائه مدارک هویتی مانند شناسنامه و عکس پرسنلی مراحل استخدام کمک پرستاری را طی کنند.

مسئولیت بیمارستان در قبال دانشجو

انواع کارگاه‌های کارآموزی در عرصه

یک‌سری از کارگاه‌های کارآموزی در عرصه توسط دانشگاه و بیمارستان برای کارآموزان برگزار می‌گردد. دانشجویان موظف به شرکت در این کارگاه‌ها هستند و به‌نوعی می‌توان به آنها عنوان اجباری داد. دانشجویان باید طی یک سال و تا زمان اتمام کارآموزی در عرصه خود، در آنها شرکت کنند و در نهایت گواهی معتبر حضور در کارگاه را به مدرس ناظر ارائه نمایند و انواع کارگاه‌های کارآموزی در این بخش نام می‌بریم تا با آنها آشنا شوید:

  • اعتباربخشی
  • آشنایی بااخلاق حرفه‌ای
  • حاکمیت بالینی
  • کارگاه روش تحقیق و رفرنس‌دهی
  • جایگاه پرستار در برنامه پزشک خانواده
  • نحوه گزارش‌نویسی
  • نقش پرستار در پدافند غیرعامل
  • آشنایی با مخاطرات شغلی

وظایف دانشجو در کارآموزی در عرصه

در این بخش قصد داریم مهم‌ترین وظایف دانشجو در کارآموزی در عرصه را توضیح دهیم. در واقع در این دوره کاروری دانشجو وظایفی بر عهده دارد و کم‌کم وارد محیط کار می‌شود و وظایف خود را بهتر می‌شناسد. این وظیفه‌ها عبارت‌اند از:

  • گزارش‌نویسی: علائم حیاتی و تغییرات آن، نتیجه مداخلات دارویی و آزمایش‌های تشخیصی باید گزارششان ثبت شود.
  • اجرای مراقبت‌های اولیه: امور مربوط به پذیرش جابه‌جایی و مرخص کردن بیمار
  • مراقبت‌های روانی: با بیمار و همراهان او ارتباط درمانی برقرار کند.
  • نظارت بر اجرای مراقبت‌های اولیه: مثلاً تخت آماده نمودن تخت بیمار، مراقبت از جسد و تغذیه از طریق دهان
  • اجرای دستورات دارویی
  • اجرای پروسیجرهای پرستاری
  • آموزش به بیمار: برای زمان که بیماران می‌خواهند بستری پذیرش و ترخیص شوند.
  • بررسی و پایش مددجو: مثلاً نبض، فشار، تنفس و تب بیمار را باید اندازه‌گیری و ثبت نماید.
  • تهیه نمونه‌های آزمایشگاهی
  • مراقبت‌های جسمانی

در نهایت دانشجو‌ها بر اساس برخی معیارها توسط استاد مربوطه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این فاکتورها برخی علمی، برخی عملی و گاهی هم رفتاری هستند. دانشجو باید بتواند از استاد حداقل نمره 12 را بگیرد تا قبول شود. هر یک از عرصه‌ها موجود در هر رشته، ارزشیابی مختص خود را دارند و تحت عناوینی مانند واحد کارآموزی از آنها نام می‌برند.

  • توجه به مقررات
  • یادگیری خود راهبر توسط کارپوشه
  • نحوه برقراری ارتباط
  • میزان‌پذیرش در بخش
  • انجام وظایف
  • دانش و مهارت

 

وظایف دانشجو در کارآموزی در عرصه

خلاصه مقاله کار آموزی در عرصه رشته های تجربی + لیست رشته ‌ها

در نهایت لازم است توجه کنید که زمان شرکت در کارگاه‌های اجباری باید بعد از تمام‌شدن شیفت دانشجو باشد. از سوی دیگر دانشجو می‌تواند در صورت تمایل در کارگاه‌های اختیاری هم شرکت کنند. کارآموزی در عرصه شامل یک سری تقسیم‌بندی‌ها و ضوابط می‌شود که آن را باهدف کسب مهارت‌های حرفه‌ای و علمی برگزار می‌گردد. این دوره عملی است و دانشجو باید آن را تحت‌نظر پرستار مجرب بگذارند.

 

برای دانلود PDF مقاله “کار آموزی در عرصه رشته های تجربی + لیست رشته ‌ها”روی لینک کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

منظور از کارآموزی در عرصه چیست؟

کارآموزی در عرضه در واقع دورانی است که دانشجو در آخر سال تحصیلی با آن مواجه می‌شوند. کارآموزی فرایندی با کسب مهارت‌های حرفه‌ای و علمی به‌صورت عملی زیر نظر پرستار مجرب است.

کارآموزی در عرصه چه قوانینی دارد؟

 همان‌گونه که در این مقاله، به اطلاع شما رساندیم مواردی مثل تقسیم‌بندی شیفت‌ها، ضوابط مربوط به شیفت و تأخیر یا تعجیل شامل قوانین کارآموزی در عرصه می‌شود.

دانشجو در هنگام کارآموزی در عرصه چه وظایفی دارند؟

وظایف دانشجویان در هنگام کارآموزی شامل مواردی همچون گزارش‌نویسی، آموزش به بیمار بررسی و پایش مددجو می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا