پروپاگاندا چیست؟ + دلایل اهمیت پروپاگاندا

پروپاگاندا چیست؟

در این مقاله از آل مگ به شما مفهوم کلمه پروپاگاندا را می گوییم و درمورد دلایل اهمیت بالای پروپاگاندا با شما صحبت کرده ایم.

با اشاره به موسسه تحقیقاتی باقرالعلوم، پروپاگاندا در لغت به معنای تبلیغ است و به معنای واقعی: تلاشی برای ارتقاء دیدگاه های سیاسی خاص با ارائه حقایق با گزارش های غیرواقعی به منظور تأثیر بر آگاهی مخاطبان و تشویق رفتارهای خاص.

هدف پروپاگاندا چیست؟

هدف پروپاگاندا چیست؟

این اقدام توسط دولت ها، احزاب و گروه ها انجام می شود و هدف اصلی آن هدایت افکار عمومی و برانگیختن اندیشه ها و افکار خاص و پذیرش اقدامات برای توده های مردم و افکار جهان است.

در نیمه اول قرن بیستم، نازی ها و فاشیست ها از این واژه برای توصیف کنترل اجتماعی و مشروعیت دولت استفاده کردند.

در طول جنگ جهانی دوم، کشورهای متخاصم نیز از ابزارهای مختلف تبلیغاتی برای دستیابی به اهداف سیاسی خود استفاده کردند، مانند تقویت روحیه جنگندگی مردم و بسیج نیروها و تضعیف روحیه دشمن.

از این دوره، پروپاگاندا به معنای تبلیغات سیاسی رواج یافت. در طول جنگ سرد، منطقه شرق و غرب از تبلیغات به طور گسترده برای گسترش حوزه نفوذ خود در برابر مخالفان استفاده کردند.

یکی از مفاهیمی که ارتباط تنگاتنگی با مفهوم پروپاگاندا دارد، رهبری در زمینه های اخلاقی و دینی است.

هدف هدایت فرد به راه راست و حذف خرافات و آموزه های غیرواقعی از باورها است.

پروپاگاندا در دنیای امروز، از جایگاه ویژه ای در سیاست برخوردار است. عصر اطلاعات. انتشار رسانه ها و رسانه های مختلف تبلیغات سیاسی را پیچیده و تشدید کرده است.

بنابراین، همه دولت ها، گروه ها و احزاب سیاسی سعی می کنند ایده ها و افکار خود را با استفاده از تمام ابزارهای تبلیغاتی مانند: مطبوعات، فرستنده های قدرتمند، ماهواره ها، وب سایت ها، سخنرانی ها، سینما و غیره به مردم منتقل کنند.

امروزه تبلیغات بخشی دائمی از تلاش های هر دولت و حزب سیاسی است. دولتها با تأسیس نهادهایی با نام های مختلف مانند: وزارت تبلیغات، دفتر نشر و توسعه ارزشها و ایدهها ، سازمان انتشارات و تبلیغات و … فعالیتها و تلاشهای تبلیغاتی خود را هدایت می کنند. آنها مردم و مشروعیت اقدامات دولت را نهادینه کردند.

پروپاگاندا به چند دسته تقسیم می شود؟

پروپاگاندا به چند دسته تقسیم می شود؟

پروپاگاندا سفید: این روش با استفاده از رسانه ها ، سیاست ها و اقدامات دولت یا یک حزب خاص را توضیح می دهد و نگرش مثبتی را نسبت به آن برمی انگیزد.

پروپاگاندا سیاه: در این نوع پروپاگاندا، دولت یا گروهی که وسایل ارتباط جمعی در اختیار دارند سعی می کنند رقیب خود را در عرصه سیاسی تضعیف و بی تاثیر کنند و نسبت به آن نگرش منفی ایجاد کنند. به این ترتیب به تبلیغات «جنگ روانی» یا «جنگ تبلیغاتی» نیز گفته می شود.

امروزه با تبلیغات رسانه ای و ارتباطات در زمینه رقابت سیاسی، جنگ پروپاگاندایی بیش از پیش آشکار است. در جریان جنگ سرد بین دو ابرقدرت شرق و غرب، جنگ تبلیغاتی بیش از پیش نمایان شد و در عرصه داخلی کشورها، گروه های شرق و غرب همیشه از این روش پروپاگاندا علیه یکدیگر استفاده می کردند.

سخن پایانی

نظر شما درمورد پروپاگاندا چیست؟ به نظر شما چرا کشور ها از این روش برای اقدام علیه یکدیگر استفاده می کنند؟ لطفا نظر خود را برای ما کامنت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا