آداب و روش خواندن نماز شب ؛ 5 نکته ی حائز اهمیت


روش خواندن نماز شب به چه صورت است؟ نماز شب چند رکعت است؟ بهترین زمان برای خواندن نماز شب چه زمانی است؟ هر آنچه که باید درباره ی نماز شب بدانید را در شادمگ بخوانید.

نماز شب چند رکعت است ؟

نماز شب یا نماز تهجد به طورکلی یازده رکعت داشته و در قالب پنج نماز دو رکعتی و یک نماز یک رکعتی خوانده می‌شود.

نماز شب - روش خواندن نماز شب

دعای حل مشكل فوری را در شادمگ بخوانید.

مراحل و روش خواندن نماز شب

در روش خواندن نماز شب ابتدا باید هشت رکعت نماز در قالب ۴ نماز دو رکعتی خوانده بشود. شیوه خواندن این ۴ نماز دقیقاً همانند نماز صبح است. نیت این ۴ نماز باید «نماز شب» باشد.
در ادامه باید دو رکعت نماز با نیت «نماز شفع» خوانده بشود. شیوه خواندن این نماز بدین صورت است که در رکعت اول باید پس از سوره حمد، سوره ناس خوانده شده و در رکعت دوم پس از سوره حمد، سوره فلق خوانده می‌شود. نیت نماز آخر که نمازی یک رکعتی است، «نماز وتر» است. در این نماز پس از خواندن سوره حمد، سه مرتبه سوره توحید، یک مرتبه سوره فلق و یک مرتبه سوره ناس خوانده می‌شود. سپس در ادامه باید به قنوت رفته و اعمال زیر به ترتیب انجام شود:

الف) در ابتدا باید فرد حاجات و خواسته‌های خود را از خداوند متعال طلب کند.
ب) آنگاه توصیه شده است که فرد برای چهل تن از مومنین و مومنات دعا بکند.
ج) در ادامه باید در محضر خداوند طلب استغفار کرده و ۷۰ بار این ذکر خوانده بشود:
استغفرالله ربّی و اتوبُ الیه. (از خداوند استغفار کرده و به سوی او توبه می‌کنم.)
د) سپس باید ۷ مرتبه ذکر زیر خوانده بشود:
هذا مقامُ العائذٍ بکَ منَ النّار. ِ (این مقام و جایگاه کسی است که از آتش به تو پناه می‌آورد.)
ه) در ادامه نیز باید سیصدبار ذکر «العفو» خوانده شود.
و) در پایان نیز توصیه شده است که این دعا خوانده شود:
ربّ اغفرلی و ارحمنی وتُب عَلیَّ انّکَ انتَ التّوابُ الغفُورُ الرّحیم.

همچنین مستحب است که فرد پس از اتمام نماز، تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخواند. این تسبیحات به این صورت خوانده می‌شود:

۳۴ مرتبه الله اکبر – ۳۳ مرتبه الحمدلله – ۳۳ مرتبه سبحان الله

دعای شش قفل به هنگام بروز مشکلات خاص و مصیبت های سخت به دادتان خواهد رسید.

نماز شب چند رکعت است - روش خواندن نماز شب

ساده ترین حالت خواندن نماز شب

با توجه به محدودیت زمان و یا کمبود حوصله و یا به هر دلیل دیگر شاید نتوان نماز شب را در کامل ترین حالت خود خواند، اما آیا میتوان نماز شب را خلاصه تر خواند؟ بله . میتوان نماز شب را به ۳ نماز خلاصه کرد و ۱ نماز دو رکعتی به نیت نماز شب، یک نماز ۲ رکعتی به نیت نماز شفع و یک نماز ۱ رکعتی به نیت نماز وتر خواند.

در صورت لزوم به خلاصه و ساده تر کردن میتوان مستحبات گفته شده در قنوت نماز وتر را تاجایی که توان و حوصله اجازه میدهد خواند.

حتی اگر خواب آلودگی به شما اجازه سرپا ایستادن در نماز شب را نمیدهد. میتوانید در حالت نشسته با پروردگار خویش به عبادت مشغول شوید.

بهترین زمان برای خواندن نماز شب

بهترین زمان برای خواندن نماز شب بر اساس روایات و آموزه‌های اسلامی، می‌تواند در این بازه‌های زمانی باشد:

از زمان آغاز نیمه شب شرعی تا قبل از اذان صبح

این بازه زمانی شامل زمانی است که شب به دو نیمه تقسیم می‌شود، که نیمه اول آن زمانی است که اگر آن را آغاز کنید، می‌توانید ثواب بسیاری برای خود به دست آورید.

نزدیک به نماز صبح

طبق آموزه‌های اسلامی، خواندن نماز شب نزدیک به وقت صبح، به خصوص در آخرین ثلث شب، به اندازه‌ای که فرد بتواند برای ادای نماز صبح از خواب بیدار شود، بسیار مستحب است و مزیت بسیاری دارد.

بعد از نیمه شب شرعی و قبل از خواب

اگر به دلیل خستگی یا دیر خوابیدن نمی‌توانید در نزدیکی وقت صبح از خواب بیدار شوید، می‌توانید نماز شب را بعد از نیمه شب شرعی و قبل از خواب خود بخوانید. این زمان نیز مستحب است و در آن هم می‌توان ثواب و برکت زیادی را کسب کرد.

مهمترین نکته این است که خواندن نماز شب در هر زمانی که انجام شود، باعث بهبود روحیه، نزدیکی به خداوند، و تقویت روابط اخلاقی و دینی شخص می‌شود. بنابراین، هرگاه شرایط اجازه دهد، بهتر است نماز شب را در زمانهای مستحب خوانده و از فضیلت و ثواب آن بهره‌مند شویم.

بهترین زمان خواندن نماز شب - روش خواندن نماز شب

آیا نماز شب را باید هر شب خواند ؟ روش خواندن نماز شب

از سوالات متداول در باب نماز شب، اینست که آیا باید هر شب آن را خواند یا خیر؟ وجود قید باید در متن سوال غلط بوده و ذات این امر مستحب میباشد و بر هیچکس جز پیامبر و ائمه اطهار واجب نیست. اما هرچقدر انسان بتواند بیشتر و بیشتر بر نماز شب مداومت ورزد و به درگاه آفریدگار هستی راز و نیاز کند، قطعا تاثیر و برکات را بیشتری هم در دنیا و هم در آخرت نصیب خود خواهد کرد.

فضیلت خواندن نماز شب

نماز شب یا نماز تهجد در اسلام به دلایل متعددی توصیه شده است و اهمیت آن در احادیث و روایات بسیاری ذکر شده است. برخی از اهمیت‌ها و فواید نماز شب به شرح زیر است:

  1. جلب روزی: از طریق امام صادق (ع) نقل شده که نماز شب می‌تواند منجر به جلب روزی و رزق شود.
  2. بخشش گناهان: امام صادق (ع) ذکر کرده‌اند که نماز شب می‌تواند باعث بخشش گناهان فرد شود.
  3. نورانی و زیبایی روزانه: پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که کسی که بیشتر نماز شب بخواند، در روز زیبا و نورانی می‌شود.
  4. بازداری از گناه: پیامبر اسلام (ص) نماز شب را موجب بازداری از گناه دانسته‌اند.
  5. رضایت خداوند و دوستی با ملائکه: در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده که نماز شب می‌تواند خشنودی خداوند و دوستی ملائکه را جلب کند.
  6. از بین بردن فساد و نواقص نمازهای واجب: امام باقر (ع) ذکر کرده‌اند که نماز شب می‌تواند راهی برای جبران کردن فساد‌ها و نواقص در ادای نماز‌های واجب باشد.
  7. نیکویی اخلاق و زیبایی صورت: امام صادق (ع) نماز شب را موجب زیبایی صورت، نیکویی اخلاق، و خوش‌بو گشتن انسان دانسته‌اند.
  8. درخشان شدن خانه نمازگزار: امام صادق (ع) فرموده‌اند که خانه‌ای که در آن نماز شب خوانده شود و قرآن کریم تلاوت بشود، نزد آسمانیان همچون ستارگان درخشان است.
  9. تشویق به خواندن با صدای بلند: توصیه شده است که در صورتی که اذیت و آزار دیگران نشود، نماز شب با صدای بلند خوانده شود تا سایر افراد نیز به خواندن آن تشویق شوند.
  10. زمان خواندن نماز شب: زمان توصیه شده برای خواندن نماز شب از نیمه شب تا طلوع فجر است، با این حال بهتر است که در ثلث سوم این بازه و نزدیک به طلوع فجر خوانده شود.
  11. موارد مجاز برای انجام نماز شب: می‌توان نماز شب را در حالت ایستاده خواند، اما در موارد اضطراری نیز از جمله نشسته، در هواپیما یا در حین راه رفتن قابل انجام است.
  12. گرفتن عذر برای قضا: اگر فرد عذری برای بیدار ماندن در زمان توصیه شده نماز شب داشته باشد، می‌تواند آن را پیش از نیمه شب بخواند و در صورت لزوم، قضای آن را به حد فاصل نماز صبح تا طلوع آفتاب موکول کند.
  13. قضا در صورت ناتوانی: اگر فرد ناتوان به خواندن نماز شب پیش از طلوع فجر باشد، می‌تواند قضای آن را به زمانی که قادر به خواندن است، انجام دهد.
  14. نماز شب از لحاظ اسلامی اهمیت بسیاری دارد و موجباتی مانند درخشش خانه، بخشش گناهان، نورانی شدن و جلوگیری از گناهان، رضایت خداوند و دوستی با ملائکه را فراهم می‌آورد. بنابراین، توصیه می‌شود که مسلمانان برای اینکه از این فواید برخوردار شوند، به نماز شب اهمیت خاصی دهند و آن را به صورت منظم ادا کنند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا