آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم سال 1402


آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم
سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

آشنایی با آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم سال 1402 برای آن دسته از دانشجویان دانشگاه های سراسری کشور که قصد درخواست و ثبت انتقالی خود را دارند بسیار حائز اهمیت می باشد. دانشجویانی که به دلایل مختلف مایل به تغییر دانشگاه خود هستند، باید در زمان اعلام شده از سوی وزارت علوم از طریق سامانه سازمان امور دانشجویان وزارت علوم (سجاد) مراحل ثبت درخواست خود را انجام دهند.

متقاضیان پس از اطلاع از شرایط ثبت درخواست می توانند همزمان با زمان اسم نویسی برای نقل و انتقالات دانشگاه سراسری، اقدامات لازم را انجام دهند. ذکر این نکته اهمیت دارد که اگر داوطلبان در زمان تعیین شده، برای ثبت درخواست خود  اقدام نکنند، دیگر مهلتی برای ثبت درخواست نخواهند داشت، چرا که این فرصت یکبار در اختیار انها قرار خواهد گرفت. به دلیل اهمیت اطلاع از آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم سال 1402 در ادامه نکاتی را در ارتباط با شرایط و مدارک ثبت خوست توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

مهمترین دلایل درخواست انتقالی دانشجویان دانشگاه سراسری

دلایل متعددی برای درخواست انتقالی دانشگاه های سراسری کشور وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن بیماری های خاص
  • وجود سطح بالای دانشگاه محل تحصیل مانند سطح علمی آزمون ها 
  • مسافت های طولانی از محل سکونت دانشجو تا دانشگاه محل تحصیل
  • در شرایطی که دانشجو کفیل خانواده است
  • نداشتن شرایط و امکانات مناسب رفاهی دانشگاه مبدا
  • وجود بیماری های خاص والدین دانشجو
  • عدم وجود هیئت علمی مناسب در دانشگاه
  • متاهل شدن در دوران دانشجویی
  • وجود مشکلات در خوابگاه محل تحصیل
  • به دنیا آوردن فرزند

اطلاعیه

آن دسته از متقاضیان ثبت نقل و انتقال دانشگاه های سراسری باید برای انتقالی خود دلیل موجه و قابل قبول داشته باشند تا مدارک و فرم درخواست انها از سوی دانشگاه بررسی شود. 

مهمترین دلایل درخواست انتقالی دانشجویان دانشگاه سراسری

آشنایی با شرایط ثبت نام نقل و انتقال دانشگاه سراسری 1402 – 1403

آن دسته از افرادی که براساس آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم خواهان دریافت انتقالی هستند، باید یکسری شرایط را که از سوی وزارت علوم اعلام شده است را داشته باشند تا بتوانند فرایند ثبت نام و اسم نویسی نقل و انتقال دانشگاه سراسری را انجام دهند. شرایط ثبت درخواست نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه های سراسری در سال 1402 – 1403 به شرح زیر است:

  • دانشجویان دانشگاه های سراسری ترم آخر در هر کدام از مقاطع تحصیلی، نمی توانند برای نقل و انتقال درخواست دهند.
  • دانشجو حداقل باید یک نیمسال تحصیلی را بگذراند تا بتواند درخواست خود را براساس آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم سال 1402 ثبت کند. دانشجویانی که در ترم یک تحصیل می کنند، نمی توانند در طرح اسم نویسی نمایند به جز در مواقعی که شرایط خاص دارند. 
  • آن دسته از دانشجویانی که یک مرتبه درخواست نقل و انتقال دانشجویی خود را داده اند، برای بار دوم مجاز به اسم نویسی نخواهند یود. در چنین شرایطی امکان انتقال دانشجویان دانشگاه های سراسری در هر کدام از مقاطع تحصیلی تنها یک بار خواهد بود.
  • اگر دانشجویی قصد دریافت انتقالی براساس آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم را دارد، باید در دانشگاه مبدا در رشته و گرایشی تحصیل کند که دانشگاه مقصد نیز آن رشته را داشته باشد. 
  • آن دسته از متقاضیانی که در رشته های بدون کنکور تحصیل می کنند، مجاز به ثبت درخواست برای نقل و انتقال نیستند و تنها دانشجویان محصل در رشته های با آزمون می توانند درخواست خود را ارسال نمایند.
  • دانشجویان محصل خارج از کشور مطابق با آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم، امکان ثبت درخواست انتقالی را ندارند. 
  • افرادی که عضو هیأت علمی یا یکی از کارکنان دانشگاه مقصد هستند، نمی توانند درخواست انتقالی بدهند. مثلا اگر دانشجویی در دانشگاه مبدا در دوره روزانه تحصیل می کند، و در دانشگاه مقصد عضو هیأت علمی یا یکی از کارکنان است نمی تواند درخواست انتقالی یا مهمانی بدهد. 
  • دانشجویانی که متقاضی نقل و انتقال هستند، باید میانگین نمره های آنها بیشتر از میانگین نمره های دانشجویان دانشگاه مقصد باشد. در نظر داشته باشید که میانگین نمره های مقطع کارشناسی پیوسته مطابق با 3 ترم تحصیلی پشت سر هم و برای محصلان مقطع کارشناسی ناپیوسته مطابق 2 ترم در نظر گرفته خواهد شد. 
  • دانشجویانی که انتقالی گرفته اند، مدرک فارغ التحصیلیشان از سوی دانشگاه مقصد صادر می شود.
  • شرایط دریافت انتقالی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر در همان شهر وجود ندارد. انتقال دانشجویان از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر در یک شهر فقط جهت پاس کردن واحدهای تک درسی مجاز می باشد.
  • درخواست انتقالی از دوره شبانه به روزانه، دانشگاه غیرانتفاعی به دوره روزانه یا شبانه، دانشگاه پیام نور به دوره روزانه یا شبانه، دانشگاه های غیردولتی به مراکز فنی و حرفه ای و علمی کاربردی ممنوع خواهد بود.
  • دانشجویانی که درخواست مهمانی یا انتقالی در دوره روزانه را داده اند، باید شهریه دوره دوم دانشگاه مقصد پرداخت کنند. اگر در دانشگاه مقصد نمره قبولی در کنکور سراسری را داشته باشند، ملزم به پرداخت شهریه نخواهند بود. 
  • دانشجویان دوره روزانه می تواند برای انتقالی به دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی درخواست بدهند.
  • دانشجویان غیر ایرانی که می خواهند انتقالی بگیرند، باید درخواست خود را به سازمان امور بین الملل و کمیسیون نقل و انتقالات دانشجویی ارسال نموده و نتیجه به آنها اعلام خواهد شد. 
  • در صورت موافقت با انتقالی دانشجو، آن دسته از واحدهایی که با نمره 12 و بالاتر از 12 در دانشگاه قبلی پاس شده اند، در دانشگاه مقصد نیز قابل انطباق خواهند بود. 

 

سامانه درخواست انتقالی یا مهمانی دانشجویان دانشگاه سراسری 1402 – 1403

همانطور که اشاره شد آن دسته از افرادی که براساس آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم سال 1402 مایل به ثبت درخواست برای نقل و انتقال یا مهمانی هستند، می توانند دز مان اعلام شده از سوی وزارت علوم درخواست خود را ثبت کنند. معمولا امکان ارسال درخواست در بازه زمانی اردیبهشت مه برای دانشجویان فراهم است. 

به این منظور داوطلبان باید با بررسی شرایط اعلام شده، به سایت امور دانشجویان وزارت علوم یا سجاد به آدرس portal.saorg.ir مراجعه کنند. هر از محصلان دوره های روزانه و شبانه دانشگاه سراسری این امکان را دارند با مراجعه به این سایت ، درخواست انتقالی یا مهمانی خود را ثبت کنند.

توجه داشته باشید که شرایط دریافت انتقالی از دانشگاه ها برخی مواقع با یکدیگر متفاوت می باشد و توافق نهایی با درخواست انتقالی مستلزم موافقت هر دو دانشگاه مبدا و مقصد خواهد بود. ما در ادامه لازم است با زمان درخواست نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه سراسری آشنا شوید.

سامانه درخواست انتقالی یا مهمانی دانشجویان دانشگاه سراسری

زمان درخواست نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه سراسری 1402 – 1403

افرادی که مایل به دریافت انتقالی و یا مهمانی هستند، باید در زمان مقرر از سوی وزارت علوم، درخواست خود را ثبت کنند. در ادامه جدول زمانبندی درخواست نقل و انتقال دانشگاه های سراسری ارائه شده است. در سال گذشته زمان نقل و انتقالات دانشگاه های سراسری و زمان ثبت درخواست مهمانی از ابتدای اردیبهشت ماه شروع شد و تا پایان این ماه ادامه داشت. در حال حاضر هنوز زمان درخواست نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه سراسری 1402 – 1403 اعلام نشده است. به محض اطلاع رسانی رسمی، این مقاله به روز خواهد شد. 

اطلاعیه

زمان درخواست نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه سراسری 1402 – 1403هنوز اعلام نشده است. با انتشار جدول زمانبندی این مقاله به روزرسانی خواهد شد. 

مدارک لازم جهت ثبت درخواست نقل و انتقال دانشجویان سراسری 1402 – 1403

براساس آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم سال 1402 دانشجویان دانشگاه های سرسری برای درخواست انتقالی باید مدارک زیر را به همراه داشته باشند:

  • داشتن تصویر صفحات اول و دوم کارت ملی و شناسنامه 
  • ارائه گواهی عدم تخلف دانشجویی
  • ارائه معدل کل 
  • تکمیل نمودن فرم درخواست انتقالی یا مهمانی
  • داشتن کارنامه قبولی در کنکور سراسری
  • به همراه داشتن مدارک احراز هویت دانشجویان با شرایط خاص از جمله ارائه گواهی معلولیت یا فوت سرپرست خانواده

 

برای اطلاع از نحوه پیگیری نقل و انتقالات دانشگاه آزاد بر روی لینک کلیک نمایید. 

 

جدیدترین اخبار پیرامون نقل و انتقال دانشجویان سراسری 1402 – 1403

شرایط دریافت انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی 

بسیاری از دانشجویان تصور می کنند شرایط انتقالی دانشگاه دولتی و آزاد یکسان است. اما اگر فردی بخواهد از یک دانشگاه دولتی به دانشگاه دیگر منتقل شود، باید شرایط خاصی را داشت باشد.

یکی از شرایط درخواست انتقالی از یک دانشگاه دولتی به دانشگاه دولتی دیگر، مربوط به دانشجویان ترم اول می باشد. دانشجویان ترم اول این امکان را ندارند که در طرح نقل و انتقال دانشگاه های دولتی حضور داشته باشند. براساس آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم سال 1402 در بعضی موارد استثنایی با مهمانی و یا انتقالی دانشجویان ترم اول موافقت خواهد شد.

شرایط درخواست انتقالی دائم برای مقاطع تحصیلی مختلف

هم اکنون متقاضیان مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی می توانند درخواست انتقالی بدهند. دانشجویانی که دانشگاه مبدا و مقصد با درخواست آنها موافقت کند، حتما باید در زمان اعلام شده در دانشگاه مقصد مراحل ثبت نام دانشگاه را انجام دهند. اگر دانشجویی از درخواست مهمانی منصرف شود، می بایست پیش از شروع نیمسال تحصیلی درخواست انصراف از مهمانی خود را به شکل مکتوب به اداره آموزش دانشگاه اعلام کند.

جدیدترین اخبار پیرامون نقل و انتقال دانشجویان سراسری

برای آشنایی با مراحل دریافت نتایج نقل و انتقالات دانشگاه آزاد بر روی لینک کلیک نمایید. 

 

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم سال 1402 پرداختیم. دانشجویان دانشگاه های سراسری که مایل به ثبت درخواست نقل و انتقال خود هستند، باید در زمان اعلام شده از سوی وزارت علوم، مراحل ثبت درخواست را تکمیل نمایند. برای این کار دانشجویان باید به سامانه امور دانشجویان وزارت علوم یا سجاد به آدرس portal.saorg.ir مراجعه کنند. 

افرادی متقاضی براساس آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم سال 1402 باید شرایطی را داشته باشند تا با درخواست آنها موافقت شود که در این مقاله این موارد و همچنین مدارک لازم برای ارسال درخواست بررسی شد.چنانچه شما دانشجویان گرامی در ارتباط با آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم در سال 1402 سوال و ابهامی دارید، می توانید ب کارشناسان آکادمی ایران تحصیل تماس بگیرید تا شما عزیزان را به بهترین شکل یاری کنند. 

 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید. 

 

سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

در آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم سال 1402 چه مواردی ذکر شده است؟

در آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم معمولا ب شرایط، مدارک و زمان درخواست انتقالی دانشجویان اشاره شده است. 

شرایط ثبت نام نقل و انتقال دانشجویان سراسری چیست؟

در این مقاله به طور کامل به شرایط ثبت نام نقل و انتقال دانشجویان سراسری پرداختیم.

سامانه درخواست نقل و انتقالی دانشجویان دانشگاه های سراسری چیست؟

داوطلبان باید برای ثبت درخواست انتقالی خود به سامانه امور دانشجویان وزارت علوم یا سجاد به آدرس portal.saorg.ir مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا