کسری خدمت حافظین قرآن + قانون جدید 1402


از آنجایی که خدمت سربازی به دلیل دور بودن از خانواده و شرایط سخت خدمت، کار دشواری است، بسیاری از مشمولین ترجیح می‌دهند از معافیت خدمت و یا کسری خدمت استفاده کنند. یکی از این راه‌ها حفظ قرآن است. همچنین ممکن است شما جزء مشمولانی باشید که حافظ قرآن هستید و اکنون قصد دارید به خدمت سربازی بروید. داوطلبان می‌توانند از قانون کسری خدمت حافظین قرآن استفاده نمایند.

البته این شرایط و تسهیلات برای هر کدام از حافظین متفاوت است. قوانین نظام وظیفه برای حافظین قرآن، معافیت و یا کسری خدمت برای مشمولانی که حافظ قرآن هستند، بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر و با تاکید مقام معظم رهبری، سازمان نظام وظیفه امتیازات و تسهیلاتی برای حافظین قرآن و نفرات برتر مسابقات نظام وظیفه در نظر گرفته است.

کسری خدمت برای هر جز قرآن

طبق قوانین نظام وظیفه، مشمولانی که حافظ قرآن هستند، می‌توانند از شرایط و تسهیلات ویژه حافظین قرآن استفاده کنند. این تسهیلات برای هر فرد نسبت به تعداد جزئی که حفظ است، متفاوت می‌باشد. از تسهیلات حافظین قرآن در نظام وظیفه، بخشش اضافه خدمت است و به شرح زیر می‌باشد:

✔ مشمولانی که حداقل یک جزء قرآن را حفظ کرده باشند.
✔ مشمولانی که به غیر از حافظ قرآن بودن، به یک پنجم از اصول کافی، نهج البلاغه و یا صحیفه سجادیه را نیز تسلط داشته باشند، تمام اضافه خدمت و یا نیمی از آن بخشیده می‌شود.
✔ مشمولانی که در حین سربازی در مسابقات مختلف فرهنگی، ورزشی و علمی شرکت کنند و مقام اول تا دهم را کسب کنند، شامل این قانون خواهند شد.

 

 برای اطلاع از استعلام و اخذ کسری خدمت بسیج نظام وظیفه کلیک کنید.

کسری خدمت برای هر جز قرآن

حافظان قرآن در سربازی چه امتیازاتی دارند؟

همانطور که می‌دانید برای مشمولان خدمت سربازی راه‌هایی وجود دارد که از معافیت و یا کسری خدمت استفاده نمایند. کسری خدمت حافظین قرآن نیز یکی از راه‌هایی است که مشمولان می‌توانند از آن استفاده کنند تا خدمت سربازی را راحت‌تر پشت سر بگذارند. امتیازات حافظین قرآن در سربازی شامل موارد زیر است:

✅ انتخاب محل خدمت از جمله امتیازاتی است که برای سربازان حافظ قرآن در نظر گرفتهمی‌شود. انتخاب محل خدمت نیز همانند مورد قبل است،زیرا این موضوع برای سربازان اهمیت زیادی دارد. سخت ترین مرحله خدمت، دور بودن از خانواده است. با این قانون مشمولان می‌توانند محل زندگی خود را برای گذراندن خدمت، انتخاب نمایند و سختی سربازی را کمتر کنند.

✅ دو ماه مرخصی تشویقی برای سربازانی که حافظ قرآن هستند. داوطلبان می‌توانند از سازمان نطام وظیفه دوماه مرخصی تشویقی دریافت کنند. این بدان معناست که این افراد می‌توانند دوماه کمتر از سایر سربازان در پادگان بمانند.

✅ اگر سربازی یک از موارد زیر را داشته باشد، اضافه خدمت او بخشیده می شود:

✔ اگر حافظ یک جزء قرآن باشد.

✔ اگر یک پنجم از اصول کافی، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را حفظ کرده باشد.

✔ اگر سرباز در مسابقات قرآنی سطح یگان، مقام اول تا سوم و در سطح استان مقام اول تا دهم را کسب کند.

✔ اگر سرباز از قاریان بسیجی فعال باشد، می تواند با ارائه مدرک به سازمان نظام وظیفه، از بخشش اضافه خدمت برخوردار شود.

آیا حافظان قرآن از سربازی معافند؟

همانطور که گفتیم خدمت مقدس سربازی با سختی‌هایی همراه است که برای راحت‌تر گذراندن این دوران، سازمان نظام وظیفه برای مشمولان امتیازاتی در نظر گرفته است تا بتوانند این خدمت سربازی را آسان‌تر و با کسری خدمت بگذرانند. یکی از این راه‌ها کسری خدمت برای سربازان حافظ قرآن و قاریان است. در سازمان نظام وظیفه قوانینی برای سربازانی که حافظ قرآن هستند، وجود دارد. همچنین مزایایی در نظر گرفته شده است که افراد واجد شرایط می‌توانند از آن بهره مند شوند و معافیت و یا کسری خدمت دریافت نمایند.

چگونه کسری خدمت برای حافظین قرآن قابل دریافت است؟

اگر شما نیز حافظ قرآن هستید و می‌‎خواهید بدانید چگونه می‌توان امتیازات کسری خدمت حافظان قرآن را دریافت کرد، می‌توانید به سازمان نظام وظیفه مراجعه و قوانین مربوطه را مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید مدارک خود را به سازمان نظام وظیفه ارائه دهید و از امتیازاتی که برای حافظین قرآن در نظر گرفته شده است، استفاده نمایید.

 

 برای اطلاع از روش های اخذ کسری خدمت سربازی کلیک کنید.

 

مزایای کسری خدمت حافظین قران

مزایای استفاده از کسری خدمت برای حافظین قرآن

آقایانی که حافظ قرآن هستند و باید به خدمت سربازی بروند، جز افراد خاص محسوب می‌شوند و از مزایای نظام وظیفه برخوردار خواهند شد. همانطور که در بخش امتیازات این مقاله گفتیم، یکی از مزایای استفاده از کسری سربازی حافظین قرآن، انتخاب محل است. پس شما با این قانون می‌‎توانید از مزیت انتخاب محل خدمت برخوردار شوید و خدمت سربازی را در محل زندگی خود سپری کنید.

همچنین از دیگر مزایای استفاده از این قانون، این است که اگر شما دارای غیبت سربازی باشید، باتوجه به اینکه بخشش غیبت به فرماندهان یگان مربوط می‌شود؛ امکان بخشش و حذف اضافه خدمت برای شما افزایش پیدا خواهد کرد.

کسری خدمت برای حافظین قرآن بسیجی

سازمان نظام وظیفه برای حافظان قرآن و قاریان شرایط دیگری را نیز در نظر گرفته است تا بتوانند از کسری خدمت برخوردار شوند. طبق این قانون، قاریان قرآنی که بسیجی فعال هستند، می‌توانند با ارائه مدرک به این سازمان، به ازای هر سال فعالیت خود در بسیج یک ماه کسری خدمت دریافت کنند.

آزمون صحت حفظ قرآن

اگر حافظ قرآن هستید و می‌خواهید از کسری خدمت حافظین قرآن استفاده نمایید، باید مدارکی را ارائه دهید. شما برای دریافت مدرک کارشناسی و یا مقاطع بالاتر علوم قرآنی، می‌توانید در آزمون صحت حفظ قرآن شرکت نمایید. آزمون صحت حفظ قرآن به این صورت است که از هر فرد ۱۰ سوال پرسیده می‌شود که به ازای هر سه جز یک سوال به صورت شفاهی می‌باشد.
بعلاوه طبق مصوبه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، حافظینی که دارای مدرک دیپلم و کارشناسی علوم قرآنی هستند و از درجه ۱ و ۲ و ۳ برخوردار می‌باشند، از آزمون صحت حفظ قرآن معاف خواهند شد.

کسری خدمت حافظین قرآن + قانون جدید 1402 | ایران تحصیل

آیا کسری خدمت حافظین قرآن شامل غیبت سربازی نیز می شود؟

اگر حافظ قرآن هستید و برای خدمت سربازی را به موقع شرکت نکرده‌اید و به عنوان فرد غايب در خدمت سربازی شناخته می‌شوید و اکنون می خواهید بدانید قانون کسری خدمت حافظان قرآن شامل شما می شود یا خیر؟ با توجه به امتیازات این قانون ممکن است غیبت شما نادیده گرفته شود. اما بهتر است به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید تا با توجه به روزهای غیبت برای شما تصمیم نهایی گرفته شود.

خلاصه مطلب

اگر حافظ قرآن هستید و به سن ۱۸ سالگی رسیده‌اید و اکنون با چالش خدمت سربازی مواجه هستید، با قانون کسری خدمت حافظین قرآن می‌توانید این چالش را به راحتی حل کنید و از این مرحله زندگی خود نیز بگذرید. کسری سربازی به معنای کوتاه کردن مدت خدمت سربازی برای افرادی است که در زمینه‌ خاصی مثل حفظ قرآن، وضعیت ویژه‌ای دارند.
در ایران، حافظان قرآن حق دارند تا سالیانه ۲۰ درصد از نمره کسری سربازی را دریافت کنند. برای این منظور، برخی از حوزه‌‌های علمیه و مراکز قرآنی در سطح کشور مسئول ثبت نام و تشخیص صلاحیت این افراد هستند.
اگر فردی وارد این برنامه شود و صلاحیت لازم را داشته باشد، می‌تواند در دوره خدمت سربازی خود به مدت کوتاه‌‌تری خدمت کند و از مرخصی تشویقی حفظ قرآن برخوردار شوند.

 

برای مشاهده فایل PDF کسری خدمت حافظین قرآن کلیک کنید.

 

آیا حافظین قرآن از کسری خدمت برخوردار می شوند؟

بله حافظین قرآن کسری خدمت دریافت می کنند که شرایط آن در این مقاله گفته شده است.

آیا حافظین قرآن از سربازی معاف می شوند؟

حافظین قرآن می توانند بر اساس هر جز قرآن امتیازاتی دریافت کنند و ممکن است معافیت سربازی نیز شامل این امتیازات شود.

برای دریافت کسری خدمت حافظین قرآن چه کار کنیم؟

شما می توانید به سایت سازمان نطام وظیفه مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز را جمع آوری کرده و به این سازمان ارائه دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا